Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Prokrastinoijat hoi - mikä on ennätyksenne vitkastelussa tai asioiden lykkäämisessä?

Vierailija
12.09.2018 |

Kysymys otsikossa.

Jos ilmiö ei ole tuttu, esim. alla oleva linkki auttaa eteenpäin:

"Asioiden lykkääminen eli prokrastinaatio on hyvin yleistä monilla elämän alueilla. Tehtävän tekemistä ei saa aloitetuksi, vaikka haluaisi tai tiedostaisi, että se on tärkeä ja se pitää tehdä."

https://www.nyyti.fi/opiskelijoille/opi-elamantaitoa/hallittua-ajankayt…
..

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuokin termi oli entuudestaan tuttu. Luen paljon ja sanavarastoni on aika laaja. Tulee elävässä elämässä käytettyä huolettomasti prokrastinaation kaltaisia sanoja, olettaen että kaikkihan ne nyt tietää koska minäkin.

Oletan näin ehkä siitäkin syystä kun ihmiset eivät koskaan kehtaa kysyä, ai mitä se tarkoittaa?

Itse kysyn AINA jos on joku outo sana. Siinä ei mielestäni ole mitään noloa. Olen aina jännän sanan kuullessani vain innokas tietämään sen merkityksen.

Hyvää siinä kepulaisessa ihmisroskaksi haukkuja naisessa oli juuri tuo, kun hän rohkeasti kysyi, että mitä tarkoittaa freudilainen lipsautus. Siitä pisteet hänelle. Hyvää esimerkkiä näytti siinä asiassa. Huonoa lipsautellessaan.

Vierailija
22/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme saa ihmisen kirjoittamaan mieluummin prokrastinoija kuin viivyttelijä?

Tästähän on ollut ketjukin. Toisille ihmisille on ihan kauheaa "sivistyssanat" ja epäsuomaalaiselta kuulostavat "hienostelusanat". Niitä ei saisi ikinä käyttää missään.

Vain perinteisiä ja tylsiä harmaita normaaleja sanoja saa käyttää.

Itse pidän siitä, kun oppii uusia sanoja. Minusta se on piristävää, eikä mitenkään vaarallista tai haitallista.

Jos ihmisestä tuntuu että erikoisempia termejä käyttävä haluaa vain päteä ja hienostella, niin kannattaa katsoa peiliin ja miettiä mikä tarve itsellä on ajatella toisesta ihmisestä tuolla tavoin.

No hitto soikoon, tuohan kuulosti lähes hydrauliselta. Olipa todella verifioidusti oikein signifikatiivinen signalementti. Näin estimoisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasku meni kerran ulosottoon asti, kun lykkäsin asian hoitoa.

Tässä alkaa olla jo voittajan ainesta

Kuule masentuneella tuppaa asiat jäämään rempalleen, vaikka olisi kuinka oma etu kyseessä. Ei vaan pysty. Mitään palkintoja tai päänsilitystä ei ole tarjottu, päinvastoin elämä menee hurjasti kiihtyvää alamäkeä.

-Patologinen proskrastinoija

Vierailija
24/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta sivistyssanat, ammattijargon ja anglismit ovat eri asia. Esim. eskaloituminen tai prokrastinaatio ovat anglismeja, hydraulinen ja verifiointi taas ammattikieltä ja banaali tai ironinen puolestaan sivistyssanoja.

Vierailija
25/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta sivistyssanat, ammattijargon ja anglismit ovat eri asia. Esim. eskaloituminen tai prokrastinaatio ovat anglismeja, hydraulinen ja verifiointi taas ammattikieltä ja banaali tai ironinen puolestaan sivistyssanoja.

Mutta eikö esim. banaalikin ole alkujaan ollut anglismi?

Vierailija
26/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto eri paikkakunnalle 2 - 3 vuotta. (Vaikeinta on päättää mihin muuttaa.)

Joskus mulla oli edellisen vuoden kalenteri seinällä varmaan puoli vuotta.

Miten lopulta päätit, mihin muutat?

27/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi aineisto oli kerran lainassa minulla, mutta unohtui palauttaa määräajassa. Laina-aika oli muistaakseni pari viikkoa. En kehdannut palauttaa muutamaa viikkoa myöhässä, koska palautus piti tehdä henkilökohtaisesti face to face (ei ollut tavallinen kirjasto). Vitkuttelin palautusta lopulta pari vuotta ja sain aineistonhoitajalta aiheellisen saarnan, kun lopulta vein lainan takaisin.

Tuollainen on kauhea tilanne. Vääjäämätöntä kauheutta, eli huutojen saamista, vain siirtää aina vähän eteenpäin.

Joskus nuorempana saatoin vitkutella jo valmiiksi myöhästyneen tehtävän hoitamista tuosta syystä, mutta nykyään en enää päästä tilanteita niin ahdistavaan pisteeseen.

Vierailija
28/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein eilen lettuja jauhoista, joiden "parasta ennen" päivämäärä oli kuusi vuotta sitten, vuonna 2012.

Vierailija
29/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäkello jäi talviaikaan niin pitkäksi aikaa, että koitti jälkeen talviaika.

Vierailija
30/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme saa ihmisen kirjoittamaan mieluummin prokrastinoija kuin viivyttelijä?

Tästähän on ollut ketjukin. Toisille ihmisille on ihan kauheaa "sivistyssanat" ja epäsuomaalaiselta kuulostavat "hienostelusanat". Niitä ei saisi ikinä käyttää missään.

Vain perinteisiä ja tylsiä harmaita normaaleja sanoja saa käyttää.

Itse pidän siitä, kun oppii uusia sanoja. Minusta se on piristävää, eikä mitenkään vaarallista tai haitallista.

Jos ihmisestä tuntuu että erikoisempia termejä käyttävä haluaa vain päteä ja hienostella, niin kannattaa katsoa peiliin ja miettiä mikä tarve itsellä on ajatella toisesta ihmisestä tuolla tavoin.

No hitto soikoon, tuohan kuulosti lähes hydrauliselta. Olipa todella verifioidusti oikein signifikatiivinen signalementti. Näin estimoisin.

Toki jos sanoja ei itse ymmärrä ja käyttää niitä väärissä yhteyksissä, niin onhan se noloa.

Vierailija
31/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö esim. banaalikin ole alkujaan ollut anglismi?

Jos anglismeja ei saa käyttää ja sivistyssanatkin ovat niin ja näin, niin minulle sopii ihan hyvin että alamme puhumaan ja kirjoittamaan jokainen oikein vanhaa kunnon kirjakieltä. Ciic cellaicta wanhaa cunnon Agricolaa.

En osaa sitä itsekään, mutta voisin opetella.

Vierailija
32/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seinäkello jäi talviaikaan niin pitkäksi aikaa, että koitti jälkeen talviaika.

Mulla kävi sama kännykän kanssa vuonna 2005. Mitä niitä kelloja puolen vuoden takia säätämään?

Vierailija
33/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kuulostatte ihanan kotoisilta! Meidän pitäisi perustaa kerho - jos siis joku saisi sen aikaiseksi. Olen itse lykännyt opintoja, laskujen maksamista, kirjanpidon tekemistä, lasten koulupapereiden palauttamista, kirjaston kirjojen palauttamista... Lykkään epämieluisien asioiden lisäksi myös ihan mieluisia, etenkin jos niihin liittyy puhelimella soittaminen. Luojalle kiitos, monet (liian pitkään lykätyt ja siksi nolot) asiat voi nykyään tehdä nimettömästi netin kautta.

Vierailija
34/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te kuulostatte ihanan kotoisilta! Meidän pitäisi perustaa kerho - jos siis joku saisi sen aikaiseksi.

Hyvä ajatus, voisin tehdä sen... huomenna.

Vierailija
35/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on anglismi?

Vierailija
36/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on anglismi?

Angolosaksisista kielistä väännetty sana?

Vierailija
37/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on anglismi?

Dinneri

Vierailija
38/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tudeinä kävin storesta baijimassa foodia. Sieltä cätsäsi messiin mm. fisua, milkkiä ja biskittejä. Nyt olen menossa runnimaan ja sen jälkeen showerin kautta bediin hanin kanssa.

Vierailija
39/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki "paperiasiat". Ajokortti piti uusia ja oli niin paljon muutakin tekemistä 50-v tienoilta (vitkuttelin siis kaiken mahdollisen syöpäseulonnoista lähtien), että en saanut enää edes aikaa varattua jonojen takia. Tuijotin epätoivoisena nettiavarauksia, kun näytölle pulpahti se yksi ainoa vapautunut aika. Onnistui sillä kertaa, ei tarvinnut mennä uudestaan ajokouluun. Hammaslääkäri (en ehdi koska jään kohta lomalle). Veroilmoitus. Omaisen kelalaput ja vastaavat. Teen niitä aina yöllä päivää ennen deadlinea ja heitän vastauksia umpimähkään, koska "en ymmärrä". Valtakirjan kirjoittaminen, sisältö noin viisi riviä, vatvoin kolme kuukautta. Kuitenkin aikaa tällaiseen menee yleensä tosi vähän, kunhan vaan viitsis ryhtyä toimeen...

Vierailija
40/47 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet menstruoija. Lakkaa pilkkaamasta muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan