Mitä ajattelette nuorista jotka asuvat laitoksissa?
Kun vanhemmat eivät ole osanneet kasvattaa, laatia sääntöjä ja pitää kuria ollenkaan. Sitten lapsi käyttäytyy uhkaavasti koulussa ja jopa väkivaltaiseksi. Vanhemmat vielä yrittävät saada jotain säälipisteitä ties millä diagnooseilla vaikka selvä syy on lellimisessä ja hemmottelussa kasvatustyylinä.
Kommentit (19)
Rakkauden puutetta, ja kaiken muunkin. Nämä nuoret ovat saaneet niin heikot eväät elämään. Moni päätyy narkkariksi tai teiniäidiksi. Samoja virheitä toistetaan sukupolvesta toiseen.
Aina silloin tällöin joku voi kuitenkin saada kierteen katki.
Minulla oli aikanaan th:na työkaveri, joka oli kaikin puolin fiksu ja tasapainoinen ihminen, pienen tytön äiti. Kerran hän paljasti viettäneensä koko lapsuutensa ja nuoruutensa laitoksessa. En olisi ikinä uskonut hänestä.
🇺🇦🇮🇱
En minä mitään ajattele, ei se minulle kuulu, kaikkein vähiten minun arvosteluni auttaa.
Reppanoita, joista ei koskaan tule mitään.
Säälin. Tunnen monia, onneksi joillakin menee vähän paremmin kuin toisilla. Aina syy ei ole nuorissa itsessään, muistakaa tämä. Osalla voi olla väkivaltaisia tai päihdeongelmaisia vanhempia tai muuten vaikeaa kotona, jolloin laitos on parempi ratkaisu. Minä toivon heille kaikkea hyvää.
Olen joskus miettinyt samaa. Esim. tämä Jenna L., joka murhattiin Espanjassa joitakin vuosia sitten. Jenna oli tutustunut murhaajiinsa laitoksessa, vaikka kaikilla kolmella on vanhemmat, tai ainakin äiti, vielä maisemissa. Jälkeenpäin nämä uhrin vanhemmat ovat avautuneet mediassa murhaajien kamaluudesta, mutta omasta vanhemmuudesta ei puhuta mitään.
Osasta tulee kelvollisia, osasta ei koskaan.
Puolituttuni curling-kasvatuksen tulos asuu nyt laitoksessa ja kuulemma tämä murunen ei noudata sääntöjä ja kiukuttelee kaikille rangaistuksista joita saa yhtenään. Ei ole tottunut pettymyksiin, ei tajua että teoilla on seuraamuksensa, ja siksi hänellä on jatkuvasti rankku päällä, kun ei tottele ja ihmettelee miksei muita "kiusata" kuten häntä. Muut noudattaa sääntöjä ja yksi ei, eikä tajua vian olevan itsessään, koska on opetettu että hän on uniikki lumihiutale.
Kuulostaa kyllä narsistilta nuorelta. Siitä hyvä siippa jollekin ja mallikelpoinen vävy.
Koti ja vanhemmat on pohja ja peili mistä kaikki lähtee.
Kun ja jos on vanhemmuus hukassa, ei osata eikä jaksetakaan omien ongelmien takia. Ei ole mitään eväitä antaa lapselle. Ei perusturvaa eikä rakkautta.
Lapsi tulee maailmaan avuttomana ja täysin riippuvaisena vanhemmistaan. Ilman huolenpitoa se kuolee. Ja ilman rakkautta ja turvaa lapsi ei koskaan opi luottamaan elämään. Siitä se sitten alkaa. Suuri ongelma on se, että kuka tahansa voi tähän maailmaan pusertaa vaikka minkälaisen lauman lapsia, heitteille ja vaille tervettä vanhemmuutta.
Mun veli kasvoi laitoksessa ikävuodet 14-18 (ja sen jälkeen jälkihuollon piirissä pari vuotta). Meillä on tavallinen perhe, vanhemmat olivat kunnan töissä, ei mitään yltäkylläistä vaan eipä sinänsä mitään puuttunutkaan. Rakkautta riitti varmasti tasapuolisesti molemmille. Mutta velipoika ajautui huonoon seuraan, jäi koukkuun aineisiin heti ekalla kerralla, sillä nyt vaan oli enemmän kasvukipuja kuin monella muulla. Minä taas olen ollut ihan normaali nuori, ehkä jopa astetta kiltimpi, ei ole tullut ylettömästi hölmöiltyä. Varmasti porukat on miettineet, mikä meni pieleen ja mitä olisi voinut toisin tehdä. Mutta he siinä vaiheessa tekivät sen mitä pystyivät, mihin oli voimavaroja.
Minusta kasvoi tälläinen tavallinen aikuinen, pari lasta, omakotitalo, auto ja koira. Veli ei enää käytä aineita, mutta jälkensä nuoruus jätti. Useita koulutuksia, osasta valmistunutkin, työttömyyttä, kuntouttavaa työtoimintaa jne. Asunnon se on pystynyt pitämään, laitoksessa ja jälkihuollossa sentään sen verran jäi päähän, että maksa ensin vuokrasi ja laskusi, sitten vasta muut jutut (joita sit on kaikkea ihan hölmöä ns. normaaliuden mittapuulla, tyyliin ostipa monen sadan arvoisen kuntopyörän ja ruokarahaa ei sitten hups ollutkaan, nälkäisenä ei jaksanut kuntoilla ja pyörä taitaa tällä hetkellä olla vaatetelineenä... ). Lapsi sillä on, mutta ei juurikaan ole tekemisissä. ADHD on tutkittu, mutta ei sillä sitä kuulemma ole. Jotain kuitenkin. Varmaan ne kasvuiässä otetut aineet on jättäneet jotain aivoihin. Jollei sitten ole jo lapsesta asti ollut jotain neuropuolen häikkää. Ei silloin niin tutkittu. Veli oli jo lapsena aika lyhytjänteinen, suuttui ja luovutti, jos ei joku asia onnistunut just heti.
Mä en ajattele laitoksissa asuvista nuorista mitään sen ihmeempää. Kun en heidän elämää/heidän vanhempien elämää ole elänyt, niin ei mulla ole varaa tuomita eikä ajatella yhtään mitään. Hyvä jos saavat apua. Kaikki ei edes avusta hyödy, mutta niinhän se vaan menee. Aina on ollut heikompia, väliinputoajia, rikollisia, jne. Ja tulee aina olemaankin.
Mikäli syy on lapsessa, että on sinne joutunut, niin ajattelen hänellä olevan mielenterveysongelmia.
Päihteiden käyttö ja mt ongelmat ovat yhteyksissä aina toisiinsa tavalla tai toisella.
Haista Ap pitkä p-ka! Minun ystäväni joutui laitokseen, koska hänen vanhempansa käyttivät häntä seksuaalisesti hyväkseen. Ystäväni ei ole mikään elämänkoululainen tai ihmisroska, vaan ammattikoulussa opiskeleva tavallinen nuori, jolla on ollut hirvittävät kotiolot ja jolle laitos on ollut pelastus. Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista, miettikää nyt millainen perhetausta monilla päihdeongelmaisillakin on. ):
Vierailija kirjoitti:
Mikäli syy on lapsessa, että on sinne joutunut, niin ajattelen hänellä olevan mielenterveysongelmia.
Päihteiden käyttö ja mt ongelmat ovat yhteyksissä aina toisiinsa tavalla tai toisella.
Myös peliriippuvuus on yhtä vakavaa kuin päihteetkin. Vielä jos on mt-ongelmia sekä joku a - diagnoosi ja lapsi pelaa mieluummin väkivaltapelejä, siinä kohtaa ollaan matkalla syvälle suohon. Ja vielä jos lapsi ihannoi väkivaltaa, kuolon kolareita katsoo netistä ja pitää näitä hienoina juttuina jne. näiden pelien lisäksi. Puhuu miten voisi tappaa opettajat ja laitoksensa henkilökunnan. Ennen laitokseen päätymistään oli murtanut avustajansa nenän koulussa.
Näin lähipiirissäni ja äiti vain myhäilee, hymyilee ja ei pidä lapsensa juttuja millänsäkään. Hokee lapselleen vaan kuinka tämä pääsee pian pois laitoksesta. Erään toisen tutun vauvaa uhkasi vahingoittaa ja sohvalta tiputtaa, toivoi jopa vauvan kuolevan. Tuttuni ei ole kyseisen perheen kanssa enää missään tekemisissä ja tämän kahjon lapsen äiti ei ymmärrä asiaa. Itsekin alkanut välttelemään heitä. Ei ole pääkoppa kunnossa äidilläkään.
Eikä ole edes vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Haista Ap pitkä p-ka! Minun ystäväni joutui laitokseen, koska hänen vanhempansa käyttivät häntä seksuaalisesti hyväkseen. Ystäväni ei ole mikään elämänkoululainen tai ihmisroska, vaan ammattikoulussa opiskeleva tavallinen nuori, jolla on ollut hirvittävät kotiolot ja jolle laitos on ollut pelastus. Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista, miettikää nyt millainen perhetausta monilla päihdeongelmaisillakin on. ):
Ei kaikilla ole päihdeongelmia jne. Jotkut lapset puhuvat kuraattorienkin päähän läpiä jos ovat vanhemmilleen vihaisia, esim. vanhempi on kieltänyt jotain ja lapsi tästä itseensä ottanut. Ei ole mustavalkoista mikään tässä maailmassa. Osaa ne lapsetkin olla kieroja kuin korkkiruuvit.
Rakkauden puutetta se on