Milloin imetys kannattaisi lopettaa?
Onko joku ikä, jonka jälkeen vauva olisi hyvä vieroittaa rintamaidosta? 1v?
Miksi?
Kommentit (10)
No riippuu tietysti työstä, mutta vaikka menisi heti vanhenpinvapaan jälkeen töihin niin tokihan sitä silti voi imettää edelleen, esim. Iltaisin tai mikä nyt kenellekin sopii.
Itse imetän 10kk ikäistä ja ajattelin jatkaa ainakin sinne vuoteen asti, mahdollisesti kauemminkin. Katsotaan mikä tuntuu hyvältä ajalta lopettaa.
Aion olla kotona kolme vuotta, eikä vauvani kaikeksi onneksi pure.
Lähinnä mietin, että alkaako imetyksestä jossain vaiheessa olemaan lapselle enemmän haittaa kuin hyötyä?
Entä mitä Imettäminen sitten tekee imettäjän fyysisille voimavaroille?
Ap
AUTS! kirjoitti:
Sitten kun hampaat tulevat.
Monella vauvalla on hampaat jo syntyessä. Ei mitään haittaa.
Itse sanoisin että n. vuoden iässä. Minusta on hassua jos imetetään lasta, joka osaa puhua ja kävellä. 1v. Iässä on helppo lopettaa.
Imetys ei todellakaan ole missään vaiheessa haitallista. Maidon tuotto vie äidiltä paljon energiaa, joten ehkä pitää syödä enemmän kun muuten, mutta vanhemman vauvan ollessa kyseessä, imetyksen määrä on pienempi kuin alle 6kk vauvalla, jonka ainoa ravinto on rintamaito (tai korvike).
Oma lapseni on 1v9 kk ja jatkan imetystä vielä kun tuntuu olevan meille kummallekin niin tärkeää. Rintaa menee 3x pv
Imettämisestä ei ole haittaa lapselle tai lapsen hampaille missään vaiheessa. Imettäminen kannattaa lopettaa siinä vaiheessa, kun jompikumpi tai molemmat osapuolet eivät enää halua jatkaa. Mä itse lopetin esikoisen kohdalla kaksivuotiaana (ei ollut mitenkään hankalaa, sanoin vain kerran, että otetaanko maitoa myöhemmin, ja koko asia unohtui), kuopuksen kohdalla lapsi lopetti itse 1,5-vuotiaana.
Se, miten imetys vaikuttaa äitiin, on ihan yksilökohtaista. Mulla se imettäminen on ollut sen verran vähäistä yhden vuoden jälkeen, että en kauheasti huomannut mitään vaikutuksia.
Mielestäni kaikkein suurin etu vauva-ajan jälkeisessä imetyksessä on se, että kun lapsi sairastaa, rinta yleensä kelpaa. Rintamaidosta lapsi saa ravintoaineita ja nesteytystä, ja rintamaitokin muuttuu lapsen tarpeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Aion olla kotona kolme vuotta, eikä vauvani kaikeksi onneksi pure.
Lähinnä mietin, että alkaako imetyksestä jossain vaiheessa olemaan lapselle enemmän haittaa kuin hyötyä?Entä mitä Imettäminen sitten tekee imettäjän fyysisille voimavaroille?
Ap
Imetyksestä ei tietääkseni koskaan ole mitään haittaa vaikka lapsi olisi vähän isompi jo. Äidillehän se on raskasta kun hormoonit jyllää ja itselläni ainakin vaikea saada painoa pysymään normaalissa rajoissa kun tuntuu että pitäisi koko ajan syödä ettei laihdu.
Mun mielestä riippuu perheen tilanteesta ja tarpeista. Jos äiti menee töihin heti vanhempainvapaan loputtua, niin luultavasti siihen on hyvä lopettaa. Omalla kohdallani imetys loppuu viimeistään siihen, mahdollisesti aiemminkin.
Siitä huolimatta, että WHO suosittelee pitkää imetystä, niin totta on myös se, että imetys syö naisen voimavaroja fyysisesti ihan helvetisti. Tärkeämpää on se, että lapsella on hyvinvoiva äiti kuin se, että se saa rintamaitoa.
Ja eikun odottelemaan imetysnatsien alapeukutuksia.