Syviä tuntoja vanhustyötä koskien
Säälin teitä lähi-ja sairaanhoitajat, jotka teette arvokasta työtä päivästä toiseen dementikkojen kanssa kusen-ja paskankäryssä, kiireessä ja paineessa ylhäältä tulevia käskyjä noudattaen, omaa etiikkaanne ohjeisiin peilaten, väsyneenä, kaikkenne antaen.
Säälin teitä vanhukset, jotka nuoruudessanne ette voineet edes kuvitella joutuvanne makaamaan haalistuneissa huoneissa ilottomilla osastoilla, hoitajien yrittäessä puristaa teille mukakivaa toimintaa kiireiltä ehdittyään. Säälin teitä kun ulosteet housuissa virutte sängyilänne pelastajaa odottaen, yksinäisinä. Säälin etenkin teitä, joita kukaan ei muista käydä katsomassa, joille olemassaolonne on kaikkea muuta vähempiarvoista.
Säälin teitä hoitoalan opiskelijat, jotka ette tunne vielä sitä oravanpyörää, johon kauniine ajatuksinenne ajaudutte, mutta tulette jäämään rahanhimoisten pyöränpyörittäjien jalkoihin, jatkuvasti uusia, mitä hullumpia fantasioita toteuttaen. Taistelkaa kyynistymistä vastaan, ehkä pelastatte jonkun vanhuksen siitä helvetistä, ehkä valo loistaa jollekin, jonkun kautta.
Silti suurin osa ei voita tässä pelissä.
Terveisin lähihoitaja.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin lähihoitajana töissä vanhustenpalveluissa, vaikka kotisairaanhoidossa, minä en tuijottaisi kelloa, vaan antaisin potilaalle sen ajan, jonka hän tarvitsee, ihan sama vaikka työpäivä venyisi iltaseitsemään.
Ja jos esimies valittaisi minulle, että minun täytyy pysyä aikataulussa, minä vastaisin, että jos sinulla on noin kovat arvot, niin ehkä SINUN ei pitäisi olla töissä tällaisessa paikassa.
Minä pyyhin esimiehen tekemällä budjetilla perseeni
Hoitajien ei nimenomaan pidä lähteä liikaan joustamiseen työaikojen suhteen. Ensinnäkin siinä polttaa itsensä loppuun, ja toiseksi se saa asiat vääristymään johdon silmissä. Jos hoitajat tekevät jatkuvasti kompromisseja ja joustavat loputtomiin niin sittenhän näyttää että kaikki toimii eikä ole tarpeen lisätä resursseja.
Kotihoitoa työpaikkana tulee boikotoida. Se ei ole asianmukaista toimintaa asiakkaille eikä työntekijöille.
Liiallinen kiltteys ja tunnollisuus on haitaksi työelämässä. Hoitoalalla on ihan liikaa ylipäätään ihmisiä, jotka suostuvat kaikkeen. Tai antaa heidän suostua. Mutta älkää odottako samaa muilta (lisätyöt, ylityöt ym).