Pilkunviilaajat, auttakaa!
Miksi tähän virkkeeseen tulee pilkku: Minulle maistuu aamupala, enkä kaipaa lounasta moneen tuntiin. Pilkkusääntöhän kahden rinnasteisen päälauseen välillä on, että pilkku tulee, jos lauseilla ei ole yhteistä osaa. No miksei tuossa yksikön 1. persoona ole yhteinen osa?
Kommentit (11)
Menee arvailuksi ja hatusta vetämiseen, mutta voisiko olla pilkku siksi, että siitä saa tavallaan kaksi lausetta. Minulle maistuu aamupala. Minä en kaipaa lounasta moneen tuntiin. Ja kun näistä siis tehdään yksi virke, niin tulee sitten pilku väliin.
Koska yksikön 1. persoona on subjekti vain jälkimmäisessä lauseessa. Ensimmäisessä lauseessa se on aamupala. Minulle ei ole subjekti vaan adverbiaali.
Niinhän se onkin. En tullutkaan ajatelleeksi tuota subjektipointtia. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Menee arvailuksi ja hatusta vetämiseen, mutta voisiko olla pilkku siksi, että siitä saa tavallaan kaksi lausetta. Minulle maistuu aamupala. Minä en kaipaa lounasta moneen tuntiin. Ja kun näistä siis tehdään yksi virke, niin tulee sitten pilku väliin.
Äikänope täällä. Komppaan tätä kommentoijaa. Jos lauseet toimivat yksinkin ilman rinnastuskonjunktiota (joka tässä tapauksessa on -kä), niin pilkku tulee. Tässä sinun esimerkissä lauseet tosiaan toimivat ilman mitään lisiä erikseenkin: Minulle maistuu aamupala. En kaipaa lounasta moneen tuntiin. Eli siis pilkku tulee.
Subjekti vaihtuu aamupala->lounas.
ikäänkuin luettelisit asioita jolloinka tulee aina pilkku väliin
Laitan vielä toisen esimerkin, josta en pääse kärryille: Vesipumppu asennetaan kaivon päälle, ja laite ulottuu jopa 50 metrin syvyyteen. Miksi tuohon virkkeeseen tulee pilkku? Eikö vesipumppu ja laite ole sama asia ja lauseiden subjekteja ja sitä kautta virkkeen yhteinen osa? Vai jäisikö pilkku tulematta vain silloin, jos laite sanan tilalla olisi pronomini se?
Vesipumppu asennetaan on passiivissa eli ei ole subjektia. Laite ulottuu , laite on subjekti. Eli eri subjektit vaativat pilkun.
Ratkaisu:
Tuohon lauseeseen ei suomen kielioppisääntöjen mukaan tule pilkkua.