Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MS taudin ensioireet

Taudin pelko persiissä
11.09.2018 |

Heippa.

Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä keillä on joko jo diagnosoitu sairaus, tai sitten KEO-vaihe, että mikä sai teidät menemään lääkärille? Osasitteko jo itse silloin epäillä MS-tautia ja menitte lääkäriin tyyliin "moi, pelkään että mulla on MS", vai huolestuitteko vaan jostain yhdestä oireesta, ja jos niin mistä? Miten tutkimukset etenivät ja kauan kesti ensimmäisestä lääkärissä käynnistä joka liittyi MS-tautiin, siihen että pääsitte jatkotutkimuksiin tai saitte diagnoosin?

Mulla on tän vuoden aikana ilmaantunut tosi paljon sekä fyysisiä että kongitiivisia oireita, joista oon jo aikaisemmin ollut huolissani, mutta en oo käynyt vielä lääkärissä. Oireet ovat olleet niin erilaisia, että oo oikeastaan sen takia mennyt, kun oon pitänyt niitä täysin toisistaan riippumattomina ja oon vähän ajatellut että hullunahan ne mua pitää kun pistän kaiken kerralla tiskiin :D En oo aikaisemmin edes tajunnut että oireet sopivat ko. tautiin, kuin vasta nyt vähä aika sitten, kun aloin ihan uteliaisuuttani googlaamaan että mikä se semmoinen tauti oikein on, kun siihen ihan muussa yhteydessä törmäsin. Varasin nyt ajan työterveyteen yksityiselle lääkäriasemalle, joten oon siis menossa jo kertomaan huolistani.

Haluaisin vaan kuulla muiltakin kokemuksia ja siitä miten nopeasti asiat ovat selvinneet ensimmäisestä lääkärissä käynnistä siihen että saa edes jotain osviittaa siitä mikä vaivaa? Miten tutkiminen on edennyt ja mikä on ylipäätään ollut vastaanotto lääkäreillä? Mulla on ollut myös masennusta, joten suurin pelko on että mua pidetään ihan luulosairaana tai huomion hakuisena.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oireita sulla on ollut?

Vierailija
2/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan niitä, sopii toki muihinkin asioihin varmaan, mutta kun kaikki asiat pitää googlettaa niin pakko alkaa selvittämään :D

Muutaman kerran ollu 1-1,5 vkon jaksoissa aivan järkyttävää väsymystä, työpäivän jälkeen ei jaksa mitään muuta kuin syödä ja raahautua levyksi sohvalle, ja tuntuu että raajat painaa tonnin. Muutenkin siis treenaan säännöllisesti ja syön terveellisesti, niin en oikein enää palaudu treeneistä silleen niinku ennen. Ylikuntoa en usko että on. Seuraavana mulle varmaan tuli tasapaino-ongelmat, kävelen päin seiniä tai ovenkarmeja vaikka ei varsinaisesti pyörrytä. Ja vaikka kuinka puristaa niin ei voimat riitä. Käsivarsissa on välillä ihan käsittämätöntä kutinaa, se on semmosta jännää pistelyä ja tekee vaan mieli raapia joku 5 minuuttia ennen ku helpottaa. Kasvoihin on myös ilmestynyt vain yksi pieni kohta mikä kutisee koko ajan, eikä siinä näy mitään ihomuutosta. Rakon kanssa on ollut nyt vähän aikaa toimintavaikeuksia, en välttämättä pysty pidättämään kunnolla jos hätä tulee yhtäkkiä. Nyt on pari päivää ollut ihossa kohta josta on tunto kadonnut ja toisessa jalassa on sekä tuntomuutoksia että kävelemään lähtiessä kipua ja voimattomuutta pohkeessa. Tossa nyt varmaan suurin osa fyysisistä ongelmista.

Lukeminen on vaikeeta ja tuntuu että mulle on ilmestyny joku ihmeellinen lukihäiriö, vaikka koskaan aikaisemmin ei oo ollu mitään. Töissä oon huomannut myös ajoittaisia näköhäiriöitä, mut ne ei oo mitenkään pitkäkestoisia vaan lähtee hetken räpyttelyllä ja vaikka sillä että teen hetken jotain muuta. Argumentoinnin kanssa oon huomannu myös lieviä ongelmia, en osaa muodostaa kunnolla lauseita vaikka tiiän mitä haluan sanoa. Oon kansainvälisten asioiden kanssa tekemisissä ja joudun lukemaan ulkomaata joka päivä, ja tuntuu että se varsinkin on vaikeutunut erityisesti. Muutenki olo on jotenki tyhmempi ku ennen, töissä on tosi vaikeita keskittymishäiriöitä ja tosi usein en muista miks vaikka menin keittiöön, tai mitä mä läksin hakemaan kaupasta vaikka menisin sinne vaan yhen asian takia.

Oon siis osittain myös meinannu että nää johtuis ihan yleisesti jostain stressitilasta tai jotain. Ehkä semmonen lihasten nykiminen varsinki kasvoissa mikä on lisääntynyt sai mut vasta ihan oikeesti huolestumaan ja miettimään että ehkä pitäis sitteki mennä lääkäriin.

Ja tosiaan, kaikki tää on lisääntyny tässä noin 6kk aikana niin että oon alkanu kiinnitämään asiaan ihan huomiota, ja nyt sit erehdyin googlaamaan sen ms-taudin ihan muista syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helkkari.

Mulla on ihan samat oireet.

Vierailija
4/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin välillä menetän tasapainon, törmäilen juurikin ovenkahvoihin, käsistä tippuu tavarat yms. Olen harrastanut tanssia, joten koordinaation luulisi olevan hyvä ja muutenkin hienomotoriikka  esim. taiteessa hyvin kehittynyttä. En halua hirveästi vaivata päätäni MS-taudin mahdollisuudella kun muutenkin tarpeeksi fyysisiä vaivoja tähän ikään nähden. Tulee jos on tullakseen.

Jos oireet pahenee niin kannattaa toki hakeutua lääkäriin ja sinun tapauksessa sitä suosittelisin. Ei sillä ole väliä mitä hoitohenkilöstö mahdollisesti ajattelee. Vain sillä on väliä että olet huolissasi ja tahdot selvittää mikä vaivaa. Jos ei löydy mitään MS-tautiin viittaavaa niin ainakin tulee kyseinen tauti poissuljettua. Voimia!

N23

Vierailija
5/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ottaa kantaa diagnoosiin mutta marssi lääkärille tuon listasi kanssa ja kerro että sinua hirvittää että mitä se voisi olla. Kysy suoraan MS-taudista. Siitä niille maksetaan että vastaavat kysymyksiin. Jos on väärä hälytys niin hyvä, jos on syytä tutkia lisää niin sitten lisätutkimuksiin.

Jo pelkkä stressi voi aiheuttaa kaikenlaisia oireita mutta sekin on hyvä tietää, nimim. selvisi vasta parin eilepsisen kohtauksen jälkeen että pitäis vähän rauhoittaa.

Toivotaan parasta.

Vierailija
6/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taudin pelko persiissä kirjoitti:

Heippa.

Ei se persiiseen tartu. Älä huoli

Vierailija
7/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ainakaan suoraan kuulosta siltä että sulla ms olisi. Nuo oireet voivat sopia todella moneen muuhunkin ongelmaan. Jos sulla on ms, tulet sen kyllä varmasti huomaamaan. Näköhermotulehdus on sellainen että siitä tietää jotain oikeasti olevan pielessä, oireet ovat vakavat. Voithan käydä lääkärissä mutta noille oireilla ei varmaankaan ms:ää epäillä ensimmäiseksi eikä toiseksikaan...

Vierailija
8/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ainakaan suoraan kuulosta siltä että sulla ms olisi. Nuo oireet voivat sopia todella moneen muuhunkin ongelmaan. Jos sulla on ms, tulet sen kyllä varmasti huomaamaan. Näköhermotulehdus on sellainen että siitä tietää jotain oikeasti olevan pielessä, oireet ovat vakavat. Voithan käydä lääkärissä mutta noille oireilla ei varmaankaan ms:ää epäillä ensimmäiseksi eikä toiseksikaan...

Oletko lääkäri?

Vierailija
9/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms ssä on kipua silmän takana ja lasit putoaa käsistä.tai muuta. Sulla sopisi anemiaan tuo väsymys.

Vierailija
10/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm no voihan se tietysti olla. Syön kyllä terveellisesti ja otan vitamiinilisät purkista, mutta kyllähän sitä voi raudanpuutosta tai jotain muuta olla joka tapauksessa... Verikokeillahan se varmasti selviää ja toivottavasti ne sen tuolla yksärillä selvittää heti :)

Mulla on siis ollu voimattomuutta käsissä aikaisemmin, mutta ei tänä vuonna, semmosta että ei tosiaan astiat tai maitopurkit pysy käsissä, silloin selvitettiin pelkkää reumaa ja sitä ei verikokeissa havaittu. Niitä oireita ei tosin oo nyt vähään aikaan ollut niin pahoina. Tohon silmäkipuun en nyt oikein osaa sanoa, joskus semmosta paineen tunnetta on ollu nukkumaan mennessä, mutta se ei oo ollu varsinaista päänsärkyä, eikä mitään kovaa särkyä, mutta semmosta että sen huomaa. Sitäkään nyt mitenkään älyttömän usein oo ollu vaan lähinnä silloin tällöin. Oon pitäny sitä ihan töistä johtuvana niin en oo ajatellu että se liittyis mihinkään.

Vierailija
11/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä että myös ferritiini tutkitaan raudan lisäksi, tuo ferritiini kertoo varastoraudan tilanteen ja se tippuu ensin ennenkuin hb eli rauta tippuu. Ja varastoraudan puutteessa voi olla jo raudanpuuteoireita.

Vierailija
12/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko googlannut raudanpuuteanemian oireet? Ne on myös moninaiset, samoin b12ja folaatin puute aiheuttaa neurologisia oireita.

Vierailija
13/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi ne laittaa sinut päätohtorille.

Vierailija
14/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut samat oireet ja kuulemma väsymysoireyhtymä sekä sympaattisen hermoston häiriö eli sympatikotonia. Viimeksi mainittu ilmenee myös lihasten, luiden ja verisuoniston kihelmöintinä, pulputuksena, värinänä. Välillä tunnottomuutena.

Kaverilla samat oireet kuin minulla muuten paitsi enemmän kipua tietyissä kohtaa kehoa kuin minulla, ja hänellä tutkitaan nyt että onko fibromyalgia.

Toisella kaverilla suurin piirtein samat oireet kuin minulla, ja lopputulos kilpirauhasen vajaatoiminta. Minun kilpirauhasarvot olivat hyvät, joten siksi se poissuljettiin.

Eli nuo oireesi voivat periaatteessa olla mitä vaan.

Vierailija
15/15 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut näköhermontulehdus enkä sairasta ms,ä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän