Kahvakuula- tuntien epäsuhta
Toisilla muutaman kilon painot, toisilla se suositeltu yli 8 kilon paino. Sarjat sitten tehty sen mukaan, ettei tunnu miltään sillä kevyellä painolla, mutta 8 kilon painon kanssa ei jaksa tehdä. Turhauttaa. Typerää hommaa koko kahvakuula?
Kommentit (23)
Jos kevyt ei tunnu enää millekään, otat painavamman kuulan ja teet lyhyempää sarjaa. Jos toistoja pitäisi tehdä se 12 muttet jaksa, niin teet 8 tai 10 kunnes jaksat tehdä sen 12. Sitten kun ei taas tunnu miltään, vaihdat painavampaan.
Asiat on just niin vaikeita kuin niistä itselleen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Miten olis 5kg kuula tai 8kg kuula mutta et tee täyttä sarjaa
Näinhän se täytyy tehdä. Kuitenkin ohjeet on aika selkeät, et aloittelijankin kannattaa ottaa se 8-11 kilon Kuula, jotta liikkeet tehoaa sinne minne on tarkoitus, kevyempi kuula ei tee sitä mitä pitäisi.
Harmi vaan että sarjat tehdään niiden kevyempien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kevyt ei tunnu enää millekään, otat painavamman kuulan ja teet lyhyempää sarjaa. Jos toistoja pitäisi tehdä se 12 muttet jaksa, niin teet 8 tai 10 kunnes jaksat tehdä sen 12. Sitten kun ei taas tunnu miltään, vaihdat painavampaan.
Asiat on just niin vaikeita kuin niistä itselleen tekee.
Eli kun sarjat on tehty tunnille niiden kevyiden kuulien heittelijöiden mukaan, niin minäkin otan kevyemmän kuulan ja koko homman idea katoaa kuin tuhka tuuleen. Miksi siis kävisin kahvakuulassa?
Eli tunneilla on kiristetty sarjoja, koska kevyemmällä kuulalla touhuavat valittavat ettei se tunnu missään. 8 kilon kuulalla sarjoja taas ei jaksa millään. Minusta vaan kahvakuulassa ideana ei pitänyt olla se, että mah monta toistoa mah pienellä painolla.
Miksi tosiaan kun saman voi tehdä kotona youtuben edessä.
Voimaharjoittelussa on kyse juuri siitä, että ensin nostelu tuntuu raskaalta, mutta voiman kasvaessa työ helpottuu, ja voit siirtyä raskaampiin painoihin.
Jos esim. 5 kg kuula on liian kevyt, ota se painavampi kuula ja jätä viimeiset toistot tekemättä, kun voimasi loppuvat. Seuraavalla kerralla jaksat tehdä taas pari toistoa enemmän.
Tai sitten sää oot eksynyt jollekin hupileyhyttelijöiden tunnille. Siis että olet päätynyt jumppaan, johon tulee täti-ihmisiä heiluttelemaan raajojaan ilman halukkuutta tehdä oikeasti ja tehokkaasti sillain, että se vastuksenkin määrä kasvaa johdonmukaisesti.
Puhu ohjaajalle, ota se isompi kuula ja tee lyhyempiä sarjoja kunnes taas jaksat. Tai etsi tavoitteellisempi ryhmä.
Kuka pakottaa tunneille jos ne ei ole sinulle sopivia?
Hyvin kasvoi kahvakuulassa voimat, kun pienet 4-10 kg kuulat vietiin ensimmäisenä, ja itse sai heilutella niitä 12-24 kg kuulia. Alkuun vain teki mitä jaksoi.
hei, tuleeko teille niskahartioihin jännitystä vai säästyttekö kivulta/ parantaako suorastaan?
(Vrt sauvakävely yms)
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa tunneille jos ne ei ole sinulle sopivia?
Cuca pakotti vastaamaan?
Jos kysymys ei ollut sopiva.
(¯∇ ̄)
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sää oot eksynyt jollekin hupileyhyttelijöiden tunnille. Siis että olet päätynyt jumppaan, johon tulee täti-ihmisiä heiluttelemaan raajojaan ilman halukkuutta tehdä oikeasti ja tehokkaasti sillain, että se vastuksenkin määrä kasvaa johdonmukaisesti.
Puhu ohjaajalle, ota se isompi kuula ja tee lyhyempiä sarjoja kunnes taas jaksat. Tai etsi tavoitteellisempi ryhmä.
Näin täytyy tehdä.
Vierailija kirjoitti:
hei, tuleeko teille niskahartioihin jännitystä vai säästyttekö kivulta/ parantaako suorastaan?
(Vrt sauvakävely yms)
Riippuu tunnista ja liikkeistä, mutta olen kyllä saanut jumiin kahvakuula tunnilla vaikka tavallisesti ei ongelmia ole esim. sauvakävelyn tai vastaavan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kasvoi kahvakuulassa voimat, kun pienet 4-10 kg kuulat vietiin ensimmäisenä, ja itse sai heilutella niitä 12-24 kg kuulia. Alkuun vain teki mitä jaksoi.
Mitäs teit silloin kun muut heilutteli niitä neljän kilon kuulia ja itse et enää jaksanut. Seisoskelit?
Vierailija kirjoitti:
En mä kyllä löydä mistään ohjetta, että tuo 4 kilon paino olisi jotenkin suositeltava.
– käsipainoilla voi huitoa sitten eri treenikerralla.
Kahvakuulaharjoitteluun kannattaa siis valita ennemmin hieman liian raskaalta tuntuva, kuin liian kevyt kuula parista muustakin syystä. Monet kuulailuliikkeet pakottavat isojen lihasryhmien lisäksi käyttämään myös pieniä ja tärkeitä tukilihaksia. Jos kahvakuula on painoltaan liian pieni, nämä tukilihakset eivät pääse töihin ja liikkeiden tehokkuus kärsii suunnattoman inflaation. Riittävän raskas kuula myös ohjaa liikkeet ja niiden liikeradat lähes automaattisesti oikeanlaisiksi, jolloin tekniikkakin tulee toteutettua oikein. On siis suositeltavaa jättää ne kaikista pienimmät kuulat kauppaan ja aloittaa rohkeasti suurehkolla kahvakuulalla. Naisilla aloituskuulan painoksi sopii hyvin 8-12 kiloa, miehillä 12-20 kg.
Kahvakuula tunnilla olen useinkin käyttänä kahta tai jopa kolmea eri painoista kuulaa liikkeestä riippuen.
En käyttäisi kahvakuulaa mihinkään ellei sitten halua selkäänsä kipeäksi. Ainakin kerran selkänsä teloneiden on syytä unohtaa kahvakuula.
Miten olis 5kg kuula tai 8kg kuula mutta et tee täyttä sarjaa