Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko raskaus lihottaa, vaikka itse tekisi mitä?

Vierailija
10.09.2018 |

En nyt puhu mistään parin kilon heitosta. Mutta tuntuu jotenkin uskomattomalta lukea ja kuulla ja juttuja, joissa raskaus on lihottanut paljonkin, vaikka itse muka syönyt terveellisesti ja liikkunut.

Olen kovalla työllä laihduttanut 12kg ja nyt painan n 88kg. Raskaana viikolla 9 ja paino kilon heitolla sama. Yritän lenkkeillä joka päivä tunnin ja syön terveellisesti ja melko pieniä määriä. Tuntuisi ihan kohtuuttomalta, jos yhtäkkiä olisin joku 120-kiloinen synnyttäjä, vaikka olisin tehnyt kaikkeni hyvinvointini eteen.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin raskaaksi samoihin aikoihin kun vaihdoin työn fyysisestä kevyempään ja tietenkin myös vähensin raskasta liikuntaa kun en raskaana uskalla ihan samalla tavalla repiä. Kiloja oli tullut siis rv 14 mennessä jo neljä kun en edes voinut pahoin ja pistän tämän siis lähes täysin lihomisen piikkiin, ehkä pieni osa oli turvotusta, mitä istukka siinä vaiheessa painaa 100 g ja tissit ehkä toiset 100... :D

mutta nyt siis nyt rv 21 menossa ja tullut vain kilo lisää kun olen alkanut vähän himmailemaan ja syömään kevyemmin, enhän tietenkään kuluta nyt niin paljon kuin ennemmin ja aloin jo laskeskelemaan, että tolla tahdilla tulisi muuten vähintään se 20 kg. En kuitenkaan yritä pysäyttää painonnousua tai laihduttaa koska nythän se vauva täällä alkaa vasta kasvaa ja luinkin jostain, että läskin palamisesta kulkeutuu niitä raskasmetalleja sikiöön. Eli nuo ylimääräiset neljä kiloa saa nyt kyllä roikkua mukana synnytykseen saakka, kunhan tulisi loppuraskauden aikana enää sitä tarvittavaa painoa eli vauvan kasvua ja verta ja muuta kaikkea.

Netissä on laskureita, jotka antaa arvioita paljonko olisi omista lähtökohdista hyvä viikottainen painonnousu perusterveellä naisella siis. Jotain 400-500 g minullakin eli ei mitään niukkaakaan, vielä pitäisi siis painon nousta ainakin n. 8 kiloa. Ja tietenkin jos lopussa turvotukset iskee niin ne tunnistan varmaan turvotukseksi siitä, jos syömiset ja liikkumiset pysyy samoina eli niistä pääsee varmaan kanssa synnytyksessä eroon. :)

Vierailija
42/43 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni, hoikka ystäväni. Paino on noussut jokaisessa raskaudessa (kolme kpl) 20 kg. Ja lähtenyt sitten poiskin. Itselläni taisi olla 8-10 kg, järkyttävän suuri vatsa loppuraskaudesta, vauva painoi noin 3,5 kg syntyessään. Hormonit, geenit, rakenne vaikuttaa. Ja se ruokavaliokin.
"Rouva, teillä on kohta viisikiloinen vauva synnytettävänä, jos jatkatte syömistä entiseen malliin." Näin sanoi lääkärin minulle 3 kk ennen vauvan syntymää. En syönyt makeaa, ihan tavallinen ruoka maistui kenties liiankin hyvin. Ja olen normaali painoinen.

Meilläkin on neuvolassa yksi terkkari (onneksi ollut vain sijaisena minun käynneillä), jolla on kanssa ihan varmasti asperger ja touretten syndrooma. Ihan tosi törkeyksiä laukoo joka välissä. Minulle mm. liian pienestä virtsanäytteestä, että "miten nyt noin suhit kupin ohi?" - "öööö ei vaan pissattanut tarpeeksi" ja tuo on aika lievästä päästä. :D

mistä se lääkäri päätteli, että vauva olisi niin iso jos sulla ei ole raskausdiabetestä tms. ja olet itse normaalipainoinen, mitä hittoa? :D kyllähän se ihan naisen rakenteesta riippuu kuinka vatsa näkyy, meidän kuopus painoi syntyessään melkein neljä kiloa, vaikka oli arvioitu pieneksi. Olen lyhytkin vielä, mutta kohtu on ilmeisesti kallellaan niin syvälle tuonne kylkikaariin, ettei olisi osannut olettaa. Sinun kohdallasi olisi ollut hirveää jos olisit alkanut kituuttamaan pelkällä salaatilla ja teellä tuon kommentin jälkeen, onneksi teille syntyi kuitenkin terve vauva. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei lihota, ei siis tee läskiä vaan painonnousu (jopa 20kg) johtuu nesteen kertymisestä ja sikiön yms painosta ja lähtee pois parissa kuukaudessa synnytyksen jälkeen. Se mitä sen jälkeen on on läskiä