Voiko raskaus lihottaa, vaikka itse tekisi mitä?
En nyt puhu mistään parin kilon heitosta. Mutta tuntuu jotenkin uskomattomalta lukea ja kuulla ja juttuja, joissa raskaus on lihottanut paljonkin, vaikka itse muka syönyt terveellisesti ja liikkunut.
Olen kovalla työllä laihduttanut 12kg ja nyt painan n 88kg. Raskaana viikolla 9 ja paino kilon heitolla sama. Yritän lenkkeillä joka päivä tunnin ja syön terveellisesti ja melko pieniä määriä. Tuntuisi ihan kohtuuttomalta, jos yhtäkkiä olisin joku 120-kiloinen synnyttäjä, vaikka olisin tehnyt kaikkeni hyvinvointini eteen.
Kommentit (43)
Olen jokaisen raskauden jälkeen laihtunut 10kg. Osittain tämä oli pahoinvoinnin syytä. Raskaudessa kuuluisi painon nousta n. 8-12kg (lapsi 3-4kg, istukka 1-2kg, lapsivesi 2kg ja nestekertymää, jolla varmistetaan imetyksen sujuvuus). Jos paino ei nouse tämän verran, mutta sikiö kasvaa normaalisti, niin se tarkoittaa, että keho polttaa vanhoja rasvavarastoja, joissa saattaa olla sidottuina radkasmetalleja ja sikiölle haitallisia muita ympäristömyrkkyjä.
Mulla nousi paino raskauden aikana 25 kiloa. Syitä on kaksi. Kroppa ilmeisesti keräsi vararavintoa lasta varten, sillä olin melkein alipainoinen raskauden alkaessa. Toinen syy painon nousemiselle oli se, että jouduin napostelemaan kahden tunnin välein jotain pientä, sillä jos en syönyt usein niin taju meinasi lähteä ja tuli aivan hirveä olo. Kauppareissullakin piti pitää taskussa jotain jos heikotus iski. En todellakaan vetänyt mitään karkkia, vaan ihan terveellisiä asioita, mutta paino vaan nousi nousemistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonit? Siis jos ihminen vaikkapa kävelee päivässä 10km ja syö aamulla kaurapuuroa, päivällä salaattia, raejuustoa, muutama pähkinä, iltapäivällä banaani, illalla lautasellinen keittoa ja siitä huolimatta LIHOO raskaana?
Tossa on kyllä syömiset ihan päin persettä.
No se nyt oli vain heitto. Pointtina oli, että jos ihminen syö about 1200kcal päivässä ja lenkkeilee niistä 350kcal pois, niin olisi aika erikoista, jos vain lihoaisi.
Ai niiku raskaana söis about 1200 kcal päivässä ja vielä lenkkeilisi siitä neljäsosan pois?
Miten ihmeessä ihminen voi lihoa, jos ei syö enempää, kuin kuluttaa? Joku holtiton painon nouseminen ei ole normaalia ja sitten pitää mennä lääkärille, jos muka oikeasti syö sopivia annoksia. Kyllä sitä muutamassa viikossa synnytyksestä on normaalimitoissa.
Painon nouseminen ja lihominen ovat kaksi eri asiaa. Tottakai vauva painaa, nesteitä kertyy yms. Ei ne ole läskiä.
Lähtöpaino oli 89kg ja nyt neiti 2kk ja mamma 87,7kg aamulla.
Ei paino nouse holtittomasti jos ei syö holtittomasti, eri asia on tietenkin raskausmyrkytys, siinä ei taida paljon syömisillä olla merkitystä, paino nousee. Mutta kyllä on se voi äkistikin nousta loppuraskaudessa jos oikein pahat turvotukset iskee, itsellä nousi sen 9 kiloa viikkoon 36, vikoilla viikoilla tuli vielä 4 kiloa vaikka en mitenkään siinä vaiheessa alkanut ahmimaan. Nestettä oli siis niin, että sääriin sai painettua sormella kuoppia. Oli kyllä hirveät helteetkin loppu raskauden aikana, ei kannata ajoittaa raskautta niin, vinkki...
Mutta siis vastauksena kysymykseen, syö terveellistä ruokaa kohtuullisia määriä, juo paljon vettä ja liiku niin paljon kuin vain tuntuu hyvältä. Painon pitäisi pysyä kurissa. :) Aika paljon pitää sisäänsä ahtaa, että paino nousee 30 kiloa puolessa vuodessa. Ihan hyvältä tuo alku ainakin kuulostaa, että noin kilon verran noussut viikkoon 9 mennessä, ei ole vielä liikaa. Tietysti kun lähtöpainosi on varmaankin vähän ylipainoinen niin joku 7 kiloa koko aikanakin voi riittää, mutta 10:kin olisi ihan eri asia kuin 30.
Onnea raskauteesi! :)
No mä olen ikäni ollut alipainon rajoilla enkä liho vaikka söisin mitä, päinvastoin vaikea pitää paino ettei putoa liian alas. Esikoisesta tuli 22kg ja kaikki kilot oli pudonneet vasta puoli vuotta imetyksen loputtua, vaikka _oikeasti_ katsoin mitä söin, liikuin jne. Toisesta oli radi ruokavaliohoidolla, kiloja +17 ja pudotuksen kanssa sama juttu. Molemmista jäi synnärille melkolailla vain lapsen paino + istukka. Olen järkeillyt että keho keräsi kaiken pystyäkseen imetykseen? Ja olen siis painanut ennen esikoista 50kg, nykyään 10v myöhemmin painan jopa 52kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonit? Siis jos ihminen vaikkapa kävelee päivässä 10km ja syö aamulla kaurapuuroa, päivällä salaattia, raejuustoa, muutama pähkinä, iltapäivällä banaani, illalla lautasellinen keittoa ja siitä huolimatta LIHOO raskaana?
No se nyt oli vain heitto. Pointtina oli, että jos ihminen syö about 1200kcal päivässä ja lenkkeilee niistä 350kcal pois, niin olisi aika erikoista, jos vain lihoaisi.
Ai niiku raskaana söis about 1200 kcal päivässä ja vielä lenkkeilisi siitä neljäsosan pois?
Luulen, että tuossa ajettiin takaa sitä, että voiko hormonit muka todella nostaa painoa holtittomasti, vaikka raskaana vetäisi jotain kunnon kitudieettiä. Eli painon nousun voi estää kyllä, mikäli se on siinä raskaudessa tärkeintä. Hormonit eivät painoa nosta.
Lihomista kaikki se, mitä on jäljellä sitten, kun vauva on about 12-15viikkoinen.
Jos paino nousee raskaana 10kg, niin tuskin olet lihonut.
Syöt terveellisesti ja katsot, että pysyy noin 2000kcal päivässä ja liikut niin paljon, kuin vointi sallii. Lupaan, että et liho.
Yleensä se menee niin, että hoikat saavat painoa eniten (ei ole lihomista vaan raskaana oloa), ja valmiiksi pulleammat saavat vähemmän massaa. Itse olin hoikka ja tuli yhteensä n. 19 kg lisää. Suurin osa karisi muutamissa kuukausissa vauvan syntymän jälkeen.
Minua se "lihotti". Liikuin paljon (15km pyörällä ja kävelyä paljon joka päivä äitiyslomaan asti) ja himoitsin kasviksia. Painoa tuli 20kg ja kun synnytin niin painoa oli jäljellä 2kg. Ja tämä siis sinä päivänä mitattu kun tulin kotiin laitokselta. Itse en voinut siis asialle mitään vaan keho toimi omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tuossa ajettiin takaa sitä, että voiko hormonit muka todella nostaa painoa holtittomasti, vaikka raskaana vetäisi jotain kunnon kitudieettiä. Eli painon nousun voi estää kyllä, mikäli se on siinä raskaudessa tärkeintä. Hormonit eivät painoa nosta.
Lihomista kaikki se, mitä on jäljellä sitten, kun vauva on about 12-15viikkoinen.
Hormonit aiheuttaa turvotusta. Itselläni nousi paino yhdessä vuorokaudessa 3 kg, koska tein seisomatyötä ja oli hellepäivä. Nestettähän se on, mutta näkyy kropassa ja vaakalukemassa.
Lihominen ja painon nousu on ihan eri asioita raskaudessa.
Mulla nousi paino ekassa 11kg ja toisessa 7kg, en siis lihonut. Kun neste ja turvotus jäi sairaalaan, painoin saman verran kuin ennen raskauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi paino raskauden aikana 25 kiloa. Syitä on kaksi. Kroppa ilmeisesti keräsi vararavintoa lasta varten, sillä olin melkein alipainoinen raskauden alkaessa. Toinen syy painon nousemiselle oli se, että jouduin napostelemaan kahden tunnin välein jotain pientä, sillä jos en syönyt usein niin taju meinasi lähteä ja tuli aivan hirveä olo. Kauppareissullakin piti pitää taskussa jotain jos heikotus iski. En todellakaan vetänyt mitään karkkia, vaan ihan terveellisiä asioita, mutta paino vaan nousi nousemistaan.
Minä taas vedin salmiakkia, oli ainoa joka auttoi pahoinvointiin ja nosti superalhaista verenpainettani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin juuri sanoa samaa, ei mitenkään tasapainoinen ruokavalio. Mitä jää lapselle ruuaksi? Aliravittu sikiö sairastuu aikuisena vaikka mihin.
Lähtö 172cm/64kg. Nyt rv35 ja painoa 85. Kiloja alkoi kertyä heti alussa ja tasaisesti paino noussut koko ajan. Ruokaa syön vähemmän kuin ennen (vatsa täynnä-olo koko ajan muutenkin) ja herkkuja harvemmin kuin ennen raskautta. Liikunta kyllä vähentynyt, mutta ei selitä tätä järkyttävää painon nousua.
Oudointa on ehkä se, että kilot eivät näy ainakaan noin hurjana kropasta. Jotkut housut tuntuvat kireämmältä mutta muuten olo ja ulkonäkö on melkolailla kuten ennenkin.
Luotan siihen, että syntymä, imetys ja vaunulenkit vievät mukanaan nämä mysteerikilot.
Pieni, hoikka ystäväni. Paino on noussut jokaisessa raskaudessa (kolme kpl) 20 kg. Ja lähtenyt sitten poiskin. Itselläni taisi olla 8-10 kg, järkyttävän suuri vatsa loppuraskaudesta, vauva painoi noin 3,5 kg syntyessään. Hormonit, geenit, rakenne vaikuttaa. Ja se ruokavaliokin.
"Rouva, teillä on kohta viisikiloinen vauva synnytettävänä, jos jatkatte syömistä entiseen malliin." Näin sanoi lääkärin minulle 3 kk ennen vauvan syntymää. En syönyt makeaa, ihan tavallinen ruoka maistui kenties liiankin hyvin. Ja olen normaali painoinen.
Ei voi. Toki painon kuuluukin nousta, koska esim vauva painaa. Liho et, ellet syö liikaa.
Lihomista on kaikki se, mitä on jäljellä, kun vauva on 2kk. Nesteet, vauva jne eivät ole lihomista.
Raskaana ei liho, jos pidät syömiset kurissa.
Että mua niin ärsyttää nämä "en mäkään, ni ei muutkaan voi". Kas kummaa, kun kaikki ihmisten kropissa on täysin erilaista ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ärsyttää!!!