Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväni meni pilalle käytyäni passikuvauksessa

Vierailija
10.09.2018 |

Ainoa lohtuni oli se seikka, että kuvaajan mukaan kaikki kuvattavansa ovat olleet tyytymättömiä passikuvaansa:D

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin passikuvakokemus oli traumatisoiva, mutta ei niinkään epäonnistuneen kuvan takia (vaikka toki sitäkin se oli) vaan sen vuoksi, että näin jotain itsessäni mitä en koskaan ennen ole huomannut. Kasvoni ovat TÄYSIN epäsymmetriset!

En ole koskaan onnistunut kuvissa ja ihmetellyt miksi minusta otetut kuvat voivat olla todella eri näköisiä. Videolla olen vähän paremman näköinen (vaikka kuka haluaa katsella itseään videolta... yyyh). En kuitenkaan ikinä tajunnut, että minulla on kuin kahden ihmisen kasvot keskeltä halkaistuna ja yhteen liitettyinä! Vasen poskipää on leveä ja korkea, oikea on matala, sievä. Leuka on aivan eri näköinen riippuen siitä kumman puolen peittää. Silmät ovat eri korkeudella ja nenä vino toiseen suuntaan.

Miten, siis MITEN, en 35 vuoteen nähnyt tätä? Ja nyt kun katson vanhoja kuvia, näen sen saman niissäkin. Ja siksi kuvat ovat yleensä outoja ja epäonnistuneita, riippuen vähän mistä suunnasta ne on otettu.

En ole ikinä kokenut olevani erityisen pinnallinen ihminen, ja tietenkin tajuan etten ole muiden silmissä yhtään eri näköinen kuin aikaisemminkaan. Lisäksi harvalla on lähellekään symmetriset kasvot eikä täydellinen symmetria edes olisi normaalin näköistä. Silti myönnän että koville ottaa, en halua yhteenkään valokuvaan ja paperipussi olisi kova juttu...

#passikuvantraumatisoimat

Vierailija
42/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö jos muutat ulkonäköäsi niin paljon ettei kuvasta tunnista, niin sitten sun täytyy käydä uudessa kuvassa ja hankkia uusi passi. Tietenkin.

Kannattaisi sanoa siellä passikuvaamossa kuvaajalle, että haluaa uuden kuvan, jos ei ekaan ole tyytyväinen. Eihän se ole kuin räpsiä, kun kuvataan digikameralla. Sun ei tarvii maksaa sitä kuvaa, jos et ole tyytyväinen, vaan voit mennä muualle.

En uskaltanut tuota tehdä, jäi harmittamaan. Ajattelin, että kuvaaja pitää minua idioottina. Nyt on sitten se kamala kuva monta vuotta taas.

Minä uskalsin, ja kuvaajapoika sanoi ettei se ole hänen vikansa että näytän siltä😁

Ahhahahahahaaa apua! :D En tiedä mitä olisin sanonut takaisin tuohon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että et mielestäsi näytä itseltäsi passikuvassasi, johtuu osin siitä, että peilistä näet peilikuvasi, ja passikuvassa kuvasi oikein päin. Ihmisten kasvot eivät ole aivan symmetriset, mikä aiheuttaa pienen outouden tunteen. Passikuvassa et myöskään poseeraa, ja kun kuva on otettu kauempaa kuin esim. selfiet, kasvojen mittasuhteet näyttävät erilaisilta. Ja olet kuvassa myös vakavana.

Tämän huomaa myös, jos ottaa selfien peilin kautta. Harmi vaan, että se peilikuva on niin paljon parempi!

Vierailija
44/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kans vähän aikaa sitten passikuvassa masentamassa itseni. Olin vielä jossain nelikymppiskriisissä ja muutenkin jotenkin maissa oman elämäni kanssa. Käytin paljon aikaa meikkaamiseen, hiukset laitoin ojennukseen ja peilikuvassa näytin paremmalta kuin normaalissa arkilookissani.

Istuin sitte tuoliin kuvattavaksi: pidin ryhdin suorassa, pään ihan normaalisti pystyssä ja yritin pitää rennon, mutta totisen ilmeen. Kuvaaja ensalkuun ohjeisti mua laskemaan leukaa alemmas ja nojautumaan tuolissa eteenpäin.

Lopputulos oli sitten sellainen sarjamurhaajan pidätyskuvan näköinen ilmestys: eteenpäin nojaava kiiluvanaamainen, hullunkiilto silmissä poseeraava vanha akka, jolla ei näyttänyt olevan minkäänlaista väriä elottoman näköisissä kasvoissaan ja naaman värittömyys korostui vielä kun hiukset näytti pari astetta tummemilta. Kaiken lisäksi mun piti valita niistä monesta samanlaisista otoksista parhaiten itseäni muistuttava ja katsella niitä kauheuksia isolta tietokoneen ruudulta, jossa näkyi jokainen naaman ihohuokonen.

Nyt osaan jo nauraa koko tapahtumalle, mutta silloin meinasi päästä itku.

Kiva kuulla, etten ole ainoa, jonka passikuva näyttää sarjamurhaajan pidätyskuvalta! :D

Vierailija
45/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vinkki kuvaan on, että laittaa suunpieliä ihan pienen pykälän verran ylöspäin. Edes kuvaaja ei huomaa että hymyilet, mutta ero on aika iso verrattuna suu peruslukemilla kuvaan, jossa näyttää aina juuri pidätetyltä murhaajalta. Tuota kannattaa harjoitella peilin edessä etukäteen.

Vierailija
46/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se outoo ettei kukaan ole pystynyt mainitsemaan valokuvaamoa mistä saisi onnistuneet passikuvat.

Varmaan olisi jonoa oven ulkopuolellekin jos joku sellaisen perustaisi.

Vierailija
47/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhassa ja kaikkein onnistuneimmassa passikuvassa (otettu 2007) mä hymyilen. Kuvassa saa hymyillä vähän, mutta ei leveästi ja suun pitää olla kiinni.

Muistakaa meikata passikuvaan, vaikka normaalisti ette meikkaisikaan. Ne salamavalot ovat todella voimakkaat ja syövät kaikki piirteet - siksi kuvassa näyttää tosi helposti "kuolleelta". Täysin luomu iho näyttää myös epätasaiselta. Miehetkin meikataan (meikkivoide ja puuteri) telkkariin ihan syystä.

Eli vaikka ihan puuteri/meikkipuuteri, ripsiväri, kulmiin väriä ja huulipunaa tai värillistä huulirasvaa, niin se on jo jotain. Itselläni on poskipuna ja pieni luomiväripaletti nimenomaan passikuvia varten (passikuviahan tarvitsee muuallekin, henkilökortteihin tms.), jotta saan silmät näkymään ja kasvot muutenkin vähän elävämmiksi.

Älkääkä katsoko suoraan kameraan tai salamaan, vaan vähän ohi. (Bonuskikka jos ei halua kaksoisleukaa kuvaan: niska suoraan ja sitten työntää päätä vähän eteenpäin suoraan, niin kuin leikkisi kanaa. Tätä kikkaa käyttävät julkkiksetkin kun heitä kuvataan. Se kiristää vähän kaulahelttoja ja leukaperiä luonnollisesti.)

Vierailija
48/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja jos tuntuu siltä, että kuvaamossa ei saada hyviä kuvia, niin ainakin Helsingissä on vielä niitä automaattikoppeja (ja taitaa poliisiasemillakin olla), joissa voi ottaa itsestään rennosti parempia kuvia. Ei tarvitse työntää leukaa alas, vaan voi pitää pään normaalisti suorassa. Tärkeintä on, että ei ole silmälaseja, suu ei ole auki, katsoo suoraan eteenpäin ja on ylipäätään tunnistettava.

Kuvat saa lähetettyä poliisille normaalisti.

Vierailija
49/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kehittänyt toimivan kikan kaksoisleukaa vastaan. Älä mene kuvaan leuka alhaalla tai pystyssä, kuvaaja huomauttaa siitä ja äkkiä kuvassa onkin kaksari kun joudut korjaamaan pään asentoa. Kaksoisleuan saa häivytettyä kun työntää alaleukaa vähän eteenpäin, niin että suun ja leuan alue tuntuu pyöristyvän (vaikea selittää). Tämä tuntuu tyhmältä, mutta sitä ei juuri huomaa ulospäin ja kaksoisleukaa on lähes mahdoton saada.

Vierailija
50/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näytän passikuvassani ihan joltain gangsteripedofiililtä, ei kiva :(

Vierailija
51/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki näyttää omassa passikuvassaan vähän synkältä ja totiselta. Mutta ei muut kuitenkaan rumalta näytä siinä kuvassa, itse kyllä näytän siis erittäin rumalta passikuvassa. En näytä yhtään itseltäni, tai siis ilmeisesti olen kaikki nämä vuodet kuvitellut näyttäväni ihan kauniilta, mutta todellisuudessa olen aivan kamala epäsymmetrisine kasvonpiirteineni.

Vierailija
52/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen väliä on, miltä passikuva näyttää, kunhan on näköinen. Ei ne virkailijat kiinnostu teistä sen enempää, kun passia vilautatte.

Vierailija
53/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen väliä on, miltä passikuva näyttää, kunhan on näköinen. Ei ne virkailijat kiinnostu teistä sen enempää, kun passia vilautatte.

No on se nyt kivempi kantaa monta vuotta edes siedettävää kuvaa mukana. Ja kyllä minun kuvalleni on naurahtanut jokunen myyjä ja poke aikoinaan.

Vierailija
54/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia sitten passissa kamala passikuva, jossa näytin suoraan sanottuna possulta, jolla silmät vielä lupsottaa alaspäin.Paljon matkustelevana hävetti aina näyttää passia.Olen oikeesti ihan kivan näköinen, mutta kuvassa näytin syöttöporsaalta.Kun menin seuraavaa passia hakemaan menin kuvaamoon , jossa tiesin olevan palkittu ammattikuvaaja..Sanoin että nyt en huoli vastaavaa kuvaa.olin laittanut hiukset hyvin ja meikannut kuvaa varten aika vahvasti.Valokuvaaja otti useita kuvia ja todella onnistui saamaan kuvan , jossa suoraan sanottuna näytän paremmalta kuin koskaan kuvissa , oikeastaan paremmalta kuin oikeesti olen.Eli kyllä kuvan ottajista on eroja.

Vierailija
55/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

traumat,masennus,   Ei hitto teidän kanssa, on suuret murheet.  Se passikuva on passissa, ei siinä sinun Igeessä ja facebookissa.

Vierailija
56/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniainen, onko sen liikkeen nimi nyt Kuva Tapio, mutta sieltä sai tällainen täti aivan onnistuneen kuvan. Tosin ensimmäinen toisessa firmassa otettu kuva oli just sellainen kuin edellä kuvattu enkä sitä hyväksynyt ja tähän toiseen valmistauduin huolella: naamaan sopivaa vaatetta, korvikset, tukka hyvin ja lisäksi reipas puolen tunnin kävely ennen kuvausta, että  näyttää raikkaalta ja lopuksi kuvaajalle ohjeet: pitää tulla hyvä kuva enkä ennen sitä lähde ulos liikkeestä.

Vierailija
57/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tiennyt näyttäväni alkkismummolta ennen kuin edellinen passikuva otettiin. Nyt siis tiedän.

Kuvat on tarkoitettu digitaaliseen tunnistamiseen, ja sen takia niissä pitää olla vakavana, kulmakarvat näkyvissä ja kasvot selkeästi erottuen.

Vierailija
58/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi kuvaaja ei voi ohjata kuvattavaa, että näyttäisi kivemmalta. Niitä kuvia ei oteta enää filmille, joten ne eivät mene hukkaan jos räpsii useamman. Kuvaaja kyllä osaa ohjata vaikka rippi/hää/cv tms kuvattavaa.

Vierailija
59/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo aloittajan fiilis on niin tuttua. Hämmästyttävä asia kyllä, sitten kun passia uusittaessa viiden vuoden kuluttua katsoo sitä vanhaa passikuvaa, se näyttää oikein hyvältä. Peilikuvaankin verrattuna, saati sitten uuteen passikuvaan.

Kauneus on katoavaista, ja rumuus sen kuin lisääntyy.

...ja kuolema korjaa kauniitkin siinä missä rumatkin ennemmin tai myöhemmin;heh;)

Ap.

Vierailija
60/65 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras vinkki kuvaan on, että laittaa suunpieliä ihan pienen pykälän verran ylöspäin. Edes kuvaaja ei huomaa että hymyilet, mutta ero on aika iso verrattuna suu peruslukemilla kuvaan, jossa näyttää aina juuri pidätetyltä murhaajalta. Tuota kannattaa harjoitella peilin edessä etukäteen.

Jos naama on kuin petolinnun perse, niin ei siinä auta mitkään peilitreenit suupielien nostoineen himpun verran ennen passikuvaustakaan!!!:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän