Menee hermo sijaiseen jolla ei ole mitään rotia!
Olen jäämässä kohta äitiyslomalle, ja olen täysin tympääntynyt sijaiseeni.
Hän on ollut meillä 2 viikkoa, josta ajasta jo ainakin kahtena aamuna myöhässä (toisena päivänä syynä oli että lapsi oli aamulla hidas ja toisena että koira lähti pihalla karkuun). Lisäksi hän on lähtenyt jo kerran kesken päivän töistä viemään lasta terkkarille ja toisena päivänä taas tuli töihin vasta lounasaikaan, koska koira piti viedä eläinlääkäriin. Nyt sijainen on sitten saikulla.
Opettaminen on oma haasteensa. Olen tehnyt hyvät ohjeet kaikista työtehtävistä ja lisäksi niitä käydään yhdessä läpi, niin että näytän kädestä pitäen miten mikäkin tehdään ja perustelen. OIen sanonut, että tee lisäksi muistiinpanoja, jotta muistat ja opit. Ei. Samoja asioita kysellään uudestaan ja uudestaan, jopa sellaisia mitkä on ohjeissa, mutta myös sellaisia jotka on lisäksi jo vastattu erikseen monta kertaa.
Näiden kahden, eli surkean oppimisen ja surkean motivaation lisäksi ärsyttää sijaisen persoona. Inhoan ihmisiä jotka selittelevät omia tölväilyitään eivätkä hoida osuuttaan, selityksiä ja lässytystä löytyy. Itse olen kova tekemään töitä, mutta nyt tuntuu että kova työ ja perehdytys valuu hukkaan. Lisäksi olen kuolemanväsynyt raskaudesta, ja tympii koko työkuvio.tähän päälle.
Onko muilla ollut vätyksiä sijaisena?
Kommentit (18)
Opetat minkä pystyt ja se ei ole sinun asia tai sinun vastuullasi, miten hoitaa työnsä, vaan työnantajan.
Vierailija kirjoitti:
Olet korvaamaton.
Harkitse vielä aborttia tai vähintään välitöntä adoptioon antamista.
Työpaikalla ei kertakaikkiaan tulla toimeen ilman juuri Sinua.
Tämä katkera, lapsivihamielinen ja mutkia oikova kommenttisi kertoo enemmän sinusta kuin minusta.
-ap
Ihan tuttua settiä on. Omassa työssäni tehdyt virheet ja kokonaan tekemättä jättämiset kostautuivat toisen ihmisen hyvinvoinnissa- sijaisiksi otetaan ketä sattuu joilla vain alan tutkinto on. Tästä neuvoteltiin useaan otteeseen ilman parannusta...
Itse olen jättänyt tuon työn mutta sain loppujen lopuksi valita itse sijaiseni.
Vierailija kirjoitti:
Opetat minkä pystyt ja se ei ole sinun asia tai sinun vastuullasi, miten hoitaa työnsä, vaan työnantajan.
Kiitos tästä! Luojan kiitos vastuu ei ole minun, tekee tosin pahaa työnantajan puolesta, jos poissaoleminen ja myöhästely jatkuu ylläkuvattuun tapaan!
-ap
Tuo asenteesi sijaista kohtaan kertoo aika paljon sinusta.
Painu nyt vaan sinne mammalomalle, ei ole tässä vaiheessa enää sinun asiasi, miten sijainen työnsä suorittaa. Ehkä jatkossa paremmin, kun sinä et ole hengittämässä niskaan.
Jos ja kun et itse sijaista valinnut, etkä ole hänen työstään vastuussa, niin anna olla. Turha ottaa stressiä asiasta joka ei sinulle kuulu, vaan on työnantajan murhe.
Huomaan sukupolvien välisen asenne-eron usein palveluammateissa. Otetaan väärä hinta, mutta ei pyydetä anteeksi. Selittelyä tulee, enimmillään "pahoittelut", mikä on todella häpeällistä. Omanikäiselleni pahoitella voi, mutta vain, kun ei ole asiaan itse syyllinen.
Sama asenneongelma on muutenkin tyylillä "mä olen täällä vaan töissä... ". Ennen työt loppuivat kuin seinään tuolla asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet korvaamaton.
Tämä katkera, lapsivihamielinen ja mutkia oikova kommenttisi kertoo enemmän sinusta kuin minusta.
-ap
Onkohan noin?
Funtsippa asiaa tarkemmin.
Ymmärrän toki, jos et siihen kykene.
Sellaisen kuvan ainakin annat itsekkyydestäsi ja luuloistasi ympäristön ihmisten suuntaan..
Vierailija kirjoitti:
Olet korvaamaton.
Harvinaisen håijy kommentti jopa vauvapalstalle.
Sinulle tulee ehkä yllätyksenä, että on työpaikkoja, joissa työt todellakin ovat vain yhden henkilön vastuulla.
Ja on myös työntekijöitä, kuten ap:kin, jotka haluavat hoitaa työnsä mahdollisimman hyvin.
Anna esimiehellesi palautetta sijaisestasi. Silloin olet ainakin tehnyt sen mitä pystyt. Onneksi ei ole sinun asiasi sen jälkeen kun jäät vapaalle.
Veeiiteeteeuu kirjoitti:
Opettaminen on oma haasteensa. Olen tehnyt hyvät ohjeet kaikista työtehtävistä ja lisäksi niitä käydään yhdessä läpi, niin että näytän kädestä pitäen miten mikäkin tehdään ja perustelen. OIen sanonut, että tee lisäksi muistiinpanoja, jotta muistat ja opit. Ei. Samoja asioita kysellään uudestaan ja uudestaan, jopa sellaisia mitkä on ohjeissa, mutta myös sellaisia jotka on lisäksi jo vastattu erikseen monta kertaa.
Yllättävän harva työhön perehtyjä ottaa asioita ylös kun niille yrittää selittää jotain. Itselleni se on aina ollut itsestään selvää.
Hienoa, että edes sinä olet täydellinen. Onneksi sinä et koskaan joudu käyttää lastasi sitten lääkärissä ja sait raskauskäynteihisikin aina ilta-aikoja. Se hienoa sekin. Kyllä olet sitten hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet korvaamaton.
Sinulle tulee ehkä yllätyksenä, että on työpaikkoja, joissa työt todellakin ovat vain yhden henkilön vastuulla.
Ja on myös työntekijöitä, kuten ap:kin, jotka haluavat hoitaa työnsä mahdollisimman hyvin.
Mulkaseppa vaikka noita nuolia ja mieti onko omassa asenteessasi ja "korvaamattomuudessasi" jotain tarkistamisen varaa?
Jospa olet itse harvinaisen häijy luonne?
Onhan se pirun ärsyttävää ja rasittavaa kaikille muille jos joku ei hoida työtään kunnolla. Jos on työtön niin ei siinä mitään, mutta jos on töissä ja saa siitä palkan (eli en tarkoita mitään kuntouttavaa tai työ "kokeilua") niin kyllä duuni pitää hoitaa niin hyvin kuin osaa. Mokia sattuu kaikille mutta jos asenne on "ei vois vähempää kiinnostaa" niin pihalle vaan. Valittajat ovat kanssa tosi paljon energiaa vieviä työkavereita. Ihan kuin muilla olisi jotenkin helpompaa. Olen vanhustenhoidossa töissä ja siellä pyörii myös kaikenlaisia ihme sijaisia ja työntekijöitä. Suurin osa onneksi on kyllä mun mielestä kuitenkin hyvää porukkaa ja hyvin otettu vastaan vaikka olen mies naisvaltaisella alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet korvaamaton.
Niin, työn-SÄ. Ja se sijainen hoitakoon omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet korvaamaton.
Ja on myös työntekijöitä, kuten ap:kin, jotka haluavat hoitaa työnsä mahdollisimman hyvin.Mulkaseppa vaikka noita nuolia ja mieti onko omassa asenteessasi ja "korvaamattomuudessasi" jotain tarkistamisen varaa?
Jospa olet itse harvinaisen häijy luonne?
Minä en siis saisi ärsyyntyä sijaiseen, joka on jatkuvasti pois, eikä hoida töitään, mutta minulle voidaan toivoa aborttia ja se on ihan ok? Ja tämä tekee minusta ilkeän ihmisen, ei suinkaan abortin toivottajasta. Selvä juttu.
Työpaikalla tämän position työt tosiaan kasautuvat kaikki minun niskaani, eikä meillä ole useampia henkilöitä tekemässä samoja työtehtäviä. Sijaiselle toivon täten onnea meidän organisaatiossa, kun jään vauvan kanssa kotiin!
-ap
Olet korvaamaton.