Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä ohjeistettu saako lasten kaverit käydä itse jääkaapilla ym. kun ovat iltapäivisin kylässä?

Vierailija
10.09.2018 |

Olenko tiukkapipo kun en tykkää että tututkaan kaverit itse tonkivat syötävää kaapista?Olen saattanut varata jotain tiettyyn tarkoitukseen ja ottaa päähän kun vieras lapsi on ne syönyt. Eikä muutenkaan tunnu mukavalta. Olen lasta ohjeistanut että hän voi tarjota kavereille syötävää, mutta ei tahdo mennä perille. Alakoululaisista kyse. Miten muilla?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ehdoton ei. Näkyvissä olevaa ruokaa saa syödä eli hedelmiä, pähkinöitä ja joskus jotain leipomusta, mutta mistään kaapista ei oteta mitään! Jos kaveri kaapilla käy ja jotain ottaa, niin sen jälkeen ei ole meille  tulemista.

Vierailija
2/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa meillä ottaa ominpäin. Meidän lapset emännöi ja tarjoaa. Vieraat ei pengo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, jos on esim hedelmiä esillä tai kakkukuvun alla kakkua, niin se on "esillä", niitä saa ottaa.

2

Vierailija
4/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään, että lasten kaverit kävisivät meillä itsekseen jääkaapilla??? Eikö tuo nyt ole ihan kasvatuksen mukana tuoma, itsestäänselvä asia. En haluaisi lasten viettävän ylipäänsä aikaa tuollaisten kavereiden kanssa, saatikka päästäisi meille kylään.

Vierailija
5/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitatko ap, että olet yrittänyt omaa lastasi ohjeistaa, että kaverit ei saa mennä jääkaapille. On aika paljon lapselta vaadittu, että hän ohjaisi tai komentaisi tai kieltäisi kavereita. Kavereiden itse pitäisi ymmärtää asia ja heidän vanhempiensa tulisi tarvittaessa heitä ohjata.

Pitäisi olla ihan perusjuttu kaikille, että kylässä ei mennä jääkaapille. Mutta eihän se ole.

Vierailija
6/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niin salaista jääkaapissasi on, etteivät vieraat saisi sen ovea aukaista? 

Vierailija
7/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi naapurin tyttö oli sellainen, että kotona oli hirveän tiukka kuri kaiken makean suhteen. Hänet nappasin parikin kertaa ahmimasta keksejä ja suklaata salaa kaapista. Sanoin äidilleen.

Vierailija
8/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itsestäänselvänä, ettei kylässä mennä tonkimaan jääkaapille ja syödä ilman lupaa. Yksi kaveri kävi hakemassa kaapista sipsejä lisää, vaikka oli jo kerran kielletty. Ei ole ollut meillä sen jälkeen, kun tyttö ei muutenkaan hänen tavoistaan pitänyt.

Vierailija
9/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä, että kylässä ei mennä kaapeille eikä oteta mitään, jos ei tarjota. Toisaalta mun lapsen kavereita on meillä iltapäivisin ja olen kehoittanut lasta tarjoamaan välipaa. Ei mulle ole mikään maailmanloppu, jos joku menee itse jääkaapilta hakemaan vaikkapa lisää maitoa, kun pöydästä loppui.

Kun lapsen kaveri on ollut viikonloppuna mukana meidän mökillä, niin olen ihan varta vasten näyttänyt kaverillekin, mistä löytyy voileipäaineita ja hedelmiä ja sanonut, että välipalaa saa ottaa, jos siltä tuntuu, ei tarvitse odottaa, että joku tarjoaa. Silloin toivon, että kaveri uskaltaa ottaa tarvittaessa eikä kärvistele nälissään. Vaikka ruokaa laitettaisiin säännöllisesti, teineillä saattaa olla todella kova ravinnon tarve.

Vierailija
10/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, olen päivät töissä, joten en tiedä, kuka siellä  ottaa voin jääkaapista, kun lapset tekevät välipalaa itselleen ihan käskyn mukaan.

Vierailija
11/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi lapsena käynyt mielessäkään, käydä kylässä jääkaapilla. Ilman kehotusta siihen, siis.

Enkä näe miksi se olisi paljon pyydetty lapselta, että tiedottaa kavereilleen, miten vanhemmat suhtautuvat asiaan.

Vierailija
12/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt siis omalle lapselle sanoa että hän voi ottaa ruokaa kaapista ja tarjota kaverille. Mutta ilmiö sen kuin jatkuu. Kaverin äiti ottaa nokkiinsa jos hänelle sanon.ap

Vierailija
13/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton ei. Kesälomalla olin itsekin kotona, kun lapsen kaveri oli käsi jääkaapin ovenkahvalla. Kysyin mitä on etsimässä ja sanoin, ettei ilman lupaa saa mennä toisten jääkaapille. Omatkin lapset tietää, että vanhemman ollessa kotona pitää kertoa, että mitä on ottamassa.

Vierailija
14/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro itse sille lapselle vaikka, että se syö sellaisia ruokia, jotka on tarkoitettu muuhun käyttöön, etkä jaksa/ehdi tai Sulla ei ole varaa hankkia häntä varten noita välipaloja. Syököön teillä sen mitä lapsesi tarjoaa tai menköön kotiinsa välipalalle. Ehdota lapselle ei et menevät Kaverille enemmän leikkimään ja lapsesi häiriöön siellä sitten vastaavasti mässyjä itselleen. Jos kaverin äiti soittaa ja valittaa niin sanot et näinhän me sovittiin.

Vierailija
15/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus. Siis lapsesi häiriöön siellä vapautuneesti ruokaa ja herkkupaloja itselleen.

Vierailija
16/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi jääkaappia ja toinen niistä on lasten ja kavereiden vapaassa käytössä. Osaavat jopa itse täyttää sen järkevillä välipaloilla ja tehdä ruokaa koko perheelle. Kavereiden kanssa myös joskus ideoivat ja tekevän yhdessä.

Vierailija
17/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekoon, olen kuumeessa.

Vierailija
18/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä on toiminut, että juureksia ja leipää päällisineen saa tarjota. Muuta ei ole kadonnut. Lapsi varmasti itsekin pitää vahtia vanukkaastaan yms, niitä ei niin usein kaapissa ole ja sitten jää itse ilman.

Kerran muksu oli keittänyt kaverille mannapuuroa, mutta kaveri oli tyhjentänyt siihen koko tölkin hilloa....kiva yllätys kun itse meinaa tehda aamupalaa eikä meillä ole kauppaa ihan nurkalla.

Joskus kun se tekstari tulee että Maija on meillä, niin vastaan että ottakaa pakkasesta jätskiä tms. mutta harvemmin.

Vierailija
19/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko tiukkapipo kun en tykkää että tututkaan kaverit itse tonkivat syötävää kaapista?Olen saattanut varata jotain tiettyyn tarkoitukseen ja ottaa päähän kun vieras lapsi on ne syönyt. Eikä muutenkaan tunnu mukavalta. Olen lasta ohjeistanut että hän voi tarjota kavereille syötävää, mutta ei tahdo mennä perille. Alakoululaisista kyse. Miten muilla?

Ainoallakaan vieraalla ei ole ominpäin mitään asiaa mun kaappeihin.Asiasta ei  edes keskustella.

Vierailija
20/21 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään asiaa mennä kaapeille penkomaan. Tästä joskus oon joutunut paria poikaa kovistelemaan, kysyin siis, että olisiko heidän kotona tuollainen toiminta hyväksyttävää. Ihmettelin kyllä mistä voi tuollainen röyhkeys kummuta? Kokeillaan, josko tässä paikassa onnistuisi? Yksi kovapäinen kundi väitti ihan pokkana mulle vastaan, aikuiselle. Sanoi poikani luvanneen syötävää, mä totesin siihen vaan, että meillä aikuiset päättää mitä lapset syö ja että jokainen meidän poikien kaveri voi syödä kotonaan. En tiedä kuinka paksuilla lompakoilla perheelliset aikuiset on varustettu, mutta meidän ruokarahat on kyllä ihan oman perheen käytössä, ei oo tarkoitus ruokkia toistenkin suuriruokaisia poikia.