Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen käytös pahoinpitelyn jälkeen

Vierailija
09.09.2018 |

Miesystävääni puukotettiin ja pahoinpideltiin kättä pidemmällä ja sen jälkeen hänen käytöksensä on muuttunut. Alkuun oli mukava mua kohtaan, halusi heti että menen sairaalaan häntä katsomaan kun sinne sai mennä ja oli jonkun aikaa oikein erityisen mukava mua kohtaan.

Nyttemmin tilanne on muuttunut, on koko ajan vihainen ja stressaantunut, lyhytpinnainen, jotenkin kylmä. Meillä ei ole ollut pahoinpitelun jälkeen juuri mitään läheisyyttä kuitenkaan, vaikka on jo toipunut kohtalaisen hyvin, jotain pysyvää vammaa käteen jää. Ymmärrän tietenkin että tulevat oikeudenkäynnit yms. stressaa mutta on jotenkin outo olo, ihan kuin olisin jotenkin ulkopuolinen nykyään hänen elämässään.

Miten voisin olla avuksi hänelle tässä tilanteessa, tuntuu että itselläkin on ollut hirveä stressi ja huoli mutta olen yrittänyt pitää asioita mahdollisimman normaalina, käynyt koko ajan töissä jne. vaikka oli ihan hilkulla että mies ei kuollut.

Olen yrittänyt varovasti ehdottaa että jos hakisi jotain apua mutta ei ole oikein innostunut vaikka toisaalta myöntää että ehkä tarvitsisi sellaista. Alkuun kävi jossain kriisitapaamisessa ja sai muutaman tabletin jotain lääkettä unta parantamaan.

Tuntuu että alkuun mies oli onnellinen siitä että on hengissä mutta nyt tuntuu että sen helpotuksen tilalle on tullut katkeruus liittyen tuohon pahoinpitelyyn.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Post traumaattinen stressioireyhtymä tai muuta traumaattista stressiä kenties.[/Toden

Toden näköisesti postraumaattinen shokki, joka saattaa jäädä postraumaattiseksi traumaksi jos ei käsitellä. Tuollaiseen tilanteeseen joutuminen on valtava shokki! Jo pahonpitelyn näkeminen saattaa iheuttaa vastaavia traumoja silminnäkijälle, tai onnettomuuden näkeminen. Täysin luonnollista!

Ei ihminen ole kylmä kone, ei kukaan!

Tavallista on saada keskusteluapua ensiavuksi vastaavissa tilanteissa, mutta joskus vaatii myös jatkohoitoa. Riippuu trauman syvyydestä. Ja onhan se valtava trauma tulla melkein menettäneeksi henkensä, vai mitä?! Hoitamaton trauma jää vaikuttamaan, tavalla tai toisella.

Vierailija
22/23 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä nyt ollenkaan näitä kommentteja. Tulin kysymään miten voisin auttaa miesystävää ja mut haukutaan ihan lyttyyn? Taisin muotoilla tuon aloituksen jotenkin huonosti.

Ap

Et muotoillut, mutta osa näki asianmukaisesti räyhätä sinulle. Mielestäni aiheetta.

Mies kiukuttelee sinulle, koska hän voi. Aivan, kuten lapset kiukuttelevat äideilleen.

Mies on järkyttynyt, kauhistunut ja peloissaan tapahtuman jälkeen, joten hän tarvitsee keskusteluapua. Samoin sinä, mutta eri syystä. Toivottavasti te kumpikin pääsette ensin eri aikaan ja myöhemmin yhdessä, jos haluatte, puhumaan tilanteesta ammattiauttajan kanssa.

Toivon, että miehesi toipuu mahdollisimman hyvin, tekijä tuomitaan ja pystytte jatkamaan elämäänne.

Olen erittäin pahoillani tapahtuneesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tue miestä ja auta avun hakemisessa. Varaudu silti myös siihen mahdollisuuteen, ettei mies jostain syystä suostu ottamaan apua vastaan. Siinä tapauksessa: happinaamari kiinnitetään ensin omille kasvoille, vasta sitten autetaan muita. Älä uhraa omaa mielenterveyttäsi, jos toinen ei suostu hoitamaan itseään kuntoon.

- PTSD-diagnoosin saanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän