Mitä mielestäsi tarkoittaa sana 'kerta'
Kommentit (20)
Minua riipii pahasti kun sitä käytetään synonyyminä sanalle koska. Monista murteista ja murteellisista ilmaisuista pidän mutta tuo kuulostaa minun korvissani jotenkin lapsenomaiselta.
Missä päin sanotaan "kerta" merkityksessä "koska"? Sielläkö, missä sanotaan "ketä" merkityksessä "kuka"?
Mieluummin sanoisin että "kerran kun olet...". Mielestäni "kerta kun olet" kuulostaa puhekieliseltä.
Ai niin kuin
Koska menet töihin? = Kerta menet töihin?
Vierailija kirjoitti:
Missä päin sanotaan "kerta" merkityksessä "koska"? Sielläkö, missä sanotaan "ketä" merkityksessä "kuka"?
Eniten noin tekevä tuntemani ihminen käyttää myös usein sanaa "ketä" merkityksessä "kuka" ja puhuu aika vahvaa Turun murretta. T.2.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Tampereella, niillä on muutenkin kummallisia sanoja.
Varmaan samat henkilöt sanovat ketä ja kerta, kun pitäisi sanoa kuka tai ketkä ja koska.
Se voi tarkoittaa molempia, mutta koska-merkityksessä se taitaa olla jotain murretta/puhekieltä.
En halua sua meille kylään, kerta oot niin ärsyttävä!
Olen käynyt tänä vuonna leffassa kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin
Ei vaan "Laita se vasemmalta koska se ei mahdu oikealta" --> "Laita se vasemmalta kerta se ei mahdu oikealta".
Vierailija kirjoitti:
Varmaan samat henkilöt sanovat ketä ja kerta, kun pitäisi sanoa kuka tai ketkä ja koska.
Mä käytän vain toista (mutten sitäkään usein).
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin
Toisitko kulta samalla tanppooneja kun kerta meet kauppaan?
Vierailija kirjoitti:
Minua riipii pahasti kun sitä käytetään synonyyminä sanalle koska. Monista murteista ja murteellisista ilmaisuista pidän mutta tuo kuulostaa minun korvissani jotenkin lapsenomaiselta.
Täysin samaa mieltä. Jätän lukematta jutut, joissa henkilö tätä käyttää väärin. Yllättävän yleistä ja niin rahvaanomaista.
Kerta koskan synonyyminä kuulostaa joltain kolmevuotiaan puheelta. Nyt vaan ihmetyttää mistä kolmevuotias on sen oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin
Koska menet töihin? = Kerta menet töihin?Ei vaan "Laita se vasemmalta koska se ei mahdu oikealta" --> "Laita se vasemmalta kerta se ei mahdu oikealta".
Entäs "Laita se vasemmalta, kerran se ei mahdu oikealta.
Niin kerta. Sen kerran, kun olet palstalla.
Kerta sinä et sitä tiedä, niin ole tietämättä.
Vierailija kirjoitti:
Lapissa
Hämmentävää kuinka monelle tämäkin on niin vaikeaa.
Paras olla puhumatta kokonaan, kerta aina jotakin ärsyttää!
Voi tarkoittaa kumpaakin, riippuu kontekstista