Paljon saatte elareita?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Hömppis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan minimin, 156€. Siinäpä se yh:n ainoa (valtava) tuki jonka yhteiskunnalta saan
Mites lapsilisät?
Eli 256€. Ja oma osuutesi.
En saa lapsilisää
En mitään, olen itse esikoisen etä-äiti. Maksan puolet minimielarimäärästä lapsen isälle, mutta osallistun myös maksamalla puolet kaikista isommista hankinnoista, mitä lapsi tarvitsee, ja ostelen tälle silloin tällöin vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Jahah joku äiti harkitsee eroa, kun on vähän tylsää ja kaverien sinkkuelämä näyttää niin jännältä. Nyt vain täytyy laskea, mitä saa lapsella tienattua...huoh...
Ap ilmoitti avausviestissä saamansa elarit ja tulonsa. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
Vierailija kirjoitti:
Montako prosenttia tuloistaan etä yleensä maksaa? Onko siinä joku yleinen osuus mitä noudatetaan? Vai onko se ihan sopimusasia? Tarkoitan siis tilannetta, että etävanhempi on hyvätuloinen. Entä jos on viikko-viikko -vuorottelu? Voiko huonompituloinen silti vaatia elatusapua sillä perusteella, ettei lasten elintaso vaihtele kodista toiseen?
Vuorotteluviikosta huolimatta suurempi tuloinen joutuu maksamaan elatusapua. Eilen oli YLE.fi sivulla asiantuntijan neuvot eroaville. Tsekkaa jos löytyisi vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako prosenttia tuloistaan etä yleensä maksaa? Onko siinä joku yleinen osuus mitä noudatetaan? Vai onko se ihan sopimusasia? Tarkoitan siis tilannetta, että etävanhempi on hyvätuloinen. Entä jos on viikko-viikko -vuorottelu? Voiko huonompituloinen silti vaatia elatusapua sillä perusteella, ettei lasten elintaso vaihtele kodista toiseen?
Vuorotteluviikosta huolimatta suurempi tuloinen joutuu maksamaan elatusapua. Eilen oli YLE.fi sivulla asiantuntijan neuvot eroaville. Tsekkaa jos löytyisi vielä.
No ei nyt ihan näin yksioikoisesti. Elatus maksetaan tulojen suhteessa, kyllä, mutta lähi saattaa hyvinkin olla suurempituloinen kuin etä. Silti lähin ei tarvitse maksaa etälle vaan etä maksaa lähille tai jos etä on riittävän pienituloinen niin Kela maksaa.
Yksinhuoltajaäidit eivät näköjään osaa kirjoittaa oikeita kysymyslauseita -ko ja -kö -liitepartikkeleita käyttämällä: "Paljonko saatte elareita (elatustukea/-tukia)"?
Mahtaakohan (ei "mahtaahan") heillä yleensä olla peruskoulun hyväksyttyä päättötodistustakaan? Ei ainakaan pitäisi olla noilla taidoilla.
Miksi kirjoitatte tuollaista ärsyttävää pikkulasten lällätyskieltä: "Kellääntietoapaljonmontaamissääkussaapaikallaketäänmitäänkoskaanmoskaankuskaanpaskaan..."?
Pertsa Perinteiseen Kieleen Pyrkijä.
Neuvoisin kaikkia ottamaan yhteyttä johonkin asiantuntijaan, vaikka oikeusaputoimistoon tai lakimieheen. Meitä hyväuskoisia naisia on helppo kusettaa, kun on tunteita mukana erotilanteessa. Järki käteen, ja kaikki oikeudet saatava mitkä laki mahdollistaa.
Älkää kysykö täällä missä vastauksia on yhtä monta kuin vastaajaa.
Hankkikaa ammattiapua ennen kuin kadutte. Nimiä ei papereihin, ennen kuin olet täysin tyytyväinen esisopimuksen.
Ex mieheni ja minä emme tehneet ositusta erotessamme. Yllätys oli suuri, kun hänen kuoltuaan olin kuolinpesän osakas, vaikka hän oli ollut kerran naimissa ja kerran avioliitossa minun jälkeen. Luovutin osuuteni yhteiselle pojallemme.
Maksan keskimäärin muutaman tonnin vuodessa kahdesta lapsestamme heidän isälleen. Käytännössä laitoin ennen lasten syntymää omalta talletustililtäni lastenhoitotilille 20000 euroa ja sen jälkeen olen siirtänyt kymmenen vuoden aikana osinkotulojani pari-kolme kertaa yhteensä 60000-80000 euroa, lapsilisät menevät myöskin sinne. Lapset asuvat isällään ja minä olen ollut viimevuodet etävanhempi, isänsä maksaa kulut puoliksi lasten tililtä ja omalta tililtään. Ollaan aloittamassa vuorottelua joten raha-asiat pitää neuvotella uusiksi. En usko että saadaan riitaa aikaiseksi sen paremmin rahasta kuin vuorottelustakaan kun ei sitä ole ollut tähänkään mennessä ja välit nykyään jopa paremmat kuin erotessa.
Mistä päättelit, että kirjoittaja saisi muita tukia? Kadehdit muutamaa satasta per kk , mutta mietippä sitä, että lapsen kasvattaminen vauvasta 18 vuotiaaksi maksoi jo kymmenen vuotta sitten 150000 euroa. Tämän soisi kaikkien lapsien tekijöiden tajuavan.