Kuinka päästä eroon toisen pakkomielteisestä ajattelemisesta?
Palsta on ehkä hieman väärä paikka kysyä kun vaikuttaisi että monikin samassa suossa.
Tämä pakkomielteinen ajatteleminen häiritsee muuta elämää ja vie tehokkuuden elämästä pois kun aika menee vain haaveillen ja toisaalta murehtien että teki elämänsä virheen.
Olen huomannut että auttaa hieman jos on enemmän ohjelmaa, mutta silloinkin kyseinen henkilö pompahtaa ajatuksiin.
Kommentit (42)
jos löydät toisen yhtä ihanan niin ehkä se auttaa.
Siis sonko niin että sinulla on pakkomielle ajatella, että joku henkilö jonka tunnet on tehnyt elämänsä virheen?
Vierailija kirjoitti:
Siis sonko niin että sinulla on pakkomielle ajatella, että joku henkilö jonka tunnet on tehnyt elämänsä virheen?
Ei. Minulla on pakkomielteisiä ajatuksia yhdestä henkilöstä ja välillä ajattelen että tein hänen suhteen virheen.
-ap
En osaa auttaa. Olen yrittänyt kaikkea. Jopa kys henkilölle olen kertonut tunteistani (toki loiventaen), hän tuntee osin samoin mut ei voida edetä, koska elämät.
Välillä oon ihan fine, mut inasenkin flirtti katse tai kosketus sekoittaa mut täysin. Nyt ne on onneksi vähentyneet, kun on puhuttu.
Kun kyseessä on todella hyvä ystävä, on vaikea kokonaan luopuakaan tärkeästä ihmisestä, vaikka ehkä pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Minkä virheen?
Välillä mietin että asioista ei ehkä puhuttu tarpeeksi ja että mahdollisesti kaikki tämä johtuukin vain väärinkäsityksistä. Tiedän myös että tämä nyt on melko yleinen pelko kun päästää irti jonkun josta välitti. Todellisuudessa jos objektiivisesti asiaa tarkastellaan niin toimin oikein. Täytyy vain yrittää päästä pakkomielteestä eroon.
-ap
Vierailija kirjoitti:
En osaa auttaa. Olen yrittänyt kaikkea. Jopa kys henkilölle olen kertonut tunteistani (toki loiventaen), hän tuntee osin samoin mut ei voida edetä, koska elämät.
Välillä oon ihan fine, mut inasenkin flirtti katse tai kosketus sekoittaa mut täysin. Nyt ne on onneksi vähentyneet, kun on puhuttu.
Kun kyseessä on todella hyvä ystävä, on vaikea kokonaan luopuakaan tärkeästä ihmisestä, vaikka ehkä pitäisi.
Joko et ole antanut kaikkeasi tai... tyyppi ei ymmärrä voittaneensa lotossa. Missä tapauksessa sinun pitäisi heivata koko ihminen ulos systeemistäsi ja jatkaa matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Voimia sinullekin! Täytyy toivoa että aika auttaa.
-ap
Vaikea neuvoa kun olen samassa tilanteessa...yksi mies pyörii päässäni aamusta iltaan ja öisinkin...
Luonnossa ei ole tyhjiötä. Joten keksi joku korvaava ajatus. Omaa mieltä voi ohjelmoida.
Ongelmaan ei ole valitettavasti nopeaa parannusta. Aivojen uudelleenohjelmointi vie aikaa helposti kuukausia. Alat suhtautua omiin ajatuksiin eri tavalla. Kun päähän tulee pakonomainen ajatus, ohitat sen välinpitämättömänä. Tämä on vaikeaa jos on tottunut aiemmin tekemään juuri päinvastoin eli ottamaan ajatukset "tosissaan". Pikku hiljaa jos olet päättäväinen aivosi ohjelmoituvat uudestaan, aivojen hermoradat kytkeytyvät eri asentoon.
Vierailija kirjoitti:
Luonnossa ei ole tyhjiötä. Joten keksi joku korvaava ajatus. Omaa mieltä voi ohjelmoida.
Sen täytyisi sitten olla joku vähintään yhtä voimakas. Ei tule mieleen sellaista korvaavaa ajatusta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen täytyisi sitten olla joku vähintään yhtä voimakas. Ei tule mieleen sellaista korvaavaa ajatusta.
-ap
Miksi sun pitää luopua hänen ajattelustaan? Mikä suhdekuvio tässä on?
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaan ei ole valitettavasti nopeaa parannusta. Aivojen uudelleenohjelmointi vie aikaa helposti kuukausia. Alat suhtautua omiin ajatuksiin eri tavalla. Kun päähän tulee pakonomainen ajatus, ohitat sen välinpitämättömänä. Tämä on vaikeaa jos on tottunut aiemmin tekemään juuri päinvastoin eli ottamaan ajatukset "tosissaan". Pikku hiljaa jos olet päättäväinen aivosi ohjelmoituvat uudestaan, aivojen hermoradat kytkeytyvät eri asentoon.
Eli tavoitteena siis suhtautua neutraalisti ajatuksiin hänestä? Ei taistella ajatuksia vastaan eikä toisaalta jäädä märehtimään niitä.
Kiitos muistutuksesta, olen huomannut kyllä ihan toimivaksi muissa asioissa. Ehkä toimii tähänkin!
-ap
Ota kontaktia vaan reilusti. Unohdat kaikki esteet. Pidä yhteyttä ja viestittele, tutustu, tapaa. Etsi hänestä ikäviä puolia ja huomaa, miten epäsopiva ihminen hän lopulta on eikä ollenkaan sellainen kuin kuvittelit. Se kuvitelma romuttuu ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä virheen?
Välillä mietin että asioista ei ehkä puhuttu tarpeeksi ja että mahdollisesti kaikki tämä johtuukin vain väärinkäsityksistä. Tiedän myös että tämä nyt on melko yleinen pelko kun päästää irti jonkun josta välitti. Todellisuudessa jos objektiivisesti asiaa tarkastellaan niin toimin oikein. Täytyy vain yrittää päästä pakkomielteestä eroon.
-ap
Ok. Jos välillänne on vain epätietoisuuden kumpikaan-ei-uskaltanut-sanoa-mitään-suoraan -kuilu, kehoittaisin nostamaan kissan pöydälle ja katsomaan, mitä ruletista ulos. Siis sikäli mikäli tämä ihminen vetää sinua niin paljon puoleensa, että se on poikkeuksellista. Jos tulet torjutuksi, se kirpaisee, mutta silloin saat täydellisen selvyyden tilanteeseen ja kunnioitat itseäsi enemmän. Ja usko minua, tämä rohkeus jää auraasi/karmaasi/habitukseesi ja näkyy seuraavaksi elämääsi tuleville ihmisille. It's all a process. Rakenna itsestäsi vahva, haluttava ihminen. Kaikki tulee luoksesi, kunhan olet sen arvoinen omien valintojesi kautta. Tsemppiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Ota kontaktia vaan reilusti. Unohdat kaikki esteet. Pidä yhteyttä ja viestittele, tutustu, tapaa. Etsi hänestä ikäviä puolia ja huomaa, miten epäsopiva ihminen hän lopulta on eikä ollenkaan sellainen kuin kuvittelit. Se kuvitelma romuttuu ennemmin tai myöhemmin.
Sanotaanko että ruusuinen kuva on jo romuttunut ajat sitten. Minulla on siis äärimmäisen ristiriitaisia ajatuksia kyseisetä henkilöä kohtaan ja se tästä pakkomielteestä varmaan pahemman tekee. En haluaisi haluta häntä kaiken tämän jälkeen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lääkitys?
Jos löytyisi joku ihmepilleri millä pyyhkiä kyseinen henkilö mielestä niin ottaisin heti. On monia muitakin asioita jotka haluaisin unohtaa, mutta ei taida löytyä niihinkään lääkitystä.
-ap
Eikö löydy neuvoja?
-epätoivoinen ap