Jos näkee luonnossa karhun niinkin etelässä kuin Vantaalla, tuleeko siitä ilmoittaa jonnekin esim. hätäkeskukseen?
Toisaalta, karhuhan on Suomen luontoon kuuluva eläin eikä tilanteessa kenelläkään mitään hätää ollut.
Kommentit (44)
Mieti sitä, että jos ilmoitat jostain eläinhavainnosta poliisille, se tarkoittaa tappotuomiota sille eläimelle. Näin on tapahtunut (täysin turhissakin tilanteissa) liian monta kertaa, joten itse en koskaan ilmoita mistään eläimistä mihinkään. Kyllä ne eläimet osaavat itse poistua paikalta, kenties sitä samaa tietä, mistä ovat tulleetkin, jos niitä ei ruveta ahdistelemaan ja saartamaan johonkin poliisin tms. toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pihalla on jatkuvasti jäniksiä ja ihan Kehä ykkösen sisäpuolella !!! PItäisikö soittaa Karpolle?
Voi lyödä vetoa, että ne on rusakoita.
Rusakkokin on jänis - peltojänis, tarkemmin sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu näki pihallaan ketun ja kysyi multa hädissään, minne siitä pitää ilmoittaa. Voihan luonnosta vieraantuminen.
Karhu ei yleensá ole kovin vaarallinen, paitsi jos sillä on pennut tai jos se on kiimainen uros. Ne väistää kyllä. Meidän asuinalueella oli joskus karhu, oli eksynyt moottoritien yli Pirkkalassa. Varmaan useamminkin (tai yksinäinen susi tai jotain) koska joskus koirat totaalikieltäytyy menemästä metsään.
Mutta ne on kyllä ihan älyttömiä, kun tulee koko maan kattava hätätiedote siitä, että jossain toisella puolella Suomea on nähty karhu muutama kilometri ihmisasutuksesta.
Uroksella ei voi olla kiimaa.
Miksi sitä sitten kutsutaan kun mun tekee niin kovin mieli naista, että tekee mieli mennä ovesta läpi ja nostaa nainen seinää vasten astuttavaksi?
On ihan biologinen mahdottomuus että nisäkäs uroksella olisi kiima. Eri asia on voimas vietti panna kaikkea liikkuvaa...
Mä en ainakaan ilmoittaisi. Joutuu viaton luontokappale ammutuksi.
Ei helvetissä, idioottivirkamiehet tekevät maanlaajuisen hälytyksen.
Minäpäs näin kerran Ilmalassa ketun. Ajatella, jos se olisi mennyt Pasilaan ja syönyt muutaman turistin!
On se kumma, että viherpiipertäjien mukaan mitään petoja ei saisi ampua, mutta kun ne tulee Kehä 1:n sisään niin jo huudetaan poliisia apuun.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs hätä sillä karhulla on.
Hieman ummetusta ja mustikat loppu kotimetsässä.
Itse soittaisin kyllä, jos pääkaupunkiseudulla tak ylipäätään lähellä asutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs hätä sillä karhulla on.
Hieman ummetusta ja mustikat loppu kotimetsässä.
Ja senkö takia pitäisi hänet tulla ampumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerran näin lähimetsikösä ilveksen jahtaavan jänistä. soitin hätänumeroon ja lupasivat lähettää poliisipartion tutkimaan tapausta.
Mikä se hätä tuossa oli?
Eläin ohjataan oman(kin) turvallisuutensa takia pois asutuksen läheisyydestä.
Kiva tietää tuo asenne, että ei ilmoiteta poliisille vaikka alueella missä liikkuu ihmisiä on karhu.
Itse lenkkeilen usein Nuuksiossa. Ei tuntuisi mukavalta tietää, että joku karhuhalaaja on nähnyt karhun liikkuvan alueella jonne olen menossa mutta ei viitsinyt ilmoittaa siitä.
Minä lenkkeilen (ja asun!) aluella jossa on karhuja. Ainoa haitta karhuista on toistaiseksi ollut se, että lenkillä joutuu joskus väistämään "marjatorttua". Ei karhuhavainnoista soiteta hätäkeskukseen, ellei karhu käyttäydy häiritsevästi. Riistanhoitoyhdistyksellä seurataan havaintoja, ja karhuja karkoitetaan kauemmaksi, jos alkavat liikkua liian lähellä asutuksia.
Kannattaa ilmoittaa suoraan Satakunnan lennostoon. Tulevat Horneteilla pommittamaan sen pois uhkaamasta. Karhuilla ei ole oikeutta oleskella Uudenmaan rajojen sisällä, ja tämän säännön noudattamista valvotaan tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu näki pihallaan ketun ja kysyi multa hädissään, minne siitä pitää ilmoittaa. Voihan luonnosta vieraantuminen.
Karhu ei yleensá ole kovin vaarallinen, paitsi jos sillä on pennut tai jos se on kiimainen uros. Ne väistää kyllä. Meidän asuinalueella oli joskus karhu, oli eksynyt moottoritien yli Pirkkalassa. Varmaan useamminkin (tai yksinäinen susi tai jotain) koska joskus koirat totaalikieltäytyy menemästä metsään.
Mutta ne on kyllä ihan älyttömiä, kun tulee koko maan kattava hätätiedote siitä, että jossain toisella puolella Suomea on nähty karhu muutama kilometri ihmisasutuksesta.
Olen ilmoittanut kommenttisi transfoobiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä sitten kutsutaan kun mun tekee niin kovin mieli naista, että tekee mieli mennä ovesta läpi ja nostaa nainen seinää vasten astuttavaksi?
Inceliteetiksi?
Vierailija kirjoitti:
Kiva tietää tuo asenne, että ei ilmoiteta poliisille vaikka alueella missä liikkuu ihmisiä on karhu.
Itse lenkkeilen usein Nuuksiossa. Ei tuntuisi mukavalta tietää, että joku karhuhalaaja on nähnyt karhun liikkuvan alueella jonne olen menossa mutta ei viitsinyt ilmoittaa siitä.
Niin, siellähän ne karhut postailee männyn takana oikein odottamassa lenkkeilijää raiskattavaksi. Hyvin vaarallista on lenkkeily muualla kuin kuntosalin juoksumatolla.
Vierailija kirjoitti:
kerran näin lähimetsikösä ilveksen jahtaavan jänistä. soitin hätänumeroon ja lupasivat lähettää poliisipartion tutkimaan tapausta.
Näinhän se menee, eläinsuojelulain mukaan avuttomassa tilassa olevaa luonnonvaraista eläintä on pyrittävä auttamaan. Ensin siis jänistä, jonka ilves on nappaamaisillaan paistikseen. Sen jälkeen ilvestä, joka on nääntymässä nälkään.
Mikä se hätä tuossa oli?