Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi yhdyssanat ovat joillekin niin vaikeita?

Vierailija
09.09.2018 |

Tämä ei todellakaan ole vi**uilua, vaan ihan tosissani mietin, että miksi ne on joillekin niin vaikeita ja toiset hallitsee ne tuosta vaan?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on käsitteiden ymmärtämisestä ja kieliopin osaamisesta.

Vierailija
2/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se minun mielestäni oli mitään opeteltua kielioppia, kun sanoistahan näkee heti, pitääkö ne laittaa yhteen vai ei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmisillä on eri osaamisalueet. Itse ihmettelen, miten joku voi osata matematiikkaa, kun se on minulle itselleni vaikeaa. Yhdyssanat ja kielioppi taas ovat minulle helppoja.

Vierailija
4/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissahan ei taida juuri yhdyssanoja olla? Ehkä nämä yhdyssanasokeat ovatkin tosi kansainvälisiä...

Vierailija
5/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi matematiikka on toisille vaikeaa ja toisille ei? Tai peruuttaminen autolla? Tai ylipäätään autolla ajaminen? Emme ole kaikki samanlaisia.

Vierailija
6/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä neuvo on kokeilla meneekö sana v**tu väliin. Eli Yhdys v**u sana.

Vierailija
7/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se minun mielestäni oli mitään opeteltua kielioppia, kun sanoistahan näkee heti, pitääkö ne laittaa yhteen vai ei...

Niinkö? Näin ei ole. Eri kielissä on eri kielioppisäännöt, ja se koskee myös sanojen yhteenkirjoittamista.

Vierailija
8/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassatyöntekijöillä vai kassa työntekijä?

Vierailija
9/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten menee väärin.

Vierailija
10/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassatyöntekijöillä vai kassa työntekijä?

Eiku kassa työn tekijä

Vierailija
11/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
12/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei todellakaan ole vi**uilua, vaan ihan tosissani mietin, että miksi ne on joillekin niin vaikeita ja toiset hallitsee ne tuosta vaan?

Antaisitteko viisaampana yksinkertaisen säännön, miten erottaa ja huomata milloin sanat kirjoitetaan yhteen ja vastavaasti milloin ne kirjoitetaan erikseen. Itselleni suomenkieli on vaikeaa, mutta olisin iloinen jos nyt voisin oppia sitä lisää. -Joskus olen kuullut ohjeen, että tämän voi "kuulla", mutta se ei toimi minulla, koska ajattelukieleni ei ole suomenkieli.   

Vierailija
13/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kielen säännöt ovat vain suomen sääntöjä, eivät mitään ylikielellistä logiikkaa:

suklaakakku (suomi)

chocolate cake (englanti)

tarte au chocolat (ranska)

Vierailija
14/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisitteko viisaampana yksinkertaisen säännön, miten erottaa ja huomata milloin sanat kirjoitetaan yhteen ja vastavaasti milloin ne kirjoitetaan erikseen. Itselleni suomenkieli on vaikeaa, mutta olisin iloinen jos nyt voisin oppia sitä lisää. -Joskus olen kuullut ohjeen, että tämän voi "kuulla", mutta se ei toimi minulla, koska ajattelukieleni ei ole suomenkieli.   

No aloitetaan vaikkapa kielten nimistä. Kielten nimet kirjoitetaan erikseen, siis "suomen kieli".

Vierailija
15/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa googlata, saa kattavamman vastauksen.

Suomen kielessä tosiaan yhdyssanoja on paljon, ja niitä muodostuu lisää koko ajan.

Vierailija
16/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei osaa yhdyssanoja, ei lue kirjallisuutta. Ne, jotka lukevat paljon, kyllä osaavat yhdyssanat kuin vettä vain.

Mitä nuorempana kirjojen lukemisesta on tullut osa elämää, sen paremmin oikeakielisyys tarttuu aivoihin ja tulee sieltä automaationa aina tarvittaessa.

Lukekaa lapsillenne, jotta he kiinnostuvat kirjoista ja lukemisesta, ja kun he oppivat lukemaan, rohkaiskaa siihen! Oman äidinkielen hyvä hallinta on rikkaus.

Vierailija
17/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa yhteen vai erikseen ja ko. sana, tai sana ja kielikello tms. kielenhuoltosivusto, niin minäkin teen ja olen kantis ja äidinkielenä suomi :p

Vierailija
19/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman harjoittelua ei kukaan opi matematiikkaa, autolla ajamista eikä yhdyssanoja. Jos ei koskaan lue eikä kirjoita mitään, yhdyssanat voivat olla vaikeita. Niin kuin auton parkkeeraus on vaikeaa, jos on ratissa vain kerran vuodessa kesälomareissulla.

Vierailija
20/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanat ovat tosiaankin minulle hankalia (saattaa johtua oikeasti pitkälti siitä, että käytän englantia enemmän kuin suomea), mutta ne onnistuvat kyllä. Tänne kun kirjottelen, en vaan jaksa miettiä ja käyttää niihin hirveästi aikaa, kuten en myöskään pilkkuvirheisiin jne. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etten niitä osaisi.