Asuntolainakysely perheellisille
Paljon perheelläsi on asuntolainaa? Alle voit kommentoida lisää ja kertoa esim.sinun vuosiansiosi (yksinhuoltaja) tai sinun ja puolisosi vuosiansiot yhteensä.
Minä ja puolisoni ansaitsemme vuodessa noin 80 000€ ja meillä on jäljellä 240 000€ asuntolainasta vielä noin 200 000€. Emme siis ole vielä kauaa maksaneet. On vain mielenkiintoista, kuinka nyt kun olen itse kotona vauvan kanssa, on talous todella tiukilla. Mielestäni meillä ei ole edes kauhean suuri laina mieheni (ja minun) tuloihin nähden...
Kommentit (18)
Asumme keski-pohjanmaalla rannikkokaupungissa ja täältä ei asuntoa alle 200 000€ saa perheelle. Suomenruotsalaiset pitää asuntojen hinnat korkealla. Perus tönö ilman mitään herkkuja maksaa 250 000. Remppakohde 200 000. Purkukohde 70 000-100 000. Ei ole enää järkeä tässä hommassa...
Omasta kodista lainaa varmaan joku alle 40 000 enää, mutta sijoitusasunnoista sit paljon enemmän, ehkä 140-150 000?
Tulot 80 000 myös. Lainaa jäljellä 190 000, alunperin oli 230t. Maksetaan 1200€/kk pois, saman verran maksettiin ollessani hoitovapaalla. Rahat riitti silloinkin, mutta säästöjä kulu isompiin menoihin mm.ulkomaabmatkaan. Nyt olen töissä, ja rahaa jää molemmille noin 500€ (per naama)ylimääräistä. Kaikkien pakollisten menojen myös ruoka jälkeen.
Me maksettiin tästä talosta 120 000€ ja miehen tulot n. 40 000€/br/vuosi, mulla paljon vähemmän, työttömyysaikana ja kotihoidontuella n. kymppitonni, töissä ollessakin vain n. 25 000€.
Mun mielestä 240 000€ talo on aivan järkyttävän kallis, ja jos teidän tulot on bruttona vain 80 000€ vuodessa niin en ihmettele että tiukkaa tekee, eikö yhtään halvempi talo olisi riittänyt?
Aika pitkälti sama kuin ap: lla, tulot n. 80 000€ vuodessa, kaksi aikuista, kaksi lasta ja asuntolainaa tällä hetkellä n. 190k€. Meillä pitkällä laina-ajalla vielä 20v tuota lainaa maksettavana. Nyt jää kyllä hyvin muuhunkin elämään rahaa.
Laina maksettu, asunnon arvo 500 000. Lähestytään 50-kymppisiä
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälti sama kuin ap: lla, tulot n. 80 000€ vuodessa, kaksi aikuista, kaksi lasta ja asuntolainaa tällä hetkellä n. 190k€. Meillä pitkällä laina-ajalla vielä 20v tuota lainaa maksettavana. Nyt jää kyllä hyvin muuhunkin elämään rahaa.
Lisäyksenä että asumme pk-seudulla
Olemme maksaneet 250.000 € asuntolainan lähes pois. Jäljellä vielä n. 50.000.
Miehen perinnöllä olisi maksettu tuo pois, mutta alhaisten korkojen vuoksi pidetään laina. Ja nillittäjille sen verran, että myös minulla perintöä vähintään saman verran, mutta se kiinni mm. ulkomailla olevassa vapaa-ajan asunnossa.
Tulot yhteensä 50-55 000e vuodessa. Lainaa otettu 75 000e, jäljellä 67 000e. Maksuaikaa jäljellä varmaan vielä lähes 20 vuotta. Ollaan vähän alle 30v.
Netto vai brutto siis tulot, ap? Jos brutto, niin eihän tuo kovin iso tulo ole lainaan nähden vaan päinvastoin paljon, sorry... En uskaltaisi!
Meillä brutto n. 100 000/v ja lainaa oli maksimissaan alle 200t.
Vierailija kirjoitti:
Me maksettiin tästä talosta 120 000€ ja miehen tulot n. 40 000€/br/vuosi, mulla paljon vähemmän, työttömyysaikana ja kotihoidontuella n. kymppitonni, töissä ollessakin vain n. 25 000€.
Mun mielestä 240 000€ talo on aivan järkyttävän kallis, ja jos teidän tulot on bruttona vain 80 000€ vuodessa niin en ihmettele että tiukkaa tekee, eikö yhtään halvempi talo olisi riittänyt?
Asutte varmasti jossain pienellä paikkakunnalla/lapissa? Olette onnekkaita jos nuin halvan asunnon olette onnistuneet löytämään. Kaikki eivät saa töitä pikku paikkakunnilta, vaan joutuvat tai haluavat asua isommissa kaupungeissa. Esimerkiksi meidän kaupungistamme ei tuolla 120 000 saisi kuin yksiön...ei varmaan edes keskustastan lähialueilta, vaan jostain slummialueilta.
Lainaa on jotain 330000€ kahdesta eri asunnosta (oma koti, joka on entinen perheen yhteinen koti ja missä me vanhemmat asumme; toinen asunto on lapsen käytössä oleva pieni opiskelijakämppä), yhteishinta noin 650000€. Minä olen ollut pitkään työtön, mutta nyt jo puoli vuotta olen ollut töissä, palkka jotain 2300€/kk korvilla. Mies tienaa 9000€/kk, mutta vain viimeiset kuusi vuotta, sitä ennen tienasi reilut 5000€/kk. Parina viime vuonna mies on saanut myös tolkuttomia bonuksia, yhteensä jotain 150000-200000€. Noilla ei ole niinkään lainoja lyhennetty, ne on enempi jääneet miehen sijoituksiin.
Silloin kun olin itse hoitovapaalla, meillä oli lainaa jotain 170000€ asunnosta, joka oli maksanut 225000€. Tuo oli meidän ensimmäinen perheasunto. Sillä on merkitystä minkä ikäinen sattuu olemaan ja milloin on ensimmäinen asunto ostettu. Meidän ensimmäinen asunto ostettiin 2001, mutta mies oli jo sitä ennen ostanut poikamiesboksin lamanjälkeisillä hinnoilla. Tuohon aikaan piti asunnon hinnasta olla 30% omaa rahaa ja se rajoitti lainansaantia. Tuon enempi ei oltaisi uskallettu edes ottaa, hirveän suurelta tuntui tuokin laina. Nyt on lainaa siihen nähden melkein tuplat, mutta on myös arvokkaammat asunnot ja sijoituksissa on kuitenkin vielä enemmän rahaa kuin mitä meillä on velkaa. Tilanne on siis ihan balanssissa.
Vierailija kirjoitti:
Tulot yhteensä 50-55 000e vuodessa. Lainaa otettu 75 000e, jäljellä 67 000e. Maksuaikaa jäljellä varmaan vielä lähes 20 vuotta. Ollaan vähän alle 30v.
Kuinka pientä lainasummaa maksatte kuussa, pari sataa? Eikö isompaan lyhennykseen olisi varaa?
Minulla on asuntolainaa 104 000€ yksin. Vuositulot noin 65 000€. Kolme lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pientä lainasummaa maksatte kuussa, pari sataa? Eikö isompaan lyhennykseen olisi varaa?
Useampi satanen, tosin korkoihin menee aika paljon siitä. Vaikka alhaalla onkin. Yhtiövastikkeen kanssa asumiseen tonni kuussa ja molemmat tienaa sen pari tonnia. Ei haluta elää kädestä suuhun.
Lainaa vähän yli 100 000 €, tulot ehkä n. 80 000 €. Asutaan Helsingissä Kehä I:n kupeessa. Laina on suht tuore, kolmisen vuotta ollaan maksettu 700 € kuussa. Yksi lapsi, ei rahahuolia, sijoitetaan lainan lisäksi yhteensä viitisensataa euroa kuussa ja silti jää tilille vähän ylimääräistä.
Bruttotulot 75 000/v. Lainaa 130 000 jäljellä (asunnon arvo n. 260 000). Tulomme ovat keskinkertaiset mutta laina tulee maksetuksi seuraavan 10 vuoden sisällä koska molemmilta puolilta perintöä tulossa.(ja perinnön jättävät jo huonokuntoisia yli 8-kymppisiä)
Lainaa reilusti alle 100000. maksettu 2 vuotta vuosi tulot noin 60000. Asunto noin 4km päässä yhdestä Suomen suurimman kaupungin keskustasta