Pääkaupunkiseudun vanhemmat - millä perusteella lukiovalinta?
Poika on yläasteella, keskiarvo suunnilleen 9,3-9,5. Sen puolesta lähes kaikkiin pääsee, pois lukien pari. Mutta millä perusteella teillä on tehty lukiovalinta? Joku tietty painotus? Hyvä keskiarvo? Lähikoulu? Poika urheilee, mutta innostus ja lahjat eivät riitä harrastusta pidemmälle. Haluaisi ehkä lääkäriksi tai lukemaan matematiikkaa.
Täällä on vähän enemmän vaihtoehtoja kuin aikoinaan vanhemmillaan...
Kommentit (7)
Ja se lopullinen viiden lista valikoitui sen mukaan mistä nuori oli tykännyt lukioinfoissa ja mistä minä olin tykännyt opetusharjoitteluissa.
Viikin Norssi oli mukana mutta vaikka se olisi lähin, sitä ei valittu, koska info oli ollut epäonnistunut ja minä en tykännyt harjoittelussa siitä yhtään. Jotkin opettajat, esim ruotsin, olivat suorastaan mt-ongelmaisen oloisia.
Lapsi valitsi lukion tutustumispäivän ja oman mielikuviensa perusteella. Kävi Ressun, eikä mitenkään erityisesti viihtynyt, mutta kai siellä jotain oppi, kun nyt on lääksessä.
En siis vaikuttanut valintaan mitenkään, itse valitsi.
Kurssivalikoima, yleinen tunnelma, sijainti, ranking, mihin kaverit menee jos siitä tietoa. Nuo oli niitä kriteereitä. Kavereista ei kyllä sitten ollut tietoa, kun rajat on nkyyään niin korkeat, että vähän kaikki jännitti, mihin pääsevät.
Pojalla oli 3 lukiota mielessä ja kaikkiin olisi päässyt (lukuaineiden ka oli tasan 10), ensimmäinen vaihtoehto oli Ressu ja siellä on nyt toista vuotta. Valitsi lukion itse vaikka tokihan aiheesta kotona puhuttiin. Halusi myös lukioon joka ei ihan naapurissa sijaitse, asumme pk-seudulla, mutta emme Helsingissä.
Hyvin on viihtynyt ja todella nopsaan on tämä aika mennyt, vastahan se lukio alkoi...
Lapsi valitsi lukion itse. Vaikutti kurssivalikoima, koulumatka ja kavereiden valinnat
Minun poika itse valitsi ja päätti. Hiukan keskusteltiin liikenneyhteyksistä, ja joku lukio tippui pitkien matkojen takia. Pääsi sit ekaan toiveeseensa , Kulosaareen, jossa on viihtynyt hyvin.
Meillä lapsi nyt lukion ekalla. Keskiarvo oli lopulta 9,75 eli isllä olisi päässyt kaikkiin.
Rankattiin viisi lukiota ja niiden järjestystä sitten pohdittiin. Minä olisin halunnut että menisi Ksykiin mutta se ei päässyt lapsen listalle.
Valittiin sitten lukio joka on keskustassa, max puoli tuntia natkaa, hyvä kurssivalikoima ja hyvä maine ja ilmapiiri.