Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaitiolovelvollisuus sosiaali- ja terveydenhuollon paikoissa sekä kouluissa.

Vierailija
08.09.2018 |

Mietin tuota, kun todella monessa paikassa, missä olen ollut töissä, lörpötellään kokouksissa ja kahvihuoneissa ihan asiakkaiden nimillä, vaikka kaikki ko. joukossa eivät liity asiakkaan asiaan millään tavalla. Lääkärin ohjeistuksessa lukee näin: "– Vain sellaisen potilaan tietoihin saa tutustua, joka on tällä hetkellä tai on ollut sinun hoidettavanasi. "
https://www.nly.fi/artikkeli/salassapidon-abc

Minkälaisia kokemuksia muilla on? Onko niin että salassapitosäännöksiä ei todellisuudessa noudateta?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden laikkarin joka sai potkut lörpöteltyään potilaiden asioita kaupungilla.

Vierailija
2/9 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenään hoitohenkilökunta puhuu avoimesti potilaista, vaikkei saisi. Ajatellaan, että on okei puhua asioista työyhteisön sisällä kunhan asiat eivät kantaudu talon ulkopuolelle ulkopuolisten korviin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossupuolella on haaste, kun asiakkaat itse kertoilevat omista ja lastensa asioista missä sattuu ja heittelevät saamiaan päätöksiä jne. lehtiroskiksiin jne.

Esim. huostaanotetut nuoret jakavat asioitaan ryhmissään hyvinkin avoimesti tajuamatta seurauksia. Tämä on todella suuri haaste.

-Lastensuojelussa yli 20v töissä

Vierailija
4/9 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskenään hoitohenkilökunta puhuu avoimesti potilaista, vaikkei saisi. Ajatellaan, että on okei puhua asioista työyhteisön sisällä kunhan asiat eivät kantaudu talon ulkopuolelle ulkopuolisten korviin. 

Itseä vaivaannuttaa kovasti tuollainen. Sitten joudut työyhteisön silmätikuksi, jos noudatat sääntöjä etkä suostu puhumaan. Ja puhun nyt palavereista, joissa on kaikki sihteeristä lähtien.

Olen myös koulukuraattorin kuullut opettajanhuoneessa avoimesti puhuvan asiakkaidensa asioista.

Ap

Vierailija
5/9 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä vaivaannuttaa kovasti tuollainen. Sitten joudut työyhteisön silmätikuksi, jos noudatat sääntöjä etkä suostu puhumaan. Ja puhun nyt palavereista, joissa on kaikki sihteeristä lähtien.

Olen myös koulukuraattorin kuullut opettajanhuoneessa avoimesti puhuvan asiakkaidensa asioista.

Ap

Nimettömänä voi asiasta puhua.

Vierailija
6/9 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nimettömänä voi asiasta puhua.

Siis nimillä on puhuttu. Ap

Vierailija
7/9 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hetken terveydenhuollossa harjoittelussa. Kyllä terveydenhoitajat kävivät asioita joskus lävitse keskenään esim.ruokatauolla mutta nimiä ei mainittu ja aika vähäistä se oli.  Se on 'terapeuttista' raskaidenkin asioiden äärellä heille jakaa kokemuksia ja myös ammatillisessa valossa.

Vierailija
8/9 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi sairaanhoitaja paljasti minulle entisen luokkakaverini pitkäaikaisen kovien huumeidenkäytön, ihan työnsä ulkopuolella. Olin niin sanotusti pikkaisen järkyttynyt että kertoi. En olisi halunnut tietää, tai no, en tiijä mutta jäin hämmästyneeksi että mitähän minunkin yksityisasioita puhutaan..

Vierailija
9/9 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä paikoissa on yleensä koko henkilökunta vaitiolovelvollinen, myös toimistotyöntekijät ja koulukuraattorit. Toiseksi koko henkilökunta joutuu yleensä tekemisiin kaikkien potilaitten, oppilaitten ja asiakkaitten kanssa, ja siksi on hyvä tietää heidän asioistaan jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän