Mikä sitten on vyötärönympäryksesi ja bmi:si?
Googlasin äsken ja laskurien mukaan sain tuloksen, että olen 'omenalihava' ja pitäisi saada vyätönympärys pienemmäksi, jotta se olisi terveellinen.
Mitenköhän helkutissa se onnistuu, kun käyn salilla 5 krt viikossa, painoni on 57,5 kg ja pituus 168 eli painoindeksi on 20,5. Lantio 98 cm eli vyötärö-lantiosuhde 0,8 ja alle åitäisi olls. Vyötärönympärykseni on 81 cm, olen aina ollut tasapaksu vartalotyypiltäni.
Eikö vyötäröindeksi todellakaan ota huomioon mitään muita muuttujia? Tuo kuulostaa aika kummalliselta. Sen mukaan olosin terveempi, jos lihoisin ja lantioni levenisi, mutta se ei kyllä kuulosta järkevältä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toihan luku ei kerro yhtään siitä mitään ootko lihava vai et. Se kertoo vaan siitä miten rasva on jakautunut sun kropassa, mutta ei ota kantaa siihen onko sun rasvaprosentti liian alhanen vai hälyttävän korkea. Voit periaatteessa olla 150cm pitkä, painaa 230kg ja saada tulokseksi päärynävartalon eli se rasva on jakautunut tasaisesti.
Niinpä.
Eli tarkoittaako tuo nyt sitä, että mun pitäisi laihduttaa bmi 18:aan, jotta saan vyötärön alle 80 cm? Onko se ainoa keino, jolla pysyn siis terveenä? Se kuulostaa intuitiivisesti jotenkin väärältä mun korviini, vaikka voi toki olla totta tutkimuksen mukaan. Mulla olisi silliin kyllä iso riski luiden haurastumiseen, koska olen sirorakenteinen ja on jo mitattu osteoporoosin esiastekin.
Ap, omenaläski
Mikset hanki lisää lihasmassaa? Voisit olla normaalissa painoindeksissä ja vyötärö olisi alle alimmankin riskirajan
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toihan luku ei kerro yhtään siitä mitään ootko lihava vai et. Se kertoo vaan siitä miten rasva on jakautunut sun kropassa, mutta ei ota kantaa siihen onko sun rasvaprosentti liian alhanen vai hälyttävän korkea. Voit periaatteessa olla 150cm pitkä, painaa 230kg ja saada tulokseksi päärynävartalon eli se rasva on jakautunut tasaisesti.
Niinpä.
Eli tarkoittaako tuo nyt sitä, että mun pitäisi laihduttaa bmi 18:aan, jotta saan vyötärön alle 80 cm? Onko se ainoa keino, jolla pysyn siis terveenä? Se kuulostaa intuitiivisesti jotenkin väärältä mun korviini, vaikka voi toki olla totta tutkimuksen mukaan. Mulla olisi silliin kyllä iso riski luiden haurastumiseen, koska olen sirorakenteinen ja on jo mitattu osteoporoosin esiastekin.
Ap, omenaläskiMikset hanki lisää lihasmassaa? Voisit olla normaalissa painoindeksissä ja vyötärö olisi alle alimmankin riskirajan
eri
Lihaamassan hankkiminen ei kavenna vyötäröäni. Aion edelleen laihduttaa, mutta kovin katkerana... epäreilua, että muilla on enemmän läskiä ja huonompi kunto ja ihan synnyinlahjana kapea vyötärö.
Ap
Painoindeksi 27,35 ja vyötärö kapeammasta kohdasta 76cm ja 2cm navan yläpuolelta (virallinen vyötärönympäryspaikka?) 83cm. Kyllä, enimmäkseen kaikki läski on pakkautunut lantioon, alavatsaan, reisiin ja tisseihin. Eri vartalotyypeistähän tässä on kyse, ei voi tuijottaa liikaa mittoja mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Ykkönen jatkaa.
Ei minullakaan montaa senttiä kapeampi vyötärö ole koskaan ollut. Silloin kun olen painanut 60 kg (pituutta 176 cm siis), niin olen ollut tasaisesti viitisen senttiä kapeampi kaikilta mitoilta. Eli kapein vyötärönympärys ever on 76 cm.
Minulla on pitkät raajat ja suhteessa aika lyhyt selkä.
Silläkin on merkitystä, että kuinka isot luut sattuvat olemaan rintakehässä. Jos rintakehän luut ovat suuret ja torso on lyhyt niin ei siihen väliin saa ampiaisvyötäröä muuten kuin kylkiluita poistattamalla.
Olen onnekas, bmi n. 19, vyötärö 64 cm.
Mulla on varaan aika leveä rintakehä, koska hartiat ovat leveät. Eli vartalo näyttää vähän miesmäiseltä siluettina, hartiat leveät suhteessa lantioon. Toisaalta on pitkä selkä kyllä.
Miksi miehillä saa olla sitten vyötärö 90 cm? Mulle käy esim samat farkut kuin miehelleni. Miksi juuri naisilla pitäisi olla alle 80 cm?
Ap
Bmi 25,8 / vyötärö 78cm
Pituus 167/paino 72kg
Vyötärö 58cm, lantio 88cm. BMI 18.
En käy salilla, harrastan joogaa ja lenkkeilyä. Ruokavaliostani olen erittäin tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Ap, omenaläskiMikset hanki lisää lihasmassaa? Voisit olla normaalissa painoindeksissä ja vyötärö olisi alle alimmankin riskirajan
eri
Lihaamassan hankkiminen ei kavenna vyötäröäni. Aion edelleen laihduttaa, mutta kovin katkerana... epäreilua, että muilla on enemmän läskiä ja huonompi kunto ja ihan synnyinlahjana kapea vyötärö.
Ap
Mulla on kaventunut vyötärö about 6cm alkukevään jälkeen, mutta en mä vaa'an mukaan ole laihtunut kun vaan kilon. Suurin muutos tapahtunut rasvaprosentin ja lihasmassan välillä. Bioimbedanssimittauksella saa suht hyvän kuvan siitä, missä kunnossa se kroppa oikeesti on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varaan aika leveä rintakehä, koska hartiat ovat leveät. Eli vartalo näyttää vähän miesmäiseltä siluettina, hartiat leveät suhteessa lantioon. Toisaalta on pitkä selkä kyllä.
Miksi miehillä saa olla sitten vyötärö 90 cm? Mulle käy esim samat farkut kuin miehelleni. Miksi juuri naisilla pitäisi olla alle 80 cm?
Ap
Vaikuittaisko tähän keskimääräinen pituus? Oma vyötärö on n. 85 cm painoindeksin ollessa 23. Olen siis tasapaksu pötkylä, sillä lantio on vain seitsemän senttiä leveämpi. Nuorempana olin alipainoinen, jolloin vyötärö oli kymmenisen senttiä kapeampi, mutta en silloinkaan mikään kurvikas ollut...
N184
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
eri
ApMulla on kaventunut vyötärö about 6cm alkukevään jälkeen, mutta en mä vaa'an mukaan ole laihtunut kun vaan kilon. Suurin muutos tapahtunut rasvaprosentin ja lihasmassan välillä. Bioimbedanssimittauksella saa suht hyvän kuvan siitä, missä kunnossa se kroppa oikeesti on.
En oikein tajua, miten tuo on mahdollista, elei lähtötilanteesi ollut ihan lihaksiton. Jos sulta on lähtenyt nion mittavasti rasvaa, niin se näkyy varmasti radikaalisti muuallakin kehossa?
Olin alkukesästä kilon tai kaksi laihempi ja silloin oli huomattavasti posket lommolla ja kuihtuneen näköiset kasvot. Kilot jakautuvat mulla todella tasaisesti joka puolelle, ne eivät lähde ekana vatsasta, kuten aina luvataan.
Ap
Vyötärönympärys 68cm, bmi 22,4. 163,5cm & 60kg. Tiimalasivartalo, kohtuullisesti lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
eri
ApMulla on kaventunut vyötärö about 6cm alkukevään jälkeen, mutta en mä vaa'an mukaan ole laihtunut kun vaan kilon. Suurin muutos tapahtunut rasvaprosentin ja lihasmassan välillä. Bioimbedanssimittauksella saa suht hyvän kuvan siitä, missä kunnossa se kroppa oikeesti on.
En oikein tajua, miten tuo on mahdollista, elei lähtötilanteesi ollut ihan lihaksiton. Jos sulta on lähtenyt nion mittavasti rasvaa, niin se näkyy varmasti radikaalisti muuallakin kehossa?
Olin alkukesästä kilon tai kaksi laihempi ja silloin oli huomattavasti posket lommolla ja kuihtuneen näköiset kasvot. Kilot jakautuvat mulla todella tasaisesti joka puolelle, ne eivät lähde ekana vatsasta, kuten aina luvataan.
Ap
Rinnaympärys pieneni pari sentiä, olkapäiden ympärys neljä, lantion ympärys ennallaan, reisistä lähti kummastakin joku reilu sentti. Ja jep, olen lähinnä keskittynyt lihasten treenaamiseen. Ennen keskityin aerobiseen.
Karkeasti 65 cm ja 17,5. Oon vähän liian laiha mutta terve paleluherkkyyttä ja turhan matalaa verenpainetta lukuunottamatta. Eli ihan tyytyväinen.
Vyötärö 79. Bmi 24. 161cm/63kg