Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette pystyneet päättämään lapsenne nimen?

Vierailija
07.09.2018 |

Tuntuu ihan mahdottomalta tehtävältä... Nimiä on mietitty jo vuosia ennen raskautta, koko raskausaika ihan tosissaan joka päivä, ja nyt tämä kuukausi lapsen syntymän jälkeen eikä vieläkään ole mitään ideaa nimestä.

Ristiäiset ovat kolmen viikon päästä, mutta yksikään nimi ei ole täysin "iskenyt". Pelottaa, että tulemme katumaan nimeä jos valitsemme lapselle nimen joka ei tunnu täydelliseltä ja juuri lapselle sopivalta. Varsinkin minulle kun nimiasiat ovat todella tärkeitä niin ahdistaa tämä tilanne. :( Ja esikoinen siis kyseessä. Onko kenellekään käynyt samoin?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alva tai Fiona.

Beata on vähän vaikea. Tuttu Beata on useimmiten ”peaatta”, joka kuulostaa kamalta. Kirjoitusasu on kaunis.

Alessia ja Evita on ehkä omaan korvaan jotenkin vieraita ja pröystäileviä, vaikka todella kauniita ovatkin.

Lilian ja Sagan kanssa te ja lapsi saatte olla jatkuvasti selittämässä oikeinkirjoitusta, kun menee sekaisin Lili/Lilja/Lilian tai Saga/Saaga.

Kiitos todella paljon palautteesta!

Tuota Beatan lausumista en olekaan tullut ajatelleeksi. Erityisesti vanhemmalle väestölle saattaa olla liian vaikea lausuttava, ja meillehän välttämätön kriteeri on, että nimi on täysin lausuttavissa Suomessa. Kiitos huomiostasi, en olisi varmaan itse edes tajunnut!

Alessiasta ja Evitasta olen samaa mieltä. Varsinkin Alessia on todella pröystäilevä prinsessanimi. Meistä se ei kuitenkaan ole lainkaan huono asia, ellei sitten lapsesta tule erittäin poikamaista, jolloin prinsessanimi ei olisi hänelle itselleen välttämättä kovin kiva juttu. :/ Mutta jos et ajattele nimien pröystäilevyyttä, niin pidätkö nimiä muuten hyvinä ja Suomeen sopivina?

Sagan kanssa ei meidän mielestämme ole ongelmaa, koska todella monella nimellä on pitkä ja lyhyt kirjoitusmuoto. Tietenkin ihanteellinen tilanne olisi, jos kaikki tietäisivät aina automaattisesti miten nimi kirjoitetaan, kuten esimerkiksi Laura.

Lilian kanssa olemme kyllä itsekin miettineet tuota... Siinä kun nimi voi olla Lilia, Lili, Lilli, Lilja, Lilian jne. Tyttö joutuisi varmasti selittelemään nimeään.

Kiitos vielä kerran palautteestasi! Arvostan todella paljon vaivannäköänne, haluamme todella kuulla ulkopuolisten ajatuksia nimistä, jotta tyttö saisi parhaan mahdollisen nimen.

Ap

Alessia taipuu mielestäni suomenkielessä vähän vaikeasti. Miltä kuulostaisi Alissa?

Evita varmasti sopisi suomalaisten suuhun, jos pröystäilevyys ei teitä haittaa.

Niin, siihen tulee tosiaan se "sialle, siassa, sian" jne. joka ei ole erityisen kaunis... Alissa on myös kaunis nimi, mutta vielä enemmän tykkäämme silti Alessiasta molemmat. Jos taivutusta vertaa (Alessia, Alessian, Alessialle tai Alissa, Alissan, Alissalle) niin onhan Alissa selvästi helpompi taivuttaa, mutta uskon, että Alessiaankin kyllä tottuisi.

Alessia on myös sen verran pitkä nimi, että lempinimiä siunaantuisi varmasti useampikin kappale.

Äh, tämä on ihan mahdotonta. Kaikissa miettimissämme nimissä on joku vika. Täytyy varmaan vaan miettiä missä nimessä on vähiten vikaa kun ei täydellistäkään nimeä näytä löytyvän...

Ap

Vierailija
82/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saga on hurjan kaunis ja upea nimi, mutta onkohan aika yleinen? Tarkista Väestörekisterikeskuksesta jos haluat.

Fiona lienee harvinaisempi nimi. Tuo Alessia on aivan ehdoton ei, ei missään nimessä jotenkin sovi ollenkaan.. kuulostaa mielestäni karmealta. Oletteko ihan täysin haudanneet nimet Isabella ja Annabella? Ne sopii Suomeen, mutta Alessia EI jotenkin yhtään.. huhhuh. Entäs Selena?

No mutta jos mietitään tosiaan noista jäljellä olevista nimistä, niin parhaimmat on Saga, Fiona, Lilia ja Beata. Tykkään näistä kaikista neljästä todella paljon. Upeita nimiä ja teidän tyttö saa kauniin nimen, onnea valtavasti! 😊

Isabella ja Annabella eivät miellytä, eikä oikeastaan Selenakaan. Kiitos silti ehdotuksista!

Ihmettelen vähän miten mainitsemasi nimet sopivat mielestäsi niin hyvin Suomeen, mutta Alessia olisi kauhea järkytys eikä sovi Suomeen mitenkään päin? Johtuuko se siitä ettet pidä kyseisestä nimestä vai mistä, koska onhan esimerkiksi Selenakin ihan täysin ulkomaalainen nimi?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muutoin loksahtanut lasten nimet kohdilleen jo hyvän aikaa ennen syntymää, mutta nuorimmalle tyttärelle oli vaikeaa keksiä. Tyttö sai nimen vasta ollessaan 3 kk, kun ei siitä meinannu tulla mitään. Maistraattikin ehti jo karhuta nimeä ja piti ihan kysyä että milloinka joudutaan vankilaan jos ei nimeä heti löydy... Mies tykkää perinteisistä suomalaisista pirkkanimistä eikä ymmärrä nimiketjun sointuvuuden päälle mitään. Itselle taas sointuvuus on tosi tärkeää enkä tykkää mistään mummonimistä. Kun molemmille sopivaa nimeä ei löytynyt pähkäilyistä huolimatta niin tehtiin viimein ristiintaulukointi jonka perusteella tyttö sai nimen. Eli molemmat listasi viisi omasta mielestään parasta nimeä ja sitten vaihdettiin listat ja pisteytettiin nimet 1-5. Kaksi vanhinta lasta osallistui äänestykseen. Ehdottoman tärkeää oli että jokainen äänesti toisistaan tietämättä. Kolme eniten pisteitä saanutta nimeä annettiin ja tuli kaunis ketju :)

Toinen hankaluus tuli kuopuksen (pojan) kohdalla, jolle oli ajateltu tietty nimi jo ennen hänen syntymää ja kutsuttiinkin häntä sillä, mutta minusta hän ei ollut yhtään nimensä näköinen. Oli muuten hankalaa saada mies ymmärtämään tämä. Onneksi löytyi kuitenkin hetsillään vaihtoon kiva nimi, joka passasi myös miehelle ja itse asiassa välähti se nimi ihan ensimmäisenä mielessä kun sain aikanaan tietää lapsen olevan poika, mutta olin sen hetkeksi unohtanut :)

Vierailija
84/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvi

Elida

Evelin

Emilja

Elissa

Evia

Viena

Saimi

Adela

Leona

Evena

Seelia

Neela

Sinna

Tilde

Tai ihan yksinkertaisesti Linnea? Linnea on Suomeen sopiva, vahvasti kuitenkin ruotsalaistyylinen nimi joka kuitenkin on pehmeä ja hyvin selkeä nimi. Helppo lausua ja kirjoittaa. Jokainen tietää Linnean, ei mitenkään epäselvä nimi millään tasolla. Lisäksi Linnea on melko harvinainen vaikka luvut sanoisi muuta.. Linnea on nimittäin todella usein toinen tai kolmas nimi. Harvoin tapaa Linneoita....

Vierailija
85/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teresa, Elmiina, Natalia

Vierailija
86/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh AP!! Onpas meillä samanlainen nimimaku😂 itse en ole edes raskaana, mutta jos saisin tytön olen pyöritellyt näitä kaikkia vaihtoehtoja mielessäni: Sofie, Saga, Mette, Beata, Livia, Linnea, Matilda, Adele, Sabina, Mimosa, Vivian, Fiona, Amanda

Aika monta samaa tossa kun sullakin. Mulla tulee varmasti tulevaisuudessa yhtä suuria ongelmia jos tytön saisin 😂

Vierailija
87/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin keksinyt vaikka 10:lle lapselle nimet. Ei siittä tarvii tehdä noin vaikeaa, täydellistä ei olekkaan, voi olla että kadutte joskus kuitenkin sitä nyt "täydellisenä" pitämäänne.

Vierailija
88/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh AP!! Onpas meillä samanlainen nimimaku😂 itse en ole edes raskaana, mutta jos saisin tytön olen pyöritellyt näitä kaikkia vaihtoehtoja mielessäni: Sofie, Saga, Mette, Beata, Livia, Linnea, Matilda, Adele, Sabina, Mimosa, Vivian, Fiona, Amanda

Aika monta samaa tossa kun sullakin. Mulla tulee varmasti tulevaisuudessa yhtä suuria ongelmia jos tytön saisin 😂

Katsos vaan, niin onkin! :D Jos haluat, niin kerro ihmeessä mitkä ovat suosikkejasi poikien nimistä. Niissäkin on varmasti ainakin joitakin samoja suosikkeja. Ja jep, vaikeaa hommaa tämä nimeäminen, kun parhaan mahdollisen nimen haluaa omalle pienelleen antaa..

Ap

Vierailija
89/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Lilia Sofia olisi nätti ja pehmeä yhdistelmä.

Vierailija
90/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se toinen nimi jo tiedossa? Mietin että olisi helpompaa ehdottaa noista parasta ensimmäistä nimeä jos tietäisi sen toisen nimen. Kokonaisuus ratkaisee nimittäin.

Mun mielestä vaikka Fiona Aleksandra voisi olla nätti ja teille sopiva yhdistelmä (yhtään teitä tuntematta :D). Mutta tuo nyt oli ihan heitto vain, en tiedä tykkäättekö Aleksandrasta edes enkä ole lukenut ketjua läpi kokonaan.

Onko pitkät nimet ihan poissuljettuja. Esim. Camilla olisi pitkä ja harvinainen nimi, mutta kuitenkin ihan selkeä tunnettu nimi. Tai vaikka Helmiina tai Josefiina.

Vierailija
91/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se toinen nimi jo tiedossa? Mietin että olisi helpompaa ehdottaa noista parasta ensimmäistä nimeä jos tietäisi sen toisen nimen. Kokonaisuus ratkaisee nimittäin.

Mun mielestä vaikka Fiona Aleksandra voisi olla nätti ja teille sopiva yhdistelmä (yhtään teitä tuntematta :D). Mutta tuo nyt oli ihan heitto vain, en tiedä tykkäättekö Aleksandrasta edes enkä ole lukenut ketjua läpi kokonaan.

Onko pitkät nimet ihan poissuljettuja. Esim. Camilla olisi pitkä ja harvinainen nimi, mutta kuitenkin ihan selkeä tunnettu nimi. Tai vaikka Helmiina tai Josefiina.

Toinen etunimi ei ole vielä tiedossa, sitä alamme miettiä vasta sitten kun kutsumanimi on päätetty. Aleksandra ei ole mieleemme. Pitkät nimet eivät ole poissuljettuja, onhan harkitsemamme Alessiakin sellainen. Camilla on tosi kiva, Josefiinakin menettelee, mutta Helmiina ei oikein iske.

Ap

Vierailija
92/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sä AP tykkäät nimestä Odessa? Entäs Ilona?

Vierailija
93/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sä AP tykkäät nimestä Odessa? Entäs Ilona?

Odessa ei ole mielestäni kiva, Ilona on ihan suloinen mutta vähän tylsä kun on niin tavallinen. :/

Ap

Vierailija
94/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Evita kyllä aika mahtipontinen, Evita Peron tietenkin tulee mieleen. Ei siis vitamiini. Sama olisi vaikka Diana. Jos se Alessia miellyttää kovasti kumpaakin niin ehkä toisena nimenä, ei silloin niin tarvitse taivutella.

Vierailija
95/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saga Alessia

Sofia Alessia

Vierailija
96/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alessiasta tulee viimeistään kouluiässä kavereiden kesken Allu tai Ale. Minulle yksi tärkeimmistä kriteereistä nimenvalinnassa oli se, että nimi itsessään on niin "helppo", ettei siitä tarvitse keksiä lempinimiä. Kaunis nimi menee mielestäni hukkaan, jos arjessa kutsutaan lempinimellä Allu, Paukku, Viltsu, Ama, jne.

Vierailija
97/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun makuuni se Alessia sopisi paremmin toiseksi nimeksi. Kaunis ja kauniisti ”soiva” nimi, mutta minä antaisin jonkun muun kutsumanimeksi. Tykkäämistäsi nimistä yhdistettynä esim näin:

Saga Alessia

Sofia Alessia

Selma Alessia

Helmi Alessia

Ps. Ei kannata tehdä liian vaikeaa nimivalinnasta eikä yrittää miettiä mitä kaikkea huonoa eri vaihtoehdoissa on. Joka tapauksessa myöhemmin tulee vastaan jotain, jota et osaa ennakoida. Valitse nimi, joka tuntuu omalta sinusta ja miehestä. Sanoisin, että koska teillä on perusteellisesti mietitty asiaa, voitte luottaa intuitioon. Ja tämän sanoo henkilö, jolle nimeen liittyvät asiat ovat tärkeitä ja oman tyttären nimeä punnittiin perusteellisesti mutta sitten se vain päätettiin - ja edelleen ollaan tyytyväisiä nimeen vaikka kaimoja on odotettua enemmän ja mitä kummallisimpia lempinimiä löytyykin :)

Vierailija
98/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ketju, mutta onkohan jo ehdotettu? Liisa?

Vierailija
99/103 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin laitan aina anopin mieleisen , sitten minun mieleinen, ja kolmanneksi joku keksitty vaihtoehto. Näin sopu säilyy ja onnellinen anoppi rahoitta kaikki lapsen hankinnat. Suosittelen: Sofia Linnea, Matilda Eliisa. Selma on kamala , tekorahvas karjakon nimi, paitsi jos on karjaa.

Vierailija
100/103 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan vielä nimiä Malva ja Lia, jos Alvan yleisyys mietityttää.

Ja Lia siksi, että kaupunki on sitten täynnä pikku-Lillejä. Tämä ei käy ilmi suosituimmista nimistä, koska variantteja on niin paljon: Lilli, Lili, Lily, Lilly, Lilia, Lilian, Liliana, Lillian jne. Tyttäreni tanssiryhmässä on neljä "Lilliä". Ainakin yksi heistä Lilia.