Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette pystyneet päättämään lapsenne nimen?

Vierailija
07.09.2018 |

Tuntuu ihan mahdottomalta tehtävältä... Nimiä on mietitty jo vuosia ennen raskautta, koko raskausaika ihan tosissaan joka päivä, ja nyt tämä kuukausi lapsen syntymän jälkeen eikä vieläkään ole mitään ideaa nimestä.

Ristiäiset ovat kolmen viikon päästä, mutta yksikään nimi ei ole täysin "iskenyt". Pelottaa, että tulemme katumaan nimeä jos valitsemme lapselle nimen joka ei tunnu täydelliseltä ja juuri lapselle sopivalta. Varsinkin minulle kun nimiasiat ovat todella tärkeitä niin ahdistaa tämä tilanne. :( Ja esikoinen siis kyseessä. Onko kenellekään käynyt samoin?

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkkyä. Ei mukulan nimen miettimiseen minuuttia kaummemmin mennyt. Keroin synnyttäjälle tässä on nimi ota tai jätä.

Vierailija
62/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oma nimi on kuuluisa Pirkko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen nimen olen tiennyt ihan pikkutytöstä saakka. Toisen ja kolmannen lapsen nimen päätimme yhdessä miehen kanssa (joo - olin NIIN ITSEKÄS, että vaadin esikoiselle haluamani nimen! Tosin mies oli sitä mieltä, että se oli kaunis ja sopiva) raskausaikana. Meillä oli aina nimi tiedossa sekä pojalle että tytölle - tosin mies tiesi aina, kumpaa odotimme :D 

Vierailija
64/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista ehdotuksista!

Juttelimme eilen lapsen isän kanssa vauvan mentyä nukkumaan nimistä. Luimme myös ehdotuksianne ja keskustelimme niistä. Saimme nyt lyötyä aika todennäköisesti suosikkimme lukkoon.

Minun suosikkejani ovat se Alva, Bea/Beata, Evita, Lilia sekä aloitusviestissäni mainitsemani Alessia. Se vain saattaa olla vähän liian pitkä ja vaikea kutsumanimeksi (kertokaa ihmeessä onko teidän mielestänne?) mutta ainakin hyvä vaihtoehto toiseksi tai kolmanneksi etunimeksi, riippuen kuinka monta nimeä päätämme antaa.

Miehen ehdottomat suosikit ovat Fiona ja Saga, jonka lisäksi hän tykkää myös erityisen paljon Alessiasta. Miehen yksi suosikeista on myös aikaisemmin mainitsemani Evena, josta en kuitenkaa itse oikein pidä...

Kyseiset nimet Alva, Beata, Evita, Lilia, Alessia, Fiona ja Saga ovat siis sellaisia nimiä joista me molemmat pidämme hyvin paljon, ja näin ollen joku näistä tulee todennäköisesti tytön kutsumanimeksi. Meille olisi suuri apu, jos jaksaisitte kertoa mielipiteenne sekä muita mahdollisia hyviä ja huonoja puolia kyseisistä nimistä. Uusia nimiä ei tarvitse enää ehdottaa. Kiitos!

Ap

Vierailija
65/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alva tai Fiona.

Beata on vähän vaikea. Tuttu Beata on useimmiten ”peaatta”, joka kuulostaa kamalta. Kirjoitusasu on kaunis.

Alessia ja Evita on ehkä omaan korvaan jotenkin vieraita ja pröystäileviä, vaikka todella kauniita ovatkin.

Lilian ja Sagan kanssa te ja lapsi saatte olla jatkuvasti selittämässä oikeinkirjoitusta, kun menee sekaisin Lili/Lilja/Lilian tai Saga/Saaga.

Vierailija
66/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alva tai Fiona.

Beata on vähän vaikea. Tuttu Beata on useimmiten ”peaatta”, joka kuulostaa kamalta. Kirjoitusasu on kaunis.

Alessia ja Evita on ehkä omaan korvaan jotenkin vieraita ja pröystäileviä, vaikka todella kauniita ovatkin.

Lilian ja Sagan kanssa te ja lapsi saatte olla jatkuvasti selittämässä oikeinkirjoitusta, kun menee sekaisin Lili/Lilja/Lilian tai Saga/Saaga.

Kiitos todella paljon palautteesta!

Tuota Beatan lausumista en olekaan tullut ajatelleeksi. Erityisesti vanhemmalle väestölle saattaa olla liian vaikea lausuttava, ja meillehän välttämätön kriteeri on, että nimi on täysin lausuttavissa Suomessa. Kiitos huomiostasi, en olisi varmaan itse edes tajunnut!

Alessiasta ja Evitasta olen samaa mieltä. Varsinkin Alessia on todella pröystäilevä prinsessanimi. Meistä se ei kuitenkaan ole lainkaan huono asia, ellei sitten lapsesta tule erittäin poikamaista, jolloin prinsessanimi ei olisi hänelle itselleen välttämättä kovin kiva juttu. :/ Mutta jos et ajattele nimien pröystäilevyyttä, niin pidätkö nimiä muuten hyvinä ja Suomeen sopivina?

Sagan kanssa ei meidän mielestämme ole ongelmaa, koska todella monella nimellä on pitkä ja lyhyt kirjoitusmuoto. Tietenkin ihanteellinen tilanne olisi, jos kaikki tietäisivät aina automaattisesti miten nimi kirjoitetaan, kuten esimerkiksi Laura.

Lilian kanssa olemme kyllä itsekin miettineet tuota... Siinä kun nimi voi olla Lilia, Lili, Lilli, Lilja, Lilian jne. Tyttö joutuisi varmasti selittelemään nimeään.

Kiitos vielä kerran palautteestasi! Arvostan todella paljon vaivannäköänne, haluamme todella kuulla ulkopuolisten ajatuksia nimistä, jotta tyttö saisi parhaan mahdollisen nimen.

Ap

Vierailija
67/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiona on aivan ihana <3

Vierailija
68/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisiko joku muu vielä auttaa kertomalla mielipiteensä aiemmin mainituista nimistä? Olisimme siitä hyvin kiitollisia.

Ap

Vierailija
69/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempää kommentteja ei ole nyt tullut (toivottavasti vielä tulee?) joten kerron nyt mitkä meidän mielestämme ovat ongelmat lopullisissa vaitoehdoissamme.

Alva ei ole selkeästi tytön nimi, vaan sitä käytetään varsinkin englanninkielisissä maissa pojan nimenä. Lisäksi Alva vaikuttaa olevan räjähdysmäisesti yleistyvä hittinimi, jonka takia pelkään kyllästyväni siihen koska se on muutenkin aika pehmeä ja "mitäänsanomaton" vaikka todella kaunis onkin!

Beata ei välttämättä taivu varsinkaan vanhemman väestön suussa. Meille aivan ehdoton kriteeri on, että nimi on lausuttavissa Suomessa.

Erityisesti tästä haluiaisin kuulla teidän mielipiteenne! Minulle tulee nimittäin Evitasta koko ajan enemmän ja enemmän mieleen E-vita, eli e-vitamiini. Tämä mielleyhtymä häiritsee minua itseäni aika paljon, joten haluiaisin kuulla tuleeko kenellekkään muulle vitamiinit mieleen...

Lilian ongelma taas on se, että kun nimen sanoo ääneen, se alkaa vähän puuroutua suussa. Lisäksi Liliasta on niin monta eri muotoa (Lilia, Lili, Lily, Lilli, Lilian, Lilja jne.) että siitä saattaa koitua tytölle myöhemmin elämässä ongelmia.

Alessiassa ei ole mitään varsinaista suurta ongelmaa, mutta ainakin minua itseäni häiritsee taivuttaessa "Alessian, Alessialle" tuo "sika". Sen lisäksi, että sika ei kuulosta kovin kauniilta, pelottaa että muut lapset kiusaisivat häntä tuon takia. :/ Lisäksi mietityttää myös se, että jos lapsesta tulee poikamainen niin millaista on sitten kantaa tuollaista prinsessanimeä..

Tuleeko teille Evitasta vitamiinit tai Alessiasta siat mieleen?

Ap

Vierailija
70/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiona ehdottomasti!!!! Aivan mahtavan kaunis nimi ❤️

Vierailija
71/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evitasta tulee mieleen Evira. :D

Vierailija
72/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nimi Emelia?

Onko teillä toinen nimi selvillä?

Ehdotan huvikseni:

Fiona Sofia

Fiona Amelia

Fiona Linnea

Fiona Maria

Saga Madeleine

Saga Matilda

Saga Linnea

Saga Sofia

Saga Felicia

Saga Aurora

Vierailija
73/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saga on hurjan kaunis ja upea nimi, mutta onkohan aika yleinen? Tarkista Väestörekisterikeskuksesta jos haluat.

Fiona lienee harvinaisempi nimi. Tuo Alessia on aivan ehdoton ei, ei missään nimessä jotenkin sovi ollenkaan.. kuulostaa mielestäni karmealta. Oletteko ihan täysin haudanneet nimet Isabella ja Annabella? Ne sopii Suomeen, mutta Alessia EI jotenkin yhtään.. huhhuh. Entäs Selena?

No mutta jos mietitään tosiaan noista jäljellä olevista nimistä, niin parhaimmat on Saga, Fiona, Lilia ja Beata. Tykkään näistä kaikista neljästä todella paljon. Upeita nimiä ja teidän tyttö saa kauniin nimen, onnea valtavasti! 😊

Vierailija
74/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evitasta tulee vain ja ainoastaan mieleen se musikaali. E-vitamiini ei olisi todellakaan käynyt mielessä, ellet olisi sitä itse sanonut. Kaunis nimi.

Vierailija
75/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aikoinaan melkein ylivoimaisen vaikea keksiä tyttärelleni nimi. Vaihtoehtoja on niin paljon ja moni nimi on keskenään niin saman tyylinen ja arvoinen että mahdoton valinta.. Annoin sitten nimen joka tuntui olevan mielesästäni jollain tavalla ikään kuin muiden nimien yläpuolella, klassinen ja kaunis, myös kansainvälinen.

Myöhemmin muistin kun nimi oli jo annettu että olin nähnyt nuorena unen tai näyn jossa kävelin saman nimisen tytön kanssa käsi kädessä. Toisesta nimestä olen vähän jälkikäteen miettinyt että olisi voinut olla joku muu, kolmas nimi tuli molempien isoäitieni mukaan, se oli itsestään selvä.

Vierailija
76/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nimi "syntyi" kun vauva oli 3-viikkoinen. Olin miettinyt jo monia -as -päätteisiä nimiä tyyliin Elias kun yhtäkkiä hoksasin, että eräs niistä on muunnelma isäni nimestä. Minusta oli hienoa antaa pojalle isäni nimeä kunnioittava nimi, joka ei kuitenkaan ole täysin sama nimi. Se sopii pojalle kuin nakutettu.

Vierailija
77/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me mitään nimiä mietitty etukäteen, ne vaan tuli lasten synnyttyä ja tuntuivat heti just oikeilta ja mikään muu ei sen jälkeen tuntunut paremmalta, vaikka jotain vaihtoehtoja pyöriteltiinkin. Esikoisen neuvolapapereihin mietittiin hätäkastenimet, mutta kahden seuraavan kohdalla ei edes niitä.

Te olette miettinyt nyt ihan liikaa asiaa ja siksi olette ihan lukossa. Nyt vain unohdatte asian hetkeksi, kyllä te sen sitten keksitte.

Vierailija
78/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa se onkin. Meillä on pyöritelty viimemmäksi nimiä Unni, Unna-Maaret, Leeni, Seela, Maren, Elle, Anne-Mari ja Maren-Elle. Sukunimi ja puoli sukua on saamelaisia ja lapsen äidinkieli tulee olemaan inarinsaame joten etunimikin olis kiva saamelaisperinteen mukaan.

Vierailija
79/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alva tai Fiona.

Kiitos todella paljon palautteesta!

Tuota Beatan lausumista en olekaan tullut ajatelleeksi. Erityisesti vanhemmalle väestölle saattaa olla liian vaikea lausuttava, ja meillehän välttämätön kriteeri on, että nimi on täysin lausuttavissa Suomessa. Kiitos huomiostasi, en olisi varmaan itse edes tajunnut!

Alessiasta ja Evitasta olen samaa mieltä. Varsinkin Alessia on todella pröystäilevä prinsessanimi. Meistä se ei kuitenkaan ole lainkaan huono asia, ellei sitten lapsesta tule erittäin poikamaista, jolloin prinsessanimi ei olisi hänelle itselleen välttämättä kovin kiva juttu. :/ Mutta jos et ajattele nimien pröystäilevyyttä, niin pidätkö nimiä muuten hyvinä ja Suomeen sopivina?

Sagan kanssa ei meidän mielestämme ole ongelmaa, koska todella monella nimellä on pitkä ja lyhyt kirjoitusmuoto. Tietenkin ihanteellinen tilanne olisi, jos kaikki tietäisivät aina automaattisesti miten nimi kirjoitetaan, kuten esimerkiksi Laura.

Lilian kanssa olemme kyllä itsekin miettineet tuota... Siinä kun nimi voi olla Lilia, Lili, Lilli, Lilja, Lilian jne. Tyttö joutuisi varmasti selittelemään nimeään.

Kiitos vielä kerran palautteestasi! Arvostan todella paljon vaivannäköänne, haluamme todella kuulla ulkopuolisten ajatuksia nimistä, jotta tyttö saisi parhaan mahdollisen nimen.

Ap

Alessia taipuu mielestäni suomenkielessä vähän vaikeasti. Miltä kuulostaisi Alissa?

Evita varmasti sopisi suomalaisten suuhun, jos pröystäilevyys ei teitä haittaa.

Vierailija
80/103 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle tuli nimi Tenho mieleen jo silloin kun selvisi että tulee poika. Pojasta tuli sitten Tenho.