Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nykyään tavallista, että kutsutaan ihmisiä juhliin ja vieraat maksaa osallistumisesta?

???
06.09.2018 |

Tänä vuonna on juhlittu parit pyöreät synttärit kaveripiirissä. Toisiin kutsuttiin syömään ravintolaan täysin omakustanteisesti ja lahjaksi pyydettiin rahaa. Toisissa tarjolla oli ruokaa ja kuoharilasi, mutta tilille piti maksaa etukäteen maksu, joka kattaa tarjoilut. Siis mitä ihmettä? Mielestäni jos ei ole varaa tarjota vieraille mitään , niin ei kannata juhlia järjestääkään. Vai olenko vanhanaikainen?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tavanomaista, ja jos joku niin tekee on todellinen outolintu. Olen joutunut juhliin kutsuttuna tarjoilijaksi, tiskaajaksi ja kokiksi... Ei sekään kauhean mukavaa ole.

Vierailija
62/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua aina puistattaa, kun raha tulee väärällä tavalla esiin erilaisissa läheisissä suhteissa. Esimerkiksi eräs ystäväni, osti saaresta mökin. Pyysi tulemaan vierailulle, ja minähän menin. Kun olin saanut itseni julkisilla hilattua venerantaan, hän halusi että maksan 5 euroa moottoriveneen bensakuluista. Matkassa kestää alle 10 minuuttia. 

Noloa. Olisin kääntynyt kannoillani ja palannut kotiin.

Juu. Sen verran tuli tuo pyyntö yllätyksenä että menin niin hämilleni etten osannut sanoa muuta kuin että "ok". Tätä ihmistä olen pitänyt vieläpä melko hyvänä ystävänä. Nyt tuli vain äärimmäisen halpa olo tästä. 

Mä olen kanssa tällainen, joka hämääntyy ja mutisee vain ok:ta. Aina on harmittanut, että miten en ole sanavalmis ja liian tahdikkaaksi opetettu. Kunnes tajusin, että omasta ketutuksesta huolimatta tuo on siunaus sittenkin. Olen tehnyt päätöksiä aina harkiten (juurikin siitä syystä että en ole erityisen nopea reagoija), ja ainakin tähän mennessä se on tuonut minulle menestystä ja ratkaisuni ovat olleet oikeita. 

Mitä tulee ns. ystäviin, tuollaisten samantyyppisten nolojen tapausten jälkeen katkaisin suhteet lopullisesti erääseen tällaiseen jo lapsuudesta asti tuttuun ihmiseen ja lopetin bisnekset sujuvasti hänen kanssaan, ja se oli yksi parhaimmista päätöksistäni mitä ikinä olen tehnyt, olen taputtanut itseäni olalle ja lohduttanut itseäni, että vaikka sinut nolattiin ja mitätöitiin silloin kauan sitten eräänä viikonloppuvierailulla (kutsuttuna), niin loppupeleissä sinä pääsit kuivin jaloin ja vielä voiton puolella irti siitä sopasta  - toisin kuin ne, joita silloin kohdelttiin kunniavieraina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menisin syömään kavereideni kanssa niin että he maksavat niin en nyt ainakaan mitään lahjaa kehtaisi pyytää, ainakaan rahaa tilille.

Mielestäni aikuiset ihmiset eivät pyydä synttärilahjarahaa.

Jos järkkäisin tuollaiset juhlat, niin ihan varmasti vieraateivät kustantaisi kuin omat juhlavaatteensa(jollei kaapissa ole mitään vähän juhlavampaa, prameilla ei tarvitse) ja kyytinsä juhlapaikalle ja pois sieltä. Majoituksenkin saa mieltä veloituksetta, mitään hotelleja en silti maksaisi. Lahoja ei tarvitsisi tuoda ollenkaan, mutta en sitä erikseen kieltäisikään.

Vierailija
64/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menisin syömään kavereideni kanssa niin että he maksavat niin en nyt ainakaan mitään lahjaa kehtaisi pyytää, ainakaan rahaa tilille.

Mielestäni aikuiset ihmiset eivät pyydä synttärilahjarahaa.

Jos järkkäisin tuollaiset juhlat, niin ihan varmasti vieraateivät kustantaisi kuin omat juhlavaatteensa(jollei kaapissa ole mitään vähän juhlavampaa, prameilla ei tarvitse) ja kyytinsä juhlapaikalle ja pois sieltä. Majoituksenkin saa mieltä veloituksetta, mitään hotelleja en silti maksaisi. Lahoja ei tarvitsisi tuoda ollenkaan, mutta en sitä erikseen kieltäisikään.

Se piti vielä lisäämäni, että normi illanviettohiin jokainen osallistuu jotenkin, omin juomin nyt vähintään.

Vierailija
65/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se että käydään syömässä ravintolassa on ravintolassa syömässä käymistä eikä mitkään juhlat.

Minäkin olen syönyt moneenkin kertaan ravintolassa joko juhlistamassa jonkun toisen merkkipäivää tai omaani. En ole pitänyt niitä minään juhlina, siellähän on käytännössä  katsoen vain syöty parin tunnin ajan pitkän kaavan mukaan, ja sitten kotiin.

Vierailija
66/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että vegaanit ja muut psyykkisesti ruokavammaiset maksavat erityisruokansa, mutta tavallisille juhliin kutsutuille tietenkin tarjotaan ruoka

Vierailija
67/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti vähän eri asia, jos järjestät juhlat kotona ja teet tarjottavat itse/hommaat pitopalvelun kuin että järjestät juhlat vaikkapa jossain ravintolassa tai vuokratussa juhlatilassa. Jos ollaan ravintolassa, silloin usein mennään ravintolan ruokalistan mukaisesti. Tokihan on mahdollista, että sankari silloinkin maksaa viulut, mutta oletteko te kauhistelijat tuumanneet, paljonko sellainen maksaa? Itse jos käydään alle 10hlön perheporukalla ravintolassa illallisella, lasku on helposti useita satasia. Jos vieraita on 50 ja juhliin kuuluu myös juomat, lasku onkin helposti tuhansia. Plus sitten se tilojen vuokra päälle. Aika rikkaita ystäviä teillä (tai olette itse rikkaita), jos oletatte että tuosta noin vaan voi järkätä monen tonnin synttärikemut kavereille.

Niin? Jos ei ole varaa järjestää 50 vieraan juhlia niin sitten ei järjestä.

Kukaan sankarin vieraista ei valittanut järjestelyistä. Ainoat valittajat, joiden mielestä sankarin on maksettava kaikki, ovat näköjään täällä av-palstalla.

Vierailija
68/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki käy mutta kohtuus kaikessa.

On täysin normaalia kutsua ystävät syömään ravintolaan omakustanteisesti, itsekin juhlin näin ravintolassa kuukausittain. Erillisen lahjan pyytäminen ei kylläkään ole enää silloin mielestäni kohtuullista. Muutenkin lahjojen erikseen pyytäminen aikuisten jollain syntymäpäivillä on vähän hölmöä, eikö ne ystävät muka osaa arvioida itse minkälainen lahja mihinkin tilaisuuteen sopii? Erikseen tietysti jotkin häät, joissa oletusarvoisesti annetaan paljon ja suuria lahjoja, jolloin on käytännönkin tarvetta jo kontrolloida vähän.

Joskus voi olla ok pyytää osallistujilta rahaa juhlien järjestämiseen. Tällaisesta olisi kuitenkin hyvä sopia alustavasti etukäteen, että joku järjestää ja kaikki osallistuvat kustannuksiin. Tällöinkin kuitenkin erikseen lahjojen pyytäminen on jo kohtuutonta tai vähintään hölmöä.

Vierailija
69/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yli 10- vuotta sitten ikäväkseni osallistunut kolmen ihmisen yhteisjuhliin (3x30), joihin piti maksaa 30 pääsymaksu. Maksu sisälsi syömiset, jotka olivat kaupan eineslihapullat sekä kuivat coctailpiirakat ilman päällysteitä, sekä mehukattia. Boolia oli joo, pirtusta jatkettua. Juhlat kruunasi se kun limousinella pääsi kotiin. Olipa glamouria kerrakseen 🙄 Siihen aikaan oli villitys pitää maksullisia kolmekymppisiä.

Vierailija
70/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tavanomaista, ja jos joku niin tekee on todellinen outolintu. Olen joutunut juhliin kutsuttuna tarjoilijaksi, tiskaajaksi ja kokiksi... Ei sekään kauhean mukavaa ole.

Tämän myös kokenut. Samoin olen ollut tietysti myös ilmainen esiintyjä - tiskaamisen ja tarjoilun ohessa - hallitsenhan instrumentin. Ihmiset ovat uskomattoman törkeitä hyväksikäyttäjiä jos heille antaa pienenkin mahdollisuuden.

Vierailija
71/71 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän myös kokenut. Samoin olen ollut tietysti myös ilmainen esiintyjä - tiskaamisen ja tarjoilun ohessa - hallitsenhan instrumentin. Ihmiset ovat uskomattoman törkeitä hyväksikäyttäjiä jos heille antaa pienenkin mahdollisuuden.

Ennen oli täysin ok pyytää soittotaitoista kaveria esiintymään juhlissa. Tämäkään ei näköjään enää käy päinsä, vaan tästäkin pitäisi maksaa.