Onko nykyään tavallista, että kutsutaan ihmisiä juhliin ja vieraat maksaa osallistumisesta?
Tänä vuonna on juhlittu parit pyöreät synttärit kaveripiirissä. Toisiin kutsuttiin syömään ravintolaan täysin omakustanteisesti ja lahjaksi pyydettiin rahaa. Toisissa tarjolla oli ruokaa ja kuoharilasi, mutta tilille piti maksaa etukäteen maksu, joka kattaa tarjoilut. Siis mitä ihmettä? Mielestäni jos ei ole varaa tarjota vieraille mitään , niin ei kannata juhlia järjestääkään. Vai olenko vanhanaikainen?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua aina puistattaa, kun raha tulee väärällä tavalla esiin erilaisissa läheisissä suhteissa. Esimerkiksi eräs ystäväni, osti saaresta mökin. Pyysi tulemaan vierailulle, ja minähän menin. Kun olin saanut itseni julkisilla hilattua venerantaan, hän halusi että maksan 5 euroa moottoriveneen bensakuluista. Matkassa kestää alle 10 minuuttia.
Noloa. Olisin kääntynyt kannoillani ja palannut kotiin.
Juu. Sen verran tuli tuo pyyntö yllätyksenä että menin niin hämilleni etten osannut sanoa muuta kuin että "ok". Tätä ihmistä olen pitänyt vieläpä melko hyvänä ystävänä. Nyt tuli vain äärimmäisen halpa olo tästä.
Kukaan sivistynyt ihminen ei pystyisi tuohon, on puistattavaa ja noloa.
Vain "härskisti vaan" -kovettunut ihminen pyytää rahaa tuollaisessa tilanteessa, joka on ystävyyden juhlistamista. Narsistisukupolven touhua?
Sain eilen kutsun juuri tällaiseen perhejuhlaan. Vieraiden on maksettava sekä ruoasta, että vähän myöhemmin olevista kakkukahveista. Rahasta ei ole tässä tapauksessa kiinni. Olen niin läheistä sukua juhlakalulle (vanhempansa järjestää), että on vain mentävä. Harmittaa toisten vieraiden puolesta. Saa nähdä kuinka moni heistä tulee. Eikö olisi kaikin puolin parempi, että ei ruokaa ja/tai vähemmän kutsuttuja ..
Miehen sisko järkkäsi synttäribileet, joissa väelle oli varattuna ravintolan yläkerta. Yläkerta tuli täyteen vieraita ja vieraat itse tilasivat omat ruokansa ja juomansa ravintolan listalta. Ymmärrän sinänsä oikein hyvin, sillä tarjoilu tuollaiselle väkimäärälle olisi tullut kyllä hirvittävän kalliiksi.
Meillä työporukan kanssa on ihan normaalia mennä juhlistamaan jonkun meistä synttäreitä lounaalle/illalliselle siten, että kaikki maksavat omat kulunsa.
On varmasti vähän eri asia, jos järjestät juhlat kotona ja teet tarjottavat itse/hommaat pitopalvelun kuin että järjestät juhlat vaikkapa jossain ravintolassa tai vuokratussa juhlatilassa. Jos ollaan ravintolassa, silloin usein mennään ravintolan ruokalistan mukaisesti. Tokihan on mahdollista, että sankari silloinkin maksaa viulut, mutta oletteko te kauhistelijat tuumanneet, paljonko sellainen maksaa? Itse jos käydään alle 10hlön perheporukalla ravintolassa illallisella, lasku on helposti useita satasia. Jos vieraita on 50 ja juhliin kuuluu myös juomat, lasku onkin helposti tuhansia. Plus sitten se tilojen vuokra päälle. Aika rikkaita ystäviä teillä (tai olette itse rikkaita), jos oletatte että tuosta noin vaan voi järkätä monen tonnin synttärikemut kavereille.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina puistattaa, kun raha tulee väärällä tavalla esiin erilaisissa läheisissä suhteissa. Esimerkiksi eräs ystäväni, osti saaresta mökin. Pyysi tulemaan vierailulle, ja minähän menin. Kun olin saanut itseni julkisilla hilattua venerantaan, hän halusi että maksan 5 euroa moottoriveneen bensakuluista. Matkassa kestää alle 10 minuuttia.
Joo :D ei kutsuisi ollenkaan jos vieraskin on sitten loppujenlopuksi välttämätön paha/kulu,jonka on osallistuttava näihin meidän hankinnoista johtuviin kuluihin
Huvittavin kriisi oli yksi ystävä, joka ei ollut vuosikausiin pitänyt yhteyttä, ja sitten kutsui syntymäpäivilleen. Jotka pidettiin julkisessa puistossa. Tällä henkilöllä oli pyöräkärri mukana, mistä tarjosi vieraille yhdet kakkupalat kaikille. Omat juomat piti olla mukana. Sitten tämä ystävä antoi tilinumeron, jolle olisi pitänyt maksaa rahaa noista juhlista.
Olen huomannut, että joissain yläluokkaisissa piireissä tämä on tavallista. Mielenlaatu on jotenkin sellainen, että kaikki mitataan rahassa, vaikka kaikilla sitä on riittävästi. Työväenluokkaisiin arvoihin taas kuuluu vieraanvaraisuus ja se, että annetaan omista, vaikkei paljon olisikaan. Ollaan sitten mieluummin vaikka itse ilman, mutta vierasta kyllä kestitään.
en mene sellaisiin JOS joutuu maksamaan ja edellytetään vielä lahjaa
Jos minä järjestän itselleni juhlat, ja kutsun vieraat, minä maksan kaikki tarjoilut, eikä lahjaakaan tarvitse tuoda.
Jos esim töissä minulle järjestetään juhlat, jonne minut on kutsuttu, juhlien järjestäjät, en minä, maksavat kaiken.
Nyt joku on vähän sotkenut nämä kaksi tapaa.
Vierailija kirjoitti:
On varmasti vähän eri asia, jos järjestät juhlat kotona ja teet tarjottavat itse/hommaat pitopalvelun kuin että järjestät juhlat vaikkapa jossain ravintolassa tai vuokratussa juhlatilassa. Jos ollaan ravintolassa, silloin usein mennään ravintolan ruokalistan mukaisesti. Tokihan on mahdollista, että sankari silloinkin maksaa viulut, mutta oletteko te kauhistelijat tuumanneet, paljonko sellainen maksaa? Itse jos käydään alle 10hlön perheporukalla ravintolassa illallisella, lasku on helposti useita satasia. Jos vieraita on 50 ja juhliin kuuluu myös juomat, lasku onkin helposti tuhansia. Plus sitten se tilojen vuokra päälle. Aika rikkaita ystäviä teillä (tai olette itse rikkaita), jos oletatte että tuosta noin vaan voi järkätä monen tonnin synttärikemut kavereille.
Ennenvanhaan tuo oli ihan normaalia esim 50v synttäreillä. Mutta ne olivat esim 80-luvulla arvokkaat juhlat, lahjat olivat myös arvokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Sain eilen kutsun juuri tällaiseen perhejuhlaan. Vieraiden on maksettava sekä ruoasta, että vähän myöhemmin olevista kakkukahveista. Rahasta ei ole tässä tapauksessa kiinni. Olen niin läheistä sukua juhlakalulle (vanhempansa järjestää), että on vain mentävä. Harmittaa toisten vieraiden puolesta. Saa nähdä kuinka moni heistä tulee. Eikö olisi kaikin puolin parempi, että ei ruokaa ja/tai vähemmän kutsuttuja ..
Ihan sama miten läheinen on, niin tuossa tapauksessa minulla olisi valitettava este osallistua.
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia säästää edellinen vuosi isoihin perhejuhliin eikä maksattaa vierailla.
Jokainen järjestää juhlat omien tulojensa mukaisesti. Jos on pienempi tuloinen, siihen säästetään kauemmin, jos ravintolassa järjestetyt juhlat ovat itselle tärkeät.
Tämä ap : een kuvaama tapa järjestää juhlia on varsin uusi, koska ei ole totuttu ennakoimaan ja haaveet ovat tuloihin nähden suuria. Vieläkin osa säästää etukäteen esim. karonkkaansa varten vuosia kesätahoistaan tai leipoo osan itse. Samoin esimerkiksi ne viisikymppiset. Vierailta en kuullut aiemmin pyydettävän rahaa, kuin ehkä kahden talouden yhteen liittämisen yhteydessä häämatkaa varten, koska ei ole enää tarvetta esim. kodin tarvikkeille.
En sano, että näin on kaikilla, mutta osan rahan käyttö on hukassa. Ostetaan velaksi ja haaveillaan jostain, mihin ei ole varaa, eikä osata ennakoida taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Juhlija itse päättää mihin hänellä itsellään on varaa ja järjestää omat juhlat sen mukaisesti. Eikä niin että pistää juhlavieraat maksamaan 🤣
Pääsymaksulliset juhlat, joissa on päivänsankari ovat yksiselitteisesti outoja. Halutaanko hienompaa, mihin on varaa? Koska olen sen arvoinen.
Jos juhlapaikaksi varataan ravintolatila ja tarjoilut, päivänsankari maksaa. Toinen vaihtoehto on, että päivänsankarin lähipiiri maksaa (yllätysjuhlat), jolloin juhlat ovat lahja.
Porukalla kun mennään mökille, kaikki osallistuvat kuluihin. Se on yhteinen reissu, ei varsinainen juhla. Ja kimppakyydin bensat maksetaan porukalla, mutta silloin menee överiksi, jos kuski jyvittää autonsa kaskot hinnoitteluun mukaan.
Ihminen pärjää elämässä ihan terveellä järjellä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pääsymaksu on vähintä juhlissa.
Tervetuloa kylään huomenna! Pääsymaksuna on 99 euroa/henkilö.
Lähden Lidliin ostamaan jotain halpaa.
Kyllä isoissa häissä ravintolamailma.Lunastetaan maksu etukäteen. Kaaso hoita kutsut tili iedt kutsuihin ja inta paljon maksat tilille.Kuin tuparit sovitan mitä kukin tuo tai 1 ostaa kaikki ja jaetaan osallistujen kanssa kuitin summa.Aivan normaalia.
Tämä on joku palstailmiö, bongattu telkkarista. Höpötihöö.
Olin vuonna 2000 häissä, joissa pyydettiin rahamäärää, joka oli merkitty häälahjaksi. Eli lahjamme oli hääjuhla.
Ihan ok. tavallaan, mutta rahankeräys illalla vesitti tätä vähän.