Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nykyään tavallista, että kutsutaan ihmisiä juhliin ja vieraat maksaa osallistumisesta?

???
06.09.2018 |

Tänä vuonna on juhlittu parit pyöreät synttärit kaveripiirissä. Toisiin kutsuttiin syömään ravintolaan täysin omakustanteisesti ja lahjaksi pyydettiin rahaa. Toisissa tarjolla oli ruokaa ja kuoharilasi, mutta tilille piti maksaa etukäteen maksu, joka kattaa tarjoilut. Siis mitä ihmettä? Mielestäni jos ei ole varaa tarjota vieraille mitään , niin ei kannata juhlia järjestääkään. Vai olenko vanhanaikainen?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvarit jatkaa sikailua, köyhimmät jätetään sivuun, kun eiole varaa käydä ees mäkkärissä.

Jos kyseessä on rantasaunamökin vuokraus esim vklopuksi, osallistujat saa käyttää haluamansa ajan, niin tälläinen on ihan ok, mutta kannattaa toki sellainenkin tilanne järjestää että köyhimmätkin kaverit pääsee käymään, luulisi että tyhjätaskukin saa tulla ainakin valokuvaan osallistuun ja lähtee sitten meneen.

Vierailija
42/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Walkoinen roskawäki wauhdissa.

Juhliin osallistuminen on ilmaista. Poikkeuksena nyyttikestit, joihin viedään syötävää.

Tämä! Itse en kyllä menisi maksavana vieraana mihinkään juhliin. Siinähän häipyy se juhlamieli kokonaan. Inhottava tapa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri järjesti nelikymppiset erään hotellin sviitissä. Ei ollut edes mikään hieno sviitti vaan vähän parempi huone jossain sokos-hotellissa, jossa sohvaryhmä. Tästä piti jokaisen maksaa 15 + omat juomat. Eli ei itse maksanut edes huoneesta, omat juomat olisin jotenkin vielä ymmärtänyt, mutta että kavereiden piti maksaa se hotellihuone?! Se 15 piti myös maksaa hyvissä ajoin etukäteen. Pyysi myös lahjaksi rahaa lomareissua varten. En ole enää kyseisen henkilön kanssa missään tekemisissä, nämä synttärit olivat vaan yksi esimerkki tyypin lokkeilusta.

Vierailija
44/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolaan, jos kutsutaan syömään niin ymmärrän, että kaikki maksaa omansa. Sovitut nyyttärit kans (esim picnikeillä kavereiden kanssa tehdään usein näin ), mutta muuten jos kyse kotijuhlista, enkä voi edes vaikuttaa ruokiin niin tuntuu hölmöltä maksaa 10e grillimakkarasta salaatteineen.

Vierailija
45/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näitä ole kuin AVlla ja Porvoossa.

Ei kosketa oikeaa elämää eläviä.

Vierailija
46/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolaan, jos kutsutaan syömään niin ymmärrän, että kaikki maksaa omansa. Sovitut nyyttärit kans (esim picnikeillä kavereiden kanssa tehdään usein näin ), mutta muuten jos kyse kotijuhlista, enkä voi edes vaikuttaa ruokiin niin tuntuu hölmöltä maksaa 10e grillimakkarasta salaatteineen.

Kyllä meillä on suvussa vuosikymmenet järjestetty hyvissä ravintoloissa juhlia, ja aina, ihan aina, on kutsuja maksanut kaiken. Noloa ja junttia olisi kutsua vieraita ja antaa niiden maksaa.

Eri asia on kysyä kavereilta, että mennäänkö yhdessä, kuin kutsua vieraaksi.

Vierailija
47/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karonkat on yleensä noin. Työläisten juhlista ei kokemusta.

Vierailija
48/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ilmeisesti oli tapana, että ainakin häihin ja hautajaisiin kyläläiset toivat ennen juhlia esim voita ja kananmunia, joista sitten juhla tarjoilut valmistettiin.

Näin ainakin 60-luvun alussa Varsinais-suomessa, tuli puhetta eräästä talosta ja sen asukkaista niin äitini kertoi, että ei tuntenut hyvin talon väkeä hyvin, mutta emäntä oli tuonut voita kun isoisän hautajaisia oli valmisteltu eli kyseessä ei ollut edes hyvä ystävä vaan puolituttu kyläläinen.

Vierailija
49/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsutaan, niin kutsuja maksaa aina laskun. Edellinen siis hyvien käytöstapojen mukaan.

Jos porukalla lähdetään viettämään iltaa tai juhlistamaan jotain tapahtumaa, niin jo asiaa sunnitellessa sovitaan jokaisen maksavan omat menonsa. On erittäin tökeröä käytöstä kutsua ja sitten jälkeenpäin lähettää lasku.

Vierailija
50/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karonkat on yleensä noin. Työläisten juhlista ei kokemusta.

Kaikissa karonkoissa, missä minä olen ollut, kutsuja on maksanut.

Vierailija
51/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan moisesta tavasta!

Vierailija
52/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä. Jos joku kutsuu ihmiset koolle juhlimaan, kutsuja maksaa tarjoilut. Ei sillä ole väliä millaisessa paikassa ollaan.

Vierailija
53/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua aina puistattaa, kun raha tulee väärällä tavalla esiin erilaisissa läheisissä suhteissa. Esimerkiksi eräs ystäväni, osti saaresta mökin. Pyysi tulemaan vierailulle, ja minähän menin. Kun olin saanut itseni julkisilla hilattua venerantaan, hän halusi että maksan 5 euroa moottoriveneen bensakuluista. Matkassa kestää alle 10 minuuttia. 

Menikkö mökille kahta kättä heilutellen?

Vierailija
54/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään pidä tämmöisestä että pyydetään osallistumismaksua. Ei järjestä juhlia, varsinkaan isoja, jos ei ole varaa. Hyvin yksinkertaista. Tiedän montakin paria jotka ovat ottaneet lainan häitä varten. Se on taas jokaisen oma valinta jos niin tahtoo tehdä.

Sain ihan vasta tämmöisen kutsun syntymäpäiville, tosin juhlia vielä suunnitellaan. Jo suunnitteluvaiheessa tuntuu että tulee kalliiksi, ainakin on suuret haaveet juhlan suhteen. 

Vierailija
55/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa tai älkää, mutta olen osallistunut polttareihin, joissa kolmen kaason juhlasuunnittelukokouksen tarjoilukulut laskutettiin myöhemmin polttareiden osallistujilta osana polttarikuluja. :D Se oli pieni kulu kokonaisuudessa, skumppaa ja jotain naksuja, mutta silti hieman hymyilytti. Hyvä kun ei päivärahoja ja kilometrikorvauksia.

Vierailija
56/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut tällaisissa juhlissa tai saanut kutsuakaan. Todella noloa ja tyylitöntä. Mistähän tämä tapa on oikein tullut?

Kerran olin häissä, joissa ilmainen juomatarjoilu (alkoholi siis) loppui klo 22 ja sen jälkeen piti maksaa juomat itse. Tuo oli minusta ihan kohtuullista ja ok. 

Vierailija
57/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa, tällaistakö nykyään on? Lähipiirissäni on ainoastaan kerran ollut rahapyyntö, sekin oli häissä, jossa toivottiin, että kun kaksi melkein 40-vuotiasta menee naimisiin, niin jos vieraat jotain haluavat tuoda voivat laittaa häämatkakassaan rahaa, mutta pääasia silti on, että tulette juhlimaan kanssamme.

Vierailija
58/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en menisi. Jos ei ole varaa järjestää juhlia, niin sitten ei ole juhlia. Ei olisi tullut mieleenkään 30-vuotiaana, vasta eronneena käskeä kavereita makselemaan itselleen ruokia ja juoma ihan vain sen takia, että MINÄ haluan juhlat vaikka tilanne ei sitä sallikaan.

Ja nämä kerjurit ovat aina hyvätuloisia. AINA.

Tämähän on juuri sitäkin että esim häissä vieraiden pitäisi viedä lahjarahaa vastaten omia kulujaan mitä syö juo ja paikkakin maksaa. Silkkaa rahastusta vaikka kutsujat maksavat kulut sen mukaan millaiset juhlat voivat järjestää.

Vierailija
59/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SDP ja VIHRERVASSARIT kutsuu maailmanmatkaajia kylään ja veronmaksajat maksaa.

Vierailija
60/71 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti vähän eri asia, jos järjestät juhlat kotona ja teet tarjottavat itse/hommaat pitopalvelun kuin että järjestät juhlat vaikkapa jossain ravintolassa tai vuokratussa juhlatilassa. Jos ollaan ravintolassa, silloin usein mennään ravintolan ruokalistan mukaisesti. Tokihan on mahdollista, että sankari silloinkin maksaa viulut, mutta oletteko te kauhistelijat tuumanneet, paljonko sellainen maksaa? Itse jos käydään alle 10hlön perheporukalla ravintolassa illallisella, lasku on helposti useita satasia. Jos vieraita on 50 ja juhliin kuuluu myös juomat, lasku onkin helposti tuhansia. Plus sitten se tilojen vuokra päälle. Aika rikkaita ystäviä teillä (tai olette itse rikkaita), jos oletatte että tuosta noin vaan voi järkätä monen tonnin synttärikemut kavereille.

Niin? Jos ei ole varaa järjestää 50 vieraan juhlia niin sitten ei järjestä.