Työpaikka ja some
Aloitin uudessa työpaikassa, jossa minua painostetaan somemarkkinoimaan työnantajani tuotteita. Kaikkien työntekijöiden pitäisi siis tykätä ja jakaa henkilökohtaisella tilillään mainoksia, joita kyseisen yrityksen sometilillä on julkaistu.
Onko tuollainen toiminta, tai kehoittaminen siihen, kuinka yleistä? Sometilini ovat minulle hyvin henkilökohtaisia asioita (en pyydä työkavereita facebook-kavereiksi).
En haluaisi valjastaa yksityiselämääni yrityksen markkinoinnin välineeksi. En usko, että ystäväni kauheasti arvostaisivat spämmäämistä.
Koitin googlettaa aihetta, mutta en löytänyt asiallisia artikkeleita. Miten tästä nyt kohteliaasti voi kieltäytyä ilman negatiivista palautetta?
Kommentit (10)
Oliko työhön pääsyn vaatimuksena oma some-tili? Entä jos ei ole somessa ollenkaan? Miten siellä edes tiedetään, että sinä olet?
Kerrot jämäkästi kauppaavasi työnantajallesi työpanostasi, et yksityiselämääsi yksityisasioinesi.
Ap:n esimerkissä kyse ei ole rahasta eikä ajasta. Vaan siitä että pitäisi antaa henkilökohtaiset suhteet ja identiteetti yrityksen hyödyksi voiton tavoitteluun.
Paljon puhutaan tästä työnantajaan sitoutumisesta ja lojaaliudesta. Ymmärrän ylitöiden vaatimuksen silloin tällöin ja itsekin joustan paljon. Tässä menisi minullakin raja. On vaarana, että ihmissuhteet kärsivät. Ei kai kukaan kasvotusten tuttujaan tavatessa mainosta työnantajaansa koko ajan? Riittää ettei puhu pahaa.
Sinä joka miinustit viestiä 1, haluatko tehdä siis ilmaista työtä vai oletko työnantajan edustaja.
Sairas yritys. Minkä niminen? Ole yhteydessä ammattiliiton edustajaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka miinustit viestiä 1, haluatko tehdä siis ilmaista työtä vai oletko työnantajan edustaja.
En ole se, mutta kysyn, että rahastako sinä olet valmis tekemään mainontaa omilla sometileilläsi?
Minä en, mistään hinnasta. Työni kyllä teen hyvin.
Voithan tehdä jonkun kakkosfeikkitilin (olettaen siis, että tämä teidän markkinointihomma on johonkin työsopimukseen perustuva juttu, muutenhan voit jättää tekemättä).
Ja jakaa sinne.
Mutta ainakaan henk.koht en kyllä pahoita mieltäni kenenkään jakamista mainoksista tms. Jätän vain lukematta kaikki sellaiset ja liirumlaarummietelauseet.
No pyydät siitä lisäpalkkion, lisätyöstä. Luonnollista.