Kuinka vartijat profiloivat asiakkaat kaupoissa?
Ainahan kauppaan ei ehdi ykköset päällä ja täydessä tällingissä. Välillä voi olla sekä hikinen että hengästynytkin vaikka ulkona sataa räntää jne.
Kommentit (42)
Ammattitaitoinen vartija osaa kyllä nähdä vaikka kalliin puvun "läpi".
Kahden viikon pikakoulutuksen ja rajoitetut älynlahjat omaavat sitten tuijoittelevat kaikkia originellin näköisiä jotka tutkivat tuotteita hiemankin pidempään.
Ihmisen yleinen olemus kertoo sen että Ketä kannattaa seurata. Vaikka vähemmistöjä ei nykyään saa syrjiä niin tiettyjen vähemmistön edustaja kannattaa lähes aina hieman tarkkailla niin voi olla varma siitä että pysyvät rehellisyydessä.
Kaljankittaajat jotka painavat osastolle täyttä päätä ja hampuusi ulkonäkö.
En ole vartija mutta kaupanalanammattilainen kuitenkin. On sitä vaan silmä harjaantunut, jokin siinä käytöksessä kertoo olevan pahat mielessä. Heti ovella tsekataan missä päin on myyjiä, tarkkaillaan niitä, kierrellään epämääräisesti pitkin kauppaa ilman järkevää järjestystä. Toki narkkarit/juopot nyt vaan tunnistaa jo ulkonäöstä ja usein heidän mukaansa tavaraa lähteekin mistä syystä heitä pidetään silmällä. Jos ei ole mitään "ulkoisia merkkejä" aiemmin ollut nähtävissä niin se voi olla yksi katsekontakti työntekijään joka vaan vaistoaa. Eräs ihmisryhmä käyttää usein samaa taktiikkaa, yksi yrittää viedä huomion itseensä, esim. pyytämällä jatkuvasti apua, alkaa riehua, järjestää jonkin kohtauksen tms jotta muut saavat touhuta vapaasti.
Kaaripöksyt, tai rahtihame. Se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
En ole vartija mutta kaupanalanammattilainen kuitenkin. On sitä vaan silmä harjaantunut, jokin siinä käytöksessä kertoo olevan pahat mielessä. Heti ovella tsekataan missä päin on myyjiä, tarkkaillaan niitä, kierrellään epämääräisesti pitkin kauppaa ilman järkevää järjestystä. Toki narkkarit/juopot nyt vaan tunnistaa jo ulkonäöstä ja usein heidän mukaansa tavaraa lähteekin mistä syystä heitä pidetään silmällä. Jos ei ole mitään "ulkoisia merkkejä" aiemmin ollut nähtävissä niin se voi olla yksi katsekontakti työntekijään joka vaan vaistoaa. Eräs ihmisryhmä käyttää usein samaa taktiikkaa, yksi yrittää viedä huomion itseensä, esim. pyytämällä jatkuvasti apua, alkaa riehua, järjestää jonkin kohtauksen tms jotta muut saavat touhuta vapaasti.
Toi myyjien tsekkaaminen ja epämääräinen vaeltelu voi kertoa myös sosiaalistentilanteiden pelosta yms
Ei sitä voi tietää ulkonäöstä tai olemuksesta. Itsekin olen varmaan olemukseltani epäilyttävän oloinen (sos.tilanteiden pelko ja erittäin huono itsetunto. Välttelen katsekontaktia jne. ) ja joskus käyn huppukin päässä kaupassa, mutta en ole silti mikään varas.
Mulla on vartijat AINA kintereillä tavarataloihin mennnessäni. Ehkä tulkitsevat sen minun ympäristön jatkuvan skannaamisen sellaisena varastelumahdollisuuksien kartoittamisena tms, vaikka oikeasti yritän muodostaa kokonaiskuvaa ja samaan aikaan bongata jotain kreisitarjouksia (harvemmin onnistun, yleensä saan tosiaan ne vartijat vaan niskaan hönkimään).
Harvoin enää käyn tavarataloissa kuten Sokos, Stockmann tai Halonen. En jaksa sitä vartijoiden ympärillä pörräämistä ja avaimiensa tarkoituksellista kilistelyä. Mieluummin asioin pikkuputiikeissa yms.
En ymmärrä, mikä olemuksessaan herättää heidän mielenkiintonsa. Varsinkin kun olen hyvätuloinen, mielestäni asiallisesti pukeutunut jne. Kerran saatuani todella suuren myyntivoiton (25k €) painelin kauppaan rahat tilillä jonkun kalliiden merkkitakkien rekille. Tietysti pohdin siinä melko hartaasti, että mikä näistä on nyt Se Takki, johon sijoitan semmoiset 300-400 euroa. Vaikka rahat oli tilillä, halusin harkita asiaa huolellisesti. Noh, kauaa en ehtinyt harkita, kun vartija tuli siihen aivan lähistölle vahtimaan tätä minun pohdiskeluani. Ärsytti niin paljon, että jäi takit ostamatta ja painelin ulos liikkeestä.
Kyllä kauppiaat vois vähän kouluttaa noita yli-innokkaita stevareitaan...käyvät tuolla asiakkaiden häirinnällä tuloksen päälle yhtä paljon kuin varastelijat.
Vartijat otti mut kerran kiinni kun jätin sen kaupan pienen ostoskorin sovituskoppiin. Sen jälkeen käytiin läpi reppu, mutta mitään ei löytynyt.
Minun kokemuksien mukaan av palstan mukaan mitä paskaa minusta ollaan floodattu! Tämä on ihan totta. Trolli on kiusaaja eikä mikään poliisin turha työ harhasta vihjeestä. Trolli on myös ryhmittymä apinoita .
Mulle joskus vartija tuli jtn juttelemaan, ku olin ahdistunu ja mul oli huppu päässä. :''DDDD nyt vasta tajunnu et varmaa luuli jokskuks varkaaks, vaikka ihan 100% varmuudella se vartija itse on potentiaalisempi varas/rikollinen kun mä :'''DDD
"Rahtihameet" on aika hyviä seurattavia.
Melkein aina kauppaan, varsinkin lidliin mennessä minäkin saan vartijat kannoille, pyörin kauppaa ympäri ihan juoksuttaakseni kun huomaan että tulee aina samalle käytävälle, moikkailenkin välillä useammin, jos tulee useammin vastaan, tulee vielä kassallekkin odottelemaan että maksan ostokseni ja lähtee kun alan pakata reppua. Kauppareissu turvattu :) En kertaakaan ole varastanut, mutta ehkäpä joku vähempiosainen saa mahdollisuuden kun minä "hämään" uunoja. Hieman kyllä häiritsee ja ihmetyttää että näytänkö niin epäilyttävältä
Vierailija kirjoitti:
"Rahtihameet" on aika hyviä seurattavia.
He ovat myös nykyään kirjoitustaitoisia, joten jos seurailee rehellistä sellaista siis, kun he kaikki ovat, niin voi päätyy palstoille teoistaan.
Pitkä hame naisilla ja nahkatakki ja tummat housut miehillä -monen monta vuosikymmentä ollut näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi myyjien tsekkaaminen ja epämääräinen vaeltelu voi kertoa myös sosiaalistentilanteiden pelosta yms
Epämääräinen vaeltelu voi johtua myös siitä että kaupassa on _taas kerran_ hyllyjärjestystä muutettu, ja joudut haahuilemaan puolet hehtaarimarkettia läpi ennen kuin löydät etsimäsi tavaran.
Vierailija kirjoitti:
Vartijat otti mut kerran kiinni kun jätin sen kaupan pienen ostoskorin sovituskoppiin. Sen jälkeen käytiin läpi reppu, mutta mitään ei löytynyt.
Miksi annoit tutkia repun, siihen heillä ei ole oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi annoit tutkia repun, siihen heillä ei ole oikeutta.
Koska pääsin nopeammin ulos eivätkä tajunneet mitä varastin.
Ei vaatteilla niin väliä, suikkarin avull takatilasta on ennenkin moni näppäri päässyt ”vahingossa karkuun”..