Onko muita vauvojen äitejä, jotka eivät jaksa käydä vaunulenkillä?
En jaksa, ei huvita, väsyttää. Onko kohtalotovereita?
Kommentit (52)
Kuule, joka päivä on kylänraittia sahattava vaunujen kanssa! Säässä kuin säässä! Vaikka millaiset yöunet olisi takana! Kyllä ennenkin! Miksi tehdä lapsia jos ei ole heidän kanssa ulkona joka päivä klo 9-11.30, josta lounaalle ja päikkäreille, äiti siivoaa ja jumppaa, sit taas heti ulos kun päikkärit ohi. Kotiin klo 16 ja ruoka pöytään klo 17. Lasten kanssa leikkiä että mies saa levätä. Hoidat iltapalan ja pesut. Lapset nukahtaa 5 minuutissa, vain huonojen äitien lapset vaatii enemmän nukuttamisaikaa. Sit keittiön siivous ja pyykkien viikkaus. Sit tyydyttämään mies.
Hetkeksi voi seisaaltaan torkahtaa.
Tästä ei tingitä! Ei yhtenäkään päivänä!
Plus muut av:n Paremmat Äidit ry klassiset syyllistämiset.
Esikoiseni oli huono nukkumaan ja olin eka puoli vuotta aivan zombie. Kaikista huonoiten nukkui vaunuissa, itki vain naama punaisena kun yritin nukuttaa ja hyssytellä uneen, ja minä häpesin kun en saanut vauvaa hiljaiseksi. Emme siis juuri käyneet vaunulenkeillä. Vauva viihtyi kantoliinassa ja nukahti siihen, joten käveltiin yhdessä jaksamisen mukaan lähimaastossa ja vauva oli tyytyväinen.
Vaunut on noin sata vuotta vanha keksintö, ja ihmiskunta on hoivannut vauvojaan ilman niitä tuhansia vuosia. Vaunulenkit ei todellakaan ole välttämättömiä vauvan hyvinvoinnille. Jos ei itse nauti vaunuilusta, miksi kiusata itseään. Vauva-aika menee ohi liian nopeasti, joten kannattaa nauttia siitä ajasta tehden asioita, joista tulee itselle ja vauvalle hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ainakaan huvita luuhata vaan kotona. Yritän aina joka päivälle keksiä ohjelmaa vauvan kanssa. Yleensä käydään siis lenkillä, kyläilemässä tmv. Asutaan Helsingin keskustassa kerrostaloasunnossa joten sisällä kökkimisen sijaan on kiva kärrytellä vaikka puistoon tai kahvilaan tai tehdä reipas lenkki.
Jos sä viihdyt kuitenkin paremmin kotona niin miksi sun pitäisi lenkeille lähteä? Eiköhän pienelle vauvalle ole ihan sama missä aikaanne kulutat. :) Tee sellaisia asioita jotka tukevat omaa jaksamista ja hyvinvointiasi. Silloin vauvakin voi hyvin.
Onko kodinseinien sisäpuolella vangitseminen lapselle hyväksi?
Jos äiti on väsynyt ja univelkainen niin kyllä katson että myös äidin saama lepo on tärkeää, jotta hän jaksaa hoitaa lastaan. Hienoa jos sinä olet aina täydellinen ja upea kasvattaja, mutta minä ainakin olen ihan tavallinen ihminen. Tuskin meidän vauva olisi moksiskaan jos ei joka päivä pääsisi ulos. Hän on kyllä kahden päivän ikäisestä asti ollut joka päivä ulkona, koska itse nautin ulkoilusta ja liikkumisesta niin paljon. Yleensä vauva kuitenkin nukahtaa jo sisällä rattaisiin joten en tiedä onko se ulkona nukkuminen hänen hyvinvoinnilleen niin ensiarvoisen tärkeää. Ehkä tärkeämpää on se että hereillä ollessaan hän saa rakastavaa hoivaa hyvin voivalta äidiltä. Minä luotan siihen että jokainen äiti tuntee vauvansa tarpeet paremmin kuin minä itse.
Ulkoilu sitten ei edistä sitä äidin hyvinvointia? Parempi jäädä kodin seinien sisäpuolle lukemaan tälläistä saatanallista syyllistämistä muutenkin huonon omantunnon päälle?
Jatkuvan valittamisen sijaan ap voisi nostaa sen katseen sinne peiliin ja ottaa tilanteesta todellista vastuuta, joka ei ole täydellisyyttä tai upea kasvattamista vaan ihan riittävän hyvää vanhemmutta.
Minun mielestä ulkoilu ja liikunta tekee ehdottomasti hyvää kaikille ihmisille, mutta syyllistämisen sijaan ajattelin ap:n kaipaavan kannustusta ja myötätuntoa. Jos hän nyt kokee lenkittelyn raskaana niin ei siitä kannata itseään soimata. Muutenkin minusta äitien pitäisi olla paljon solidaarisempia toisiaan kohtaan. Eiköhän me kaikki haluta omille lapsillemme vain mahdollisimman paljon kaikkea hyvää. Jokainen sitten toteuttaa äitiyttään omien voimavarojensa ja näkemystensä puitteissa ja ehdottomasti yleensä se riittää.
Onko syytä ponnistella muutoksen eteen, jos vain kehutaan kaiken olevan ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä suomalaisten kiihkoilua vaunulenkeistä. Miksi se on niin absoluuttisen tärkeää? Toki liikunta ja raitis ilma ovat hyviä asioita, mutta niitä voi saada muutenkin. Asun ulkomailla ja täällä ei ole tapana varta vasten lähteä työskentelemään vaunuja jollei mitään muuta asiaa ulos ole, vaunulenkki on ihan tuntematon käsite. Toki lapset ovat asioilla ja arkielämässä mukana ja saavat sitä kautta niitä virikkeitä ja ulkoilmaa.
Tässä tuli tämä, mitä tarkoitin.
Ihme kiihkoilua. Jos äiti haluaa raitista ilmaa ja liikuntaa, siitä vain.
Mutta ei se LAPSI siitä kärsi, jos ei rehata joka päivä jollekin vaunulenkille. Nyt valot päälle!Lapsi ei kärsi siitä, että äiti ei jaksa, eikä huvita ja häntä väsyttää? Nyt valot päälle! Toisaalla äiti tuo esille, että häntä ei huvita mikään, mutta hän vain otsikoin sen koskemaan vaunuleikkeja. Totuuden kaunistelu ei auta häntä yhtään.
Mitä isä ja neuvola on ap sanonut, kun olet keskustellut väsymyksestäsi? Kokeiltu vuorotellen valvoimista? olet saanut omaa aikaa lepoon? Kotiapua?
Kyllä minäkin olin niin väsynyt että seiniä pitkin kävelin. Ihan normaalia se on,jos on esim.huonosti nukkuva ja tyytymätön vauva joka nukkuu päiväunet vaan liikkuvissa vaunuissa. Ei se jatkuva hyssyttely,syötyäminen ja vaipanvaihto nyt varsinaisesti HUVITTANUT. Suurinosa ajasta oli raskasta ja yritti vaan selviytyä siihen että mies tulee. Nauttia niistä lyhyistä hetkistä kun vauva oli tyytyväinen ja hymyili. Mitään muuta en jaksanut vauvanhoidon lisäksi,en lukea,en katsoa tv.ta. Ei sitä jaksa jos pitää niin vähillä unilla pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tekemättömät kotityöt ahdistaa.Pitäisi pestä ikkunat, sauna, siivota keittiönkaapit. Sitten tuntuu että kaikki hommat kaatuu päälle, ei jaksa lopulta tehdä mitään. Tuntuu, että se vaunulenkkiaika pitäisi käyttää siivoamiseen.
Synnytyksen jälkeinen masennus?
Ja seuraavaksi masentaa raskauskilot.
Vierailija kirjoitti:
Jaksan kyllä käydä ja asumme paikassa jossa löytyy mielenkiintoisua reittejä, mutta aina ahdistaa ne kotona odottavat kotityöt. Vauva nukkuu vain vaunulenkkien ajan joten kotitöiden tekeminen on tuskastuttavan hidasta. Muuta ei yleensä ehdi kuin kauppareissut, pyykit, tiskit ja ruoan. Imurointi tapahtuu yleensä vain kerran viikossa.
Oishan vaunulenkit kivempia jos olisi kaveri jonka kanssa lenkkeillä ja joka itsekin ulkoiluttaisi vauvaa.
Ajattele, miten ihana olisi mennä vauvan kanssa ulos ja parin tunnin päästä kotiin palatessa olisi koti siisti ja ruoka valmiina odottamassa. Siinä oli joskus itku lähellä, kun mies oli käynyt ruokatunnilla kotona ja keittiössä oli täysi kaaos.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä sanotaan, että kotihoito on lapselle hyväksi. Palstailla kyllä jaksetaan, mutta siihen se sitten jääkin.
Mitä pieni vauva, joka ei osaa vielä istua, saa vaunulenkeistä? Raitista ilmaa? Katsos, kaikki eivät asu Helsingin keskustassa parvekkeettomassa asunnossa. Vauva voi ihan hyvin nukkua vaunussa pihalla tai parvekkeella.
Oma esikoinen nukahti vaunuihin joskus puolen tunnin kävelyn jälkeen, mutta hän heräsi heti, kun vaunut pysähtyivät. En olisi jaksanut enkä ehtinyt kävellä kolmen tunnin lenkkejä. Joskus vauva heräsi huutamaan nälkää ja kotiin oli vielä parin kilometrin kävelymatka. En ikinä unohda niitä kotimatkoja, kun yritin ehtiä puolijuoksua kotiin ennen kuin lapsi läkähtyy huutoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä sanotaan, että kotihoito on lapselle hyväksi. Palstailla kyllä jaksetaan, mutta siihen se sitten jääkin.
Mitä pieni vauva, joka ei osaa vielä istua, saa vaunulenkeistä? Raitista ilmaa? Katsos, kaikki eivät asu Helsingin keskustassa parvekkeettomassa asunnossa. Vauva voi ihan hyvin nukkua vaunussa pihalla tai parvekkeella.
Oma esikoinen nukahti vaunuihin joskus puolen tunnin kävelyn jälkeen, mutta hän heräsi heti, kun vaunut pysähtyivät. En olisi jaksanut enkä ehtinyt kävellä kolmen tunnin lenkkejä. Joskus vauva heräsi huutamaan nälkää ja kotiin oli vielä parin kilometrin kävelymatka. En ikinä unohda niitä kotimatkoja, kun yritin ehtiä puolijuoksua kotiin ennen kuin lapsi läkähtyy huutoonsa.
Sama täällä. Jotta vauvan sai nukahtamaan vaunuihin, niin piti ensi kävellä 45 min tai tunti. Sitten nukahti. Mutta heräsi koska vain, jopa 5 min päästä usein. Ja herätessään huusi hädissään nälkää. Jos ei heti saanut maitoa, niin meinasi tikahtua itkuunsa. Vaunulenkit piti olla talon ympäri kävelyä, jotta pysti nopeasti menemään kotiin ruokkimaan vauvaa. Olipa kivoja lenkkejä samaa pientä ympyrää.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas sitten tulee taas yksi perheen isä töistä kotiin vaihtaa vaipat, tekee ruuan, kotityöt ja ulkoiluttaa sen lapsen että vahva itsenäinen nykynainen saa keskittyä itseään kehittäviin asioihin. Uhriutumiseen ajanvietteenä käytävällä keskustelupalstalla.
Myötäelämistä ja jaxuhaleja <3
Minä en ainakaan jaksa sen takia lähteä kovin usein vaunulenkille vauvan kanssa, koska hoidan kodin ja vauvan oikeastaan yksin, vaikka mieskin löytyy. Koko päivä menee vauvan kanssa touhutessa, hän on oppinut konttaamaan ja nousemaan pystyyn ja koko ajan saat olla juoksemassa perässä. Miehelle teen lounaat ja päivälliset ja kaikki mahdolliset ja jossain välissä olisi siivottava ja pyykättäväkin, samalla tietysti vauvaa vahtien. Miehen tekemät vaipanvaihdot pystyy valehtelematta laskemaan kahden käden sormilla, vaikka vauva jo 8kk. Sitten kun vauva nukkuu, saan olla sen pienen hetken ihan rauhassa. Ei huvita lähteä juuri lenkkeilemään kun olen niin puhki ja uupunut koko ajan.
Vaihtoehdot vaunulenkille joko valtatie jonka piennar reunaviivasta asfaltin reunaan on kapeampi kuin vaunujen akselileveys, tai metsä"tie" kantoineen, kivineen ja juurakoineen (ja hirvikärpäsiä niin pirusti). Joo ei vaunuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä suomalaisten kiihkoilua vaunulenkeistä. Miksi se on niin absoluuttisen tärkeää? Toki liikunta ja raitis ilma ovat hyviä asioita, mutta niitä voi saada muutenkin. Asun ulkomailla ja täällä ei ole tapana varta vasten lähteä työskentelemään vaunuja jollei mitään muuta asiaa ulos ole, vaunulenkki on ihan tuntematon käsite. Toki lapset ovat asioilla ja arkielämässä mukana ja saavat sitä kautta niitä virikkeitä ja ulkoilmaa.
Tässä tuli tämä, mitä tarkoitin.
Ihme kiihkoilua. Jos äiti haluaa raitista ilmaa ja liikuntaa, siitä vain.
Mutta ei se LAPSI siitä kärsi, jos ei rehata joka päivä jollekin vaunulenkille. Nyt valot päälle!Lapsi ei kärsi siitä, että äiti ei jaksa, eikä huvita ja häntä väsyttää? Nyt valot päälle! Toisaalla äiti tuo esille, että häntä ei huvita mikään, mutta hän vain otsikoin sen koskemaan vaunuleikkeja. Totuuden kaunistelu ei auta häntä yhtään.
Mitä isä ja neuvola on ap sanonut, kun olet keskustellut väsymyksestäsi? Kokeiltu vuorotellen valvoimista? olet saanut omaa aikaa lepoon? Kotiapua?
Älä nyt riehaannu. Ylitulkitset tahallasi ap:n huvittamattomuuden. Aivan normaalia, että vauvavuoden aikana kokee väsymystä ja että silloin ei kiinnosta hetken omaa aikaa käyttää vaunujen lykkimiseen. Niinkuin tällä palstalla aina niin ystävällisesti ilmoitetaan väsymystä valittaville äideillle: "Sellaista se on vauvojen kanssa, mitä sitten odotit!?"
Itsekään en ymmärrä tätä vaunulenkkipakkomiellettä. Minusta lapsen on hereillä ollessaan parempi leikkiä monipuolisesti liikkuen vaikka lattialla, kuin istua nököttää vaunuissa. Itse asumme keskustassa, eikä "raikas ilma" ole välttämättä se mitä ulkona saa. Jos taas vauva nukkuu vaunuissa, ei vaunujen työntely ympäriinsä lisää mitään terveysarvoja unihetkeen. Parveke käy aivan yhtä hyvin.
Toiko ap aloituksessa esille, että kyse on siitä ettei joka päivä lenkkeile? Koska ap olet viimeksi ollut ulkona ja mitä muutoksia teidän perheessä on tehty että väsymys saataisi edes osittain kuriin?