Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita vauvojen äitejä, jotka eivät jaksa käydä vaunulenkillä?

Vierailija
04.09.2018 |

En jaksa, ei huvita, väsyttää. Onko kohtalotovereita?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On pikkusen muutakin tekemistä sillä välin kun vauva nukkuu kuin lykkiä vaunuja. Ehkä joskus kun itse kaipaa ulkoilmaa voi lähteä mutta mielummin ei tuhlaa niitä pieniä ja arvokkaita omia hetkiä mihinkään lykkimiseen. Meillä vauva herää heti kun vankkurit pysähtyy että niitä ei voi käyttää nukuttamiseenkaan.

ITSE kaipaat ulkoilmaan? Entä se lapsi? Tyydytät hänen tarpeita kun ne sopii sinun itsekäisiin tarpeisiin? Tässä se taas nähdään miten äiti voi laiminlyödä lastaan ihan vapaasti kenenkään siihen yleensä puuttumatta.

Kun vauva oli vastasyntynyt niin googlettelin asiaa että tarviiko vauvan kanssa ulkoilla ja onko sillä terveydellisiä vaikutuksia, mutta sain käsityksen että ei ole pakollista. Neuvolassakaan ei ole tähän kehotettu.

Eiköhän vauvalla ole koko ajan uutta opittavaa ja ihmeteltävää ja virikkeitä ettei seinät rupea ahdistamaan samalla tavalla kuin aikuisella. Voidaan olla välillä terassilla niin saa raitista ilmaa. Tämän lisäksi ainoa mahdollinen kävelyreitti on kapea ja vilkasliikenteinen maantie, että siinä ei huvita turvallisudenkaan puolesta juuri kävellä. Että siinä sulle vapaat laiminlyönnit johon kukaan ei puutu!

Vierailija
22/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On pikkusen muutakin tekemistä sillä välin kun vauva nukkuu kuin lykkiä vaunuja. Ehkä joskus kun itse kaipaa ulkoilmaa voi lähteä mutta mielummin ei tuhlaa niitä pieniä ja arvokkaita omia hetkiä mihinkään lykkimiseen. Meillä vauva herää heti kun vankkurit pysähtyy että niitä ei voi käyttää nukuttamiseenkaan.

ITSE kaipaat ulkoilmaan? Entä se lapsi? Tyydytät hänen tarpeita kun ne sopii sinun itsekäisiin tarpeisiin? Tässä se taas nähdään miten äiti voi laiminlyödä lastaan ihan vapaasti kenenkään siihen yleensä puuttumatta.

Kun vauva oli vastasyntynyt niin googlettelin asiaa että tarviiko vauvan kanssa ulkoilla ja onko sillä terveydellisiä vaikutuksia, mutta sain käsityksen että ei ole pakollista. Neuvolassakaan ei ole tähän kehotettu.

Eiköhän vauvalla ole koko ajan uutta opittavaa ja ihmeteltävää ja virikkeitä ettei seinät rupea ahdistamaan samalla tavalla kuin aikuisella. Voidaan olla välillä terassilla niin saa raitista ilmaa. Tämän lisäksi ainoa mahdollinen kävelyreitti on kapea ja vilkasliikenteinen maantie, että siinä ei huvita turvallisudenkaan puolesta juuri kävellä. Että siinä sulle vapaat laiminlyönnit johon kukaan ei puutu!

Jos vauva nukkuu hyvin sisällä kotona, niin vaunulenkit eivät tosiaan ole mikään välttämättömyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ainakaan huvita luuhata vaan kotona. Yritän aina joka päivälle keksiä ohjelmaa vauvan kanssa. Yleensä käydään siis lenkillä, kyläilemässä tmv. Asutaan Helsingin keskustassa kerrostaloasunnossa joten sisällä kökkimisen sijaan on kiva kärrytellä vaikka puistoon tai kahvilaan tai tehdä reipas lenkki.

Jos sä viihdyt kuitenkin paremmin kotona niin miksi sun pitäisi lenkeille lähteä? Eiköhän pienelle vauvalle ole ihan sama missä aikaanne kulutat. :) Tee sellaisia asioita jotka tukevat omaa jaksamista ja hyvinvointiasi. Silloin vauvakin voi hyvin.

Onko kodinseinien sisäpuolella vangitseminen lapselle hyväksi? 

Jos äiti on väsynyt ja univelkainen niin kyllä katson että myös äidin saama lepo on tärkeää, jotta hän jaksaa hoitaa lastaan. Hienoa jos sinä olet aina täydellinen ja upea kasvattaja, mutta minä ainakin olen ihan tavallinen ihminen. Tuskin meidän vauva olisi moksiskaan jos ei joka päivä pääsisi ulos. Hän on kyllä kahden päivän ikäisestä asti ollut joka päivä ulkona, koska itse nautin ulkoilusta ja liikkumisesta niin paljon. Yleensä vauva kuitenkin nukahtaa jo sisällä rattaisiin joten en tiedä onko se ulkona nukkuminen hänen hyvinvoinnilleen niin ensiarvoisen tärkeää. Ehkä tärkeämpää on se että hereillä ollessaan hän saa rakastavaa hoivaa hyvin voivalta äidiltä. Minä luotan siihen että jokainen äiti tuntee vauvansa tarpeet paremmin kuin minä itse.

Ulkoilu sitten ei edistä sitä äidin hyvinvointia? Parempi jäädä kodin seinien sisäpuolle lukemaan tälläistä saatanallista syyllistämistä muutenkin huonon omantunnon päälle?

Jatkuvan valittamisen sijaan ap voisi nostaa sen katseen sinne peiliin ja ottaa tilanteesta todellista vastuuta, joka ei ole täydellisyyttä tai upea kasvattamista vaan ihan riittävän hyvää vanhemmutta.

Vierailija
24/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vaunulenkit ovat todella tylsiä. Silti joka päivä raahaudun niille, koska vauva tarvitsee raitista ilmaa. Inhoan niitä lenkkejä. Tylsää kävellä ympyrää, aina samat maisemat yms... Onneksi kohta vauva oppii istumaan, niin voimme mennä vaikka puistoon keinumaan tyhjänpäiväisen vaeltamisen sijaan. Tykkään kyllä kävellä, jos olen menossa jonnekin, mutta lenkkeily tuntuu jotenkin älyvapaalta ajan tuhlaamiselta.

Vierailija
25/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä suomalaisten kiihkoilua vaunulenkeistä. Miksi se on niin absoluuttisen tärkeää? Toki liikunta ja raitis ilma ovat hyviä asioita, mutta niitä voi saada muutenkin. Asun ulkomailla ja täällä ei ole tapana varta vasten lähteä työskentelemään vaunuja jollei mitään muuta asiaa ulos ole, vaunulenkki on ihan tuntematon käsite. Toki lapset ovat asioilla ja arkielämässä mukana ja saavat sitä kautta niitä virikkeitä ja ulkoilmaa.

Vierailija
26/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vauva nukkuu hyvin sisällä kotona, niin vaunulenkit eivät tosiaan ole mikään välttämättömyys.

Ehkä ei lapselle, mutta entä sen äidin korvien välille? Tässäkin lienee kyse väsyneestä ja yksinäisestä äidistä?

Vierailija
27/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 4 kk ikäinen vauva, enkä koskaan ole ymmärtänyt vaunulenkkejä. Vauvani ei ikinä nuku vaunuissa (ei tosin juuri itkekään vaan kellottaa vain hereillä ja tuijottaa minua, suuttuu jos panen harson kopan eteen). Saan sisällä vauvan päiväunille, ulkona ei nuku. Asioilla toki käydään vaunuilla, mutta vaunulenkit on pois vauvan päiväunista ja imettämisestä.

Vierailija
28/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se itse vauva tarvitse mitään lenkkejä. No joo, useimmat vauvat nukkuvat paremmin ulkona, mutta ei vaunuikäinen tarvitse erikseen ulkoilua. Sitten kun lapsi on suunnilleen vuoden ikäinen ja kävelee, alkaa päivittäiset ulkoilut olla tarpeellisia.

Kotivanhemman olisi kuitenkin terveellistä käydä päivittäin ulkona: liikkua, nähdä muuta elämää ja ihmisiä sekä saada raitista ilmaa. Mutta turha syyllistyä, jos ei aina vaan jaksa.

Vierailija
29/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä suomalaisten kiihkoilua vaunulenkeistä. Miksi se on niin absoluuttisen tärkeää? Toki liikunta ja raitis ilma ovat hyviä asioita, mutta niitä voi saada muutenkin. Asun ulkomailla ja täällä ei ole tapana varta vasten lähteä työskentelemään vaunuja jollei mitään muuta asiaa ulos ole, vaunulenkki on ihan tuntematon käsite. Toki lapset ovat asioilla ja arkielämässä mukana ja saavat sitä kautta niitä virikkeitä ja ulkoilmaa.

Niin, ap...saatko liikuntaa ja raitista ilmaa muulla tavoin?

Vierailija
30/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä luulet, käyvätkö ranskalaismammat vaunulenkeillä? Voit korvata sanan "ranskalais" melkein millä muulla kansalaisuudella miinus pohjoismaat.

Ja silti lapsista kasvaa ihan normaaleja. Sain toisen lapsen suht myöhäisellä iällä. Rakastin oravanpyörästä hyppäämistä! Minun ei tarvinnut mennä minnekään, jos ei huvittanut, sitä paitsi lapsi syntyi marraskuussa, joten ei kiinnostanut lähteä loskaviimoihin. Lapsi nukkui päikkärinsä aika pitkältä ulkona, joten kerrotko minulle, miten minä laiminlöin lastani?

Vierailija
31/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan kyllä käydä ja asumme paikassa jossa löytyy mielenkiintoisua reittejä, mutta aina ahdistaa ne kotona odottavat kotityöt. Vauva nukkuu vain vaunulenkkien ajan joten kotitöiden tekeminen on tuskastuttavan hidasta. Muuta ei yleensä ehdi kuin kauppareissut, pyykit, tiskit ja ruoan. Imurointi tapahtuu yleensä vain kerran viikossa.

Oishan vaunulenkit kivempia jos olisi kaveri jonka kanssa lenkkeillä ja joka itsekin ulkoiluttaisi vauvaa.

Vierailija
32/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä luulet, käyvätkö ranskalaismammat vaunulenkeillä? Voit korvata sanan "ranskalais" melkein millä muulla kansalaisuudella miinus pohjoismaat.

Ja silti lapsista kasvaa ihan normaaleja. Sain toisen lapsen suht myöhäisellä iällä. Rakastin oravanpyörästä hyppäämistä! Minun ei tarvinnut mennä minnekään, jos ei huvittanut, sitä paitsi lapsi syntyi marraskuussa, joten ei kiinnostanut lähteä loskaviimoihin. Lapsi nukkui päikkärinsä aika pitkältä ulkona, joten kerrotko minulle, miten minä laiminlöin lastani?

Jatkan vielä: voin oikein hyvin, en ollut väsynyt, enkä kaivannut muuta äitiseuraa kun lapsi oli vauva.

Ehkä se johtui iästäni ja siitä, etten ollut ensikertalainen. Seen this, been there.

Vierailija
33/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu ja univelka on tärkeää pitää tasapainossa. Jos on aivan yliväsynyt, on turvallisempaa pysyä neljän seinän sisäpuolella. Kun muisti pätkii ja ei voi luottaa siihen, etä vauva ei tippuisi tai että itse huomaisi kääntyvän auton! Kotona voi keskittyä paremmin ja valita turvallisemman tavan esim. vaihtaa vaippa. Jos ei pysty tavaamaan ostoslistaa, etsimään ostoksia kaupassa ja kassa joutuu muistuttamaan maksamisesta tai ostosten mukaan ottamisesta, niin miksi mennä kauppaan, ellei ole pakko? Univelka = paha jatkuva humala.

Vierailija
34/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ainakaan huvita luuhata vaan kotona. Yritän aina joka päivälle keksiä ohjelmaa vauvan kanssa. Yleensä käydään siis lenkillä, kyläilemässä tmv. Asutaan Helsingin keskustassa kerrostaloasunnossa joten sisällä kökkimisen sijaan on kiva kärrytellä vaikka puistoon tai kahvilaan tai tehdä reipas lenkki.

Jos sä viihdyt kuitenkin paremmin kotona niin miksi sun pitäisi lenkeille lähteä? Eiköhän pienelle vauvalle ole ihan sama missä aikaanne kulutat. :) Tee sellaisia asioita jotka tukevat omaa jaksamista ja hyvinvointiasi. Silloin vauvakin voi hyvin.

Onko kodinseinien sisäpuolella vangitseminen lapselle hyväksi? 

Jos äiti on väsynyt ja univelkainen niin kyllä katson että myös äidin saama lepo on tärkeää, jotta hän jaksaa hoitaa lastaan. Hienoa jos sinä olet aina täydellinen ja upea kasvattaja, mutta minä ainakin olen ihan tavallinen ihminen. Tuskin meidän vauva olisi moksiskaan jos ei joka päivä pääsisi ulos. Hän on kyllä kahden päivän ikäisestä asti ollut joka päivä ulkona, koska itse nautin ulkoilusta ja liikkumisesta niin paljon. Yleensä vauva kuitenkin nukahtaa jo sisällä rattaisiin joten en tiedä onko se ulkona nukkuminen hänen hyvinvoinnilleen niin ensiarvoisen tärkeää. Ehkä tärkeämpää on se että hereillä ollessaan hän saa rakastavaa hoivaa hyvin voivalta äidiltä. Minä luotan siihen että jokainen äiti tuntee vauvansa tarpeet paremmin kuin minä itse.

Ulkoilu sitten ei edistä sitä äidin hyvinvointia? Parempi jäädä kodin seinien sisäpuolle lukemaan tälläistä saatanallista syyllistämistä muutenkin huonon omantunnon päälle?

Jatkuvan valittamisen sijaan ap voisi nostaa sen katseen sinne peiliin ja ottaa tilanteesta todellista vastuuta, joka ei ole täydellisyyttä tai upea kasvattamista vaan ihan riittävän hyvää vanhemmutta.

Minun mielestä ulkoilu ja liikunta tekee ehdottomasti hyvää kaikille ihmisille, mutta syyllistämisen sijaan ajattelin ap:n kaipaavan kannustusta ja myötätuntoa. Jos hän nyt kokee lenkittelyn raskaana niin ei siitä kannata itseään soimata. Muutenkin minusta äitien pitäisi olla paljon solidaarisempia toisiaan kohtaan. Eiköhän me kaikki haluta omille lapsillemme vain mahdollisimman paljon kaikkea hyvää. Jokainen sitten toteuttaa äitiyttään omien voimavarojensa ja näkemystensä puitteissa ja ehdottomasti yleensä se riittää.

Vierailija
35/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paljon univelkaa, mutta en saa unta päiväaikaan.Olo on ihan töttöröö.

Ap

Auttaisiko rivakka vaunulenkki raittiissa ulkoilmassa unen saantiin?

Vierailija
36/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tuli tämä, mitä tarkoitin.

Ihme kiihkoilua. Jos äiti haluaa raitista ilmaa ja liikuntaa, siitä vain.

Mutta ei se LAPSI siitä kärsi, jos ei rehata joka päivä jollekin vaunulenkille. Nyt valot päälle!

Vierailija
37/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään juurikaan käynyt vaunulenkeillä. Kävin lähinnä vaan kaupoissa pyörimässä. Aluksi johtui siitä, ettei vauva viihtynyt vaunuissa (refluksi). Mutta sitten se jäi päälle, ei vaan tullut lähdettyä. Välillä käyn yksin kävelyllä tai pyöräilemässä. Mutta olisi pitänyt käydä useammin vaunulenkeillä. Harmittaa näin jälkikäteen.

Vierailija
38/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin on niin paha univelka, että en pysty käymään vaunulenkillä kuin pari kertaa viikossa. Olen aivan zombie, meinaan kävellä vaunujen kanssa autojen alle vahingossa ja alamäessä meinaan unohtaa pitää vaunun aisasta kunnolla kiinni, koska olen kävellessäkin puoliunessa. Yöt on hyvin katkonaisia vähällä unella, vauva nukkuu päiväunia sisällä vain 10 min pätkissä niin en ehdi itse nukahtaa koskaan päiväunille, jos vaunut pysähtyy niin vauva herää. Vaunulenkit on painajaisia tämän univelan takia. Jos menisin autobrattiin, niin nukahtaisiin ekassa risteyksessä, joten en voi myöskään autoilla. 

Vierailija
39/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään olisi mennyt jokapäivä,jos ei olisi ollut pakko. Vauva nukkui vain liikkuvissa vaunuissa ja koiran piti päästä pissalle,joten lähdettävä oli. Vaikka lähtö oli per*eestä,niin itse lenkki oli siinä mielessä kiva että vauva oli hetken hiljaa ja tyytyväinen. Hetikun tultiin kotiin,alkoi käninä ja huuto.

Nyt koen riittämättömyyttä siitä, etten tahtoisi jaksaa lähteä vaunulenkin LISÄKSI vielä puistoihin ja ulkoilemaan ilman sitä koiraa. Huoh.

Vierailija
40/52 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tuli tämä, mitä tarkoitin.

Ihme kiihkoilua. Jos äiti haluaa raitista ilmaa ja liikuntaa, siitä vain.

Mutta ei se LAPSI siitä kärsi, jos ei rehata joka päivä jollekin vaunulenkille. Nyt valot päälle!

Lapsi ei kärsi siitä, että  äiti ei  jaksa, eikä huvita ja häntä väsyttää? Nyt valot päälle! Toisaalla äiti tuo esille, että häntä ei huvita mikään, mutta hän vain otsikoin sen koskemaan vaunuleikkeja. Totuuden kaunistelu ei auta häntä yhtään.

Mitä isä ja neuvola on ap sanonut, kun olet keskustellut väsymyksestäsi? Kokeiltu vuorotellen valvoimista? olet saanut omaa aikaa lepoon? Kotiapua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä