Kysymys raskaudesta ja matkustamisesta
Hei!
Olisin kysynyt teiltä, joilla kokemusta asiasta on? Olemme varanneet kesällä lomamatkan Turkkiin. Minulla olisi tuolloin rv 20+ menossa. Onko ihan ok lähteä, jos ei mitään erityistä ole?? Matka on varattu ennen raskausuutista ja nyt alkoi mietityttämään... Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa? Minkään näköistä riskiä en tietenkään halua ottaa!!!
Kiitos vastauksistanne! T. Maituliini
Kommentit (9)
Kiitos vastauksestasi. Taidan olla hermoheikko ;=) !! Maituli
Me oltiin Lanzarotella maaliskuun alussa ja mulla sillon rv 18-19.
Mulla ei ollut mitään suurempia ongelmia koko matkan aikana :) Masu ei oikein toiminut aluksi pitkän istumisen jlkeen, mutta olin varautunut puuropaketilla niin sekin homma korjaantui!
Ihana loma oli!!
Neuvolassa kannattaa kysyä tosiaan niistä ruoka jutuista! minä noudatin ihan normaalia " listaa" mitä saa ja mitä ei.. vähän tarkemmin vaan!
Hauskaa lomaa ;D
Me oltiin rv 19-21 kanarialla, ja meni oikein hyvin. Oli tosi hyvä olo koko ajan eikä aina ees muistanu olevansa raskaana. Kävellessä vaan tuntu että väsy nopeemmin, mut me kyl käveltiinki varmaan 10km päivässä :)
Eli sinuna lähtisin. Me katottiin vaan ettei mihinkään hirveen eksoottiseen maahan lähdetä, ja Turkissahan on hyvä hygienia turistipaikoissa. Vähän katoin mitä söin, et ruoka oli kypsää ja tuoretta kun ei varmaan olis ollu kovin herkkua saada turistiripulia raskaana :)
Hyvää matkaa sulle!
Nazuli rv35+5
Hei,
esikoinen mahassa matkustin Italiaan lomalle noin (en muista tarkasti) viikolla 23-24. Ystäväni lensi pitkäksi viikonlopuksi Riikaan kun oli enää 3kk odotusta jäljellä, piti vain olla lääkärintodistus jo siinä vaiheessa. Näissä ei ainakaan ollut mitään ongelmia.
että ei kai alkuraskaudessa matkustaessa mitään erikoisempia riskejä ole. Vai onko teidän mielestä?? Matkalle menossa rv10...
Mä olen matkustanut molemmissa raskauksissani mallikkaasti, toisessa rv 28 Teneriffalla ja tässä raskaudessa rv 20 Dubaissa. Molemmat meni tosi hyvin eikä mitään probleemia!
Jos mahdollista, varaa koneesta käytäväpaikka, jotta pääset jaloittelemaan usein. Juo lennon aikana paljon vettä ja laita tukisukat koipiin! Kohteessa muistat myös juoda reippaasti (vettä:)), suojata hyvin auringolta (maksaläiskiä tulee helpommin raskaana) ja katsoa vähän, missä syö ja mitä syö. Kaikki raa' at ruuat (kalat, salaatit, lihat, jädet) kandee unohtaa ja tilata vaan täysin kypsennettyä ja varmasti tuoretta. Ihan kauheisiin räkälöihin jonnekin takamettälle ei siis kannata mennä kokeilemaan onneaan. Irtojäätelä on siis kanssa pannassa, samoin tietty samat jutu kun Suomessa.
Ota varmuudeksi mukaan paikallisten lääkärien numerot (saat matkatoimistolta) ja neuvolan numero Suomeen+ äitiyskortti. Vakuutus on aina hyvä olla, jos joudut esim. sairaalaan jostain syystä. Matkalääkkeiksi maitohappobakteereja (aloita jo viikko ennen matkaa) ja normaalit kipulääkkeet (panadol yms). Ripulilääkettä on Turkissa hyvä olla (mies sai sieltä ripulin) , osmosal on hyvä.
Hyvin se menee, turha stressi pois! Muista, että raskaus ei ole sairaus! Voit siis matkustella hyvillä mielin myös pienen ' salamatkaajan' kanssa:)
sitruska rv 30+4
matkavakuutukseen ei tullut mitään lisähintaa vaikka ilmoitin olevani raskaana.
Minäkin olen menossa kesällä Turkkiin rv27 ja olen ollut siellä aiemminkin raskaana ollessa ja kaikki meni hyvin. Muutenkin olen kaikkien raskauksieni aikana matkustellut paljon eikä mitään ongelmia onneksi ole ollut. Ellen jää jo kesälomareissulla Suomeen niin sitten syksyllä edessä on 8,5h lento Suomeen rv36. Kannattaa hankkia ne tukisukat lennolle niin ei ala jalkoja ainakaan niin pahasti turvottamaan. Ja jaloitella tietysti kannattaa. Paljon kun juo vettä niin sekin on hyväksi. Onneksi tuo lento Turkkiin on melko lyhyt. Uskon että sinullakin menee matka hyvin ja tuossa vaiheessahan masukaan ei ole vielä kovin suuri. Hyvää matkaa ja nauti lomastasi!
kesäkuulle ja suunnitellaan toista matkaa vielä elokuulle, jolloin viikkoja kasassa 34-35. Jos ei mitään ihmeitä ole, niin itse olin ainakin esikoisen odotuksen aikaan loistokunnossa ihan viimeiselle viikolle asti ja olisin voinut matkailla vaikka kuinka.
Lentoyhtiöt on asettaneet ulkomaan lennoille takarajaksi 36 viikon loppuun. Kannattaa kuitenkin muistaa ottaa matkavakuutus ihan vaan siltä varalta, että jos jotain yllättävää tulee (tai aihetta edes epäillä jotain) niin ei tarvitse sitten matkan päällä arpoa sen lääkärilaskun kanssa. Kysy neuvolasta mitä ruoka-aineita kannattaa välttää ja muista, että ne kylpylöiden rikki-kylvyt yms. ei sovi raskaana oleville. Hyvää matkaa!