Mitä tarkottaa lauseen alussa oleva "Ka"?
Käsittääkseni kuuluu johonkin murteeseen. Onko se lyhenne jostain sanasta? Esim. "kas" tai "katsos"? Jotenkin hämmentävä. On niin lyhyt ja töksähtävä tapa aloittaa lause.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ka Pekkahan se sieltä tulloo. Mittee nä tiiät?
Kiitti. Eli on sittenkin lyhenne sanoista kas / katsos?
Tai kappas-sanasta. Eli vähän yllättyneesti.
Mitähän kappas muuten tarkoittaa?
Ka määttekö työ saunaan?
Ka missäs työ näin kauan viivyitte?
Ei mikään kappas.
Mietin, evakkona rajan takaa tullut sukulainen sanoi lauseen alkuun pelkän a-tavun tuon ka-tavun sijaan ("a vot"). Itäinen puhetapa, puhuttiin savosta mutta myös karjalainen.
Ei toimi siis ilman seuraavaa lausetta pelkkänä tavuna itsekseen, sen torilla tavatun tädin esimerkki, pelkkä "Ka?" taitaa olla harvinaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi tarkoittaa vaikka "niin". Tai "mitä kuuluu". Tai "onpa kiva nähdä". Riippuu tilanteesta ja äänenpainosta. Esim minä asun etelä-Suomessa, mutta kerran Joensuussa käydessä törmäsin tätiini Joensuun torilla. Tätini totesi vain "ka?" ja se oli kysymys että mitäs minä siellä teen ja miksi olen tullut kotiseudulle.
Aina oppii! Siis savolainen kaikenkattava yleiskysymus on "Ka?" Turkulaisittainhan se on "Kui?"
Korvaavat kaikki kysymyssanat :)
Hämeessä se on "no" :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ka Pekkahan se sieltä tulloo. Mittee nä tiiät?
Kiitti. Eli on sittenkin lyhenne sanoista kas / katsos?
Sitäkin.
Ai käytetäänkö tota Savossa, en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän vaikka koko ikäni olen asunut täällä :D vai onko se enemmän esim. Pohjois-Savon juttu?
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä aka tarkoittaa?
As Known As. (Tunnetaan myös nimellä) Esim Ilkka Lipsanen aka Danny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
As Known As. (Tunnetaan myös nimellä) Esim Ilkka Lipsanen aka Danny.
Also known as.
Ka on muinaisen egyptin uskonnossa se osa sielua, joka antaa elämälle sen voiman.
Ka on lausahdus, joka voi tarkoittaa esimerkiksi kas, mutta myös jotain sellaista kuin kun, mitä, mites tai miten (vrt. venäjän kak). "Ka, siält hän tulloo". ""Ka, kuin sie tuan teit?" "Ka - niinko jäit taas junast?"
Ka on yksi sielun kuolemattomista osista muinaisegyptiläisessä mytologiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi tarkoittaa vaikka "niin". Tai "mitä kuuluu". Tai "onpa kiva nähdä". Riippuu tilanteesta ja äänenpainosta. Esim minä asun etelä-Suomessa, mutta kerran Joensuussa käydessä törmäsin tätiini Joensuun torilla. Tätini totesi vain "ka?" ja se oli kysymys että mitäs minä siellä teen ja miksi olen tullut kotiseudulle.
Aina oppii! Siis savolainen kaikenkattava yleiskysymus on "Ka?" Turkulaisittainhan se on "Kui?"
Korvaavat kaikki kysymyssanat :)
Gyl!
Vierailija kirjoitti:
Onko se lyhenne jostain sanasta? Esim. "kas" tai "katsos"?
Ka enpä häntä tiijä.