Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkottaa lauseen alussa oleva "Ka"?

Vierailija
03.09.2018 |

Käsittääkseni kuuluu johonkin murteeseen. Onko se lyhenne jostain sanasta? Esim. "kas" tai "katsos"? Jotenkin hämmentävä. On niin lyhyt ja töksähtävä tapa aloittaa lause.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se irrallaan tarkoitakaan mitään, vaan se on yksi kysymyksen formaatti. On samaa alkuperää kuin kas

Vierailija
2/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan oma sanansa. Kuuluu savolaismurteisiin. Ei sille ole synonyymiä. Tai no joo, toinen samanlainen sana on van.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei tarkoita yhtään mitään. Se on samanlainen täytesana kuin "no", jolla haastateltavat yleensä aloittavat vastauksen.

Vierailija
4/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka enpä tiijä

Vierailija
5/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partikkeli, tyyliseikka. Heittää ilmaan virkkeen.

Vierailija
6/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan oma sanansa. Kuuluu savolaismurteisiin. Ei sille ole synonyymiä. Tai no joo, toinen samanlainen sana on van.

Ei koska van on aatelisliite, esim. van der Pumpernikkel yms

Vierailija
7/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi tarkoittaa vaikka "niin". Tai "mitä kuuluu". Tai "onpa kiva nähdä". Riippuu tilanteesta ja äänenpainosta. Esim minä asun etelä-Suomessa, mutta kerran Joensuussa käydessä törmäsin tätiini Joensuun torilla. Tätini totesi vain "ka?" ja se oli kysymys että mitäs minä siellä teen ja miksi olen tullut kotiseudulle.

Vierailija
8/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se irrallaan tarkoitakaan mitään, vaan se on yksi kysymyksen formaatti. On samaa alkuperää kuin kas

Millä tavoin se "ka" liittyy kysymykseen? Eihän "kas"-sanakaan liity. "Kas, siinäpä pulma", "Kas, sieltähän se Pertri jo saapuukin", "Kas, tänään onkin palkkapäivä".

Vierailija
9/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi tarkoittaa vaikka "niin". Tai "mitä kuuluu". Tai "onpa kiva nähdä". Riippuu tilanteesta ja äänenpainosta. Esim minä asun etelä-Suomessa, mutta kerran Joensuussa käydessä törmäsin tätiini Joensuun torilla. Tätini totesi vain "ka?" ja se oli kysymys että mitäs minä siellä teen ja miksi olen tullut kotiseudulle.

No, mitä vastasit?

Vierailija
10/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei tarkoita yhtään mitään. Se on samanlainen täytesana kuin "no", jolla haastateltavat yleensä aloittavat vastauksen.

Kiitos, tämä selvensi. -Ap

Vierailija
11/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina oppii! Siis savolainen kaikenkattava yleiskysymus on "Ka?" Turkulaisittainhan se on "Kui?"

Korvaavat kaikki kysymyssanat :)

Vierailija
12/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitä vastasit?

Eikös siihen voi vastata takaisin saman, eli "Ka!", jos se siis tarkoittaa myös "onpa kiva nähdä". Ja perään voi heittää vielä toisen "ka?":n, jolla kysyä vuorostaan kysyjän kuulumisia :)

Vierailija
13/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ihan tätisi omaa puhetta tuo, ei liity paikalliseen kulttuuriin.

Vierailija
14/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opin uutta. Myös notta mietityttää. Ymmärrän suurinpiirtein mitä se tarkoittaa, mutta sen käyttö tuntuu luontevalta vain että-sanan korvikkeena. Vaikka tiedän, että sitä käytetään muissakin yhteyksissa.

Vierailija
15/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ihan tätisi omaa puhetta tuo, ei liity paikalliseen kulttuuriin.

:D

Eikö se olisi hirmu kätevää. Kun menee Joensuuhun, niin siellä keskustelut voisi hoitaa vain yhdellä, kaiken korvaavalla tavulla. "Ka? Ka. Ka ka ka? Ka. Ka ka? Ka!"

Vierailija
16/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa jokin oikea, luonteva esimerkkilause ka:n käytöstä. Kiitos.

Vierailija
17/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka Pekkahan se sieltä tulloo. Mittee nä tiiät?

Vierailija
18/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka=keskiarvo

Vierailija
19/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ka Pekkahan se sieltä tulloo. Mittee nä tiiät?

Kiitti. Eli on sittenkin lyhenne sanoista kas / katsos?

Vierailija
20/35 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanamainen Aķķa...