Uusperheen perustaminen edessä - antakaa neuvoja seuraavaan kysymykseen
Molemmilla meillä on lapset edellisestä suhteesta ja kaikki lapset ovat jo alakouluikäisiä eli ollaan aloittamassa vuorottelua. Eroista aikaa jokunen vuosi ja lapset ovat olleet pääasiassa toisella vanhemmallaan ja tavanneet toista. Nyt ollaan pohdittu sitä että kasvatettaisiinko lapsia entisten kumppaneiden kesken ja uusi suhde melko puhdas parisuhde vaiko aletaanko kasvattaa lapsia uusien puolisoiden kanssa perheenä. Kummin teillä tehdään? Kommentoikaa kommenttiosioon miten olette tehneet ja mitä kokemuksia. Kommentoida voi myös ne, joilla ei asiasta kokemusta.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minttuliisa kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Minulla on vuoroviikkokuvio lasteni isän kanssa, ja hänellä on omalla viikollaan omat säännöt ja mulla omalla viikollani minun säännöt. Lapset tietävät kyllä että minun luona olen tarkka mm. siiitä että oma huone jää siistiin kuntoon kun isälle lähdetään, astianpesukoneen tyhjennys kuuluu heille jne. Karkkipäivät, viikkorahat jne päättää kumpikin vanhempi itsenäisesti.
Ei ole juurikaan asioita mistä pitäisi entisen puolison kanssa keskustella. Mutta mun miesystäväni - ei hän ole lasten huoltaja tai kasvattaja vaan yksi aikuinen lisää. Toki häntä täytyy kunnioittaa ja jos konfikti tulisi niin myös totella. Toistaiseksi ei ole tullut, ja kaiken "vääntämisen" mitä lasten kanssa välillä tulee hoidan minä.
Ihan ihmeellinen kysymys tuo aloitus. Lapsilla on vain yksi isä ja yksi äiti, eikä uusperheessä aikuisen tule edes yrittää korvata tätä. Yksi turvallinen aikuinen lisää on hyvä tavoite ja se riittää.
Me pidetään kaikilla lapsilla samat säännöt molemmissa paikoissa, aikuiset joustavat omista periaatteistaan. Aiotaan lisäksi käydä jatkossa mm. katsomassa lätkämatseja, laskettelemassa, konserteissa ym. lasten ja ENTISTEN puolisoiden kanssa, joskus ehkä myös uudet puolisot ja heidän lapsensa mukana. Mietittiin jopa tuolla isolla kuviolla etelänlomaa. Ollaan ajateltu että lapsille parasta olisi että kaikki rakkaat olisivat ympärillään. Voidaan me aikuiset sitten tehdä niitä omia parisuhdelomiamme uusien rakkaidemme kanssa kahdestaan kun lapset ovat toisella vanhemmallaan tai muuttavat pois kotoa n. kymmenen vuoden kuluttua. ap.
Meillä tuo onnistui siihen asti, kun osapuolia oli 3 eli minä, exä ja exän uusi. Kun löysin miehen, jolla jo oli lapsia, niin mukaan tuli myös tämän exä ja uusi perheensä. Yllättäen meitä oli tässä mukana 11 aikuista, jotka tavalla tai toisella olivat mukana lasteni elämässä. Eivät välttämättä asuneet samassa, mutta asettivat omia odotuksiaan niille perheille, joissa heidän lapsensa olivat.
Meillä on mahdotonta toimia niin, että kaikilla on samat säännöt.
Miten te tuosta 11 aikuista saatte? Meillä toimii ihan hyvin exä+uusi puolisonsa, minä+uusi puolisoni, hänen exänsä+uusi puoliso kuvio, ollaan aika samanlaisia. Ajateltiin että jos alkaa tulla isoja erimielisyyksiä niin voidaan ottaa lapset enemmän limittäin, vuoroviikoin jolloin eriperheen lapset eivät ole kovin paljoa keskenään tekemisissä.
En ole ylläoleva, mutta jos jollain eksällä on parinkin eri ihmisen kanssa lapsia, niin kyllä,aikuisten määrä lisääntyy.
Harvempi varmaan yrittää uusperhettä jos ketjussa on sellaisia, joilla on pieniä lapsia useamman kanssa. Täysikäisten lasten vanhemmistahan ei tarvitse enää välittää.
Te ette voi koskaan alkaa "elämään perheenä", ja "kasvattamaan lapsia perheenä", koska te ette ole mikään oikea perhe. Te ette myöskään voi koskaan alkaa elämään täysin "puhtaassa parisuhteessa", koska puhdas parisuhde ei kohdallanne ole enää mahdollinen. Te voitte vain alkaa elämään uusperheenä, missä on "sun lapset" ja "mun lapset", ja sellainen ei ole mikään oikea perhe. Oikeassa perheessä on isä, äiti ja lapset. Tasa-arvon nimissä mainittakoon myös, että joissakin oikeissa perheissä voi olla kaksi isää, ja kaksi äitiä. Mutta uusperheet, herra varjelkoot, ne eivät ole mitään oikeita perheitä ollenkaan. Niissä kaksi aikuista ihmistä ovat löytäneet toisensa, ja lapset pakotetaan sopeutumaan kuvioihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset saisivat päättää, tuskin valitsisivat uusperhettä ollenkaan. Kun äiti tai isä tuo uuden kumppanin ja tämän mahdolliset lapset heidän kotiinsa, pakotetaan nämä lapsetkin "seurustelemaan" näiden tuntemattomien ihmisten kanssa. Laita lasten etu omasi edelle ja seurustele uuden kumppanisi kanssa, kun lapset ovat isällään.
Meillä molempien lapset pitävät toisistaan, juttu alkoi luistaa välittömästi. Johtui ehkä siitä että erosimme molemmat edellisistä puolisoistamme jo muutama vuosi sitten, jonka jälkeen olemme olleet yksin ja tapailleet kahdestaan. Lapset jo odottivatkin että äiti löytäisi uuden miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset saisivat päättää, tuskin valitsisivat uusperhettä ollenkaan. Kun äiti tai isä tuo uuden kumppanin ja tämän mahdolliset lapset heidän kotiinsa, pakotetaan nämä lapsetkin "seurustelemaan" näiden tuntemattomien ihmisten kanssa. Laita lasten etu omasi edelle ja seurustele uuden kumppanisi kanssa, kun lapset ovat isällään.
Meillä molempien lapset pitävät toisistaan, juttu alkoi luistaa välittömästi. Johtui ehkä siitä että erosimme molemmat edellisistä puolisoistamme jo muutama vuosi sitten, jonka jälkeen olemme olleet yksin ja tapailleet kahdestaan. Lapset jo odottivatkin että äiti löytäisi uuden miehen.
Siis Ap.
ettevoitehdäkumpaakaan kirjoitti:
Te ette voi koskaan alkaa "elämään perheenä", ja "kasvattamaan lapsia perheenä", koska te ette ole mikään oikea perhe. Te ette myöskään voi koskaan alkaa elämään täysin "puhtaassa parisuhteessa", koska puhdas parisuhde ei kohdallanne ole enää mahdollinen. Te voitte vain alkaa elämään uusperheenä, missä on "sun lapset" ja "mun lapset", ja sellainen ei ole mikään oikea perhe. Oikeassa perheessä on isä, äiti ja lapset. Tasa-arvon nimissä mainittakoon myös, että joissakin oikeissa perheissä voi olla kaksi isää, ja kaksi äitiä. Mutta uusperheet, herra varjelkoot, ne eivät ole mitään oikeita perheitä ollenkaan. Niissä kaksi aikuista ihmistä ovat löytäneet toisensa, ja lapset pakotetaan sopeutumaan kuvioihin.
Oho. Onpa aika konservatiivisen musta-valkoinen näkemys. Ap.
Jatkoa edelliseen...Siis puhdas parisuhde= Parisuhde, missä kummallakaan ei ole lapsia kenenkään toisen kanssa.
Minulla on siis kaksi lasta entiseni kanssa ja nykyiselläni kaksi lasta entisensä kanssa. Entiseni nykyisellä on kaksi lasta entisensä kanssa ja nykyiseni entisellä kaksi lasta nykyisensä kanssa. Emme pidä mitenkään ongelmallisena että pidämme perheenä lapsia+biologisia vanhempiaan eli minä muodostan vielä seuraavat kymmenen vuotta perheen entiseni ja kahden lapseni kanssa kun taas nykyinen puolisoni muodostaa perheen entisensä ja heidän lastensa kanssa ym. Parisuhteet meillä on nykyisten kanssa mutta lasten kanssa liikutaan entisten kanssa ja lasten asioista sovitaan ensisijaisesti entisten kanssa. Ei ole ainakaan vielä tullut ongelmaa. Lapset 10-15 vuotiaita tässä vaiheessa kun ollaan muuttamassa uusiin suhteisiin muutama vuosi erojen jälkeen.
Että äänestää pitäisi. Lapsettomat kin SAA kommentoida. Ei jaksa näitä typeryksiä.
Joo, katsos kun suurin osa ihmisistä ajattelee samalla tavalla, eli aika monella on tää "konservatiivisen musta-valkoinen" näkemys. Itse en käyttäisi asiasta ihan niin virallista termiä. Itse kutsuisin tätä näkemystä ihan vain "pehmäksi arvoksi", tai ihan vain "normaaliksi arvoksi". Onhan lähtökohta kuitenkin (yleisesti ottaen) aina sama, eli mennään naimisiin tai muutetaan yhteen avoparina, ja hankitaan lapsia. Ja se kenen kanssa on lapsia hankittu, on "se oikea" ja hänen kanssaan on oikea perhe. Ja lähtökohta on se, että ei alun perin suunnitella että joskus erotaan. Sitten kun (syystä jos toisesta) tuleekin ero, niin se OIKEA PERHE hajoaa. Siinä hajoaa nimenomaan oikea, alkuperäinen perhe lapsilta. Ei aikuinen välitä, aikuinenkaan se on, joka eroaa.
Kun toisen ihmisen näkemystä kutsutaan "konservatiivisen musta-valkoiseksi", niin se vaikuttaa ikäänkuin siltä, että henkilön näkemystä pidetään jotenkin pahana asiana. Aivan kuin jotenkin "syyllistettäisiin", että miksi olet niin "musta-valkoinen", ja miksi ajattelet niin vanhanaikaisesti, tai jotain. En näe siinä mitään pahaa, jos ihminen ei hyväksy uusperheitä. Miksi pitäisi? Hyväksyn uusperheet vain silloin, jos joku on jäänyt leskeksi. Leskellä toki on oikeus uuteen onneen. Nyt mielipiteitä ihmiset! En hyväksy uusperheitä, koska koen että lapsilla on oikeus ehjään perheeseen, missä on omat vanhemmat! Siis olenko "paha" ihminen? Mielipiteitä?
ettevoitehdäkumpaakaan kirjoitti:
Kun toisen ihmisen näkemystä kutsutaan "konservatiivisen musta-valkoiseksi", niin se vaikuttaa ikäänkuin siltä, että henkilön näkemystä pidetään jotenkin pahana asiana. Aivan kuin jotenkin "syyllistettäisiin", että miksi olet niin "musta-valkoinen", ja miksi ajattelet niin vanhanaikaisesti, tai jotain. En näe siinä mitään pahaa, jos ihminen ei hyväksy uusperheitä. Miksi pitäisi? Hyväksyn uusperheet vain silloin, jos joku on jäänyt leskeksi. Leskellä toki on oikeus uuteen onneen. Nyt mielipiteitä ihmiset! En hyväksy uusperheitä, koska koen että lapsilla on oikeus ehjään perheeseen, missä on omat vanhemmat! Siis olenko "paha" ihminen? Mielipiteitä?
Olen siinä samaa mieltä, että lapsella on oikeus (hyvin voivaan) ydinperheeseen. Minusta on väärin erota, jos toinen on liian sottanen, tai liikaa töissä tai ei halaa riittävästi.
Mutta on myös eroja, jotka tulevat painavista syistä. Toinen voi jättää. En ole yhtään niin varma, että lapsen on parempi kasvaa yh-äidin kanssa kuin uusperheessä. Ei se perhemuoto määrää paremmuutta, vaan perheessä asuvien aikuisten tasapainoinen tunne-elämä.