Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"tarjottu työ aina edes kelpaa" - Mistä näitä työllistäviä ihmettelijöitä sikiää?

Vierailija
03.09.2018 |

Levyseppähitsaajia ei meinaa löytyä millään, Yrittäjä manaa työvoiman saatavuutta.

Alallamme on hyvä palkkataso, joten ei se siitä ole kiinni. Hyvän suhdanteen takia työvoimapula on huutavaa luokkaa.

Tuntuu näillä työllistäjillä unohtuneen markkinatalouden peruslainalaisuus. Jos työtä on tarjolla ja työvoimaa on saatavilla eikä siitä huolimatta saa ihmistä töihin niin jotain vikaa on tarjotussa palkassa. Palkkataso ei ole riittävä, jos ihmistä ei saa tulemaan töihin. Pomot hyvät, nostakaa sitä tarjottua palkkaa niin saatte niitä ihmisiä töihin. Vai onko kuitenkin niin, että te ette halua töihin sitä ammattilaista, jos te ette voi maksaa muuta kuin välttävän palkan? Ilmeisesti se työvoimapula ei sittenkään ole huutava, joten lakatkaa mainostamasta työvoimapulaa jos kerran te ette halua palkata ammattilaista kilpailukykyiseen hintaan.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikin melkein huusi minulle haastattelussa "miksi palkkaisimme sinut, kun et sinä tänne jää!" Kysyin häneltä, miksi edes kutsui haastatteluun, jos ei oikeasti minua halua palkata. Vastaus oli: "Halusin vain kuulla, miksi hait tätä paikkaa, kun sinulla on yliopistotutkinto."

Naurettava näkemys työnantajalta muutenkin, kuin suoraan 50-luvulta. Vai luuleeko joku työnantaja oikeasti, että yksikään työntekijä millään koulutuksella jää sataprosenttisella varmuudella kyseiseen työpaikkaan, kunnes suhdanne heikkenee ja päästään firman puolesta irtisanomaan? Samalla lailla ne merkonomitkin lähtee toisaalle töihin heti, jos paremman paikan löytävät.

Olisin kysynyt tuotakin, mutta olin niin pöllämystynyt hänen asenteestaan, etten osannut puolustautua kunnolla. Ei kenestäkään voi olla varma. Valittu työntekijä voi aina hakea jotain uutta, tai hänen puolisonsa voi saada komennuksen Kiinaan ja koko perhe lähteä sinne, tai voi hän vaikka kuolla auto-onnettomuudessa. Minä olin ihan tosissani hakemassa kyseistä paikkaa enkä olisi ihan hevillä lähtenyt pois (olen ollut työtön jo jonkin aikaa). Mutta haastattelija oli jo ennakkoon päättänyt, etten sovi heille. Koko tilanne oli ihan absurdi. 

Varmaan asenteet hänellä olikin 50-luvulta, kyseessä nimittäin oli vanha, arvatenkin jo eläkeiän ohittanut toimitusjohtaja. 

Ehkä loppujen lopuksi oli ihan hyvä, etten sinne päässyt.

Vierailija
62/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ketjut pitäisi toimittaa Sipilälle ja Orpolle ja Lindströmille, niin näkisivät, mitä se "työvoimapula" oikeasti on. Nyt kuulevat vain yrittäjien väitteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että jotkut yrittäjät eivät ole vielä tajunneet, että emme enää elä mitään lama-aikaa, jolloin ihmiset suostuivat peloissaan ottamaan vastaan mitä tahansa työtä pikkukorvauksella. Nyt on nousukausi ja työntekijöille kuuluu antaa reilu siivu kakusta.

Olen hieman eri mieltä. Työttömiä on paljon, ja tämän tietävät kaikki. Nyt on työnantajien markkinat, ei työntekijöiden. Olen itse tilanteessa, että ottaisin vastaan huononkin työn, jos vain saisin. Tiedän, että yhteisen hyvän nimissä ei kannattaisi suostua mihin vain polkuhintapalkkoihin, mutta miksi minun, pitkäaikaistyöttömän, pitäisi ajatella kaikkia muita omalla kustannuksellani? Miksi minun pitäisi jatkaa työttömänä sinun takiasi? 

Olen tuo, joka kirjoitti työnantajasta, joka ei huolinut minua kandintutkinnon takia. Minulla on parinkymmenen vuoden työkokemus takana. Nyt en kelpaa mihinkään. 

Vierailija
64/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ketjut pitäisi toimittaa Sipilälle ja Orpolle ja Lindströmille, niin näkisivät, mitä se "työvoimapula" oikeasti on. Nyt kuulevat vain yrittäjien väitteitä.

Eivät he välitä, vaikka tietäisivätkin. 

Vierailija
65/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni haki kesätöitä eräästä itäsuomalaisesta lörtsyleipomosta. Sinne piti mennä kuudeksi tunniksi näyttämään, onnistuuko lörtsyn teko. Huudettiin, kun ei tiennyt, missä mikäkin tarvike oli. Luonnollisestikaan mitään korvausta ei päivästä saanut, eikä ketään kokelaista valittu. Ilmoitus oli koko kesän mol:issa ja seuraavanakin. Montakohan nuorta sinne höynäytettiin ilmaistöihin?

Eipä oo vaikea arvata kenen leipomo kyseessä.

Vierailija
66/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 euroa hyvä tuntipalkka? Todellako?

Kyllä se mulle riittäisi. Paremmat ansiot saisin kuin nyt työmarkkinatuella.

Vierailija
67/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkottu työ aina kelpaa? Eli mikä oli ongelma?

Vierailija
68/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on, että työvoimapula katoaa kun palkat nostetaan niin korkeaksi, ettei tuote mene enää kaupaksi. Sitten ei tarvita tekijöitään. 

Kannattaaa kuitenki muistaa, että koko ajan jengiä käy töissä perus TES:n mukaisilla palkoilla ja maksaa mm. työttömyysvakuutusmaksut, jotka menee näille, joiden perse nousee penkistä vain paremmalla palkalla. 

Turha lässyttää muutenkaan siitä markkinataloudesta, jos pitää samalla itsestään selvyytenä, että itsell kilisee tuet tilille. Ei sekään markkinataloutta ole. 

Niin, no ite lukenu sellaiseen ammattiin mistä saa kunnon liksan. Jos nyt saisin kenkää, niin en mä huonommalla palkalla töihin mene. Kaveri, joka myös aikoinaan luki ja sai kovan liksan, niin sai kenkää. Nyt se saa liitosta käteen 1950e kk, niin sille tulee lappuja missä ilmotetaa liksa 1000-1200e kk. Tosta otetaan verot vielä pois. Miksköhän ei mene. Kyllähän noisssa duunin tarjonnassakin järkee pitää olla. Suomihan kallistuu joka vuosi joka osa-aluuella ja vuokrat vie muutenkin 80% ihmisten tuloista.

Työtä tehdään, että sillä palkalla pärjätään.

Kaverin kannattaisi tehdä niitä huonojakin hommia välillä, sillä monet työnantajat arvostaa ihmistä joka on ottanut niitäkin vastaan ja samalla jatkaa paremman työn etsimistä.

Ja kuten todettua, niin vähänkin pitempään työttömänä olleen käytös alkaa muuttua...

Miksi jonkun pitäisi tehdä työtä huonommalla palkalla?? Ihmiset opiskelee parempaan palkkaan. Tietenkin työnantajat arvostaa sellaista työntekijää, joka ei pyydä hänelle kuuluvaa palkkaa. En ole ikinä tavannut sellaista työnantajaa joka sanoo että ota enemmän rahaa, miksi pyydät niin vähän ja kun olet osaavampi kuin muut. Jos sä saat esim 6000e palkkaa, niin et sä mene keräämään muttereita 1300eurolla. Se on täysin varma asia. Eihän kohta opiskelut edes kannata ja erikoistua mihinkään, kun ilmaiseksi pitäisi kaikki tehdä. Minä en ainakaan auo päätäni sellasille, jotka niska limassa opiskellut johonkin parempaan ja sen jälkeen sille lyödään hintalappu, että tossa olis tonni. Ei niitä surkeimpia kannata etsiä todellakaan.

Vierailija
69/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin edellisen firman toimarin kitinää kun ei löydy hyviä työntekijöitä. Äijä yritti saada suuren firman huippumyyjää omaan pikkuyritykseensä aloittelijan palkalla. Vinkui ja kitisi kuinka ahneita ihmiset on :D. Lähdin lätkimään tuosta paskafirmasta heti kun löysin paremman paikan. Tuossa firmassa omistajat olivat juuri tuollaisia työttömien solvaajia ja manailivat Suomen korkeita palkkoja. Samaan aikaan vetivät itse miljoonatiliä bisneksillään ja käyttivät härskisti hyväkseen virolaista halpatyövoimaa.

Vaatikaa ihmiset reilua palkkaa älkääkä suostuko mihinkään nollasopimuksiin. Ammattitaidosta täytyy maksaa kunnon korvaus. Kyllä yrittäjätkin osaa tuotteista ja palveluista ottaa kunnon hinnan ja perustelevat kaiken Suomen korkeilla palkoilla vaikka yrityksessä ei edes työskentelisi suomalaisia :).

Tuntuu, että jotkut yrittäjät eivät ole vielä tajunneet, että emme enää elä mitään lama-aikaa, jolloin ihmiset suostuivat peloissaan ottamaan vastaan mitä tahansa työtä pikkukorvauksella. Nyt on nousukausi ja työntekijöille kuuluu antaa reilu siivu kakusta.

Jep ite ollu kans tollases mestas. Äijä yritti palkata globaalin firman aluejohtajaa ja kitisi, kun äijä lähti nauraen ulos. Mun teki mieli sillo sanoo, että luitko edes kyseisen herran cv:n, kun sen ukon alustava cv löytyy ihan netistä. Se äijä oli siis ihan Ollilan tasoo melkein. Yritti tollasta kalaa saada siihen kasvavaan yritykseen. Mutta ihan hyvin se hoiti, kun sai sellasen äijän kuitenkin neuvotteluun asti. Mut se voi voi, kun ukon liksat ja bonarit on isompia kun firman liikevaihto.

Vierailija
70/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäisin työttömäksi en kyllä suostuisi ottamaan työtä vastaan, joka olisi merkittävästi alle nykyisten tulojeni. Ehkä olen tyhmä ja itsekäs, mutta minulle ei riitä se että palkalla pärjää, vaan haluan elää mukavasti ilman että tarvitsee murehtia jokaista laskua ja ostosta. Minimituloilla kitkutin monta vuotta, enää en siihen suostu.

Vierailija
71/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajienomavika kirjoitti:

Vai ei työ kelpaa? No, totta h...vetissä se ei kelpaa! Ja se on täysin työnanatajan oma vika! Työnantaja X mainostaa työpaikkailmoituksessaan, miten tarjolla on kokoaikainen, vakituinen työ, missä täydet tunnit (37,5h/vko). Kyse on todella pienipalkkaisesta alasta, missä jokainen työtunti on äärimmäisen tärkeä. Sitten työhaastattelussa työnantaja ilmoittaakin yhtäkkiä, että itseasiassa uusille työntekijöille onkin tarjolla työtä vain 15h/vko. Siis mitä v...tua? Sitten ihmetellään, kun kolmekymppisille, perheellisille ihmisille ei kelpaakaan tarjottu työ. Antaisivat tarpeeksi työtunteja, niin alkaisi kummasti työ kelvata. Mutta kun ei, niin ei. Tätähän ei tietenkään työkkärin "tätsyt" ymmärrä. Mutta sama se, ennemmin vaikka ottaa karenssin, kun lähtee töihin jonakin osa-aikaisena "pellenä" 15h/vko. Tästä pahempaa ei voi enää olla muutakuin nollasopimukset. Karenssissa ollaan, ja lisää pukkaa, ei voi mitään.

Tarjoaisi edes sen 18 h/vko, jolla työssäoloehto alkaa kertyä, niin monelle saattaisi kelvatakin. Mutta 15 h/vko on tahallista vittuilua.

Vierailija
72/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni haki kesätöitä eräästä itäsuomalaisesta lörtsyleipomosta. Sinne piti mennä kuudeksi tunniksi näyttämään, onnistuuko lörtsyn teko. Huudettiin, kun ei tiennyt, missä mikäkin tarvike oli. Luonnollisestikaan mitään korvausta ei päivästä saanut, eikä ketään kokelaista valittu. Ilmoitus oli koko kesän mol:issa ja seuraavanakin. Montakohan nuorta sinne höynäytettiin ilmaistöihin?

Eipä oo vaikea arvata kenen leipomo kyseessä.

Arvasin että joku tietää tapauksen 😉

Ihan riistofirma.

Vierailija
73/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15 euroa hyvä tuntipalkka? Todellako?

Kyllä se mulle riittäisi. Paremmat ansiot saisin kuin nyt työmarkkinatuella.

Kyse ei ollut siitä. Vaikka se joillekin kelpaisi paremman puutteessa ja vaikka se on parempi kuin työmarkkinatuki, se ei ole HYVÄ tuntipalkka millään mittarilla, vaikka tuossa jutussa niin väitetään.

Vierailija
74/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös joskus 1988 myös työt mukamas kelvanneet kun työpaikat vaihtui vikkelään kun paremmasta palkasta oli tietoa ja oli lähes täystyöllisyys.

Vierailija
75/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaisiin työpaikkoihin on aina tunkua, vaikka työttömänä ei olisi ensimmäistäkään tyyppiä. Kyllähän sekin kertoo jotain työnantajasta, että on selvät pätevyysvaatimukset, mutta silti syyllistetään kaikki työttömät siitä, että eivät ole hankkineet pätevyyttä juuri heidän hommaansa.

Itselläni on kaksi opistotason ja kaksi amk-tutkintoa, tulityökortti, työturvallisuuskortti, hygieniapassi, eha1-kortti ja lisäksi olen käynyt muutamia kursseja omaksi ilokseni yksityisissä koulutusyrityksissä. Mutta CNC-pätevyyttä minulla ei ole, joten olen varmaan sitten laiska. No tosiasiassa olen töissä, mutta jo leikitään, että olisin työtön.

Vierailija
76/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hieman eri mieltä. Työttömiä on paljon, ja tämän tietävät kaikki. Nyt on työnantajien markkinat, ei työntekijöiden. Olen itse tilanteessa, että ottaisin vastaan huononkin työn, jos vain saisin. Tiedän, että yhteisen hyvän nimissä ei kannattaisi suostua mihin vain polkuhintapalkkoihin, mutta miksi minun, pitkäaikaistyöttömän, pitäisi ajatella kaikkia muita omalla kustannuksellani? Miksi minun pitäisi jatkaa työttömänä sinun takiasi? 

Olen tuo, joka kirjoitti työnantajasta, joka ei huolinut minua kandintutkinnon takia. Minulla on parinkymmenen vuoden työkokemus takana. Nyt en kelpaa mihinkään. 

Onhan työttömiä paljon, mutta jos kerran on myös se kauhea _työvoimapula_ mistä koko ajan toitotetaan, niin silloin pitäisi olla rahkeita maksaa osaajille muutakin kuin minimiä. Pula on ja pysyy, jos ei sitä ymmärretä.

Se on kumma, kun henkilökunta nähdään vain kuluna, joka pitää saada mahdollisimman pieneksi. Oikeasti henkilökunta on investointi. Jos haluat hyvän henkilökunnan ja myös pitää sen, satsaat siihen. Jos et, voit olla varma että pulaa on osaajista, vaihtuvuus on suurta ja motivaatio samaa tasoa kuin palkkakin eli minimiä.

Vierailija
77/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hieman eri mieltä. Työttömiä on paljon, ja tämän tietävät kaikki. Nyt on työnantajien markkinat, ei työntekijöiden. 

Niin no, alasta riippuen. Perus merkonomeja tai hum. kandeja toki on työkkärit väärällään, mutta esim. ammattitaitoinen rakennusmestari tai puuseppä vedetään töihin vaikka suoraan kadulta. Jos se siis suostuu tulemaan tarjotulla palkalla.

Vierailija
78/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työnantajienomavika kirjoitti:

Vai ei työ kelpaa? No, totta h...vetissä se ei kelpaa! Ja se on täysin työnanatajan oma vika! Työnantaja X mainostaa työpaikkailmoituksessaan, miten tarjolla on kokoaikainen, vakituinen työ, missä täydet tunnit (37,5h/vko). Kyse on todella pienipalkkaisesta alasta, missä jokainen työtunti on äärimmäisen tärkeä. Sitten työhaastattelussa työnantaja ilmoittaakin yhtäkkiä, että itseasiassa uusille työntekijöille onkin tarjolla työtä vain 15h/vko. Siis mitä v...tua? Sitten ihmetellään, kun kolmekymppisille, perheellisille ihmisille ei kelpaakaan tarjottu työ. Antaisivat tarpeeksi työtunteja, niin alkaisi kummasti työ kelvata. Mutta kun ei, niin ei. Tätähän ei tietenkään työkkärin "tätsyt" ymmärrä. Mutta sama se, ennemmin vaikka ottaa karenssin, kun lähtee töihin jonakin osa-aikaisena "pellenä" 15h/vko. Tästä pahempaa ei voi enää olla muutakuin nollasopimukset. Karenssissa ollaan, ja lisää pukkaa, ei voi mitään.

Tarjoaisi edes sen 18 h/vko, jolla työssäoloehto alkaa kertyä, niin monelle saattaisi kelvatakin. Mutta 15 h/vko on tahallista vittuilua.

Jos tekee viikossa 18 tuntia töitä, niin palkka on todennäköisesti niin pieni, ettei mitään ansiosidonnaista saa. Tiedän kokemuksesta. Että onko sillä työssäoloehdolla sitten niin merkitystä? Samat minimirahat saa kuin pitkäaikaistyötön.