Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"tarjottu työ aina edes kelpaa" - Mistä näitä työllistäviä ihmettelijöitä sikiää?

Vierailija
03.09.2018 |

Levyseppähitsaajia ei meinaa löytyä millään, Yrittäjä manaa työvoiman saatavuutta.

Alallamme on hyvä palkkataso, joten ei se siitä ole kiinni. Hyvän suhdanteen takia työvoimapula on huutavaa luokkaa.

Tuntuu näillä työllistäjillä unohtuneen markkinatalouden peruslainalaisuus. Jos työtä on tarjolla ja työvoimaa on saatavilla eikä siitä huolimatta saa ihmistä töihin niin jotain vikaa on tarjotussa palkassa. Palkkataso ei ole riittävä, jos ihmistä ei saa tulemaan töihin. Pomot hyvät, nostakaa sitä tarjottua palkkaa niin saatte niitä ihmisiä töihin. Vai onko kuitenkin niin, että te ette halua töihin sitä ammattilaista, jos te ette voi maksaa muuta kuin välttävän palkan? Ilmeisesti se työvoimapula ei sittenkään ole huutava, joten lakatkaa mainostamasta työvoimapulaa jos kerran te ette halua palkata ammattilaista kilpailukykyiseen hintaan.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei AA-laiset. Olen työtön asiakaspalvelu merkonomi, vaikka kuinka yritän tarjota työtä ja osaamistani myymällä sitä työnantajille. Silti en edes ommustu saamaan kaupan alalta lyhyitä keikkatöitä vaikka uusia kauppoja nousee kuin sieniä sateesta ja Suomessa on pulaa asiakaspalvelun työntekijöistä. Iästä se ei voi kuitenkaan olla kiinni, olen nyt 22v ja valmistuin merkonomiksi 2015.

Oletkphqn tyttö joka meillä kävi töitä kyselemässä?

No nyt on useamman työntekijän haastattelun jälkeen tullut tunne ettei heistä ole itsenäiseen työskentelyyn ja muille kaatuu heidänkin työt viime kädessä.

Voin sanoa ettei ole helppoa työnantajan tehdä valintaa.

Pari kertaa mennyt penkin alle, kun annettu ns mahdollisuus päästä takaisin työelämään pitkän työttömyyden jälkeen.

Kyllä se vaan näkyy ihmisessä mikäli et ole ollut työssä pitkään aikaan.

Ok, eli turha edes yrittää töitä saada. Sitähän monet työttömät on sanoneet jo kauan. Pakko ilmeisesti uskoa, kun työnantajakin sanoo että epäkelpoa ainesta on kaikki pidempään työttöminä tai muuten työelämästä pois olleet, oli syy mikä tahansa. No, jatkakaa sitten korvauksien maksamista, minä lähdenkin tästä lomalle ja paskat nakkaan työnhausta.

Vierailija
42/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei AA-laiset. Olen työtön asiakaspalvelu merkonomi, vaikka kuinka yritän tarjota työtä ja osaamistani myymällä sitä työnantajille. Silti en edes ommustu saamaan kaupan alalta lyhyitä keikkatöitä vaikka uusia kauppoja nousee kuin sieniä sateesta ja Suomessa on pulaa asiakaspalvelun työntekijöistä. Iästä se ei voi kuitenkaan olla kiinni, olen nyt 22v ja valmistuin merkonomiksi 2015.

No nyt on useamman työntekijän haastattelun jälkeen tullut tunne ettei heistä ole itsenäiseen työskentelyyn ja muille kaatuu heidänkin työt viime kädessä.

Pari kertaa mennyt penkin alle, kun annettu ns mahdollisuus päästä takaisin työelämään pitkän työttömyyden jälkeen.

Tai ehkä viritit ansan. Perehdytitkö?

On kyllä omituinen asenne tuokin, että vika aina työnantajassa.

Kyllä on meillä aina perehdytys ja se ei aina riitä mikäli tupakkatauko on ainoa joka saa nopeita liikkeitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli turha edes yrittää töitä saada. Sitähän monet työttömät on sanoneet jo kauan. Pakko ilmeisesti uskoa, kun työnantajakin sanoo että epäkelpoa ainesta on kaikki pidempään työttöminä tai muuten työelämästä pois olleet, oli syy mikä tahansa. No, jatkakaa sitten korvauksien maksamista, minä lähdenkin tästä lomalle ja paskat nakkaan työnhausta.

Siinä et tee huonoa kuin itsellesi eli hyvää lomaa vaan

Vierailija
44/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitkäaikaistyöttömän on turha yrittääkään?

Sinulle vinkiksi, että on sellainenkin kuin koeaika. Voit jonkin aikaa katsella, rupeaako työnteko taas sujumaan, ja jos ei niin pääset työntekijästä helposti eroon.

Aika turha ihmisten täälläkin huudella työttömille, että menkää töihin. Ylläolevasta viestistä näkyy, miksi sinne ei noin vain kävella. Kun firmat puhuvat työvoimapulasta, tarkoittava pulaa juuri sellaisista työntekijöistä joita haluavat, ja niihin ei työttömät kuulu.

Itsekin kun työttömänä hain töita eräältä aika kapealta erikoisalalta, niin haastattelussa avoimesti sanottiin että kuvio on se, että ne muutamat alan toimijat palkkaavat toistensa työntekijöitä lähinnä. Eli yhä paremmalla palkalla ja muilla työeduilla koettavat napata tyypit naapurista.

Kyllä on koeajat käytössä ja itse koen epämiellyttävänä katkaista työsuhteen heti alkuunsa, mutta näin on tehtävä joskus.

Eri aloilla on tilanteet erilaisia, mutta meille palkattuja ovat olleet yleensä pitkään työttömänä eli pudokkaita löytyy.

Palkkatukeen oikeutetut tahtovat muuttua pudokkaiksi sitten, kun tuki firmalle loppuu.

Vierailija
45/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Levyseppähitsaajia ei meinaa löytyä millään, Yrittäjä manaa työvoiman saatavuutta.

Alallamme on hyvä palkkataso, joten ei se siitä ole kiinni. Hyvän suhdanteen takia työvoimapula on huutavaa luokkaa.

Siinähän se syyllinen on. Ei työttömissä. 

Yrittäjänkin kannattaisi ajaa talouspolitiikkaa, joka tasaa suhdanteita sen sijaan että jyrkentäisi. Olisi työvoimaa tasaisesti saatavilla.

Nythän yrittäjien menettely on se, että huonossa suhdannetilanteessa osaajat irtisanotaan, ja kun samalla valtio leikkaa ammatillisesta koulutuksesta, niin näin siinä sitten käy että noususuhdanteessa on tarjolla vain pitkaaikaistyöttömiä osaajia tai muutama amiksesta vasta valmistunut, jotka eivät osaa paljon mitään kun ovat joutuneet puuhaamaan omin päin opettajan ollessa lomautettuna. Ja hehän eivät yrittäjälle kelpaa.

Vierailija
46/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulasta kärsii vain yritykset, joissa on jotain pielessä. Palkka, työolot tai johdon kusipäisyys. Kyllä sana kiirii.[/quote

Ja nollatuntisopimus

Vierailija
47/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulasta kärsii vain yritykset, joissa on jotain pielessä. Palkka, työolot tai johdon kusipäisyys. Kyllä sana kiirii.[/quote

Ja nollatuntisopimus

Ei pidä joka paikassa tuo paikkaansa ollenkaan.

Vierailija
48/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on, että työvoimapula katoaa kun palkat nostetaan niin korkeaksi, ettei tuote mene enää kaupaksi. Sitten ei tarvita tekijöitään. 

Kannattaaa kuitenki muistaa, että koko ajan jengiä käy töissä perus TES:n mukaisilla palkoilla ja maksaa mm. työttömyysvakuutusmaksut, jotka menee näille, joiden perse nousee penkistä vain paremmalla palkalla. 

Turha lässyttää muutenkaan siitä markkinataloudesta, jos pitää samalla itsestään selvyytenä, että itsell kilisee tuet tilille. Ei sekään markkinataloutta ole. 

Niin, no ite lukenu sellaiseen ammattiin mistä saa kunnon liksan. Jos nyt saisin kenkää, niin en mä huonommalla palkalla töihin mene. Kaveri, joka myös aikoinaan luki ja sai kovan liksan, niin sai kenkää. Nyt se saa liitosta käteen 1950e kk, niin sille tulee lappuja missä ilmotetaa liksa 1000-1200e kk. Tosta otetaan verot vielä pois. Miksköhän ei mene. Kyllähän noisssa duunin tarjonnassakin järkee pitää olla. Suomihan kallistuu joka vuosi joka osa-aluuella ja vuokrat vie muutenkin 80% ihmisten tuloista.

Työtä tehdään, että sillä palkalla pärjätään.

Kaverin kannattaisi tehdä niitä huonojakin hommia välillä, sillä monet työnantajat arvostaa ihmistä joka on ottanut niitäkin vastaan ja samalla jatkaa paremman työn etsimistä.

Ja kuten todettua, niin vähänkin pitempään työttömänä olleen käytös alkaa muuttua...

Kyllä niissä työnantajien asenteissa on muutenkin vikaa. Koetappas hakea koulutustasoasi ja kokemustasi vastaavaa huonompaa työtä niin eipä palkata mitä moninaisimmista syistä.

Näin se juurikin on. Itsekin olen yrittänyt hakea vaikka mitä töitä, mutta en kelpaa, kun taustasta löytyy jopa niinkin hurjan korkea koulutus kuin kandidaatin tutkinto (hui, melkein olen väitellyt tohtori!). Työnantajat sanovat tämän ihan suoraan. Yksikin melkein huusi minulle haastattelussa "miksi palkkaisimme sinut, kun et sinä tänne jää!" Kysyin häneltä, miksi edes kutsui haastatteluun, jos ei oikeasti minua halua palkata. Vastaus oli: "Halusin vain kuulla, miksi hait tätä paikkaa, kun sinulla on yliopistotutkinto." Vai niin, eikö tuota olisi voinut kysyä vaikka puhelimessa, eikä kutsua haastatteluun? Luulin tosissani, että minulla oli mahdollisuus kyseiseen paikkaan. Kyseessä oli toimistotyö (arkistoimista, mapittamista, puhtaaksikirjoitusta, yms.). Olisin minä sitä tehnyt. 

Olin ilmeisesti viimeinen, ketä haastattelivat, sillä laittoivat heti saman päivänä paikan uudelleen hakuun. Joko kukaan muukaan hakijoista ei kelvannut, tai kyseinen työ ei kelvannut muille. 

Turhaa siis haukutaan työttömiä siitä, jos eivät "mene töihin tekemään niitä huonoja hommia". 

Vierailija
49/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin, kun en kerran kelpaa kuitenkaan? Ja loma tekee aina hyvää.

Vierailija
50/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Ihmiselle tekee paljon parempaa vetäytyä turhasta työnhausta, kuin hakata päätään seinään päivä toisensa jälkeen. Jos kerran työnantajat sanovat, että työtöntä ei huolita, niin asia on selvä kuin pläkki. 

Vierailija
51/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä luulisi nykyään aikuisen ihmisen osaavan tehdä työtä ilman että pitää kädestä pitäen tulla auttamaan.

Vierailija
52/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin edellisen firman toimarin kitinää kun ei löydy hyviä työntekijöitä. Äijä yritti saada suuren firman huippumyyjää omaan pikkuyritykseensä aloittelijan palkalla. Vinkui ja kitisi kuinka ahneita ihmiset on :D. Lähdin lätkimään tuosta paskafirmasta heti kun löysin paremman paikan. Tuossa firmassa omistajat olivat juuri tuollaisia työttömien solvaajia ja manailivat Suomen korkeita palkkoja. Samaan aikaan vetivät itse miljoonatiliä bisneksillään ja käyttivät härskisti hyväkseen virolaista halpatyövoimaa.

Vaatikaa ihmiset reilua palkkaa älkääkä suostuko mihinkään nollasopimuksiin. Ammattitaidosta täytyy maksaa kunnon korvaus. Kyllä yrittäjätkin osaa tuotteista ja palveluista ottaa kunnon hinnan ja perustelevat kaiken Suomen korkeilla palkoilla vaikka yrityksessä ei edes työskentelisi suomalaisia :).

Tuntuu, että jotkut yrittäjät eivät ole vielä tajunneet, että emme enää elä mitään lama-aikaa, jolloin ihmiset suostuivat peloissaan ottamaan vastaan mitä tahansa työtä pikkukorvauksella. Nyt on nousukausi ja työntekijöille kuuluu antaa reilu siivu kakusta.

Vierailija
53/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä luulisi nykyään aikuisen ihmisen osaavan tehdä työtä ilman että pitää kädestä pitäen tulla auttamaan.

Harva meistä on selvännäkijöitä. Hyvin vaikea tietää mitä työntekijän halutaan tekevän, jos kukaan ei perehdytä.

Vierailija
54/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikin melkein huusi minulle haastattelussa "miksi palkkaisimme sinut, kun et sinä tänne jää!" Kysyin häneltä, miksi edes kutsui haastatteluun, jos ei oikeasti minua halua palkata. Vastaus oli: "Halusin vain kuulla, miksi hait tätä paikkaa, kun sinulla on yliopistotutkinto."

Naurettava näkemys työnantajalta muutenkin, kuin suoraan 50-luvulta. Vai luuleeko joku työnantaja oikeasti, että yksikään työntekijä millään koulutuksella jää sataprosenttisella varmuudella kyseiseen työpaikkaan, kunnes suhdanne heikkenee ja päästään firman puolesta irtisanomaan? Samalla lailla ne merkonomitkin lähtee toisaalle töihin heti, jos paremman paikan löytävät.

Vierailija
55/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni haki kesätöitä eräästä itäsuomalaisesta lörtsyleipomosta. Sinne piti mennä kuudeksi tunniksi näyttämään, onnistuuko lörtsyn teko. Huudettiin, kun ei tiennyt, missä mikäkin tarvike oli. Luonnollisestikaan mitään korvausta ei päivästä saanut, eikä ketään kokelaista valittu. Ilmoitus oli koko kesän mol:issa ja seuraavanakin. Montakohan nuorta sinne höynäytettiin ilmaistöihin?

Vierailija
56/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Malliesimerkki surkeasta pomosta. Ei ihme että aina on pula hyvistä työntekijöistä.

Vierailija
57/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloja ulostuloja pienyrittäjiltä viimeaikoina. Tällaisillako jutuilla ne kuvittelee saavansa ihmisiä töihin? Fatkahan on se, ettei hyvä työnantaja joka maksaa asialliset palkat ja kohtelee työntekijöitä asiallisesti, joudu valittamaan lehdissä miten kaikki on paskaa.

Vierailija
58/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yrittäjähän on tunnettu siitä että huonoina aikoina potkii jengin kortistoon ja sana kulkee, tuonne ei halua kukaan.

Vierailija
59/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli työtarjous kaverilta, mutta joutuisin muuttamaan toiselle puolelle suomea ja eroamaan avomiehestäni.

Vierailija
60/78 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei työ kelpaa? No, totta h...vetissä se ei kelpaa! Ja se on täysin työnanatajan oma vika! Työnantaja X mainostaa työpaikkailmoituksessaan, miten tarjolla on kokoaikainen, vakituinen työ, missä täydet tunnit (37,5h/vko). Kyse on todella pienipalkkaisesta alasta, missä jokainen työtunti on äärimmäisen tärkeä. Sitten työhaastattelussa työnantaja ilmoittaakin yhtäkkiä, että itseasiassa uusille työntekijöille onkin tarjolla työtä vain 15h/vko. Siis mitä v...tua? Sitten ihmetellään, kun kolmekymppisille, perheellisille ihmisille ei kelpaakaan tarjottu työ. Antaisivat tarpeeksi työtunteja, niin alkaisi kummasti työ kelvata. Mutta kun ei, niin ei. Tätähän ei tietenkään työkkärin "tätsyt" ymmärrä. Mutta sama se, ennemmin vaikka ottaa karenssin, kun lähtee töihin jonakin osa-aikaisena "pellenä" 15h/vko. Tästä pahempaa ei voi enää olla muutakuin nollasopimukset. Karenssissa ollaan, ja lisää pukkaa, ei voi mitään.