Paha mieli kaupan kassojen puolesta
Tuollaista mekaanista tuubaa tunnista toiseen ja päivästä toiseen eikä siitä edes makseta kunnolla. Itsellä ainakin menisi mielenterveys. Jos joku teistä tekee tuota työtä, kertokaa miten jaksatte
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon perusmarketin kaupan kassa tienaa kuussa?
Mä tienaan 1100-1600 e kuussa. Siis jää käteen. Joku 2800 on kusetusta tai esimies Lidlissä.
Brutto= palkka ennen veroja ja muita maksuja. Tätä käytetään kun vertaillaan palkkoja, se "käteen jäävä" summa kun vaihtelee kovasti.
Mjaa. Itse kaipaan opiskeluaikojen kassahommia. Siwassa sai olla kassalla, tilittää veikkaukset ja pelikoneet, purkaa kuormaa, tehdä tilauksia, tarkistaa että tavaraa on varastossa (tietokannasta) ja tilata lisää.. Tyhjentää pullokoneen ja jutella leipäkuskille. Päivät lensi.
Nyt istun joo toimistossa hyvällä palkalla. Onhan tässä puolensa mutta ihan eri asia lähteä töistä kotiin niin, että pystyy joka ilta sanoa saaneensaa asioita alusta loppuun tehtyä ja VALMIIKSI. Joka päivä.
Mulla oli 8v työntekijän lisät pk-seudulla, eli noin 16 euroa tunti. Tein usein iltaa (+4,5 euroa/tunti) ja sunnuntaita (2krt palkka). Ihan perustyötä. Palkka oli oikein mukava ja lopussa tuli vielä yötyö lisineen mukaan.
Vuodesta 1994 ollut alalla ja edelleen osa-aikainen työntekijä. Suurin tuntipalkka ja käteen sain viime kuussa 1384,26e. Vuositienestit n 24 000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä paha mieli? Ei kai se "mekaaninen tuuba" ole sen mekaanisempaa tuubaa kuin jossain tehtaan liukuhihnatyössä, ja tuskin mikään normi duunarityö on hirveän hohdokasta.
Ja toki isossa kaupassa voi olla ihan kassatyöntekijät erikseen, mutta pienemmissä kaupoissa se kassatyö on vain yksi osa.
Joku kyseli tuolla, että paljonko voi tienata. Riippuu tuntipalkalla tehtävässä työssä ihan työn määrästä, esim. Omat viime vuoden tuloni olivat jotain 34000€. Töitä tein ihan täydet tunnit, en juurikaan iltoja enkä viikonloppuja, toki itselläni oli esimieslisä ja tietty päällikön lomien tuurauskorvaukset jne. Joten niillä tuli jo aika paljon, että ei oikein voi verrata esim. 10 viikkotunnin sopparilla työskentelevään.
Kaupan kassoihin törmään päivittäin oikeassa elämässä, tehtaan liukuhihnatyötä olen nähnyt vain Aku Ankassa ja Henry Ford -dokumentissa. En tiedä onko se muu osa eli ilmeisesti esim. hyllyttäminen sen mielekkäämpää
Itse pidin myös ihan hyllytystyöstäkin, mukavaa puuhaa, jossa sai olla liikkeellä eikä töröttää paikoillaan. Sitten tietenkin tilitykset ja muut toimistohommat veivät päivästä omat tuntinsa, varsinaista kassatyötä oli aika vähän, ellei sitten ollut nimenomaan kassavuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta 1994 ollut alalla ja edelleen osa-aikainen työntekijä. Suurin tuntipalkka ja käteen sain viime kuussa 1384,26e. Vuositienestit n 24 000e.
Ei ole mahdollista. Täysillä tunneilla rehellisellä työnantajalla ainakaan. Katsopa kaupan alan tes. Jos sinulla on "suurin palkka" niin saat sitä tällä hetkellä puolet vähemmän kuin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Täysillä tunneilla rehellisellä työnantajalla ainakaan. Katsopa kaupan alan tes. Jos sinulla on "suurin palkka" niin saat sitä tällä hetkellä puolet vähemmän kuin pitäisi.
Mutta hänhän sanoi olevansa osa-aikainen, joten ihan mahdollista nuo tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OSA-AIKAINEN!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoit vastaajalle joka kertoi tekevänsä _osa- aikaista_ työtä.
Sinänsä hänen kommenttinsa oli ihan hyödytön, se osa- aikaisuus kun voi tarkoittaa mitä vain sopimustuntimäärää alle kokoaikatyön, eli noihin vastauksiin voisi lisätä ne keskimääräiset viikkotyötunnit, jos haluaa antaa palkan suuruuteen jotain vertailupohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoit vastaajalle joka kertoi tekevänsä _osa- aikaista_ työtä.
Sinänsä hänen kommenttinsa oli ihan hyödytön, se osa- aikaisuus kun voi tarkoittaa mitä vain sopimustuntimäärää alle kokoaikatyön, eli noihin vastauksiin voisi lisätä ne keskimääräiset viikkotyötunnit, jos haluaa antaa palkan suuruuteen jotain vertailupohjaa.
25h/vko
Olin töissä Citarissa pk-seudulla. Ei se ole ihmisen hommaa olla siinä kassalla koneenjatkeena. Viikossa muutaman tunnin sai olla aamuvuorossa osastolla tavaranpurussa, mutta muuten nököttää kassalla. Pidemmän päälle se käy selän päälle ja ne jotka ovat sitä hommaa tehneet vuosia niin heillä alkaa hajota selkä ja ranteet kun saa lätkyttää samalla liikkeellä tavaraa lukijan ohi.
Olisi sitä ehkä jaksanut pidempään jos olisi päässyt osastolle niin, että olisi voinut tehdä joitain muutakin kuin vain istua kassalla. Palkka ja edut olivat ok, mutta pomo oli m*lkku ja en pitänyt siitä minuutilleen vahtaamisesta. Jos halusi vessaan piti soittaa infoon, että joku tulee kassalle tuuraamaan että pääsee ihminen tarpeilleen. Kun oli kahvitauko kestänyt 5 minuuttia pidempään tultiin kysymään, että miksi näin. Leimauslaite on sijoitettu niin, että on pakko leimata hallin toisessa päässä, sitten käveltävä koko megahallin halki ennen kuin pääsee taukotiloihin ja siinä matkalla asiakas oli tullut kysymään jotain, jossa neuvoin ja ajattelin, että tämä neuvominen ei ole pois tauostani. Kun kauppa on kiinni esimiehet hirveellä tohinalla hoputtavat ja "auttavat" kassojen (käytännössä pullokuittien) laskussa, että saadaan väki äkkiä pihalle ettei vaan tarvitse maksaa ylitöistä.
Olin opintojen aikana yhden kesän töissä ison kaupan kassalla ja siitä jäi kyllä todella huono fiilis. Olen sosiaalinen, mutta herkkä ihminen. Työssä mielestäni parasta oli ihmisten kanssa juttelu ja ihmisten tapaaminen. Harmi vaan, että todella todella moni ihminen piti kassaa myöskin vihansa purkamisen kohteena ja suoranaisena sylkykuppina. Huutoa ja valitusta asioista, joille minä en voinut mitään. Olin tosi yllättynyt miten töykeitä ja inhottavia ihmiset voivat toisilleen olla. Samoin työyhteisön sisällä oli ikävä ilmapiiri, työkavereita kytättiin ja kaikesta mahdollisesta juoruttiin esimiehelle. Tauot olivat lyhyitä ja minuutintarkkoja, ja osa työkavereista myös kyttäsin muiden taukojen pituuksia. Olin todella helpottunut kun tuo 3 kk oli ohi.
En ole koskaan törmännyt vastaavaan, siis siihen millaista ahdistusta töissä oleminen aiheutti. Olen tehnyt monena kesänä ja muutenkin opintojen ohella muun muassa erilaista siivoustyötä virastoissa, vanhainkodeissa, ikkunanpesua, vanhusten vessojen peruspesua, ym. Silti ainoa työpaikka mistä on jäänyt ikävät muistot ja mihin en koskaan halunnut uudelleen, oli kaupan kassalla työskentely.
Työttömät, kouluttamattomat ja pienipalkkaiset yksinhuoltajat ja , yhteiskunnan tukia nostavat palstamammat löysivät ammattikunnan, jota kohtaan voivat tuntea ylemmyttä. Onko viikkonne nyt pelastettu?
Itse tein opiskeluaikoina erään viraston lähellä kassahommia. Kun siirryin virastoon, oli sekä alaisina että esimiehinä asiakkaita. Hauskaa oli ja joillekin myös iso herätys, miten ihmisiä kannattaa kohdella.
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt samaa.
Itse en ainakaan jaksaisi tuollaista missä tauotkin kellotetaan minuutilleen ja et voi kännykkää edes selata.
Eilen kun kävin kaupassa niin siinä oli kassalla juuri vuoronvaihto meneillään ja se toinen sanoi toiselle että "tulit 7 minuuttia myöhässä", kivaa kyttäämistä.
Meanwhile itse otan todella rennosti toimistotyössä yksin omassa huoneessani ja olen täälläkin palstalla.
En ole kaupassa töissä, mutta siellä varmaan sama systeemi, kun meilläkin. Mulle on huomautettu jopa 3min myöhästymisestä(tosin muutaman kerran huomioitiin myös, jos tulin tauolta etuajassa). Se johtuu siitä, että tauon aikana työpisteen hoitaa tauottaja, ja jos sä olet sen 7min myöhässä, seuraavan tauotettavan tauko viivästyy sen 7min. Ja jos sekin tulee myöhässä, ja sitäseuraava, niin taukorinki venyy ja venyy. Kännykkää saa selata tauolla, ei työpisteellä!
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt samaa.
Itse en ainakaan jaksaisi tuollaista missä tauotkin kellotetaan minuutilleen ja et voi kännykkää edes selata.
Eilen kun kävin kaupassa niin siinä oli kassalla juuri vuoronvaihto meneillään ja se toinen sanoi toiselle että "tulit 7 minuuttia myöhässä", kivaa kyttäämistä.
Meanwhile itse otan todella rennosti toimistotyössä yksin omassa huoneessani ja olen täälläkin palstalla.
Ei kai tuo nyt liity mitenkään juuri kaupan työhön? Vaan ihan yleisesti vuorotyöhön - jos ei sitä työpistettä voi jättää yksin niin oma esim. kotiinlähtö on ihan kiinni siitä tuleeko seuraava vuorolainen heti kun hänen vuoronsa alkaa vai epämääräisen ajan myöhässä. Suurin osa nyt ei varmaan muutamasta minuutista nyt ihan herneitä nokkaan vedä, ellei kyseisellä tyypillä ole useinkin tapana laahautua paikalle vähän myöhässä tai sitten jos vuoronsa päättävällä on jotain pakollista aikataulutettua tekemistä töiden jälkeen jne.
Jotkut nauttivat nimenomaan siitä mekaanisesta tuubasta ja toistotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että työ ei ole vain kassalla istumista. Enkä pidä 2800 e/kk bruttopalkkaa kovin huonona.
Kuinka paljon teet överiä ja viikonloppuja? Oletko ihan perustyöntekijä vai onko sulla esimieshommia?
Ihan perustyöntekijä, joka tekee ilta- ja viikonlopputyötä.
En nyt tiedä onko 2800e kovin hyvä korvaus siitä, että on illat ja viikonloput töissä
Eipä näy tuollaisia summia tilipussissa kovinkaan usein. Terv. Iltoja ja viikonloppuja tekevä hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Suako ei yhtään vit*ttaisi, jos et pääsisi ajoissa kotiisi? Sovitut ylityöt eri juttu.
Kaupan alalla ilta- ja viikonloppulisät ovat työn vaativuuteen nähden erinomaiset, ja kun saa kokoaikaisen sopimuksen niin pääsee kyllä noihin ansioihin, mun viime vuoden brutto oli 33000e, tässä tosin lomat mukana. Kun aukioloajat vapautuivat niin tarjolla on paljon juuri iltaa ja viikonloppua, itse teen pääasiassa näitä (pl. lkisääteiset vkl- vapaat vuosittain).