Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käyttäytyä luontevasti syömishäiriöisen ruokapöydässä?

Vierailija
03.09.2018 |

Miten pitäisi käyttäytyä syömishäiriöisen ruokapöydässä, jossa muille ruokaa tuputetaan, mutta järjestäjä itse korostaa moneen otteeseen olevansa niin pieniruokainen ettei pysty syömään muutamaa viinirypälettä enempää? Miten tällaisessa seurassa pystyy olemaan vaivaantumatta?

Alkaa ahdistaa, kun muille ruokaa tuputetaan tyyliin, että voittehan te nyt syödä kunnolla ja ottaa lisää, ottakaa nyt vielä! Ja samaan aikaan korostetaan miten itse täyttyi jo yhdestä hapankorpusta eikä enää pysty syömään mitään. Miten tällaiseen käytökseen oikein pitäisi reagoida?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee mieli lisää ruokaa, ottaa lisää ruokaa. Jos ei tee, niin valittelee sit kuinka täynnä on myös.

Vierailija
2/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotko sä aina kaikki asiat kahteen kertaan? Kahteen kertaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee mieli lisää ruokaa, ottaa lisää ruokaa. Jos ei tee, niin valittelee sit kuinka täynnä on myös.

Miten ahdistavaan tunnelmaan pitäisi reagoida? Pöydän ääressä oleminen tuntuu kamalalta.

Vierailija
4/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhmaamalla voi reagoida. Toteaa vaan: "Mä otan lisää, jos säkin otat".

Vierailija
5/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän syömishäiriöinen kutsu ketään ruokavieraita luokseen syömään. Ruuan ostaminen ja valmistaminen on hänelle mahdotonta.

Vierailija
6/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuputtaminen olisi vaivaannuttavampaa jos niin tapahtuu syömmishäiriöisen pöydässä kuin jos se tapahtuu ei syömishäiriöisen tekemänä?

Vierailija
7/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ahdistavaan tunnelmaan pitäisi reagoida? Pöydän ääressä oleminen tuntuu kamalalta.

Poistut pöydästä?

Vierailija
8/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän syömishäiriöinen kutsu ketään ruokavieraita luokseen syömään. Ruuan ostaminen ja valmistaminen on hänelle mahdotonta.

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
9/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistut pöydästä?

Tilanteessa on aika voimakas sosiaalinen paine pysyä pöydän ääressä.

Vierailija
10/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä oikein voi muuta kuin yrittää käyttäytyä normaalisti ja näyttää rennolta vaikka ahdistaisi. Jos tunnelma on inhottava, kannattaa miettiä tahtooko enää jatkossa syödä yhdessä vai voisiko toista tavata muissa merkeissä. Ikävä tilanne kieltämättä. Itsellänikin oli joskus anoreksiasta kärsivä tuttu joka tyrkytti kaikista kermaisimpia ja rasvaisimpia leivoksia kylässä käydessä, muttei itse syönyt mitään. Tuntui suoraan sanottuna siltä että tämä tuttu yritti lihottaa vieraitaan ja sai siitä jotakin tyydytystä kun näki muiden mussuttavan itsensä sijaan. Naisparka.

Vierailija
11/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuputtaminen olisi vaivaannuttavampaa jos niin tapahtuu syömmishäiriöisen pöydässä kuin jos se tapahtuu ei syömishäiriöisen tekemänä?

Koska tuputtamisen lisäksi hämmentävät myös syömishäiriöisen puheet omasta vähäisestä syömisestään. Aiheella suorastaan ylpeillään.

Vierailija
12/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikuisen ihmisen pitää pystyä uhmaamaan myös voimakasta sosiaalista painetta. Kyse voi olla myös siitä että tuputtaja haluaa hallita muita tuputtamalla. Ja esiintyä itse "parempana", kun ei kykene olemaan sellainen possu kuin muut, heikot ihmiset ovat.

Vierailija
13/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tuputtamisen lisäksi hämmentävät myös syömishäiriöisen puheet omasta vähäisestä syömisestään. Aiheella suorastaan ylpeillään.

Ne puheet menisi tossa tilanteessa varmasti toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Todennäköisesti myös poistuisin pöydästä jos tilanne on totaalisen ahdistava johtuisi se syömishäiriöisen puheista tai jostakin muusta.

Vierailija
14/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikuisen ihmisen pitää pystyä uhmaamaan myös voimakasta sosiaalista painetta. Kyse voi olla myös siitä että tuputtaja haluaa hallita muita tuputtamalla. Ja esiintyä itse "parempana", kun ei kykene olemaan sellainen possu kuin muut, heikot ihmiset ovat.

Minusta on epäkohteliasta koko ajan puhua omasta syömisestään. Nämä vierailut sukulaisen luokse ovat haastavia.

Vierailija
15/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistut pöydästä?

Yksi ihminen ei minun kohdallani sitä saisi aikaa ja jos pöydässä on muita keskittyisin keskustelemaan heidän kanssa ja jättäisin tuputtajan huomiotta.

Vierailija
16/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VVVVÄÄÄÄRRIIIINNN!!!

Ainakin  anorektikko nauttii kokkaamisesta, leipomisesta, uppoutuu keittokirjoihin ja rakastaa syöttää muita!  Bulimikoista ja ahmimishäiriöisitä en tiedä.

Olen itse pitkän linjan anorektikko, kiikun-kaakun kuivilla nyt, ja pahimpina aikoina pakastimestani löytyi kakkuja, mitä monimutkaisimpia ruokia ja innolla syötin niitä muille. Nautin katsella toisten syömistä, itse kammosin ruokaa kuin ruttoa. Ja se kauhu oli paniikinomaista, olisin hypännyt katolta tai parvekkeelta tai ikkunasta jos mina olisi yritetty pakottaa syömään.  

Mitä samassa pöydässä syömiseen tulee, anna toisen pirkkiä ruokaansa. Keskity omaasi ja pidä keskustelu muissa aiheissa.  Et ainakaan edesauta hänen toipumistaan painostamalla tai pakottamalla, päin vastoin. Teet suurta tuhoa. 

Vierailija
17/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistut pöydästä?

Yksi ihminen ei minun kohdallani sitä saisi aikaa ja jos pöydässä on muita keskittyisin keskustelemaan heidän kanssa ja jättäisin tuputtajan huomiotta.

Nämä muut ihmiset ovat todella hiljaisia.

Vierailija
18/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VVVVÄÄÄÄRRIIIINNN!!!

Ainakin  anorektikko nauttii kokkaamisesta, leipomisesta, uppoutuu keittokirjoihin ja rakastaa syöttää muita!  Bulimikoista ja ahmimishäiriöisitä en tiedä.

Olen itse pitkän linjan anorektikko, kiikun-kaakun kuivilla nyt, ja pahimpina aikoina pakastimestani löytyi kakkuja, mitä monimutkaisimpia ruokia ja innolla syötin niitä muille. Nautin katsella toisten syömistä, itse kammosin ruokaa kuin ruttoa. Ja se kauhu oli paniikinomaista, olisin hypännyt katolta tai parvekkeelta tai ikkunasta jos mina olisi yritetty pakottaa syömään.  

Mitä samassa pöydässä syömiseen tulee, anna toisen pirkkiä ruokaansa. Keskity omaasi ja pidä keskustelu muissa aiheissa.  Et ainakaan edesauta hänen toipumistaan painostamalla tai pakottamalla, päin vastoin. Teet suurta tuhoa. 

Minulla on puheiden takia paha ja ahdistunut olo. Koen tilanteen vaikeaksi.

Vierailija
19/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieman sama kun esimerkiksi menen grillijuhliin mutta siellä suurin osa syökin hirvittävästi lihaa ja itse siinä koittaa sitten käyttäytyä normaalisti

Vierailija
20/28 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen korostaa kuinka ei voi syödä paria viinirypäleitä enempää, siihen voi tarttua. Sanoa vaikka että ihanko totta? Ei kuulosta normaalilta. Pitäisiköhän sun käydä lääkärissä ?

Tai sitten voi kieltäytyä itsekin syömästä. Närppii vähän jotain ja sanoo ettei nyt jaksa enempää. Tai vaihtoehtoisesti syö hyvällä halulla ja jättää syömishäiriöisen ongelman hänen omaksi ongelmakseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan