Miksi ihmiset luulevat kasvissyöjien haluavan syödä mausteetonta ruokaa?
Olen kasvissyöjä olen tänään ollut auttamassa muutossa. Tilasimme pizzat ja minä pyysin itselleni kasvispizzaa sen enempää netissä olevaan listaan perehtymättä. Tässä pizzassa ei maistu mikään muu kuin valkoinen vehnäjauho ja juusto. Täytteenä on tomaattipyree, punasipulirenkaat ja paloiteltu tomaatti.
Olisin varmaan saanut erikseen tilaamalla valkosipulia, pippuria, oliiveja ja ehkä myös yrttejä tähän pizzaan.
Kotonakin saan parempaa pizzaa kun hauduttelen kastikkeen Muttista, oreganosta, basilikasta, valkosipulista ja pippurista. Taikinan teen ohjeiden mukaan mahdollisimman ohueksi ja teen yleensä uunipellillisen pizzaa. Laitan taikinan päälle Muttista haudutetun kastikkeen (se tiivistyy kauan haudutettuna pyreen paksuiseksi), puolitettuna oliiveja, puolitettuna minitomaatteja, punasipulisuikaleita ja kevyesti juustoa päälle. Valmiin pizzan päälle lisään vielä basilikanlehtiä.
Nyt palan mautonta pizzaa syötyäni luovutan loput pizzasta muille. Hekään eivät osaa vastata siihen miksi kasvissyöjien kuvitellaam haluavan maustamatonta ruokaa. Olen törmännyt maustamattoman kasvisruokiin monissa eri paikoissa ympäri Suomen.
Teen itse kotona paljon ruokaa enkä todellakaan pelkää ruoan maustamista. Onko vika minussa vaiko kasvisruokien myyjissä jos maustamattomuus on jonkinlainen normi alalla?
Kommentit (35)
Kuka tilaa mitään ilman että katsoo mitä se sisältää? Vegepizza on käsitteenä hyvin laaja, luulisi sinunkin ymmärtävän sen.
Laita Ananas tai Bananas pitsaan, niin johan maistuu!
Tomaattissa on se pieni ongelma että sen parempi maku mitä vähemmän keitellään. Olen sen verran tehnyt omista tomaateista kastikkeita että olen tämän havainnut.
Pakko kuitenkin sivellä keittämällä tiivistettyä tomaattisosetta pizzanpohjaan. Sitten jos täytteeksi laittaa niin valutettuja (vähintäänkin) tomaatteja isoja paloja ( ei laajoja siivuja koska kastelee pizzan pintaa) että nestettä haihduttavaa pintaa on mahdollisimman paljon.
Kasvispizza ei ole mauton. Esim. jotkut sanovat ettei kesäkurpitsa maistu miltään. Tämä ei pidä paikkaansa. Kesäkurpitsassa on oma herkullinen mieto makunsa. Kaikilla kasviksilla on oma makunsa. Esim. porkkanalla on vahva maku. Samoin tomaatilla.
Elikkä jos esittää että kasvispizza on mauton niin silloin ei ymmärrä kasviksia ollenkaan. Parempi siirtyä lihaan ja kalaan.
Vierailija kirjoitti:
Tomaattissa on se pieni ongelma että sen parempi maku mitä vähemmän keitellään. Olen sen verran tehnyt omista tomaateista kastikkeita että olen tämän havainnut.
Pakko kuitenkin sivellä keittämällä tiivistettyä tomaattisosetta pizzanpohjaan. Sitten jos täytteeksi laittaa niin valutettuja (vähintäänkin) tomaatteja isoja paloja ( ei laajoja siivuja koska kastelee pizzan pintaa) että nestettä haihduttavaa pintaa on mahdollisimman paljon.
Kasvispizza ei ole mauton. Esim. jotkut sanovat ettei kesäkurpitsa maistu miltään. Tämä ei pidä paikkaansa. Kesäkurpitsassa on oma herkullinen mieto makunsa. Kaikilla kasviksilla on oma makunsa. Esim. porkkanalla on vahva maku. Samoin tomaatilla.
Elikkä jos esittää että kasvispizza on mauton niin silloin ei ymmärrä kasviksia ollenkaan. Parempi siirtyä lihaan ja kalaan.
No kyllä se voi olla, mutta ei tietenkään aina ole. Eihän mauttomalla ruualla tarkoitetakaan ettei makua olisi kirjaimellisesti ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis kasvisruoka mitä oot syönyt muualla kuin kotona, ollut aina maustamatonta?
Kovin mautonta on ollut joka paikassa. Olen ollut väärissä paikoissa syömässä. Nyt parhaat paikat kehiin tulevaisuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Luulostaa yhtä oudolta kuin se, että gluteenitonta ruokaa yritetään väkisin tehdä kasvisruuaksi. Olen lihansyöjä, allerginen monille kasviksille, enkä ole valinnut keliakiaa vapaaehtoisesti.
Ilmeisesti on innovoitu kahdelle asiakasryhmille sopivaa annosta? Nacho plate on gluteeniton ja herkullinen kasvisruoka.
Miksi kasvissyöjät itkevät aina kaikesta? Miksi olette nalkuttavia kiukkupusseja?
Kaikki syököön niin kuin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut vilkaista listaa? Pizzerioissa on vaikka mitä kasvistäytevaihtoehtoja, mistä saa rakennettua valintansa mukaan joko maukkaan tai aneemisen tuotoksen. Ja mausteet, ml. valkosipuli yleensä valitaan itse jos ne halutaan.
Oli hiki ja kiire saada urakka valmiiksi. Ei ollut aikaa jäädä hifistelemään ja tilasin listan kasvispizzaa sellaisenaan. Söin neljäsosan. Nyt on armoton närästys raa’an sipulin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin tasokas paikka muutenkaan, jos pizzan päälle laitetaan tomaattipyrettä. Mahtoiko muidenkaan pizzat maistua juuri miltään?
Eivät muutkaan kehuneet omiaan mutta söivät nälkäänsä.
Suomessa nyt on yleistä että joko ruoka on maustettu liikaa tai sitten liian vähän mitään keskitietä ei ole. Maustamisen salat hallinnassa, se paljastaa hyvän ravintolan. Pizzeriassa ei yleensä tarjoilla maustettua ellet tajua tilata ja maksaa lisää sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kasvissyöjät itkevät aina kaikesta? Miksi olette nalkuttavia kiukkupusseja?
Kaikki syököön niin kuin huvittaa.
Onko tämä nyt itkua ja nalkutusta jos kerron havainnostani, jonka olen vuosien aikana tehnyt ravintoloissa ja muissa julkisissa syömäpaikoissa?
Tällä foorumilla on tuhansia aloituksia ihan tavallisista miehistä, joilla on ihan tavallisten ihmisten ominaisuuksia. Miksi niitä aloituksia ei haukuta nalkutukseksi ja kiukutteluksi?
Btw: et sinäkään vaikuta kovin rakentavahenkiseltä persoonalta. Pikemminkin vaikuttaa siltä, että etsit täältä riitelykumppania. Miksi luet kasvisruokaketjua jos kasvissyöjät selvästi ärsyttävät sinua? Minä kimppaan kaikki ketjut, jotka eivät kosketa millään tavoin elämääni.
En tiedä missä asut, mutta ei täällä Helsingissä mielestäni ainakaan ole tuollaisesta ongelmasta puhettakaan. Maukasta kasvisruokaa saa mielettömän monista paikoista.
Tulee tästä keskustelusta mieleen perhetuttu, joka halusi tarjota minulle ja kasvissyöjäsiskolleni jotain ruokaa. No mietti että mitä ihmettä kasvissyöjät voivat syödä, osti sitten riisikakkuja. Oli huvittava hetki, kun äitini totesi että kaikki lihaton, kalaton ja kanaton menee...
Kyllä minä olen aina saanut kaikista karvakäsipizzerioistakin hyvää kasvispizzaa, yleensä otan fantasian tai katson listalta mikä valmiskasvispizza kuulostaa hyvältä, enkä vain pyydä että "joku kasvispizza" ja sitten valita kun ei ollut mieleinen :D oregano ja valkosipuli pitää muistaa mainita erikseen jos ne haluaa.