Mikä AIKUISIA ihmisiä vaivaa, kun pitää kysyä niin kummallisia kysymyksiä muiden lasten ulkonäöstä?
Minulla on siis kaksi lasta, molemmat saman miehen (aviomieheni) kanssa. Sekä minulta että mieheltäni löytyy "monikansallista" taustaa, ja se näkyy lastemme ulkonäössä. Toinen on vaaleaihoinen, mutta tummatukkainen ja ruskeasilmäinen, eli näyttää selvästi minun ja mieheni biologiselta lapselta. Toisella taas on mustat, todella kiharat hiukset, selvästi kantasuomalaista tummempi iho ja vihreät silmät, melko eksoottisen näköinen siis. Hänestä varsinkin kysytään sellaisia kysymyksiä, että onko sama isä, onko adoptoitu, olenko pettänyt miestäni yms. Ihan aikuisilta, jopa tuntemattomilta ihmisiltä! Mietin, että kellä on edes pokkaa kysyä "oletko pettänyt miestäsi" tms, ja nuo adoptiokysymykset ja isäkysymykset ovat myöskin mielestäni sellaisia, ettei niitä ole kohteliasta kysyä.
Tänään taas leikkipuistossa sain kuulla, että onko tuo toinen adoptoitu, onko oma lapseni yms. Ihan vieraalta mammalta! Alkaa pikkuhiljaa mennä hermo, siksi avautuminen.
Kommentit (35)
Näkeekö sinusta ja miehestäsi mitenkään, että olette ulkomaalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö sinusta ja miehestäsi mitenkään, että olette ulkomaalaisia?
Minusta ulkomaalaistaustan voi varmaankin päätellä kasvonpiirteistä (sen lisäksi minulla on myös mustat hiukset ja tummat silmät, mutta ne löytyvät osalta suomalaisistakin), mies voisi jollain tapaa mennä läpi tummasta suomalaisesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat uteliaita. Miettikääpäs jotain Italiaa, siellä tuollainen käytös on aivan arkipäivää, kun taas meillä sitä pidetään tungettelevana. Aina valitetaan, ettei suomalaiset ota kontaktia...
No ei todellakaan ole arkipäivää ja hyväksyttävää tai sitten seurustelet sivistysmättömien piirissä. On eri asia ihastella söpöjä lapsia kuin kysyä typeriä kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt kyselee tyhmiä ylipäätäänkin. Kerran kun kouluasioissa selvisi, että olen yksinhuoltaja, vieras mamma alkoi tivaamaan onko lapseni yhdenillanjutusta :o
Juuri tällaista käytöstä en ymmärrä. Minut on ainakin kasvatettu niin, että omaan käytöstavat, enkä kysele muiden ihmisten tai heidän lastensa yksityisasioita.
Ap
Sinä oletkin parempi ihminen kuin muut.
En ole, omaan vain käytöstavat, jotka suurimmalla osalla ihmisistä on. Sitten on välillä näitä poikkeuksia, joiden ajatustenjuoksua en voi mitenkään ymmärtää.
Ap
Ei, kyllä sinä olet parempi.
Suomalaiset kokevat, että saavat kysyä ihan mitä tahansa muilta kuin kantasuomalaisilta. Kun patikymmentä vuotta sitten avioiduin eurooppalaisen miehen kanssa ja jos asia tuli jonkun hyvän päivän tutun tieto, niin heti kysyttiin yksityielämän tietoja, jopa sitä onko hyvä sängyssä ja onko uskollinen. Haloo, kenellä tulisi mieleen kutsua tällaista tuttujen miehistä. Minä en kysy edes puolisoiden ammatteja. Kyselijät ovat laidasta laitaan, koulutettuja mukana myös. Tunsi olevansa Seiska-lehden haastattelussa usein. Onneksi on vanhentumisen myötä kyselyt lopunet.
Vierailija kirjoitti:
kysytään sellaisia kysymyksiä, että onko sama isä, onko adoptoitu, olenko pettänyt miestäni yms.
Mielestäni adoptiokysymys ei ole röyhkeä. Miksi olisi? Onko sinun mielestäsi adoptio jotenkin hävettävä tai piilotettava asia? Joku kysyjähän saattaa vaikka itse ajatella adoptoimista, ja on siksi kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs pamputatte jonkun mobutun kanssa. Oma vika.
Minä taidan kylläkin olla se eksoottisempi meistä kahdesta (minusta ja miehestäni siis), kun oma sukuni tulee Kaakkois- ja Etelä-Aasiasta ja mieheni suku on Lähi-idästä mutta näyttää eurooppalaiselta kuin mikä.
Ap
Miksi mies lähi-idästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan kylläkin olla se eksoottisempi meistä kahdesta (minusta ja miehestäni siis), kun oma sukuni tulee Kaakkois- ja Etelä-Aasiasta ja mieheni suku on Lähi-idästä mutta näyttää eurooppalaiselta kuin mikä.
Ap
No jos lapsilla on noin erikoinen etninen tausta niin en ihmettele että kysellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi mies lähi-idästä?
Joidenkin on pakko tyytyä vähempään.
Mut mieti brittikaksosia, joista toinen on tummaihonen kiharilla mustilla hiuksilla ja toinen vaaleaihonen punasilla hiuksilla. Kukaan ei koskaan usko niitä kaksosiksi ja varmasti kyselllään paljon niin heiltä kun vanhemmilta.
Ystäväni kokee samaa. Kalpea, punertavahiuksinen ja vihreäsilmäinen, miehensä on intiasta ja kaksoispojilla tummanruskeat hiukset, ruskeat silmät ja isäänsä vaaleampi mutta äitiänsä tummempi iho, kun ystäväni on jossain kaksin poikien kanssa oletetaan että adoptoituja, hoitolapsia tms.
Minun mieheni ei ihmetellyt mitään vaikka sain tummaihoiset kolmoset ja olemme molemmat valkoihoisia.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni ei ihmetellyt mitään vaikka sain tummaihoiset kolmoset ja olemme molemmat valkoihoisia.
Se johtuu siitä että miehesi on mielikuvituksen tuotetta.
No onko ollut pakko tehdä sellaisia lapsia, jotka näyttävät muiden silmissä kummallisilta? Kummallisen näköiset ja kummallisesti käyttäytyvät ihmiset herättävät aina ihmetystä ja heitä syrjitään koska se kuuluu ihmisluontoon. Eivät eläimetkään pidä erikoisen näköisestä tai eri tavalla käyttäytyvästä lajitoverista vaikka olisivat sosiaalisia eläimiä. Päinvastoin ne tappavat tai ajavat pois erilaisen lajitoverin.
Kai ne haluu tietää ootko sinä niitä afrikan safarin seikkailijoita, suomipassi irakilaiselle, turkin lomailija tms jotta voivat katsoa nenänvarttaan alas.
Muutaman kerran noi ton tyyliset muijat ovat tulleet v ttuilemaan mulle ihan vaan sen takia että olen suomalainen mies. Siis ihan tyhjästä kertomaan miten paljon parempia ulkkarimiehet ovat. Miten en itse löytäisi kumppania joka on yhtä hyvä kun heillä. Tai muita mt-vikaisia juttuja.
Nyt sitten myöhemmin kun ovat takuulla päätyneet väripaletti laumalle yksinhuoltajiksi olisi kyllä mukava törmätä heihin ja v ttuilla takaisin.