Martina juoksi eilen 10 km katujuoksussa huippuajan, alle 50min!
Kommentit (44)
En tiedä, kuka on Martina, mutta näin juoksun harrastajana kommentoin. Kyllä tuo on harrastelijakuntoilijalle oikein hyvä tulos, vaikka se ei huippu-urheilijalle tai tosissaan kilpailuihin treenaavalle kuntoilijallekaan ole tulos eikä mikään. Jokainen Cooperin testin juossut voi miettiä, että tuo tarkoittaa yli 2400 metrin Cooperin testin tulosta. Niitä testejä pitää vain juosta tätä vauhtia yli neljä peräkkäin ilman taukoa.
Ja niille, jotka puhuvat omasta tunnin tai vähän sen alle olevasta kympin tuloksesta: on aivan olennainen ero, juokseeko kympin tuntiin vai 50 minuuttiin. Minäkin pystyn juoksemaan kympin 60 minuuttiin kevyesti niin, että en juurikaan hengästy. Sen sijaan jo kymppi 55 minuuttiin vaatii panostamista täysillä ja olen sen jälkeen aika sippi.
Yksi juttu on sitten se, oliko reitti oikeasti 10 km vai alimittainen. Kuvittelisin, että mainitussa juoksutapahtumassa reitti oli täsmällisesti mitattu. Sen sijaan esim. Naisten Kympissä "kymppi" on ollut joinakin vuosina alle 9,5 km, jolloin toki tuloskin on selvästi parempi kuin mitä se olisi täysimittaisella kympillä.
N53
Kyllä saa melko luja vauhti olla maastossa että tuohon pystyy poislukien tietty jokainenavmamma
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kuka on Martina, mutta näin juoksun harrastajana kommentoin. Kyllä tuo on harrastelijakuntoilijalle oikein hyvä tulos, vaikka se ei huippu-urheilijalle tai tosissaan kilpailuihin treenaavalle kuntoilijallekaan ole tulos eikä mikään. Jokainen Cooperin testin juossut voi miettiä, että tuo tarkoittaa yli 2400 metrin Cooperin testin tulosta. Niitä testejä pitää vain juosta tätä vauhtia yli neljä peräkkäin ilman taukoa.
Ja niille, jotka puhuvat omasta tunnin tai vähän sen alle olevasta kympin tuloksesta: on aivan olennainen ero, juokseeko kympin tuntiin vai 50 minuuttiin. Minäkin pystyn juoksemaan kympin 60 minuuttiin kevyesti niin, että en juurikaan hengästy. Sen sijaan jo kymppi 55 minuuttiin vaatii panostamista täysillä ja olen sen jälkeen aika sippi.
Yksi juttu on sitten se, oliko reitti oikeasti 10 km vai alimittainen. Kuvittelisin, että mainitussa juoksutapahtumassa reitti oli täsmällisesti mitattu. Sen sijaan esim. Naisten Kympissä "kymppi" on ollut joinakin vuosina alle 9,5 km, jolloin toki tuloskin on selvästi parempi kuin mitä se olisi täysimittaisella kympillä.
N53
Mä tuijottaisin harrastelija-juoksijana lähinnä omaa kehitystä. Itse juoksin ennen sen 10 km matkan 1 h 20 min - 1h 30 min aikaan, nykyään hitusen alle tunnissa. En vertaa omaa suoritusta huippu-urheilijan suoritukseen, sen verran olen kuitenkin eri sarjassa. Sekin vaikuttaa, juokseeko tasaisella asvaltilla vai mäkisessä maastossa. Mä juoksen metsäteitä pitkin, reitillä mäkiä ja mutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen läski ja halutessani juoksen ylämäkimaastossa 10 km tuntiin. Haha, Martina-raiska.
Mielummin olisin hoikka vaikkei juoksu sujuiskaan. Että en nyt sinuna lähtis kellekkään lällättelemään.
Mieluimmin olisit huonokuntoinen..? Okeiii...
Hieno aika, varsinkin ikä huomioiden. Eikö hän ole jo kolmekymppinen?
Hieno aika, varsinkin ikä huomioiden. Eikö hän ole jo kolmekymppinen?
Vierailija kirjoitti:
Tehkääpä perässä, av-mammat!
Mun aika kympillä on 39:16 ja maratonin vetäisin Tukholmassa alle kolmeen tuntiin. Teepä sinä perässä!
No ei todellakaan ole mikään huippuaika! :O Itse juoksen 10km 55-60 min, enkä pidä sitä mitenkään kovana suorituksena, etenkin kun en ole treenannut kunnolla vuosiin ja olen aika rapakunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksiko paljan jaloin niinkuin miesten perässä?
Pitäiskö sinunkin vähän treenata? Ai mutta joo, eipä se auta, fiksuutta joko on tai ei.
Martiina, hänestä oikein pursuaa fiksuus!
On kontalaan miesten vessassa eli ei. Martiina on fiksu joka paikassa, kaikissa tilanteissa. Jopaajaessaa autolla humalassa, hän tekee sen fiksusti!
Hyvä Martiina!
Palstalaiset heittelevät anonyymeinä nettiin juoksuaikoja ihan kuin niillä olisi mitään painoarvoa😂
Jokainen liikkuu tasonsa mukaista nopeutta. Lahjakkuudet menee selvästi alle 40 minuutin. Ilman lahjoja on vaikea kehittyä tiettyä tasoa pidemmälle. Kestävyyslahjakas juoksija kestää myös kovia harjoitusmääriä paremmin kuin vähemmän lahjakkuutta omaava. Puhdas faktahan on, että esim. tollanen 36 minuutin loppuaika tarkoittaa myös noin 140-150 km harjoitusviikkoja. Jos harjoittelumäärät pyörii 40-50 km tienoilla kuten useimmilla aktiivikuntoilijoilla ei voi uneksiakaan oikeasti eliittitason tuloksista. Tietysti puhdas laiskuus harjoitteluun ja huolimaton syöminen ja juominen voi estää kehittymisen. Esim. piilevä anemia voi vaivata jopa miehiä. Tiedän jopa yhden mieslääkärin, joka treenasi kovaa ja tuloskunto romahti alhaisen hemoglobiinin takia. Myös monen halveksima riittävä uni ja ennenkaikkea sen säännöllisyys voi olla iso kynnys urheilutulosten kehittymiselle.
Tuo ei ole mikään huippuaika. Juoksuharrastajalle peruslenkki on tunnin kymppi. Siis matka on noin 10 kilsaa ja siihen kuluu suunnilleen tunti. Siinä ei hengästy pahasti eikä mihinkään satu tai tunnu kovaa väsymystä. Normiharrastaja pystyy juoksemaan kympin viiteenkymmeneen minuuttiin. Siinä toki hengästyy ja jalat ovat kipeinä seuraavana päivänä. Urheilijalle kymppi viiteenkymmeneen minuuttiin on normiaamu konttorilla.
Voitti sarjansa ja lähtee triathlonin MM-kisoihin. Mahdollisuus päästä myös Pariisin olympialaisiin. Tehkääpä tosiaan perässä!
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole mikään huippuaika. Juoksuharrastajalle peruslenkki on tunnin kymppi. Siis matka on noin 10 kilsaa ja siihen kuluu suunnilleen tunti. Siinä ei hengästy pahasti eikä mihinkään satu tai tunnu kovaa väsymystä. Normiharrastaja pystyy juoksemaan kympin viiteenkymmeneen minuuttiin. Siinä toki hengästyy ja jalat ovat kipeinä seuraavana päivänä. Urheilijalle kymppi viiteenkymmeneen minuuttiin on normiaamu konttorilla.
Kateelliset louskuttaa, Martinan karavaani senkun kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Olin taas pettynyt urheilija-Martinan tulokseen. Onko se jossain lajissa oikeasti keskiverto aktiivikuntoilijaa parempi? Uinnissa ehkä?
Miten joku voi pettyä jonkun harrastelijan urheilusuorituksiin? Ennemmin on pettymyksen aihetta esim. Suomen mäkimiehiin tai hiihtäjiin, joista pari on huipulla, loput turhaan sponsorien rahoilla matelemassa laduilla. Kalliit kisamatkat maksetaan ja mitä kaikkea ne saa, apurahoja, stipendejä yms. mutta tuloksia ei tule, vaikka ammattilaisia ovat ja vuosia treenanneet
Martina makselee omat juoksunsa ja treenileirinsä. Kunnioitettavaa on pitää itsensä hyväkuntoisena ja esittää nuorisollekin tuollaista tervettä elämäntapaa. (Tyttärensä taisi voittaa just joukkueensa kanssa Suomen mestaruuden jossain hip hop-tanssissa.)
Tekisi hyvää lähteä lenkille noille kaiken maailman somemuikistelijoille, mutta taas se on Martina, joka niiiiin ärsyttää. Nyt jotain muuta tekemistä sullekin, niin hermo lepää väillä Martinasta.
Mä oon marttiinaa paljon vanhempi ja vedin helpolla samassa ajassa autolla Espoosta Saloon. Onkse vähän tyhmä tai jotain vai eiks sillä oo varaa autoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olihan se hyvä aika siihen nähden, mitä hänen ikäiseltään ja harrastuksiltaan voisi odottaa. Itse en tuohon pystyisi.
Hyvä aika työn ohessa aktiiviliikkujalle. Martina liikkuu työkseen joten odotin kovempaa aikaa.
Hyvä aika kuntoilijalle.
Aika on liian huono jotta olisi urheilija.
Huippuaika? Ei todellakaan.
Se oli gladiaattoreissa ihan PASKA :D