Voiko työnantaja oikeasti toimia näin? työsopimusta ei jatketa....
Eli olen ollut talossa n. 2,5 vuotta määräaikaisissa työsuhteissa. Nykyinen määräaikainen työspimukseni päättyy, eikä sitä jatketa. Sain nyt kuulla että talossa alle puoli vuotta olleiden määräaikaisia työsopimuksia on jatkettu? Eikö aiemmin taloon tulleella määräaikaisella ole mitään oikeuksia? Ei ilmeisesti. Mua suuttuttaa tää homma ihan suunnattomasti, koska olen ton lafkan eteen painanut niska limassa duunia, ja palkintona pois pistäminen. Ja uudet tyypit kun eivät osaa edes mitään saavat jatkaa. Kysyin lähiesimieheltä syytä, sain vastauksena ympäripyöreän selonteon, missä edes ollut varsnaista syytä. Nyt pitäis nöyristellä tuolla vielä sopimus loppuun. Tekisi niin mieli hakea loppuajaksi sairaslomaa....
Eikö määräaikaisella ole mitään oikeuksia tällaisissa tilanteissa? Tiedän ettei määräaikaisen sopimusta tarvitse jatkaa, mutta voidaanko oikeasti toimia näin, että talossa vähän aikaa olleet menevät kylmästi ohi?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Olen terveysalalla, tarkempaa en kerro. Mut työnantajalla on AINA ollut tapana pitää 4-6,6 vuotta kaikkia määräaikaisina. Työsoppareita kertyy jopa 60-100. Vätys luottamusnainen sanoo usein, et katsellaan vielä...
Ja määräaikainen joutuu pois yms.
Tehy ei ole tehnyt mitään.
Sen luottamusmiehen on aika vaikea puuttua, ellei mitään pykälää ole oikeasti rikottu. Vaikka homma tuntuisikin vääryydeltä, ei se käräjillä paljon paina. Siellä päätökset pohjautuvat vain tosiasioihin, ei mutuun. Jos työsopimuksessa on joku määräaikaisuuden peruste (olkoon vaikka tulevaisuuden epävarmuus), on sen kumoaminen aika vaikeaa jos työantaja sen hyvin osaakin perustella.
Ja teille, jotka mietitte oikeuteen viemistä/asian riitauttamista: en suosittele. Ensinnäkin, vaikka todettaisiin, että työnantaja on menetellyt väärin, ei hänen ole pakko ko työntekijää ottaa takaisin (ainoastaan viranhaltija pitää ottaa takaisin) ja olisiko edes kiva mennä takaisin sinne hommiin käräjien jälkeen? Voi toki olla, että työnantaja joutuisi maksamaan (tavallisesti n. 3 kk:n palkan) tästä laittomasta toiminnastaan mutta tasan saletti on, että et tule sen jälkeen koskaan saamaan tuosta firmasta etkä ehkä alan muistakaan firmoista, ainakaan samalla paikkakunnalla töitä.
Jep, tiedän useamman paikan jossa on kokeneen sijaan otettu vakkariksi täysin kokematon vastavalmistunut ja nämä vastavalmistuneetkin tiesivät että saivat paikat kun tulevat niin paljon halvemmiksi.
Mua on myös ketjutettu yli vuosi. Mitään syytä määräaikaisuuksiin ei ole ollut, ei siis sijaisuus tms. Kunta vaan omaa tietyn määrän virkoja eikä niitä saa lisää. Minut myös lomautettiin vuoden aikana kaksi kertaa ja luin myöhemmin että tämä on laitonta eli määräaikaisia ei saa lomauttaa.