Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS auttakaa

Vierailija
02.09.2018 |

Olen ihan loppu. Minulla on ollut ärtyvä suoli nyt vuoden ja vaiva pahenee koko ajan. En pysty syömään enää mitään muuta kuin banaania, riisiä ja suolalla maustettua kanaa. Olen alkanut stressaamaan kaikkea tämän vatsan takia, koulussa käynti on todella vaikeaa. Piti lopettaa työt, jossa kävin siis viikonloppuisin. Minua masentaa suunnattomasti se, että joudun elämään tämän kanssa koko loppu elämäni. Jos en tähän saa apua en halua elää. Tämä kuulostaa varmaan suurelta liiottelulta, mutta on vaikea ymmärtää miltä tuntuu kun kaverit pitävät hauskaa ja menevät ulos syömään ja minä en voi lähteä mukaan, koska olen jatkuvasti kivuissa kotona.

Joka aamu herään kouristavaan kipuun ja turvonneeseen vatsaan. En voi enää käyttää tiukkoja vaatteita tai mitään jotka edes vähän tuntuvat vatsassa, joten joka päivä menee verkkareissa. Yleensä päivän aikana saan kipukohtauksia. Ne alkavat kylmällä hiellä ja on pakko päästä heti vessaan. Yleensä kaikki tuleekin ripulina ulos, mutta jos on ummetusta mikään ei auta. Se menee sitten ajan kanssa ohi huutamalla kivusta ja itkemällä.

Olen ollut kaikenlaisissa tutkimuksissa, ultra, tähystys, ravintoterapeutti, verikokeet kaikki on katsottu ja mitään ei löydy ja mikään ei auta. Monta kertaa pyytämällä sain viimein lääkkeen Litalginin, ei sekään vie kipua kokonaan pois eikä joka kerta auta ollenkaan, mutta on siitä edes vähän apua.

Haluaisin siis tietää jos joku on saanut jostain ruuasta, lääkkeestä, ihan mistä vaan helpotusta.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löyty funktionaalisen lääkärin luota IBS syy kilpparinvajis!

Vierailija
22/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveää, eihän tuollaista edes saata ymmärtää ennen kuin saa osviittaa omassa elämässä...

Onko pyritty selvittämään, onko vaiva minkä verran stressiperäistä sinulla? Onko haitallisia ajatusmalleja? Tai oletko kehässä, jossa vaiva itsessään sekä aiheuttaa että johtuu stressistä, etkä pääse siitä irti?

Tähän vielä, että olen selkeästi huomannut että pahenee stressin myötä. Nyt vaan olen siinä pisteessä, että stressaa stressaaminen. En pysty mitenkään rentoutua.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan off-topic, mutta ihanaa nähdä tällä palstalla kerrankin ihan hyviä neuvoja ilman kettuilua.

Itselläni myös IBS ja joskus auttaa Englannista ostamani lääke IBS-Buscopan. Ilman reseptiä sain sieltä. Ns tavallinen Buscopan auttaa, jos maha kramppaa kauheasti. Se kun jotenkin siloittaa lihaksia. Mutta tuo IBSiin tarkoitettu versio on vielä parempi.

Niimpä! Täälläkään en yleensä mielellään tule pyytämään apua juuri sen takia. Kun aloin lukemaan viestejä tuli ihana olo, että ihmiset oikeasti haluavat auttaa. Kiitos kaikille asiallisista viesteistä ja avusta.

Vierailija
24/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samaa täällä ja yhdessä vaiheessa yhtä pahana kuin sinulla, ap! Minulla auttaa Silicea/Silica geeli, mutta sitä pitää syödä kuurina vähintään puoli vuotta. Saa kaikista isoista marketeista ravintolisähyllystä. Sain tämän vinkin vuosi sitten ja elämänlaatu ja suoliston tila on parantunut huomattavasti!

Minulle eivät käy mitkään viljat eivätkä tärkkelyspitoiset juurekset tai hedelmät, mukaanlukien banaani. Tattari sopii, erityisesti tattaripuuro, koska tattari on heinä. Kikherneistä tehty pasta ja nuudeli menee ajoittain, muttei aina. Ennen menkkoja suolisto villiintyy entisestään.

Jos olet testannut jo aivan kaiken eikä länsimaalainen lääketiede ota sinua tosissaan, kokeile akupunktiota tai muuta vaihtoehtoista hoitomenetelmää.

Minulla itselläni oireisiin on auttanut myös ketoruokavalio. Paleo sopii myös osittain, kun jättää juurekset ja banaanit pois.

Vierailija
25/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kokeilun arvoinen on piigeeli, silica. Se ei todellakaan poista koko ongelmaa, mutta rauhoittaa suolta. Eikä ole mikään raju hoito, kuten antibiootti (jota tietenkin täytyy käyttää jos lääkäri sen määrää). Silicaa saa sekä apteekista että luontaistuotekaupasta ja jopa Prismasta, eikä se ole edes kallista. Haittavaikutuksiakaan ei ole, sitä voi hörppiä pieniä kuvauksia pitkin päivää. Minua se on jonkin verran helpottanut.

Vierailija
26/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

CBD öljyllä lähtee.

Vierailija
27/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Low-fodmap, tiukimman mukaan, riisi vähäksi, juo tarpeeksi vettä, makeutusaineet pois, sokeri pois, roskaruoat ja liika rasva pois, pehmeät juustot pois, maito pois. Unohdinkohan jotain...

Juo vettä tarpeeksi, kahvi, alkoholi minimiin, näissäkin fodmap jos pitää nauttia eli ei vehnään tehtyjä. Liiku päivittäin, vähintään kävele, venyttele. Maitohappobakteereista tsekkaa lisäaineet, yliopiston apteekin oma sopi mulle parhaiten. Chian siemenet ei käy mulle. Syö säännöllisesti, vähän kerrallaan. Pidä yöllä paasto eli elä syö enää myöhään illalla. Itse en syö enää juuri klo 18 jälkeen. Mulle ei käy myöskään enää kipulääkkeet mut nyt on pysynyt juuri ja juuri kurissa. Stressi ja huono uni pahentaa välillä. Ja menkat.

Vierailija
28/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun psyykkinen tilanne on? Oma crohnintautini on puhtaasti psyykkeeseen reagoiva. Stressi, ikävät elämäntilanteet jne laukaisevat oireet. En ole hyvä puhumaan tunteista tai ilmaisemaan tunteitani, joten koen, että ne purkautiuvat sitten tuota kautta, Esimerkiksi ero on johtanut tulehdukseen, läheisen kuolema johti - jokainen tulehdus on ollut seuraus jostain ikävästä tai ylistressaavasta elämäntilanteesta. 

Älä missään nimessä vähättele ainakaan stressin vaikutusta. Voi hyvinkin olla, että vain ja ainoastaan stressinpoisto antaa sinulle oikeasti helpotusta, jos elät sellaisessa elämäntilanteessa. 

Vierailija
29/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon tosi pahoillani sun puolesta :( Onko sulla kokeiltu yhtään antibiootteja rauhottamaan suolistoa?

Ei ole, niistäkin mainitsin että olisiko mahdollista niin vastaukseksi sain että ei kuulemma ole, koska ne eivät auta tähän.

ap

Kyllä muuten auttaa, olen tuo tulehdussairautta sairastava. Esim. Flagyl kyllä auttoi omalla kohdallani. Valitettavasti IBS:ää, crohnia sekä tulehduksellisia sairauksia hoidetaan todella surkeasti Suomessa. Hoitokeinona on kaikille samat hoito-ohjeet, vaikka ne pahentaisi oireita. Lääkärit eivät myöskään myönnä, että Stressi tai psyyke voi olla yhteydessä oireisiin.  Kun oma Crohnin tautini tulehtui läheisen kuolemasta (aikaisempi oli avioero, sitä edeltävä oli petetyksi tuleminen jne,) - ja vaikka jokainen tulehdus on ollut suora seuraus jostain vastaavasta - lääkärit kieltäytyvät suoraan hoitamasta psyykkistä puolta ja väittivät tämän olevan vain sattumaa. Joten älä kuuntele lääkäreitä, he eivät hoida yksilöitä vaan tilastoja. 

Vierailija
30/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, Katkaise paha stressikierre välittömästi. Hae 2 viikon kuuri rauhoittavia. Älä syö pidempää kuuria, ettei kehity fyysistä riippuvuutta, mutta on oleellisin ja tärkein, että saat sen katkaistua heti. Ota myös sairasloma tuoksi ajaksi, et tee muuta kuin lepoa ja mieluisia asioita. Rauhoittavat ovat tärkeät, koska et pysty psyykkaamaan enää tuossa tilanteessa hermostoasi normaaliksi, vaan se on käytännössä pakko "tainnuttaa" lääkkeillä. Suosittelen myös Panacodia tueksi, sitä ei suoraan suositella, mutta tekee ihmeitä, poistaa kivut. Kun suoli saa levätä pari viikkoa lääkkeiden voimalla, se kantaa pitkälle sitten myös ilman lääkkeitä. Voin luvata, että tämä todella toimii ja auttaa, olen itse onnistunut katkaisemaan näin pahoja tulehduksia. Hoida ensisijaisesti psyykettä kuntoon, muuten suolen on lähes mahdoton rauhoittua myös. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme