Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS auttakaa

Vierailija
02.09.2018 |

Olen ihan loppu. Minulla on ollut ärtyvä suoli nyt vuoden ja vaiva pahenee koko ajan. En pysty syömään enää mitään muuta kuin banaania, riisiä ja suolalla maustettua kanaa. Olen alkanut stressaamaan kaikkea tämän vatsan takia, koulussa käynti on todella vaikeaa. Piti lopettaa työt, jossa kävin siis viikonloppuisin. Minua masentaa suunnattomasti se, että joudun elämään tämän kanssa koko loppu elämäni. Jos en tähän saa apua en halua elää. Tämä kuulostaa varmaan suurelta liiottelulta, mutta on vaikea ymmärtää miltä tuntuu kun kaverit pitävät hauskaa ja menevät ulos syömään ja minä en voi lähteä mukaan, koska olen jatkuvasti kivuissa kotona.

Joka aamu herään kouristavaan kipuun ja turvonneeseen vatsaan. En voi enää käyttää tiukkoja vaatteita tai mitään jotka edes vähän tuntuvat vatsassa, joten joka päivä menee verkkareissa. Yleensä päivän aikana saan kipukohtauksia. Ne alkavat kylmällä hiellä ja on pakko päästä heti vessaan. Yleensä kaikki tuleekin ripulina ulos, mutta jos on ummetusta mikään ei auta. Se menee sitten ajan kanssa ohi huutamalla kivusta ja itkemällä.

Olen ollut kaikenlaisissa tutkimuksissa, ultra, tähystys, ravintoterapeutti, verikokeet kaikki on katsottu ja mitään ei löydy ja mikään ei auta. Monta kertaa pyytämällä sain viimein lääkkeen Litalginin, ei sekään vie kipua kokonaan pois eikä joka kerta auta ollenkaan, mutta on siitä edes vähän apua.

Haluaisin siis tietää jos joku on saanut jostain ruuasta, lääkkeestä, ihan mistä vaan helpotusta.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä sen unohdin sano, että olen laihtunut tämän takia 9kg ja laihdun edelleen. Painan enää 49kg ja olen 170cm pitkä. Ei varmasti ole tervettä tämäkään.

Vierailija
2/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:/ikävää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut jättää riisin pois, riisi nyt kuitenkin on vilja.

Vierailija
4/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea tilanne. Täytyyhän sinun saada ravintoa vaikka suoneen, jos suolisto on sökö.

Suomessahan on tehty jo suolensiirtoja, se on tietysti viimeinen keino mutta ymmärtääkseni toimii varsin hyvin. Entä ulosteensiirto, siitähän on paljon puhuttu viime aikoina?

Vierailija
5/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella pahat oireet sinulla, olen tosi pahoillani. Varsinkin laihtuminen on huono merkki, mutta kun on tutkittu noin paljon niin varmaan olisi löytynyt jos kyse olisi jostain muusta sairaudesta.

Minun oireeni ovat paljon lievempiä, mutta turvotus on mennyt nyt niin pahaksi että se juurikin vaikuttaa mihin vaatteisiin voi pukeutua. Seuraavaksi aion kokeilla psylliumia (pitäkisi auttaa myös ripuliin) ja maitohappobakteereista Lactobacillus plantarumia, josta on Probimage-valmiste, kun siitä on ilmeisesti eniten tutkimustuloksia IBS:ssä.

Toistaiseksi valmistepuolella olen kokeillut vain Cuplatonta, mikä ainakin lisää piereskelyä ja röyhtäilyä eli vaikuttaa ilman poistumiseen, vaikkei kipuihin ole vaikuttanut. Lisäksi lääkkeistä minulla on käytössä happolääke Somac, kun kivuissa on myös "närästys"-tyylistä poltetta vatsan puolella.

Ruokavaliosi on niiiiin rajattu, että ainakin ravitsemusterapeutilla pitäisi päästä käymään säännöllisesti että keksiikö hän sinulle mitään muuta syötävää kokeiltavaksi. Paitsi ettet saa tarpeeksi energiaa kun laihdut, puutostautejahan tuossa tulee.

Vierailija
6/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutille tai lääkäriin.

Vierailija
7/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaani on kyllä ongelma mulle ja fruktoosia siinä ainakin on, joten tuskin sekään nyt suurina määrinä käy.

Eikö punainen liha käy? Kokeile puhtaasti lihapitoista dieettiä. Lisää sitä mukaa, mikä toimii.

Vierailija
8/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveää, eihän tuollaista edes saata ymmärtää ennen kuin saa osviittaa omassa elämässä...

Onko pyritty selvittämään, onko vaiva minkä verran stressiperäistä sinulla? Onko haitallisia ajatusmalleja? Tai oletko kehässä, jossa vaiva itsessään sekä aiheuttaa että johtuu stressistä, etkä pääse siitä irti?

Vierailija
9/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tosi pahoillani sun puolesta :( Onko sulla kokeiltu yhtään antibiootteja rauhottamaan suolistoa?

Vierailija
10/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahan kipukierteen aikana voisi myös miettiä parasetamolia kuurina Litalginin tueksi. Ja moneen kipuja aiheuttavaan oireyhtymään käytetään myös erilaisia kipukynnystä nostavia lääkkeitä jatkuvana lääkityksenä (yleensä masennuslääkkeitä pienenä annoksena tai jotain muita alunperin aivan muuhun sairauteen tarkoitettuja lääkkeitä).

Voimakkaat kivut vaikuttavat tietysti voimakkaasti mielialaan ja stressiin. Jos saisit kipuihin paremman lääkityksen ja kivut vähenemään, voisi olla myös helpompi kestää muut elämää rajusti hankaloittavat oireet ja kokeilla niihin erilaisia ratkaisuja vähitellen. Jos lääkäri on ollut tätä ennen tosi ymmärtämätön, kun kerran Litalginiakaan ei ole meinannut saada, niin mietin auttaako sitten rehellisesti romahtaa siellä vastaanotolla että sinulla on nyt tässä menossa mielenterveyskin kun et saa mitään apua...

-5-

Vierailija
11/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ei, kuulostaa todella kamalalta.

Onko ap kukaan ehdottanut mielialalääkettä? Mulla auttoi lopulta yksi lääke, ja mahan oireilu loppunut varmasti 80%:sesti! Ja masennustaustaa on siis mulla, ja siihen lääkkeen aloitinkin, mutta iloisena sivuvaikutuksena maha rauhottui! Nyt pystyn syömään taas melkein mitä vain (on silti aineosia, joita en viitsi syödä, koska turvottavat esim. raaka sipuli yms.) .Suolistossahan on paljon serotoniinireseptojeja, ja mielialalääkkeethän vaikuttaa niihin, joten mulla toimi. Tosin sekin voi olla aika hakuammuntaa kokeilla, että mikä lääke tepsii, joku voi tehdä mahan huonommaksi jne. :/

Vierailija
12/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut kipupoliklinikalla? Mulla on eri sairaus, mutta kellään tavallisella lääkärillä ei ollut kiinnostusta ja välineitä kivunhallintaan. Kipuun erikoistunut lääkäri tarjosi useaa vaihtoehtoa heti ja otti kivun vakavasti. Pyydä lähetettä, itse sain sen sattumalta vasta 2,5 vuotta diagnoosista, eli nopeammin olisi voinut mennä jos olisin tiennyt pyytää.

Ibsistä tiedän kovin vähän joten siinä en osaa neuvoa. Älä anna vielä periksi ja voimia ratkaisujen löytämiseen!

Vierailija
13/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan off-topic, mutta ihanaa nähdä tällä palstalla kerrankin ihan hyviä neuvoja ilman kettuilua.

Itselläni myös IBS ja joskus auttaa Englannista ostamani lääke IBS-Buscopan. Ilman reseptiä sain sieltä. Ns tavallinen Buscopan auttaa, jos maha kramppaa kauheasti. Se kun jotenkin siloittaa lihaksia. Mutta tuo IBSiin tarkoitettu versio on vielä parempi.

Vierailija
14/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voimia sinulle. 

Suoliston bakteerikanta on pahasti vinksallaan ja se täytyisi pikkuhiljaa saada kuntoon, Lääketieteessä aletaan vasta nyt ymmärtämään Hippokrateen ikivanhaa totuutta "All disease begins in the gut". Suosittelen lämpimästi että alat lähestyä sairauttasi tästä näkökulmasta. Luettavaa ja opittavaa löytyy paljon!

Tarvitset probiootteja ja prebiootteja (eli ruokaa probiooteille). Muutos ei tapahdu hetkessä, mutta tapahtuu kyllä. Tsemppiä, älä vaivu epätoivoon. 

Vierailija
15/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

riisi on yleensä hyväksi vatsalle, hellä ja sulaa nopeasti.

Vierailija
16/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveää, eihän tuollaista edes saata ymmärtää ennen kuin saa osviittaa omassa elämässä...

Onko pyritty selvittämään, onko vaiva minkä verran stressiperäistä sinulla? Onko haitallisia ajatusmalleja? Tai oletko kehässä, jossa vaiva itsessään sekä aiheuttaa että johtuu stressistä, etkä pääse siitä irti?

Ei lääkäreitä ole pahemmin tämä koko ongelmani kiinnostanut. Eivät ole kyselleet mistä voisi johtua tai mitään. Sanovat vain, että joo ibs on ja mitään ei voi tehdä.

ap

Vierailija
17/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tosi pahoillani sun puolesta :( Onko sulla kokeiltu yhtään antibiootteja rauhottamaan suolistoa?

Ei ole, niistäkin mainitsin että olisiko mahdollista niin vastaukseksi sain että ei kuulemma ole, koska ne eivät auta tähän.

ap

Vierailija
18/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahan kipukierteen aikana voisi myös miettiä parasetamolia kuurina Litalginin tueksi. Ja moneen kipuja aiheuttavaan oireyhtymään käytetään myös erilaisia kipukynnystä nostavia lääkkeitä jatkuvana lääkityksenä (yleensä masennuslääkkeitä pienenä annoksena tai jotain muita alunperin aivan muuhun sairauteen tarkoitettuja lääkkeitä).

Voimakkaat kivut vaikuttavat tietysti voimakkaasti mielialaan ja stressiin. Jos saisit kipuihin paremman lääkityksen ja kivut vähenemään, voisi olla myös helpompi kestää muut elämää rajusti hankaloittavat oireet ja kokeilla niihin erilaisia ratkaisuja vähitellen. Jos lääkäri on ollut tätä ennen tosi ymmärtämätön, kun kerran Litalginiakaan ei ole meinannut saada, niin mietin auttaako sitten rehellisesti romahtaa siellä vastaanotolla että sinulla on nyt tässä menossa mielenterveyskin kun et saa mitään apua...

-5-

Tätäkin olen ”kokeillut” viime kerralla ihan suoraan purskahdin itkuun ja kysyin miksi en saa apua. Hoitaja oli ollut todella epäkohtelias ja piruillut koko ajan. Tämän itkun jälkeen sitten sanoi ” tosiaan nyt vaan on näin.. hyvää kesää ”

ap

Vierailija
19/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut kipupoliklinikalla? Mulla on eri sairaus, mutta kellään tavallisella lääkärillä ei ollut kiinnostusta ja välineitä kivunhallintaan. Kipuun erikoistunut lääkäri tarjosi useaa vaihtoehtoa heti ja otti kivun vakavasti. Pyydä lähetettä, itse sain sen sattumalta vasta 2,5 vuotta diagnoosista, eli nopeammin olisi voinut mennä jos olisin tiennyt pyytää.

Ibsistä tiedän kovin vähän joten siinä en osaa neuvoa. Älä anna vielä periksi ja voimia ratkaisujen löytämiseen!

Tuollaisesta en ole ennen edes kuullut, pitää ehdottomasti pyytää.

ap

Vierailija
20/30 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosteensiirto terveeltä on auttanut monia esim. vahvojen antibioottikuurien takiss terveen paksunsuolibakteerikannan menettäneitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi