Gilbert Grape tykkääjiä?
Katsottiin eilen Teemalta ko. elokuva.
On se hirmuisen hyvä.
Onko muita joita kuva koskettaa syvältä?
Meidän esikoinen on kuin Arnie.
DiCaprion roolisuoritus on huikea, mutta
kaikki hahmot ovat uskottavia, ja roolisuoritukset hyviä.
Depp pääosassa myös mainio.
Elokuvassa ei ole pahiksia.
Enemmän tai vähemmän onnettomia ihmisiä kuolevassa pikkukaupungissa ja sitä ympäröivällä maaseudulla.
Kuva nähtävillä Areenassa.
Kommentit (41)
Kattelin joo ja järkytyin kuinka hyvin DiCaprio veti roolinsa:O Ihan todella! Minä olen pitänyt häntä ihan jonain pilipali tähtenä jonka ura perustuu nuoruuden ulkonäölle mikä sai teinitytöt sekasin. Kuvitellut että hänen näyttelijän taidot on verrattavissa Victoria Beckhamin laulutaitoihin.
Onks tää se missä on Meryl Streep ja Leonardo DiCaprio?
Onks tää se missä Johnny Depp on saksikäsi Edward?
Vierailija kirjoitti:
Onks tää se missä Johnny Depp on saksikäsi Edward?
Ei kun mun mielestä tää on se missä DiCaprio ja Kate Winslet on Titanicilla kun se uppoaa.
On hyvä elokuva ja hyvät näyttelijäsuoritukset.
Eilen näin siitä vain loppuosan, harmi. Aiemmin olen katsonut sen kyllä jo monta kertaa.
DiCaprio on roolissaan niin uskottava, että itse ainakin elokuvaa katsoessani pohdin, onko rooliin palkattu oikeasti kehitysvamman omaava henkilö. Todella huikea roolisuoritus.
On kyllä todella hyvä ja ajatuksia herättävä. Voisi kuvitella, että tuollaisia jumittuneita perhetilanteita on USA:ssa paljon enemmän mitä Suomessa. Yhteiskunnan apua ei ole tarjolla, ainoa turva ja vankila on se oma perhe. Olen katsonut kuvan useaan kertaan ja aina hyvä katselukokemus.
Vierailija kirjoitti:
Kattelin joo ja järkytyin kuinka hyvin DiCaprio veti roolinsa:O Ihan todella! Minä olen pitänyt häntä ihan jonain pilipali tähtenä jonka ura perustuu nuoruuden ulkonäölle mikä sai teinitytöt sekasin. Kuvitellut että hänen näyttelijän taidot on verrattavissa Victoria Beckhamin laulutaitoihin.
Useampikin on mennyt halpaan, eikä ole edes tunnistanut DiCapriota ko. roolissa, vaan luulleet Arnieta oikeaksi kehariksi.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä elokuva ja hyvät näyttelijäsuoritukset.
Eilen näin siitä vain loppuosan, harmi. Aiemmin olen katsonut sen kyllä jo monta kertaa.
Elokuva on nyt katsottavissa YLE Areenassa.
Katsoin eilen, ja mietin samaa kuin ketjussa, olisiko ahdistava. Ei ollut, Näin huiput roolitukset. Näin perheen, jossa oli kunnioitavaa suojelua ja rakkautta. Edes perheen äiti kohtaloineen ei säälittänyt, kuten nuorena.
Eniten minua ihmetytti, miten 25 vuotta (?) katsomiskertojen välissä saattaa muuttaa asennetta k.o. elokuvaan. Eli itse olin muuttunut, minkä eilinen paljasti.
DiCaprio on yksi parhaista. Jouduin sen itsellenikin vasta myöntämään, mielessä kun oli vain se Titanic-lälly. Gilbert Grape, Basketball diaries, Aviator, Shutter Island... Erittäin taitava näyttelijä, ei siitä pääse mihinkään.
Katsoin.
Muistin vasta katsoessani että olen nähnyt aikaisemminkin mutten muistanut siitä kuin hämärästi tiettyjä kohtia. Ja takuulla nyt katsoin eri silmin.
Kohtaan työssäni nykyään jonkin verran autisteja ja kehareita ja sillä silmällä katsoen DiCaprion roolisuoritus on todella hyvä. On varmasti todella paljon seurannut ennen rooliaan oikeita vastaavia. Ellei sitten ole lähipiirissään nähnyt heitä.. Eikä vain eleet ja ilmeet mutta elokuvassa kaiken kaikkiaan on päästy jotenkin syvälle autistisen kehitysvammaisen pojan maailmaan. Esim se että ilmaisee suruaan, pelkoaan ja iloaan usein samoilla tai vastakkaisilla reaktioilla.
Eniten ehkä kuitenkin jäi mietityttämään se äidin ja lasten välinen suhde. Äidin kuolema oli suru mutta toisaalta vapautti lapset. Oman äitini kuolemassa oli jotain samaa.
Ainoastaan loppu jää hiukan kevyeksi. Kuinka elämä jatkuu siitä...??
Vierailija kirjoitti:
DiCaprio on roolissaan niin uskottava, että itse ainakin elokuvaa katsoessani pohdin, onko rooliin palkattu oikeasti kehitysvamman omaava henkilö. Todella huikea roolisuoritus.
Ihmettelin jo tulloin Oscar-akatemian päätöstä jättää Leo ilman pystiä. Roolissaan upea!
Katsoin myös sitä ennen tulleen dokumentin autistisesta miehestä joka "katosi autismiin" 3-vuotiaana, lopetti puhumisen.
Hänen vanhempansa tajusivat sitten että hän katselee Disneyn piirrettyjä ja hahmottaa maailmaa niiden kautta. Pikkuhiljaa vanhempiensa ja näiden piirrettyjen avulla hän alkoi päästä takaisin yhteyteen ja oppi puhumaankin.
Todella hyvä dokumentti myös.
Sai miettimään sitä että kuinka moni autisti olisi kaivettavissa esiin jos lähipiirissä riittäisi tuo sama määrä henkistä energiaa, rakkautta ja sinnikkyyttä.
Eihän hänkään täysin normaalia elämää voi elää. Mutta dokumentissa muutti asumaan tukiasuntoon ja kävi jopa tuetusti töissä. (Tarkasti elokuvalippuja Kinon ovella )
Kannattaa katsoa Areenasta.
Loistava leffa, kuten muistinkin. Näin vuosien jälkeen ja omien kokemusten kartuttua siitä sai vielä enemmän irti. Huikea suoritus Leonardo DiCapriolta ja Johnny Deppiä katselee ilokseen, valehtelisin jos muuta väittäisin.
Muistan aikanaan nuorena miettineeni onko Arnie näyttelijä oikeasti kehitysvammainen, ja elokuva kokonaisuudessaan sekä muut roolisuoritukset teki jo silloin suuren vaikutuksen.
Kun DiCaprio sai vihdoin Oscarin viime vuonna niin ajattelin että se olisi pitänyt saada jo silloin Gilbert Grapen jälkeen, ja monta kertaa siinä välissäkin.
Ei siinä mikään ahdistanut varsinaisesti.
Paljon kerroksellisuutta tarinassa ja tavassa tehdä elokuva.
Oikeastaan aika harvinainen elokuva.
DiCapriota kehuvat eivät ole koskaan tavanneet ns. kehareita. :D Äijä vetää roolin överiksi eikä ole tippaakaan uskottava. Ei kiitos, sanoo meidän perhe!
-erikoislapsen äiti
Mielestäni tämä on DiCaprion paras työ ikinä. Näyttelee todella hyvin Arnien roolin, varmaan itsekin aikanaan luulin, että roolissa on oikeasti vammainen ihminen. Elokuva on nuoruusvuosiltani ja olen katsonut sen useita kertoja entisenä Depp-fanina. Nuorena oli niin komea, nykyään vanha juoppo vain.
Se on kyllä hyvä elokuva, mutta liian ahdistava uudelleen katsottavaksi. Toisaalta olen nyt paljon vanhempi kuin silloin, kun ensikerran katsoin sen. Voisi olla erilainen kokemus nyt.