Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomanneet vaikuttaako some omaan esim. parisuhdetyytyväisyyteen

Vierailija
01.09.2018 |

Fb:ssa, instassa, blogeissa on kuitenkin pääosin onnellisilta näyttäviä ja kauniita ihmisiä, perheitä, sinkkuja ja avioliittoja.. tutkimustenkin mukaan some vaikuttaa siihen miten lukija kokee itsensä tai omat ihmissuhteensa ja yleensä vaikuttaa niihin negatiivisella tavalla. Koetaan että oma elämä ei ole tyydyttävää, riittävää, itse näyttää suunnilleen klonkulta kun ottaa itsestään jonkun "ei meikkiä- just heränneenä" kuvan - ihan vaan pyhästä mielenkiinnosta... oma avioliitto on ihan p*ska verrattuna muihin ja omat lapsetkin melkoisia riiviöitä. Itse on riittämätön äitinä ja työelämässäkin alisuorittaja.

Ihan rehellistä keskustelua aiheesta toivon. Itse ainakin huomaan miten somea seuratessa alan liian vaativaksi niin itseä kuin läheisiäkin kohtaan. Odotukset nousee helposti kohtuuttomiksi ja oma elämä voi paikoin tuntua riittämättömältä vaikka kaikki olisi periaatteessa hyvin.

Kiinnostaisi myös tietää JOS joku kokee samoin, oletteko esim. lopettaneet somen käytön ja miten se on vaikuttanut elämään ja omiin ajatuksiin?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lataan myös muuta kuin hehkutusta.

En vertaa itseäni muihin. Jos tuota tekee niin ehkä sun pitää iloita pienemmistä asioista ja muistaa että tuskin niitä tosi kauniita asioita kaikki kokoajan laittaa, vaan sulla on monta ystävää ja yhteensä paljon positiivista ympärillä.

Minua sosiaalinen media lähinnä inspiroi kuin masentaa.

Vierailija
2/11 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän lähinnä instagramia, etsin sieltä taiteellisia ja hienoja kuvia ja tsekkailen ihmisten pintapuolisia kuulumisia. Kun joku pariskunta hehkuttaa onneaan instagramissa jatkuvasti, en ainakaan tietoisesti ajattele kuin "kiva kuva Maikista ja Pertistä, ovatpa panostaneet tämän kuvan ottamiseen". Oma parisuhde tuntuu niin intiimiltä ja hienolta asialta, että on epäluontevaa latistaa se somen postausvirraksi. Haluan pitää hienoimmat hetket ihan vain meidän omina, en olla puhelin kädessä ikuistamassa, vaan antaa mun sielun nauttia. En osaa verrata elämääni siihen mitä ihmiset postaavat someen, koska oletan että heilläkin ne aidot hetket tapahtuu jossain ihan muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seuraan lähinnä keskustelupalstoja asiapitoista blogeja yms vastaavia somessa.

Ei vähääkään kiinnosta ihmisten, oli ne sitten tuttuja tai tuntemattomia, ulkomaanreissut, parisuhdepäivitykset tai selfiet.

En peilaa omaa elämääni someen sillä tavalla että ihmettelisin miten toisilla menee noin hyvin, niillä on sitä ja tätä.

Koen että itselläni menee niin taloudellisesti kuin muutenkin elämässäni reippaasti keskivertoa paremmin. Olen siihen tyytyväinen, enkä tarvitse buustia elämääni muiden elämästä.

Käyn toki itsekin ulkomailla, olen erittäin pitkässä parisuhteessa, selfieitä en ole elämässäni ottanut. En vain koe omakseni jakaa maailman kanssa omia, henkilökohtaisia asioitani. Saatika että jaksaisin julkaista jokapäiväisiä ”join juuri kahvit”- päivityksiä.

Facebookin käytön lopetin ihmisten negatiivisuuden takia. Hyvin paljon jengi siellä kaataa omaa pahaa oloaan muiden niskaan.

Jos joku sanoo että onpa kaunis päivä, kymmenen huutaa että ”tulis jo talvi/kohta kuitenkin sataa jne”.

Vierailija
4/11 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei hienoa että täällä on näin rautaisen itsetunnon omaavia ihmisiä! 🙂

Vierailija
5/11 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä usko että vaikuttaa, koen näkeväni somekulissin taakse ja muutenkin olen ehkä aina ollut sen verran outolintu, että havaitsen helposti laumailmiöt. Esimerkiksi juuri sellainen halipusumuruihanaamahtavaa-hehkutus on nykyään muotia. Ainahan se on vähän sitä ollut. Tehdään sitä ja tätä "parhaassa seurassa" jne :D Ja muistaakseni ihan tutkitusti yletön parisuhteen somehehkutus ennustaa eroa. Kertoo ehkä tarpeesta pönkittää ja vakuutella itseään ja/tai muita, tai siitä että parisuhde sinällään on itseisarvo välittämättä sen sisällöstä, kunhan pääsee muiden mukana postaamaan someen parisuhdehehkutusta.

Onhan se inhimillistäkin, että halutaan antaa itsestä positiivinen kuva, mutta tuolla somessa se asia jotenkin ylikorostuu ja muuttuu ihan omaksi kulttuurikseen, joka on ennen kaikkea esiintymistä muille.

Vierailija
6/11 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa ja paljon. Vertaan itseäni lähinnä instagramin täydellisiin naisiin ja sitä kautta heikentää omaa itsetuntoa enkä koe olevani riittävä miehen mielestä sillä hänkin seurailee näitä tyttöjä. Tuntuu pahalta, vaikuttanut seksielämään ja johtanut edellisessä suhteessa eroon.

Vierailija
7/11 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en osaa selittää, kyllä minä tiedostan että paljon on kiinni lavastamisesta jne. Mutta kyllä se vaan jotenkin alitajuisesti vaikuttaa kun näkee että toisilla on 5 kakaraa ja kaikki tip top ja itse ei meinaa selvitä aina puoltakaan vähemmästä 😂

Vierailija
8/11 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tyttöystävä ei omaa lainkaan somelukutaitoa, ja kiukuttelee koko ajan "kavereidensa" ihanaa elämää seuratessaan.

Vierailija
9/11 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin Facebookin käytön jo vuonna 2007 enkä ole mihinkään muuhun koskaan liittynyt. Asialla spekuloiminen on kuitenkin mielenkiintoista. En usko, että muiden hehkutukset vaikuttaisivat suhteeseeni puoleen eikä toiseen. Suhtaudun hyvin skeptisesti somen todenpitävyyteen.

Etenkin kun olen nähnyt ystäväpiirissäni yllättäviä eroja. MIehet eivät juuri parisuhdeongelmistaan puhu, joten oletus on, että hyvin menee, kunnes toisin kerrotaan. Uskon saman pätevän someenkin.

Vierailija
10/11 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjassamme itseaiheutettuja ongelmia.

Vierailija
11/11 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tyttöystävä ei omaa lainkaan somelukutaitoa, ja kiukuttelee koko ajan "kavereidensa" ihanaa elämää seuratessaan.

Naiset näköjään vertaavat paljon omaa elämäänsä kavereittensa elämään, ja aina löytyy joku, jolla olevinaan menee jotenkin 'paremmin'. Empä olisi kovinkaan huolissani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan