Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten erottaa migreenin ja särkylääkepäänsäryn toisistaan?

Vierailija
31.08.2018 |

Yritän tässä vierottautua Buranasta ja Panadolista ottaakseni selvää, onko tämä jatkuva kipuilu migreenin sijaan sittenkin särkylääkkeiden syytä.

Mutta mutta... minulla migreenikohtaus alkaa niskasta, nousee takaraivoa pitkin otsalle (tässä vaiheessa tulee aura) ja paikantuu sitten oikean silmän taakse poraavaksi kivuksi.

Nyt ilman särkylääkkeitä ollessa niska kipuilee myös, enkä tiedä, pitäisikö rohkeasti jatkaa vaan vai ottaa lääkettä ennen kuin kipu yltyy migreeniksi.

Onko näitä mitenkään mahdollista erottaa säryn alkuvaiheessa? Migreenikohtauksen kyllä tunnistan aurasta, mutta olisi hoidon takia tärkeää saada kohtaus lääkkeillä kuriin ennen sen yltymistä.

Ja joo, seuraava askel on sitten estolääkitys migreeniin, jos särkylääkkeistä vierottuminen ei onnistu.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lääkäriltä. Käy NA:ssa.

Vierailija
2/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkyllääkkeistä onnistuu eroon, onnistuu alkoholistitkin pääsemään eroon viinasta, vai oletko heikompi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Särkyllääkkeistä onnistuu eroon, onnistuu alkoholistitkin pääsemään eroon viinasta, vai oletko heikompi?

Siinä vaiheessa, kun kipu ajaa oksentamaan ja suunnittelemaan omien silmämunien kaivamista ulos päästä, niin olen todella heikko. Ap

Vierailija
4/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla oikeita migreenilääkkeitä, esim Sumatriptaania? Sitä jos otat, ei poista millään lailla normaalia päänsärkyä, tehoaa vain ja ainoastaan migreeniin.

Mulla ei yksistään mitkään määrät Buranaa auta. Sumatriptan 100mg ja Burana 800mg auttavat mulla migreeniin noin 30 minuutissa.

Vierailija
5/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla oikeita migreenilääkkeitä, esim Sumatriptaania? Sitä jos otat, ei poista millään lailla normaalia päänsärkyä, tehoaa vain ja ainoastaan migreeniin.

Mulla ei yksistään mitkään määrät Buranaa auta. Sumatriptan 100mg ja Burana 800mg auttavat mulla migreeniin noin 30 minuutissa.

On joo sumatriptaani, vaan sekin voi aiheuttaa lääkesärkyä. Ehkä pitäisi ottaa se linja, että sinnittelen kohtaukseen asti ja sitten vasta lääkettä. Olen kohtausten pelossa käyttänyt liian pitkään ja säännöllisesti särkylääkkeitä. Ap

Vierailija
6/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, syötkö Buranaa ja Panadolia yli 15 päivänä kuukaudessa. Jos syöt, niin silloin on riski lääkeainepäänsärkyyn. Entä mikä on pisin särytön putki sinulla vai onko kipu päivittäistä?

Vierailija
7/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

migekko kirjoitti:

Ap, syötkö Buranaa ja Panadolia yli 15 päivänä kuukaudessa. Jos syöt, niin silloin on riski lääkeainepäänsärkyyn. Entä mikä on pisin särytön putki sinulla vai onko kipu päivittäistä?

Säryttömiä päiviä on viikossa maks. 3-5 kpl. Harvoin useampaa päivää peräkkäin. Olen jo muutaman vuoden käyttänyt särkylääkkeitä viikoittain, mutta en ole osannut ajatella sitä ongelmana, kun käyttö ei ole ollut päivittäistä eikä jatkuvaa. Kesän helteet provosoivat migreeniä pahasti, ja sain sen kyllä lääkkeillä taltutettua, mutta nyt on vaikea pyristellä irti... Menee aivan varmasti yli 15 päivänä kuukaudessa. Havahduin tilanteeseen vasta hiljattain. Ap

Vierailija
8/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, kun kipu ajaa oksentamaan ja suunnittelemaan omien silmämunien kaivamista ulos päästä, niin olen todella heikko. Ap

Jätä ne tavalliset särkylääkkeet, ja käytät vain sitä migreenilääkettä. NA on sunlaisia varten myös, ei vain huumeidenkäyttäjiä varten.

Vierailija
9/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä estolääke migreenin. Esim. Candesartan kohtauslääkkeen lisäksi.

Vierailija
10/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estolääkitys, esim. joku beetasalpaaja?

Vierailija
11/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin. Itse vastaavassa tilanteessa oon ollut useesti. Olen saanut yleensä kortisonia ja diapamia putken katkaisuun.

Vierailija
12/15 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Estolääke pitää ottaa harkintaan, jos en tästä omin päin selviä. Nyt ainakin särky helpotti tältä päivältä, joten katsotaan josko pystyisin tähän ilman muita lääkkeitä. Sumatriptaania otan sitten, jos iskee ihan selvä migreeni.

Seuraavana hellekesänä pitää ottaa estolääkitys käyttöön heti. Valitettavasti lääkärini ei oikein tunne näitä migreeniasioita eikä siksi osannut sellaista määrätä. Ihme juttu, lääkäreiden kuitenkin pitäisi tietää tulehduskipulääkkeiden jatkuvan käytön riskit. Ap

Vierailija
13/15 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Estolääke pitää ottaa harkintaan, jos en tästä omin päin selviä. Nyt ainakin särky helpotti tältä päivältä, joten katsotaan josko pystyisin tähän ilman muita lääkkeitä. Sumatriptaania otan sitten, jos iskee ihan selvä migreeni.

Seuraavana hellekesänä pitää ottaa estolääkitys käyttöön heti. Valitettavasti lääkärini ei oikein tunne näitä migreeniasioita eikä siksi osannut sellaista määrätä. Ihme juttu, lääkäreiden kuitenkin pitäisi tietää tulehduskipulääkkeiden jatkuvan käytön riskit. Ap

Jos oma lääkärisi ei tiedä tarpeeksi näistä migreeniestolääkkeistä, niin pyydä lähete neurologille. Kuitenkin ensisijaisesti estolääke käyttöön kuin paljon särkylääkkeitä kuukaudessa. Migreenistä tulee krooninen migreeni jos sitä ei hoideta kunnolla eli älä odota ensi kesää estolääkkeille vaan nyt. Beetasalpaaja ja Candesartan ovat hyvin siedettyjä.

Vierailija
14/15 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeniin liittyy pahoinvointi ja joskus aurat, mulla spirasleita.

Vierailija
15/15 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa tätä kun olen ollut jo neljättä päivää ilman särkylääkkeitä. Myöskään migreeniä ei ole ollut, vaikka ennen tätä vieroitusta oli kolme kohtausta viikon sisällä. Olen syönyt ja juonut ja nukkunut paljon ja hoitanut niskaa mm. piikkimatolla, liikunnalla ja vastaavalla. Vieläkin särky meinaa muistutella itsestään mutta ei enää kovin pahana.

Ap, joka tosiaan aikoo vaatia neurologille pääsyä kun seuraava vastaava kipuputki iskee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme