Someton syyskuu - aiotko osallistua?
Kampanjan taustalla on huoli siitä, että somen käyttö on lisännyt järjestön tutkimuksen mukaan nuorison keskuudessa ahdistuneisuutta, masennusta, negatiivisia käsityksiä omasta kehosta, nettikiusaamista, uniongelmia sekä pelkoa siitä, että jää paitsi jostain oleellisesta (ilmiö tunnetaan termillä fomo, joka tulee englanninkielisistä sanoista fear of missing out).
Kommentit (58)
En koskaan ota osaa noihin massapsykoosijuttuihin.Mistään syystä.
Näen tämän keskustelun aina ohimennen ja luen joka kerta "Sormeton syyskuu".
Vierailija kirjoitti:
Voisin pitää av-palstattoman syksyn. Tällä palstalla on minuun negativinen vaikutus, ei muulla somella. Instagram ja Whatsapp saa minut vain hyvälle tuulelle.
Ai saakeli, tosiaan myös whatsapp on somea! Mä en jotenkin ole koskaan mieltänyt sitä someksi. Onko normitekstarit somea?
Vierailija kirjoitti:
😂😂
Aion osallistua jos joku kommentoi viestiäni.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on nyt siis sitova sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on nyt siis sitova sopimus.
Kiitos sinulle, juuri ennen sulkemisaikaa kerkesit :)
Vierailija kirjoitti:
Samoin ;) Seuraavaksi silmään montako sivua kommentteja ni tulee mieleen ettei teille mammoille passaa kyllä mitenkään sormeton syyskuu :D
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
En ollut kuullutkaan.
Vielä kun tietäisi mitä se some on, ja miten se eroaa kaikesta muusta mitä internetissä on. Muuten on vaikea osallistua. Onko esim. av somea vai ei? Entä joku harrastusaiheinen keskustelufoorumi, vaikkapa kotiverstas.com?
Sosiaalinen medi on media, jonka sisällön tekevät median käyttäjät itse, eli kyllä nuo molemmat ovat somea, samoin aikaisemmin mainitut Twitter, Instagram ja Facebook.
On siis hassua, että jotkut mammat täällä somessa mainostavat sometonta vuotta tai sometonta elämää.
En aio osallistua, itselleni vauvapalsta ja facebookin fanisivut lievittävät hyvin yksinäisyyttä.
Lieneekö toi vähentäminen tarpeellista. Täällä käyn ehkä kerran viikkoon kattomassa onko jotain hyviä keskusteluita, ja sitten esim. facebook tai instagram-tunnuksia mulla ei edes ole.
Minulla ei ole mitään sometilejä eikä tule. Lasketaanko tämä palsta someksi? (Ei kai, en halua olla täältä kuukautta pois?!)
En aio. Työni takia päivittelen somessa miltei joka päivä ja pidän huolta siitä, että pysyn ihmisten mielissä, kun etsivät alani ammattilaista. Muutoin en juurikaan päivittele henk. koht. profiileja. Täälläkään ei tule enää nykyään roikuttua kuin ani harvoin, kun olen vähentänyt turhaa netissä roikkumista.
Tämä palsta on ainoa someni. En ole FB:ssa tai muuallakaan, en kuulu edes mihinkään whatsapp-ryhmään, koska minulla ei ole älypuhelinta. Silti olen ihan sosiaalinen ihminen, jolla on ystäviä. Sen sijaan ongelmani on se, että työpaikalla olen Joku Muu, siis se joka sitten lopulta tekee kaikki paskahommatkin, koska jonkun nekin on tehtävä. Olen päättänyt, että vastedes vähennän työpaikalla ylimääräisiä töitä ja sitä kautta myös stressiä ja vietän vastaisuudessa aikaa paljon enemmän aikaa täällä Vauvalla. Tämä on rentouttavaa.
En aio mutta vain siksi että olen jo jonkin aikaa muokannut omaa somen käyttöäni itseäni palvelevaan suuntaan joten se ei enää vaikuta itseeni negatiivisesti. Olen vähentänyt somen selausta todella paljon ja poistanut kaiken itseäni häiritsevän tai huonommuuden tunnetta aiheuttavan pois omalta fiidiltä. En siis seuraa enää sellaisia henkilöitä joiden postaukset aiheutti itsessäni negatiivisia tuntemuksia kuten kateutta, riittämättömyyden tunnetta, huonoja fiiliksiä omasta kehosta tai elämäntilanteesta.
Nykyään some on mulle paikka itseäni kiinnostaville aiheille kuten valokuvaus, taide, kulttuuri, matkailu jne. ja nautin kauniiden kuvien näkemisestä ja samanhenkisten ihmisten kanssa keskustelusta joten some on nykyään mun paikka rentoutumiselle ja luovuudelle.
Seurasin ennen mm. monia julkkiksia uteliaisuuttani ja kauhistellakseni heidän juttujansa mutta näiden seuraamisen lopettaminen on suoraan sanottuna tehnyt somesta itselleni paljon positiivisemman paikan. En saanut mitään hyvää turhien julkkisten selfieistä, herutuskuvista ja ainaisten negatiivisten kommenttien näkemisestä. En enää tiedä mitä vaikkapa Kardashianit touhuavat nykyään mutta en mielestäni jää mistään paitsi.
Tässä on jo useampi someton kuukausi takana joten siinä se syyskuukin menee.
En. Olen varmaan 2 kk jo ollut hyvin rajallisella somen käytöllä: twitteristä seuraan uutisia muutamista aiheista (mm brexitiä koskevia) mutten ole itse twiitannut/re-tweetannut/tykännyt mistään, facebokissa käyn pelaamassa 15 min päivässä ja päivityksiin (muiden lukeminen ja kommentointi) ehkä 15 min pari kertaa viikossa, itse olen päivittänyt jotain vissiin pari kertaa kuussa.
Minua on jo pidempään vaivannut jonkinlainen some-ähky, eli ei vaan kiinnosta hirveästi. Lopettaa en kuitenkaan halua, koska en asu Suomessa ja FB on tosi näppärä tapa pitää yhteyttä kaukana asuviin läheisiin, myös silloin kun on epäaktiivinen kausi. En todellakaan jaksaisi meilailla/soitella/tekstailla erikseen kaikille joiden kuulumiset kiinnostavat.