"trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html
Saman olen minäkin huomannut. On osa tätä viherhömppää.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aina pakko mainita sitä allergisuuttaan. Tilaa vain sellaisen annoksen, joka sopii, eikä luettele niitä syitä, että miksei tilaa niitä muita annoksia. Ei sitä jaksa kuulla kaikkien sairauksista, se on ravintola, eikä mikään terveyskeskus.
Ei siitä itsekkään ole kiva tehdä numeroa, joskus vaan täytyy kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Aina ne oireet ei ole niin pahoja että ihminen malttaisi olla syömättä jotain hyvää. Meidän perheessä miehellä on laktoosi-intoleranssi joka ilmenee hirveänä kaasunmuodostuksena. Hänellä ei tule vatsa kipeäksi eikä ilmeisesti myöskään tule elämää haittaavaa ripulia, mutta yritäpäs nukkua seuraavana yönä samassa huoneessa miehen kanssa kun hän on syönyt jotain ei-hylaa. Hirvittävät rikinkatkuiset pierut vain jatkuvat ja jatkuvat. Tässä varmaankin yksi tapaus joka antaa ristiriitaista viestiä. Koska ei varmasti jätä syömättä mitään superhyvää vaikka laktoosivaivoista kärsiikin.
Ei ole laktoosi-intoleranssi ilman kipua ja ripulia. Ihmiset pierevät muutenkin, avaa ikkuna, jos haisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ne oireet ei ole niin pahoja että ihminen malttaisi olla syömättä jotain hyvää. Meidän perheessä miehellä on laktoosi-intoleranssi joka ilmenee hirveänä kaasunmuodostuksena. Hänellä ei tule vatsa kipeäksi eikä ilmeisesti myöskään tule elämää haittaavaa ripulia, mutta yritäpäs nukkua seuraavana yönä samassa huoneessa miehen kanssa kun hän on syönyt jotain ei-hylaa. Hirvittävät rikinkatkuiset pierut vain jatkuvat ja jatkuvat. Tässä varmaankin yksi tapaus joka antaa ristiriitaista viestiä. Koska ei varmasti jätä syömättä mitään superhyvää vaikka laktoosivaivoista kärsiikin.
Ei ole laktoosi-intoleranssi ilman kipua ja ripulia. Ihmiset pierevät muutenkin, avaa ikkuna, jos haisee.
Tai sitten ei vaan syö sitä laktoosia? Vaikka ei olisikaan virallinen intoleranssi. Suomalaiset on ihan hulluja tuon auktoriteettiuskonsa kanssa. Itse ei voi päättää edes juoko maitoa vai vettä, lääkäriltä pitää kysyä lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli nyt se, että oikeasti allerginen ilmoittaa etukäteen allergioistaan, ei siinä vaiheessa, kun pöty on kannettu nokan alle pöytään.
Ja allergian voi todeta vain lääkäri. Lääkäri myös määrittää sen, ovatko oireet niin vakavia, että on vältettävä allergeenia, vai niin lieviä, että on järkevämpää vain sietää oireet ja syödä monipuolisesti.
Minäkin olen sekä maitoproteiinille että kananmunaproteiinille allerginen lääkärin testien mukaan, mutta koska niistä ei ole satunnaisia nipistyksiä lukuunottamatta oireita, syön kaikkea. Ruoka-aineiden välttely on pahempi kuin se, että pikkanen pieru tuprahtaa tai kakka on vähän löysää kerran.
Enköhän minä ihan itse saa päättää mitä syön tai olen syömättä. En minä kysy siihen lääkäriltä lupaa.
No joo, ehkä tää haki sitä että virallinen diagnoosi allergiaan tulee lääkäriltä. Mutta ei mun tarvitse enää aikuisena mennä lääkärille joka toteaa että "kyllä sä taidat olla kalalle allerginen" kun joka kerta kun olen syönyt mitä tahansa kalaa miten vain valmistettuna, vatsani menee todella sekaisin ja ripuloin noin tunti ruokailun jälkeen.
Olen vaan syömättä kalaa koska hyvin suurella todennäköisyydellä olen sille siis allerginen.
Ihminen on siitä erikoinen eläin, että luulotauti saattaa tuottaa aivan oikeita oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli nyt se, että oikeasti allerginen ilmoittaa etukäteen allergioistaan, ei siinä vaiheessa, kun pöty on kannettu nokan alle pöytään.
Ja allergian voi todeta vain lääkäri. Lääkäri myös määrittää sen, ovatko oireet niin vakavia, että on vältettävä allergeenia, vai niin lieviä, että on järkevämpää vain sietää oireet ja syödä monipuolisesti.
Minäkin olen sekä maitoproteiinille että kananmunaproteiinille allerginen lääkärin testien mukaan, mutta koska niistä ei ole satunnaisia nipistyksiä lukuunottamatta oireita, syön kaikkea. Ruoka-aineiden välttely on pahempi kuin se, että pikkanen pieru tuprahtaa tai kakka on vähän löysää kerran.
Enköhän minä ihan itse saa päättää mitä syön tai olen syömättä. En minä kysy siihen lääkäriltä lupaa.
No joo, ehkä tää haki sitä että virallinen diagnoosi allergiaan tulee lääkäriltä. Mutta ei mun tarvitse enää aikuisena mennä lääkärille joka toteaa että "kyllä sä taidat olla kalalle allerginen" kun joka kerta kun olen syönyt mitä tahansa kalaa miten vain valmistettuna, vatsani menee todella sekaisin ja ripuloin noin tunti ruokailun jälkeen.
Olen vaan syömättä kalaa koska hyvin suurella todennäköisyydellä olen sille siis allerginen.Ihminen on siitä erikoinen eläin, että luulotauti saattaa tuottaa aivan oikeita oireita.
Minulle on ihan sama vaikka kyse olisi luulotaudista, jos sillä luulolla saan ripulin ja turvotuksen pois.
Jos ihminen on itse tilannut annoksen, en näe mitään syytä keittiölle huolia sitä takaisin. Olen 3xton ja osaan pitää asioista huolen tilausvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollainen piereminen ole normaalia, tajuaisit jos itse olisit paikalla. Ja ikkunaa on todella jouduttu avaamaan. Kerran pidin yöllä puolipaniikissa ikkunaa auki 23 asteen pakkaseen, koska sitä pierua vain tuli ja tuli ja oksetti ja ahdisti. Olen hotellissa harkinnut vessan lattialla nukkumista jne.
Äidilläni on keliakia ollut koko ikänsä, ja nyt viime aikoina kun ravintolassa olemme syömässä käyneet, tarjoilijat ovat alkaneet pyöräyttämään silmiään kun äitini kysyy onko ruoissa gluteiinia. Nämä trendipellet ovat saaneet aikaiseksi tämän.
Maitoallergikkona olen tosi tyytyväinen, kun tällä hetkellä on muodikasta vältellä maitoa. Sen ansiosta nyt saa jokaisesta perähikiän kahvilastakin jotain kasvimaitoa kahviinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aina pakko mainita sitä allergisuuttaan. Tilaa vain sellaisen annoksen, joka sopii, eikä luettele niitä syitä, että miksei tilaa niitä muita annoksia. Ei sitä jaksa kuulla kaikkien sairauksista, se on ravintola, eikä mikään terveyskeskus.
Parempi mainita. Muuten tulee yllätyksiä turhan usein.